Red Bull Renault 2015: Fenix-lintuna uuteen nousuun vai Titanicina pohjaa kohti?

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Eikös tästä jo käyty läpi Australian yhteydessä, ja siellähän Ricciardo ainakin sano että Newey olis ollu yhtä vahvasti ellei jopa vahvemmin mukana mitä viimekauden suunnittelussa. Tää tais tulla Skyn haastattelussa.
Juuri näin se oli. RIC "paljasti" asian Skyn haastattelussa, vaikka Newey oli sanonut että ei ole mukana. Onko nyt vain niin että aika on ajamassa miehen ohi? Onko nyt käymässä niin että teho on korvaamassa aeron, eihän härällä ikinä ole ollut sitä parasta moottoria (hyvät kartat kylläkin) vaan aero on ollut se valtti. Nyt sitten vaikka koppa olisi hyvä niin jos sisuksissa annetaan liikaa etua muille niin huonostihan siinä käy.

Hyvä huomio oli myös tuo ToroRosson nouseminen "emotallin" tuntumaan ja ohi, onko siinä käynyt ns. Lotukset? eli vahingossa auto onkin renkaille optimaalinen vaikka aerossa ollaan perässä ja moottori on sama?
Toki asiahan on niin että ei voi vähätellä Rosson suunnittelijoita tai muutenkaan, olisiko vaan nyt niin että heillä on sattunut konsepti osumaan kohdalleen paremmin? ei se yksi mies kuitenkaan jumala ole ja joka vuosi ei voi edes vaatia onnitumaan täydellisesti.

Tässä minun mielestä nyt katsotaan liian lähihistoriaan, onhan hän suunnitellut viimeiset voittaja-autot redbullille ja menestystä on tullut muutama vuosi putkeen. Jos otetaan kuitenkin vertailukohdaksi esimerkiksi 15 vuotta? Aivan, viimeisen 15 vuoteen mahtuu ainoastaan mestaruudet siivekkäässä tallissa. Otetaan vertailuksi 20vuotta, siihen mahtuu pari mestaruutta mäkillä, Williamsilla ja sitten toki nämä muutama luxus kausi redbullilla.
Mutta edelleen, nyt on menestystä tullut ja ihmiset tuntuvat odottavan sitä häneltä jatkuvasti, edellinen kuivakausi kuitenkin kesti sen 10 vuotta.. edelleen mielestäni tarkastelemme historiaa liian lyhyellä aikavälillä.

Kannattaisi ennemmin tutustua mikä on muuttunut?
- Kuskit
- Suunnittelijat
- Säännöt
- Moottori
- Renkaat
- ???

Jos tolla ei saa pakkaa sekaisin niin ei sitten millään.

huh..tulipas taas jaariteltua ja ot puolelle meni rankasti..
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Niin, on siellä Red Bullillakin asiat ja ihmiset muuttuneet.
Kenny Handkammer becomes Global Director of Service Training at Tesla Motors

Former Red Bull Racing chief mechanic Kenny Handkammer has taken up a new role with Tesla Motors.

After 25 years of F1 has become Global Director of Service Training for the electric car company, and will be based in the USA.

Handkammer previously worked for Benetton and later Renault, and contributed to the 1994 and 1995 titles won by Michael Schumacher, and remained with the team into the Alonso era.

He was an early recruit to RBR, and was a key player in the team that won eight constructors' and drivers' titles with Sebastian Vettel. However, he left RBR last October.

"I believe I had the best years in F1," he told Motorsport.com.

"We won 13 world championships with the best people in the sport. I wanted a new challenge and I'm now with one of the biggest innovator with road cars ever."
http://www.motorsport.com/automotive/news/handkammer-takes-up-new-job-with-tesla-motors
Tämä Red Bullin entinen päämekaanikkohan on lähtenyt jo viime vuoden puolella mutta silti. Lisäksi Adrian Neweyn homman piti jo täksi kaudeksi olla vain neuvonantaja, mutta ainakin Ricciardon mukaan on mies tuon uuden RB11 -auton parissa työskennellyt samaan malliin kuin aikaisemmin. Toinen auton suunnittelupuolelta lähtemyt on Peter Prodromou, Red Bullilla aerodynamiikkapomona työskennellyt ja nykyään McLarenilla leipänsä saava arvostettu F1-insinööri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Niin, on siellä Red Bullillakin asiat ja ihmiset muuttuneet.

http://www.motorsport.com/automotive/news/handkammer-takes-up-new-job-with-tesla-motors
Tämä Red Bullin entinen päämekaanikkohan on lähtenyt jo viime vuoden puolella mutta silti. Lisäksi Adrian Neweyn homman piti jo täksi kaudeksi olla vain neuvonantaja, mutta ainakin Ricciardon mukaan on mies tuon uuden RB11 -auton parissa työskennellyt samaan malliin kuin aikaisemmin. Toinen auton suunnittelupuolelta lähtemyt on Peter Prodromou, Red Bullilla aerodynamiikkapomona työskennellyt ja nykyään McLarenilla leipänsä saava arvostettu F1-insinööri.
Handkammerhan taitaa olla Steve Matchettin tapaan niitä vuoden 1990 Benettonin silloisia ns. Nuoria kykyjä joita tuolloin värvättiin. Niin se vain aika menee eteenpäin. Handkammer on kyllä varmasti erittäin kyvykäs mies nykyiseen työhönsä kunhan vain ensin tottuu toimenkuvaansa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Rellussa mäntävika, eikä sitä saada seuraavan 6 viikkoon korjattua. Vaikka poletteja olisi. :eek:

Maikkarista bongattua kännykällä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Rellussa mäntävika, eikä sitä saada seuraavan 6 viikkoon korjattua. Vaikka poletteja olisi. :eek:

Maikkarista bongattua kännykällä.
Väärä lähde oli. Pahoittelut. Tässä uutinen.

Renault'n ongelma selvisi - huonoja uutisia Red Bullille


Keskiviikko 15.4.2015 klo 11.24

Renault'n moottori on kerännyt tällä kaudella runsaasti kritiikkiä moottorivalmistajan pääasiakkaalta Red Bullilta.

Red Bull joutuu odottamaan tärkeää korjausta pitkään.
Ranskalaisvalmistajan moottorilla huristelevat Red Bull ja Toro Rosso eivät loistaneet viime viikonloppuna ajetussa Kiinan GP:ssä, eikä alkukauden kahdessa ensimmäisessäkään kilpailussa ollut kehumista.

Kiinassa pisteille ylettyi tallien kuskeista ainoastaan yhdeksänneksi ajanut Red Bullin Daniel Ricciardo.

Renault'n moottorissa havaittiin ongelmia Kiinassa, jotta moottorivalmistajan pomo Cyril Abiteboul toivoi korjattavan seuraavaan osakilpailuun eli Bahrainin GP:hen mennessä.

Ranskalaiskanava Canal Plus on kuitenkin paljastanut, että moottorin männässä on perustavanlaatuinen ongelma.

Abiteboulin mukaan vikaa ei pystytä korjaamaan seuraavien "kuuden viikon aikana".


Jokaiselle moottorivalmistajalle on ennen kauden alkua jaettu virtuaalisia poletteja, jotka mahdollistavat moottorikehittelyn niin kauan kuin niitä on jäljellä.

Abiteboul kuvaili aiemmin, miten Renault'n kannattaa käyttää polettinsa viisaasti, mutta vaikuttaa siltä, ettei se juuri itse pääse säätelemään polettiensa kulutusta.

VILLE-VEIKKO VALTA
ville-veikko.valta@ilmedia.fi
http://www.iltalehti.fi/formulat/2015041519520612_fo.shtml
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Keskustelun otsikkoon viitaten kiitos Renaultin paskan, suunta on sama kuin Titanicilla. Joko moottorimerkin vaihto parempaan. Volkkaristakaan ei tiedä, jos tulee ykkösiin, ei ole viikossa valmis kuten Hondakin tämän hetken suorituksillaan osoittaa. Toisena vaihtoehtona että Renault parantaa merkittävästi sekä kulku että kestävyys puolilla. Näin Fenix-lintukin voi vielä nousta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
On tämä laji kyllä ihan hölmön hommaa nykyisin! Vika on löydetty, se pystyttäisiin korjaamaan mutta eipäs saadakaan korjata kun pitää laskea jotain saatanan poletteja. Ja samaan aikaan päivitellään kun yksi talli on niin ylivoimainen. Kai se Mersu pysyy ylivoimaisena kun tallit ei saa kehittää autojaan kuin kausien välillä. Sitten kun kauden alussa huomaatkin että autoon on tullut suunnitteluvirhe niin perkules kun sitä ei saakaan korjata niin on pakko räpeltää koko kausi sillä paskalla autolla. Näin hieman kärjistettynä siis.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
On tämä laji kyllä ihan hölmön hommaa nykyisin! Vika on löydetty, se pystyttäisiin korjaamaan mutta eipäs saadakaan korjata kun pitää laskea jotain saatanan poletteja. Ja samaan aikaan päivitellään kun yksi talli on niin ylivoimainen. Kai se Mersu pysyy ylivoimaisena kun tallit ei saa kehittää autojaan kuin kausien välillä. Sitten kun kauden alussa huomaatkin että autoon on tullut suunnitteluvirhe niin perkules kun sitä ei saakaan korjata niin on pakko räpeltää koko kausi sillä paskalla autolla. Näin hieman kärjistettynä siis.
Jos Renault saisi kehittää moottoria muuten kuin nykyisten rajojen puitteissa, silloin saisi myös Mersu ja olisi niin luultavasti entistäkin ylivoimaisempi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos Renault saisi kehittää moottoria muuten kuin nykyisten rajojen puitteissa, silloin saisi myös Mersu ja olisi niin luultavasti entistäkin ylivoimaisempi.
Ehkä näinkin voisi käydä, mutta siltikin tämä olisi parempi vaihtoehto kun kaikille annettaisiin edes mahdollisuus. Tässä nykypäivän säästö-mitääneisaakehittää-kaikkionjäädytetty-F1:ssä ei ole minusta helvetinkään järkeä. Säästösyillähän näitä jäädytyksiä ja testauskieltoja perustellaan mutta hyvinpä tuo on toiminut kun puolet talleista on perse auki ja melkeinpä vaan odottelee sitä lopullista niittiä.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Jos Kvyat voittaa tänäänkin Ricciardon aika-ajoissa, niin voi alkaa Danielilla puntti tutiseen. Viimeisessä neljässä aika-ajossa Kvyat vienyt 3-1. Mulla on vähän sellainen kutina, että Vettelin rämpiminen sopimattomalla autolla sai Ricciardon näyttämään paremmalta kuin onkaan, vaikkakin kova kuski on. Nytkin harjoituksissa Ricciardo ollut niskan päällä.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Newey ei laita kaikkea moottorin piikkiin, voisi ottaa vaikka tohtori Helmut Marko oppia.
Red Bull -tallin pääsuunnittelija Adrian Newey ei usko, että itävaltalaistiimi kykenee osakilpailuvoittoon tällä F1-kaudella ilman satumaista onnea.

Daniel Ricciardo ajoi tallille kolme GP-voittoa viime kaudella, mutta tällä sesongilla Red Bull -kuskeja ei ole nähty vielä palkintokorokkeella. Tallin vauhtia ovat hidastaneet muun muassa arvaamattomat Renault'n moottorit.

– En näe, että meillä on mahdollisuuksia voittaa kisaa tällä kaudella. Ei ilman hullun tuuria, Newey linjaa F1i-sivustolle. Newey ei halua vierittää kaikkea syytä Renault'n niskaan.

– Sarjaan on tullut paljon muutoksia viimeisen vuoden aikana. Olemme joutuneet tekemään aerodynamiikan osalta ratkaisuja, joihin emme ole tottuneet. Uusi linja vaatii aikaa.

– Ei tässä ole syytä alkaa itkemään. Jos katsoo Silverstonen kisaa, näyttää siltä, että olemme matkalla oikeaan suuntaan, vuosina 2010-2013 MM-titteliä juhlineen tallin pääsuunnittelija summaa.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-menestystallilla-murheellinen-tilanne-ei-voittoa-ilman-hullun-tuuria/5226366
Hyvä, että Newey puolustaa Renaultia, vaikka kyllähän viimevuonna joku saattoi sanoa Red Bullin olleen jopa Mercedeksen tasolla aeropuolella. Moottorissa ei vain ollut tehoa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hyvä kisa RB:lle. Kaikki 4 ekaa nykyisiä tai entisiä RedBullilaisia: Vettel, Kvyat, Ricciardo ja Verstappen. :)
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Kova väite Red Bullilta: Meidän autossamme on paras runko
F1-sarjan kärkitaisteluista tällä kaudella kauas jääneen Red Bull -tallin urheilujohtaja Helmut Marko vakuuttaa, että itävaltalaistallin auto on silti luokkansa kärkiainesta.

Red Bullin johto on syyttänyt pitkin kautta vastoinkäymisistään moottoritoimittajaansa Renault'ta. Huhut vievätkin tallia vahvasti Mercedeksen asiakkaaksi.

- Renault'n seuraava päivitys nähdään Sotshissa. Sitten tiedämme enemmän, Marko kommentoi saksalaiselle Auto Bild -lehdelle.
Marko katsoo Red Bullin onnistuneen voimanlähteen puutteista huolimatta auton rungon suunnittelussa erinomaisesti.

- Unkarista lähtien meillä on ollut autossamme paras runko. Alkukaudesta meillä oli ongelmia, mutta sen jälkeen ymmärsimme, että vaikka meillä ei ole parasta moottoria, niin se ei tarkoita sitä, ettemmekö voisi panostaa kaikkea parhaan mahdollisen rungon eteen, Marko sanoi.
MTV SPORT
Otsikon nähdessäni ajattelin, hyvin mahdollista, jutun luettuani, "ai, se olikin Markon väite".:eek:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mitä näin paikan päällä Eau Rougessa, niin ainoa auto, joka pysyi radassa kiinni ja meni kuin juna, oli Red Bull.

Esim. ei tekisi mieli ajaa Williamsilla sitä läpi. Oli niin irti perä siinä, että joutuivat selkeästi Massa ja Bottalainen nostamaan. Sauber oli kanssa aika hirvee.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eau Rougen pystynee menemään kaasu pohjassa millä tahansa nykyajan siipiformulalla, jokainen F1-auto nyt ainakin menee helposti nostamatta. Toni Vilander sanoi, että heidän GTE-Pro -luokan Ferrarillakin sen pysyy ajamaan kaasu pohjassa kun auto on kevyt.
 
Ylös