Ja menehtyihän sitä 1970-luvulla Cevertit, Donohuet, Briset, Prycet ja Petersonit ennen tuota kauden 1982 onnettomuutta. Niki Laudan melkein elämän vaatinut onnettomuus kaudella 1976 nähtiin omana aikanaan äärimmäisen suurena ihmeenä ja ikään kuin pienenä ihmeenä tuon jälkeen ja myös yleisen turvallisuuden kehittymisen (tai oikeammin lopullisen pakotetun turvallisuuteen sijoittamisen tähden.) myötä juuri kukaan ei enää ole menehtynyt lajissa vuoden 1976 jälkeen. Joitakin ratavalvojia on menehtynyt kuten myös kuljettajia sen jälkeen.
Muutamat niistä kuolemista olisi voitu välttää, mutta muutamat kuten Villeneuven, Palettin ja tiettyyn rajaan asti myös Petersonin tilanteessa ei kuolemalta olisi voinut välttyä lähes mitenkään. Elio de Angelisin kuolema testeissä taas kaudella 1986 oli erittäin tarpeeton ja hyvin pitkään vältettävissä ollut tilanne. Palettilla esimerkiksi oli kuitenkin jo erittäin paha vatsakalvon verenvuoto ja rintakehän luhistuma keuhkorepeämän lisäksi. Etenkin kun hän kirjaimellisesti keihästyi omaan autoonsa.