#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tuskin Ferrari on lopullista päätöstä edes tehnyt Kimin suhteen ja jos onkin se päätös voi aivan hyvin olla myös se, että Kimi jatkaa Ferrarilla vielä ensi kauden, koska se mitä mediat kirjoittavat on pelkkää spekulaatiota ja ainoat tahot jotka tietävät totuuden Kimin tilanteesta ensi kauden suhteen eivät sitä paljasta näillänäkymin ennen Monzan kisaviikonloppua.

Varmaa tietoa Kimin jatkosta et siis voi mitenkään vielä tietää, koska sinä et ole töissä Ferrarin F1-tallin johtoportaassa etkä myöskään ole Kimi Räikkönen.
Otan tämän tänne toisesta toikista koska on pelkkää asiaa ja kuuluu tänne.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihan asiaahan tuo on. Mitä enemmän muuttujia, sitä enemmän reagoitavaa. Kun on lajista, jossa tapahtuu monta asiaa yhtaikaa, niin viiveet kumuloituu. Silloin millisekunnit on jo paljon.
Juujuu, olen nimenomaan tästä samaa mieltä, mutta ihmettelin tuota quottaamaani kohtaa "Reaktioaikoihin vetoaminen on pskapuhetta", koska sehän nimenomaan tarkoittaa, että se ei käy selityksestä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tuossa Kimin ja inssin radiokeskustelut. Aika pitkää arpomista siinä kuitenkin oli, tuleeko Kimi vaihtamaan interit vai ei ja Kimi sanoo, että,tehkää te päätös, jos tiedätte miten sade kehittyy.
https://soundcloud.com/miezicat/british-gp-2015-kimi-team-radio

Kimin mielestä renkaat oli niin huonossa kunnossa, ettei voi jatkaa ja inssi suositteli pysymään vielä radalla. Sitten Kimi mietti, jos vaihdetaan sliksit, pitääkö ne tulla samantien vaihtamaan intereihin.

Edit. Keskustelu koski siis tilannetta, kun ensimmäiset interit oli jo vaihdettu ja sulivat alle. Kimi kaarsi varikolle vaihtamaan ensimmäiset interit ilman arpomista.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Tuossa Kimin ja inssin radiokeskustelut. Aika pitkää arpomista siinä kuitenkin oli, tuleeko Kimi vaihtamaan interit vai ei ja Kimi sanoo, että,tehkää te päätös, jos tiedätte miten sade kehittyy.
https://soundcloud.com/miezicat/british-gp-2015-kimi-team-radio

Kimin mielestä renkaat oli niin huonossa kunnossa, ettei voi jatkaa ja inssi suositteli pysymään vielä radalla. Sitten Kimi mietti, jos vaihdetaan sliksit, pitääkö ne tulla samantien vaihtamaan intereihin.
Kyseinen osuus keskustelusta koski sitä myöhempää varikkopysähdystä, jolloin Kimillä oli kuivalla pilatut interit alla.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tuossa Kimin ja inssin radiokeskustelut. Aika pitkää arpomista siinä kuitenkin oli, tuleeko Kimi vaihtamaan interit vai ei ja Kimi sanoo, että,tehkää te päätös, jos tiedätte miten sade kehittyy.
https://soundcloud.com/miezicat/british-gp-2015-kimi-team-radio

Kimin mielestä renkaat oli niin huonossa kunnossa, ettei voi jatkaa ja inssi suositteli pysymään vielä radalla. Sitten Kimi mietti, jos vaihdetaan sliksit, pitääkö ne tulla samantien vaihtamaan intereihin.
Ei ihan...

Siinä vaiheessa kun Vettel tulee ohi (1:40) Kimi tekee itse nopean päätöksen tulla sisään.

Tästä eteenpäin alkaa tuo interien nopea sulaminen alle ja tässä vaiheessa mietitään puolin ja toisin enempi, kunnes haetaan ne uudet interit kun ei enempää sijoituksia menetetä kuitenkaan sen vuoksi siinä vaiheessa.

Kimin päätös se oli.

edit: SJ kerkes...
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Miksi pskapuhetta? Mitä yrität tuolla sanoa? Ja ihan noin niinkuin yleisesti ottaen: gradu ei ole mikään auktoriteetti tai lähde sellaisenaan.
Sitä että reaktioajan hidastuminen olisi joku syy jota jotkut jaksaa viljellä. Noin pieni muutos ei vaikuta missään ja kokeneempi kuski kuittaa sen pienenkin eron kokemuksen kautta saaduilla opeilla.

Gradu todistaa tieteellisesti ettei reaktioajan muutos ole merkittävä.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Kimin edellisen ja nykyisen kauden hämmennyttäjänä on se miten sitä "hanskalla paikkaamista" ei ole ilmennyt oikein missään. Kyse on kuitenkin miehestä, joka on koko uransa aikana luokiteltu sellaiseksi lahjakkuudeksi, joka ajaa millä tahansa nopealla laitteella sen rajoja vastaan jo lähestulkoon ensiesittelyn jälkeen. Motocross, kelkat jne.

Kyllä lahjoja on kiistattoman paljon. Mutta mistä tuo leipälajissa hyytyminen kertoo? Kehityskäyrä ja uuden oppiminen ovat vain jääneet kilpailun ollessa niin kovaa.

Täydet optimiolosuhteet kaluston ja kelin sekä muiden muuttujien osuessa kohdalleen luontainen vauhti vielä toimii ja riittää. Mutta pienikin variaabeli ja kaikki romahtaa.

Kimi on itse sanonut että ei halua muuttaa ajotyyliään autolle sopivaksi, vaan auto pitää tehdä hänelle sopivaksi. Ihan oikenhan se. Mutta jos pelin muuttuessa kesken kaiken, kuten sade Silverstonessa 2015 tallikaveri menee niin selvästi paremmin, niin paistaa se sopeutumiskyvyn puute. Sama auto se on edelleen, nyt muuttui vain pito.

Vettel ohitti Räikkösen siinä vaiheessa kun molemmilla oli vielä slicksit alla ja Kimi ilmoitti ohituksen jälkeen radioon kuinka nyt tarvitsee interit, sillä Vettel meni jo ohi. Olisko luotto omaan ajamiseen mennyt tällä kohtaa, kun huomaa miten tallikaveri menee samoilla renkailla ohitse niin helposti?

Veikkaanpa että Silverstone jäi Räikkösen viimeiseksi kunnon mahdollisuudeksi. Kyvyttömyys märällä näyttää todella pahalta. Jos Unkarissa tulee parannusta, niin kaiken pitää taas olla jokaisen muutujan kohdalla niin nakuteltu, että sellaisia yhteensattumia ei tapahdu kuin muutama kauteen. Onneksi Unkarissa ei yleensä sada.

Veikkaan vaan että viime vuosien kyvyttömyys sateella kilpailukykyisyyteen, tai siis mihinkään muutokseen, näkyy Ferrarilla Kimiä ajatellen melko negatiivisena.
Itsekin olen ihmetellyt tätä ilmeistä "sopeutumattomuutta". En nyt takerru rengas ja automuutoksiin 2005 vs 2015 koska niistä on jauhettu jo, ja tällä kaudella niitäkin on ollut hieman viimekautta vähemmän. Tosin näiden lisäksi mietin vielä mikä merkitys on testausrajoituksilla. Eikä pelkästään siinä mielessä että Kimi pääsisi sinuiksi auton kanssa (Kimi ei kai ole koskaan ollut kovan testiuurastajan maineessa) vaan myös niin päin että miten insinöörit saadaan ymmärtämään miten autosta saataisiin Kimille sopiva.

Mutta esim. Tämä Maikkarin juttu Andrea Stellan haastattelusta
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kisainsinoori-myontaa-kimi-on-alonsoa-parempi-tietyssa-tilanteessa/3949648

"-Sanoisin, että Michaelilla on luonnollista lahjakkuutta, mutta hän on sinnikäs ja analyyttinen. Fernandon sanoisin olevan teknisesti erittäin hyvin valmistautunut kaikenlaisiin olosuhteisiin, on sitten märkää tai kuivaa, ja hänellä on paljon henkistä lujuutta, sekä analyyttistä että vaistonvaraista.

- Mielestäni Kimi on paras tietynlaisissa olosuhteissa, mutta vain niissä olosuhteissa, ja hän on ehdottomasti erittäin vaistonvarainen, Stella sanoo Formulasantander.com-nettisivustolla."


Jostain syystä tämä GPTodayn vähemmän suomilaseilla kirjoitettu juttu ei ollut saatavilla juuri nyt?
http://www.gptoday.com/details/view/423312/Stella_Michael_is_a_great_racer_Kimi_is_very_quick_Fernando_has_no_weaknesses/

Toinen mielenkiintoisen oloinen Stellan haastattelu löytyi Kimi Raikkonen Space sivustolta.
http://kimiraikkonenspace.com/2009/03/15/andrea-stella-kimis-new-race-engineer-winning-equation/

Näiden kautta piirtyy Räikkösestä hyvin intuitiivisesti ajatteleva kuva. Intuitiossa on se hyvä puoli että se voi olla oikea, mutta se huono puoli että se voi olla väärä. ( vrt. Rengaspäätös Silverstonessa)

Ehkä tämä intuition ja olosuhteiden yhdistelmä on Räikkösen suuruuden päivinä toiminut hänen puolestaan, mutta nyt kääntynyt osittain häntä vastaan. ( ajatellen esim renkaita, säätöjä, ym)

Ehkä nämä on sitten vain materialisoitunut näihin fanijuttuihin aikanaan näin:
https://m.facebook.com/kimiraikkonenspace/posts/442636769182279
Andrea Stella: “Kimi was able to do so many things behind the wheel that our engineers’ advice wouldn’t have been of help there. In that sense Kimi is better than Michael Schumacher. When I was working as Michael’s data engineer we always had to tell him accurately how he could drive faster in different corners according to the computer. With Kimi you don’t need these kind of advice. He finds the solutions himself.”

Toinen mikä tulee mieleen liityen tuohon Stellan Kimi Räikkönen Space juttuun ja osittain myöd Oikarisen viime kisan kommentista liittyen kisainssin tsemppaukseen oliko nyt Rosbergille kisan lopussa Oikarinen tarttui Saaren psykologia heittoon kommentilla tyyliin "niin ehkä näissä (kisainssin) hommissa olisi pärjännyt paremmin jos olisi aikoinaan opiskellut psykologiaa eikä tekniikkaa"

Minkä verran kysymys voisi olla siitä että jos vain yksinkertaisesti Mark Slade on sellainen kisainssi joka saa Kimistä kaikki tehot irti? Kun ihmetellään sitä että miksei Ferkulla oikein missään vaiheessa kulkenut kuten Mäkillä aikanaan, ja miten Lotuksellakin meni niin paljon paremmin
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kimin tilanne näyttää kyl huonolta,mutta pitää muistaa et paljon kisoja jäljellä.

Jos ei Unkarissa ja Belgiassakaan tahti parane,alkaa näyttää huonolta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sekä Kanadan että Itävallan pyörähdykset menee auton tai vastustajan piikkiin. Kerrohan nyt mikä on niin ala-arvoista suorittamista? Tällä foorumilla moottoriurheilun ymmärtäminen on kyllä aika heikoilla kantimilla.
Suosittelen Kimi-lasien pois ottamista. Kaikissa Kimin spinneissä kyseessä on ollut kuljettajan virhe.

Lisäksi voisit jättää tuollaisen moottoriurheilunymmärtämättömyys-kommentit pois keskustelusta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
sillä kimihän oli ihan hyvässä vauhdissa kisassa vesisateeseen asti.. verrattuna siis vetteliin. Jos kisa olisi ajettu loppuun asti kuivalla radalla niin ferrarilla maksimitulos olisi ollut juuri tuo viides sija millä kimi oli ennenkuin alkoi tapahtua.
Itse en pysty antamaan yhtään enempää arvoa sille että nopeus oli nyt paremmin kohdalla, jos jo kolmannessa kisassa putkeen spinnauttaa auton menettäen joka kerralla aika roimasti pisteitä.

Myöskään Troyn maintseman Vettelin ohituksen jälkeen tehty "paniikkipitti" antoi mulle selalisen maun, ettei luottamusta omaan ajamiseen ollut ja haettiin ratkaisua tai "vikaa" jostain muualta.

Niin kovin ikävän näköistä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vielä tuosta Kimin varikollemenopaniikista. Yksi syy mikä painosti myös siihen oli se fakta, että Vettel pääsi edelle. Jos Kimi olisi jättänyt menemättä varikolle ja seuraavan kierroksen aikana olisikin alkanut tulla vettä oikein saavista kaatamalla, olisi Kimi ollut varikolla jumissa Vettelin takana, koska tuskin siinä tilanteessa olisi kannattanut slickseillä lähteä uivalle radalle luistelemaan.

Tämä on ainoa konkreettinen syy, mikä painosti Kimiä varikolle. Toinen syy on voinut olla se luottamuksen puute siihen omaan ajamiseen puolimärällä radalla kuivankelin renkaiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Suosittelen Kimi-lasien pois ottamista. Kaikissa Kimin spinneissä kyseessä on ollut kuljettajan virhe.

Lisäksi voisit jättää tuollaisen moottoriurheilunymmärtämättömyys-kommentit pois keskustelusta.
Vähintään yhtä väsynyttä on heittää kimilasi-kommenttia. Ja heti perään laitat "faktaa" mikä ei edes saatujen tiedonjyvästen perusteella pidä kiistattomasti paikkaansa. :rolleyes:

Itse en pysty antamaan yhtään enempää arvoa sille että nopeus oli nyt paremmin kohdalla, jos jo kolmannessa kisassa putkeen spinnauttaa auton menettäen joka kerralla aika roimasti pisteitä.
Siis sivuutat positiivisen ja keskityt negatiiviseen. Good for you.

Myöskään Troyn maintseman Vettelin ohituksen jälkeen tehty "paniikkipitti" antoi mulle selalisen maun, ettei luottamusta omaan ajamiseen ollut ja haettiin ratkaisua tai "vikaa" jostain muualta.

Niin kovin ikävän näköistä.
Edelleen, mitä Kimin olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä? Ei pystynyt niillä renkailla mitkä oli alla vastaamaan muun kärjen vauhtiin (täytyy muistaa myös että Kimillä oli vanhimmat kumit alla tuossa vaiheessa), niin päätti tehdä ratkaisun kokeilla vaihtoehtoista taktiikkaa - riskillä - mennä aikaisemmin välikelin renkaille kuin muut ja koittaa siten pestä kaikki. Kaukana "paniikki" ratkaisusta. Ei sitten osunut se sääarpa kohdalleen ja sade laantui. Sellaista meteorologijumalaa ei olekaan, varikkomuurilla tai ratin ja penkin välissä, joka tietää 100% varmasti pilvien liikkeet metrilleen. Jos sade olisi yltynyt pidettäisiin Kimiä tällä hetkellä nerona. Niin pienistä asioista nämä hero-to-zero jutut on kiinni.

Sinä Dominic olisit omien sanojesi mukaan laittamassa Kimin paikalle jonkun muun kuskin jo kesken kuluvan kauden. Sehän ei olisikaan Ferrarilta sitten ollenkaan "paniikki"ratkaisu? Onneksi Ferrarilla ei sentään taideta pitää ihan niin paksuja antikimilaseja päässä.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sitä että reaktioajan hidastuminen olisi joku syy jota jotkut jaksaa viljellä. Noin pieni muutos ei vaikuta missään ja kokeneempi kuski kuittaa sen pienenkin eron kokemuksen kautta saaduilla opeilla.

Gradu todistaa tieteellisesti ettei reaktioajan muutos ole merkittävä.
Kysypä tuosta F1-kuskin reaktioaikojen heikkenemisen vaikutuksesta Aki Hintsalta, joka tietää asiasta aika suurella varmuudella eniten maailmassa. Jos et saa Akia kiinni, voit myös lukea hänen kirjansa.

PS. Gradu ei todista tieteellisesti yhtään mitään. Tiedätköhän edes, mikä gradu on?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Alkaa käydä voimille tämä asioiden toistelu, mutta jos nyt lyhyesti vielä.

Vähintään yhtä väsynyttä on heittää kimilasi-kommenttia. Ja heti perään laitat "faktaa" mikä ei edes saatujen tiedonjyvästen perusteella pidä kiistattomasti paikkaansa. :rolleyes:
Toinen auto pysyy käsissä (Vettel), toinen ei (Kimi). Inssien syyttäminen turhaa. Kuski painaa kaasua tai ei paina. Vastuuhenkilö istuu ratin ja penkin välissä. Sen kummempaa monimutkaisuutta asiassa ei ole, ellei sitä väkisin sieltä etsi.

Siis sivuutat positiivisen ja keskityt negatiiviseen. Good for you.
Realismia on se, että todennäköisyydet tapahtuville asioille kääntyvät tulosten mukaan. Näin päätellen voidaan odottaa, että samat ongelmat tulevat jatkumaan myös jatkossa. Kimin ajot todistavat tätä teoriaa nyt jopa hälyyttävän hyvin.

Edelleen, mitä Kimin olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä? Ei pystynyt niillä renkailla mitkä oli alla vastaamaan muun kärjen vauhtiin (täytyy muistaa myös että Kimillä oli vanhimmat kumit alla tuossa vaiheessa), niin päätti tehdä ratkaisun kokeilla vaihtoehtoista taktiikkaa - riskillä - mennä aikaisemmin välikelin renkaille kuin muut ja koittaa siten pestä kaikki. Kaukana "paniikki" ratkaisusta. Ei sitten osunut se sääarpa kohdalleen ja sade laantui. Sellaista meteorologijumalaa ei olekaan, varikkomuurilla tai ratin ja penkin välissä, joka tietää 100% varmasti pilvien liikkeet metrilleen. Jos sade olisi yltynyt pidettäisiin Kimiä tällä hetkellä nerona. Niin pienistä asioista nämä hero-to-zero jutut on kiinni.
Myönnän sen että valinta tuossa kohtaa oli hankala, mutta toisaalta muut kärkipään kuskit pitivät päänsä kylmänä. Ja Kimillä oli tosiaan kuluneemmat renkaat. Kaikki tämä on totta, mutta onhan se kumma että kisasta toiseen löytyy aina jokin ns. "muu syy", että joku on mennyt pieleen. Kuten aikaisempien kisojen aikana jo totesin, huonoa tuuria ei periaatteessa ole olemassa ja huonon tuurin varjolla tapahtumien selittely on tullut tiensä päähän jo pari kisaa sitten. Jos siis huonoa tuuria tässä hakee syyksi mm. sateelle tai sille, että tuo varikkotaktiikka meni aivan pieleen.

Sinä Dominic olisit omien sanojesi mukaan laittamassa Kimin paikalle jonkun muun kuskin jo kesken kuluvan kauden. Sehän ei olisikaan Ferrarilta sitten ollenkaan "paniikki"ratkaisu? Onneksi Ferrarilla ei sentään taideta pitää ihan niin paksuja antikimilaseja päässä.
Jännää, että tähän tykätään puuttua jatkuvasti, vaikkei ollut koko keskustelun pääaihe. Liekkö sitten helpoiten kaadettava mielipide? Mutta joo, ei taida tällä hetkellä olla sopivaa korvaajaa Räikköselle kesken kauden. Ehkä tuossa tapahtui pieni keuliminen ja ylilyönti, mutta jollain helvetin ilveellä se kaveri pitäisi saada takaisin tälle planeetalle.

PS. Täälläkin jo usea hahmo asian todennut, totean sen itsekin vielä kerran. Yleensä se yksinkertaisin selitys tapahtumille on se todennäköisin.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kysypä tuosta F1-kuskin reaktioaikojen heikkenemisen vaikutuksesta Aki Hintsalta, joka tietää asiasta aika suurella varmuudella eniten maailmassa. Jos et saa Akia kiinni, voit myös lukea hänen kirjansa.

PS. Gradu ei todista tieteellisesti yhtään mitään. Tiedätköhän edes, mikä gradu on?
Hintsa puhuu väsymyksestä ja muista psykologisista syistä. Se on taas ihan eri kuin reaktiokyky jota jotkut yrittää epätoivoisesti vääntää iästä johtuvaksi. Kimi voisi heivata Mintun kotiin ja pämpätä kisaviikonloput kuten vanhaan hyvään aikaan. Kellokin tykkäsi...

Ao gradussa oli tutkittu yli 800 henkilön reaktioita. Kyllä sillä näytöllä pesee mutuilijat :p
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hintsa puhuu väsymyksestä ja muista psykologisista syistä. Se on taas ihan eri kuin reaktiokyky jota jotkut yrittää epätoivoisesti vääntää iästä johtuvaksi.

Ao gradussa oli tutkittu yli 800 henkilön reaktioita. Kyllä sillä näytöllä pesee mutuilijat :p
Hintsa puhuu kyllä myös ihan puhtaasti fysiologista asioista, joihin lukeutuu myös reaktiokyvyn vääjäämätön heikkeneminen iän myötä, joka puolestaan vaikuttaa pienten marginaalien huippu-urheilussa suorituksiin. Jos sinusta millisekunnit ovat mitättömän pieniä eroja kuskien reaktiokyvyssä niin katsopa nyt vaikka tämä tuore video: https://vid.me/1n0N

Off-topic: Se, että jossain gradussa on tutkittu vaikka miljoonaa ihmistä ei tee siitä yhtään sen tieteellisempää. No, en nyt jatka tätä off-topicia tämän pidemmälle, kun et tosiaan tiedä, mikä on gradu ja mitä on oikea tieteellinen tutkimus.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Hintsa puhuu väsymyksestä ja muista psykologisista syistä. Se on taas ihan eri kuin reaktiokyky jota jotkut yrittää epätoivoisesti vääntää iästä johtuvaksi. Kimi voisi heivata Mintun kotiin ja pämpätä kisaviikonloput kuten vanhaan hyvään aikaan. Kellokin tykkäsi...
Tämä. Jos jättäisi Mintun kotiin niin voisi keskittyä koko viikonlopun pelkkään ajamiseen. Ja tietäisi pienen lapsensa olevan äitinsä kanssa eikä keiden tahansa lastenhoitajien.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Hintsa puhuu kyllä myös ihan puhtaasti fysiologista asioista, joihin lukeutuu myös reaktiokyvyn vääjäämätön heikkeneminen iän myötä, joka puolestaan vaikuttaa pienten marginaalien huippu-urheilussa suorituksiin. Jos sinusta millisekunnit ovat mitättömän pieniä eroja kuskien reaktiokyvyssä niin katsopa nyt vaikka tämä tuore video: https://vid.me/1n0N

Off-topic: Se, että jossain gradussa on tutkittu vaikka miljoonaa ihmistä ei tee siitä yhtään sen tieteellisempää. No, en nyt jatka tätä off-topicia tämän pidemmälle, kun et tosiaan tiedä, mikä on gradu ja mitä on oikea tieteellinen tutkimus.
Mitä tuon videon pitäisi todistaa?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös