Kimin edellisen ja nykyisen kauden hämmennyttäjänä on se miten sitä "hanskalla paikkaamista" ei ole ilmennyt oikein missään. Kyse on kuitenkin miehestä, joka on koko uransa aikana luokiteltu sellaiseksi lahjakkuudeksi, joka ajaa millä tahansa nopealla laitteella sen rajoja vastaan jo lähestulkoon ensiesittelyn jälkeen. Motocross, kelkat jne.
Kyllä lahjoja on kiistattoman paljon. Mutta mistä tuo leipälajissa hyytyminen kertoo? Kehityskäyrä ja uuden oppiminen ovat vain jääneet kilpailun ollessa niin kovaa.
Täydet optimiolosuhteet kaluston ja kelin sekä muiden muuttujien osuessa kohdalleen luontainen vauhti vielä toimii ja riittää. Mutta pienikin variaabeli ja kaikki romahtaa.
Kimi on itse sanonut että ei halua muuttaa ajotyyliään autolle sopivaksi, vaan auto pitää tehdä hänelle sopivaksi. Ihan oikenhan se. Mutta jos pelin muuttuessa kesken kaiken, kuten sade Silverstonessa 2015 tallikaveri menee niin selvästi paremmin, niin paistaa se sopeutumiskyvyn puute. Sama auto se on edelleen, nyt muuttui vain pito.
Vettel ohitti Räikkösen siinä vaiheessa kun molemmilla oli vielä slicksit alla ja Kimi ilmoitti ohituksen jälkeen radioon kuinka nyt tarvitsee interit, sillä Vettel meni jo ohi. Olisko luotto omaan ajamiseen mennyt tällä kohtaa, kun huomaa miten tallikaveri menee samoilla renkailla ohitse niin helposti?
Veikkaanpa että Silverstone jäi Räikkösen viimeiseksi kunnon mahdollisuudeksi. Kyvyttömyys märällä näyttää todella pahalta. Jos Unkarissa tulee parannusta, niin kaiken pitää taas olla jokaisen muutujan kohdalla niin nakuteltu, että sellaisia yhteensattumia ei tapahdu kuin muutama kauteen. Onneksi Unkarissa ei yleensä sada.
Veikkaan vaan että viime vuosien kyvyttömyys sateella kilpailukykyisyyteen, tai siis mihinkään muutokseen, näkyy Ferrarilla Kimiä ajatellen melko negatiivisena.
Itsekin olen ihmetellyt tätä ilmeistä "sopeutumattomuutta". En nyt takerru rengas ja automuutoksiin 2005 vs 2015 koska niistä on jauhettu jo, ja tällä kaudella niitäkin on ollut hieman viimekautta vähemmän. Tosin näiden lisäksi mietin vielä mikä merkitys on testausrajoituksilla. Eikä pelkästään siinä mielessä että Kimi pääsisi sinuiksi auton kanssa (Kimi ei kai ole koskaan ollut kovan testiuurastajan maineessa) vaan myös niin päin että miten insinöörit saadaan ymmärtämään miten autosta saataisiin Kimille sopiva.
Mutta esim. Tämä Maikkarin juttu Andrea Stellan haastattelusta
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kisainsinoori-myontaa-kimi-on-alonsoa-parempi-tietyssa-tilanteessa/3949648
"-Sanoisin, että Michaelilla on luonnollista lahjakkuutta, mutta hän on sinnikäs ja analyyttinen. Fernandon sanoisin olevan teknisesti erittäin hyvin valmistautunut kaikenlaisiin olosuhteisiin, on sitten märkää tai kuivaa, ja hänellä on paljon henkistä lujuutta, sekä analyyttistä että vaistonvaraista.
- Mielestäni Kimi on paras tietynlaisissa olosuhteissa, mutta vain niissä olosuhteissa, ja hän on ehdottomasti erittäin vaistonvarainen, Stella sanoo Formulasantander.com-nettisivustolla."
Jostain syystä tämä GPTodayn vähemmän suomilaseilla kirjoitettu juttu ei ollut saatavilla juuri nyt?
http://www.gptoday.com/details/view/423312/Stella_Michael_is_a_great_racer_Kimi_is_very_quick_Fernando_has_no_weaknesses/
Toinen mielenkiintoisen oloinen Stellan haastattelu löytyi Kimi Raikkonen Space sivustolta.
http://kimiraikkonenspace.com/2009/03/15/andrea-stella-kimis-new-race-engineer-winning-equation/
Näiden kautta piirtyy Räikkösestä hyvin intuitiivisesti ajatteleva kuva. Intuitiossa on se hyvä puoli että se voi olla oikea, mutta se huono puoli että se voi olla väärä. ( vrt. Rengaspäätös Silverstonessa)
Ehkä tämä intuition ja olosuhteiden yhdistelmä on Räikkösen suuruuden päivinä toiminut hänen puolestaan, mutta nyt kääntynyt osittain häntä vastaan. ( ajatellen esim renkaita, säätöjä, ym)
Ehkä nämä on sitten vain materialisoitunut näihin fanijuttuihin aikanaan näin:
https://m.facebook.com/kimiraikkonenspace/posts/442636769182279
Andrea Stella: “Kimi was able to do so many things behind the wheel that our engineers’ advice wouldn’t have been of help there. In that sense Kimi is better than Michael Schumacher. When I was working as Michael’s data engineer we always had to tell him accurately how he could drive faster in different corners according to the computer. With Kimi you don’t need these kind of advice. He finds the solutions himself.”
Toinen mikä tulee mieleen liityen tuohon Stellan Kimi Räikkönen Space juttuun ja osittain myöd Oikarisen viime kisan kommentista liittyen kisainssin tsemppaukseen oliko nyt Rosbergille kisan lopussa Oikarinen tarttui Saaren psykologia heittoon kommentilla tyyliin "niin ehkä näissä (kisainssin) hommissa olisi pärjännyt paremmin jos olisi aikoinaan opiskellut psykologiaa eikä tekniikkaa"
Minkä verran kysymys voisi olla siitä että jos vain yksinkertaisesti Mark Slade on sellainen kisainssi joka saa Kimistä kaikki tehot irti? Kun ihmetellään sitä että miksei Ferkulla oikein missään vaiheessa kulkenut kuten Mäkillä aikanaan, ja miten Lotuksellakin meni niin paljon paremmin