Verizon Indycar Series 2015

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Toivottavasti jatkuu myös ensi vuoden puolella. Pitkän välikauden (ehkä ainoa) hyvä puoli on se, että kalenterispekulaatioille jää aikaa.
Se ainakin on jo varmaa, että tuleva välikausi on varmastikin lyhempi kuin vuosi sitten. Kausi toki loppuu jo viikko ennen Labor Dayta, mutta St. Pete ajetaan ensi vuonna kaksi viikkoa tätä vuotta aiemmin pääsiäisen takia. Ja sitten mahdollisia kisoja sitä ennen olisivat Mexico City, Phoenix ja Homestead-Miami. Hieno juttu IndyCarille saada kausi käyntiin ennen F1:tä, joka taitaa alkaa juuri pääsiäisviikonloppuna.

En nyt muista missä artikkelissa tämä oli sanottu, mutta Milesin mukaan ensi kaudella olisi 2-4 uutta kisaa. Noiden kolmen lisäksi Road Americasta ollut paljon puhetta, ilmeisesti Walker ehti saamaan sopimuksen aikaiseksi ennen irtisanoutumistaan. Päätöskisan vaihtoehtoina ilmeisesti Fontana ja Sonoma, myös jonkin verran on huhuja Laguna Secan paluusta. Cleveland ei toteudu ensi vuonna. Poconon jatko myöskään ei taida olla varma.

NOLA:an ei ilmeisestikään palata eikä Andretti ole jatkamassa Milwaukeen promottorina, tosin kisa saanee jatkoa, jos promoottori löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ton Mid-Ohion kisa mun mielestä vähän kyseenalaistaa varikkoproseduuria keltaisten aikana. Rahalilla tuurit kävi myöten cautioneiden suhteen, stoppi vähän ennen ekaa cautionia ja stoppi juuri ennen tokaa cautionia. Dixonilta tuo eka caution vei mun mielestä aika varman voiton, vaikka toisesta cautionista hyötyikin. JPM hyötyi ekasta ja kärsi tokasta cautionista, mutta aikalailla ansaittu oli 11. sija. Varsin konservatiivista ajoa, kärkipaikka tuli ekan cautionin ansiosta. Ja sitten kun tuo varikon sulkeminen tuo houkuttimen tahalliseen cautioniin, niin voisi hieman sääntöjä tarkistaa.

Tuntuu vähän, että pitäisiköhän IndyCarin siirtyä F1:n proseduuriin, että delta-aika turva-auton tullessa radalle. Kyllähän tuolla nykyproseduurilla tietysti saa pakkaa sekoitettua, mutta onko se sitten tarpeellista? Senkin takia ottaisin nuo delta-ajat käyttöön, että niiden avulla saataisin virtual SC:kin toteutettua, uskon että se vähentäisi "cautions breed cautions" -tilanteita.
Joo ehdottomasti kannattaisi, ikävän lottomaisiksihan nuo kisat pahimmillaan kehkeytyy.

--

Road American mainittaessa Miles ainakin muikisteli lupaavasti, toivottavasti nähdään. Tuo olisi sitten vissiin elokuussa TUSCC-kisan yhteydessä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Road American mainittaessa Miles ainakin muikisteli lupaavasti, toivottavasti nähdään. Tuo olisi sitten vissiin elokuussa TUSCC-kisan yhteydessä.
Road Americalla IndyCar (ja varmaan Road to Indy) tulisi Pirelli World Challengen kaveriksi, joka oli tänä vuonna kesäkuussa päälähtönä. Tai eihän mitään ole ilmoitettu, mutta eiköhän PWC tuttuna täyteluokkana olisi myös Road Americalla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Tai eihän mitään ole ilmoitettu, mutta eiköhän PWC tuttuna täyteluokkana olisi myös Road Americalla.
Todennäköisesti, PWC on kuitenkin jo sen verran vakiintunut IndyCarin täytteenä. Ja toistaalta Indy+PWC on varmasti taloudellisesti kannattavampi kuin erilliset viikonloput, koska kulut suhteessa yleisömäärään kompensoituvat. Ja talkoovoimillahan homma tuollakin pyörii, ja varmasti yhtä haastavaa se kokoaminen on siellä kuin täälläkin.

Road Americaa puoltaisi myös Chicagon läheisyys, vähän reilu sata mailia.

E: Road America on muuten maailman kuudenneksi pisin käytössä oleva moottorirata. Edellä on vain Spa, Clermond-Ferrand, Monza (jos yhdistelmä, mihin kuuluu pätkä ovaalia hyväksytään), Circuit de la Sarthe eli Le Mans ja Nürburgring-Nordschleife.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
E: Road America on muuten maailman kuudenneksi pisin käytössä oleva moottorirata. Edellä on vain Spa, Clermond-Ferrand, Monza (jos yhdistelmä, mihin kuuluu pätkä ovaalia hyväksytään), Circuit de la Sarthe eli Le Mans ja Nürburgring-Nordschleife.
Miller Motorsports Park on myös yli 7km pisimmässä versiossaan. Tosin voi olla, että ei ole käytössä enää tämän syksyn jälkeen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18427

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9510
Sijainti
Helsinki
Viime vuonna Fontanassa kolaroinut Mihail Aljoshin palaa Indy-radoille Sonoman päätösviikonloppuna.

Sage Karamille ei sankitoita Mid-Ohion spinnistä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18427
Näytösluonteisen "kilpailun" Indianapolisin radalla ajoivat paikallinen Marco Andretti ja espanjalainen MotoGP-tähti Dani Pedrosa.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
^ Jep. Tuo oli aivan veret seisauttava näytelmä. Huikeaa kisailua. Nyt olen nähnyt kaiken, ja viimein jo valmis kuolemaan.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Road American kisa on vahvistettu. 26. kesäkuuta, eli juhannusviikonlopun sunnuntai.

Hienoa nähdä IndyCar kenties maailman upeimmalla moottoriradalla.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kyl. Jos Nordschleifen, Mount Panoraman, ja ehkä myös Circuit de la Sarthen jättää omaan arvoonsa, on kyseessä todellakin yksi maailman hienoimmista moottoriradoista - ellei hienoin.

Joidenkin mielestä Suzuka on ykkönen, ja se on ihan ookoo mielipide. Kyseessähän on aivan loistava rata. Loppujen lopuksi, yleisesti ottaen, kaksintaistelu on kuitenkin Road American ja Span välinen.

Spa:ta haittaa monet muutokset aikain saatossa, sekä massiiviset turva-alueiden laajennukset. Eau Rouge ja Pouhon ovat vain varjoja entisestään. Ja vaikka viimeinen shikaani on loistava ohituspaikka, ja siksi ymmärrettävä kyhäelmä, tappaa se muuten upeasti soljuvan radan rytmin yököttävästi.

Road Americassa ei ole mitään valittamista. Ja jos kuitenkin jotain valittamista on pakko keksiä, on se tietysti se muutama vuosi sitten purettu silta radan toiseksi viimeisestä mutkasta. Tuo siltahan toi siihen kyseiseen mutkaan aivan helvetin hienon puolisokean momentin! (mutta tämä on oikeasti pikku juttu)
Verrattuna Spahan, radalta ei löydy sitä yhtä aivan spesiaalia kohtaa a'la Eau Rouge, vaikka karuselli aivan uskomaton mutka onkin. Ja sitä seuraava kinkki on yllättävän karvainen paikka myös! Ja miettikää sitä saatanan ensimmäistä mutkaa!

Jos pitäisi näistä kahdesta valita, valitsisin Road American. Profiilina Spa on mielestäni parempi, mutta toisin kuin siihen, Road Americaan ei olla kajottu yliherkin sormin. RA on edelleen todellinen old school. Spa on yesteryear old school.

Eikä ole olemassa kilpa-autoilun osa-aluetta missä asiat eivät olisi olleet paremmin jo joskus silloin ennen...
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Ehdottoman hyvä uutinen tuo Road American ottaminen mukaan kalenteriin. Jos nyt Spa vs. RA -vertailuja tekee niin Spassa miinuksena myös belgialainen sää, sade ei ole koskaan yllätys siellä päin.

E: Ja kovin pitkähän tuo etäisyys Chicagosta ei ole https://www.google.fi/maps/dir/Chicago+O'Hare+International+Airport,+Chicago,+Illinois,+Yhdysvallat/Road+America,+Wisconsin+67,+Plymouth,+Wisconsin,+Yhdysvallat/@42.8824166,-89.1149688,8z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x880fb4276a7762f3:0x511747070259ad4b!2m2!1d-87.9073214!2d41.9741625!1m5!1m1!1s0x880362e846e377e9:0xc8b8b8a9f6914428!2m2!1d-87.9993056!2d43.7987975
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kyl. Jos Nordschleifen, Mount Panoraman, ja ehkä myös Circuit de la Sarthen jättää omaan arvoonsa, on kyseessä todellakin yksi maailman hienoimmista moottoriradoista - ellei hienoin.

Joidenkin mielestä Suzuka on ykkönen, ja se on ihan ookoo mielipide. Kyseessähän on aivan loistava rata. Loppujen lopuksi, yleisesti ottaen, kaksintaistelu on kuitenkin Road American ja Span välinen.

Spa:ta haittaa monet muutokset aikain saatossa, sekä massiiviset turva-alueiden laajennukset. Eau Rouge ja Pouhon ovat vain varjoja entisestään. Ja vaikka viimeinen shikaani on loistava ohituspaikka, ja siksi ymmärrettävä kyhäelmä, tappaa se muuten upeasti soljuvan radan rytmin yököttävästi.

Road Americassa ei ole mitään valittamista. Ja jos kuitenkin jotain valittamista on pakko keksiä, on se tietysti se muutama vuosi sitten purettu silta radan toiseksi viimeisestä mutkasta. Tuo siltahan toi siihen kyseiseen mutkaan aivan helvetin hienon puolisokean momentin! (mutta tämä on oikeasti pikku juttu)
Verrattuna Spahan, radalta ei löydy sitä yhtä aivan spesiaalia kohtaa a'la Eau Rouge, vaikka karuselli aivan uskomaton mutka onkin. Ja sitä seuraava kinkki on yllättävän karvainen paikka myös! Ja miettikää sitä saatanan ensimmäistä mutkaa!

Jos pitäisi näistä kahdesta valita, valitsisin Road American. Profiilina Spa on mielestäni parempi, mutta toisin kuin siihen, Road Americaan ei olla kajottu yliherkin sormin. RA on edelleen todellinen old school. Spa on yesteryear old school.

Eikä ole olemassa kilpa-autoilun osa-aluetta missä asiat eivät olisi olleet paremmin jo joskus silloin ennen...
Itsekin pidän Suzukan ja Span profiileja RA:n vastaavaa parempina, mutta valitettavasti tosiaan ne molemmat on aika pahasti asvaltoitu. Road American asvalttialueet onneksi edelleen ovat käytännössä mitättömät, vaikka melkein puristinkin mielestä aihetta voisi laajamittaisempaankin asvaltointiin jopa olla.

Watkins Glen loistavine rataprofiileineen olisi myös mainittava tässä vertailussa, mutta se ei visuaalisesti niin tyylikäs ole kuin kauniin lehtimetsän läpi soljuva RA. Kuola valuu jo kun ajattelenkin JPM:n Penskeä täydessä vauhdissa lähestymässä Canada Corneria...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vitun Miles, vitun BCG. IndyCaria ei ensi vuonna Fontanassa nähdä. :(

Niin joo, huhtikuun alussa olisi päivämäärä Phoenix International Racewaylle, jos sopimus syntyy. Siis JOS.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Jopas. Syy katsojakatoon kun ei ollut niinkään itse kisassa vaan siinä, että ajankohta väärässä paikassa kalenteria. Käytännössä tämä tietää sitä, että Boston vielä toistaiseksi voi markkinoida omaansa kauden finaalina.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9510
Sijainti
Helsinki
Jopas. Syy katsojakatoon kun ei ollut niinkään itse kisassa vaan siinä, että ajankohta väärässä paikassa kalenteria. Käytännössä tämä tietää sitä, että Boston vielä toistaiseksi voi markkinoida omaansa kauden finaalina.
Olet oikeassa, kilpailun huono ajankohta vaikutti Fontanan pudottamiseen. On turha haikailla perinteiseen kauden päätöskisaan kyseisellä radalla, saati sitten avauskisaan Homesteadin ovaalilla.

IndyLights-pistekärki Jack Harvey oli tyytyväinen ensimmäiseen testiinsä Sonomassa, kun torstaina sarjan kuskit testailivat IndyCar-autoja.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Although his hopes of an IndyCar seat fell through for this year, (Kevin) Magnussen says he will "definitely" do IndyCar at some point in the future.

"I've always loved IndyCar and I think there's something about it which is really cool," (Kevin) Magnussen added. "I just like old-school racing."


Isänsä jalanjäljillä, tavallaan. Muistan kun Jan aikanaan vertasi Ykkösiä ja IndyCaria keskenään. Hänen mukaansa IndyCarissa mukana oleminen oli Ykkösiin verrattuna suurta nautiskelua. "...jenkit ovat eurooppalaisia fiksumpia: he osaavat yhdistää hauskanpidon ja urheilullisuuden keskenään..." -JM
 
Ylös