Vierailin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa Brnon radalla. Masaryk Racing Days oli tapahtuman nimi ja ajattelin vähän yllättää itseni enkä etukäteen juurikaan ottanut selville millaista kalustoa on tarjolla. Radalle oli helppo päästä julkisilla. Brnon keskustasta vartti raitiovaunulla kerrostalolähiöön ja sieltä toinen vartti bussilla, pysäkki aivan pääkatsomon takana. Mä olin siellä Prahasta päiväreissulla, joten lisäks tuli reilu 5 tuntia junassa istumista enkä kilpailupäivää ihan alusta asti nähnyt.
Brnon pääsuoran katsomot on hyvin vaatimattomia eikä niistä juuri mitään nähnytkään. Erikoisinta radassa oli katsomoiden puuttuminen ensimmäisestä mutkasta, vaikka se yleensä mielenkiintoisin paikka on. Pilttuurakennuksen katolta sinne jotenkin näki. Mutta radan takaosat onkin kuin eri maailma. Hulppeille nurmirinteille mahtuisi varmaan satoja tuhansia katsojia ja näkemäalue on parhaimmillaan pitkä, neljäkin mutkaa. Harmi ettei radan profiilissa ole hyödynnetty ympäristön suuria korkeuseroja. Rata-alueen sisäosa on rakennettu aivan täyteen, on golfkenttää, karting-rataa ja ties mitä kasarmia. Radan ympäri ei taida päästä kävelemään sisä- eikä ulkolaitaa. Olikin aluksi vähän ihmettelemistä miten varikolta pääsen edes radan varrelle.
Kalusto oli kutakuinkin niin kirjavaa kuin rata-autokisassa voi olla. Vaikkei mitään tunnettuja sarjoja ollut mukana, kaikki luokat olivat kuitenkin kansainvälisiä. Eniten toki kilpailijoita lähimaista, mutta oli siellä vierailijoita Etelä-Afrikkaa ja Yhdysvaltoja myöten. Saapuessani radalle sieltä oli poistumassa Keski-Euroopan Porsche platinum GT3 -luokka. Sen jälkeen oli yli kolmenkymmenen siipiformulan lähtö. Eri ikäisiä F3:a ja F Renaulteja. Sitten urheiluautojen lähtö. Oli Ferraria, Mersua, Bemaria, Lamborghinia, Saleenia, Ginettaa, Ligieriä, Radicalia jne. Palkintojenjaoen pituuden perusteella lähes jokainen voitti jonkun luokan. Parhaimmat mörinät lähti slovakialaisesta AMG Mersusta.
Vakioautoluokka oli miehitetty lähinnä Clioilla, mutta oli joukossa yksi Lotuskin ja Bemareita. Päivän kiihkeimmät taistelut oli tässä lähdössä. Myös koppiautoluokissa oli lähemmäs kolmekymmentä kilpailijaa. Päivän ammattimaisimmalta näyttänyt luokka oli VW Golf Castrol-cup, käsittääkseni puolalainen luokka. Neljännessata autoa kymmenestä eri maasta, mukana päivän ainoa suomalaiskuski, Muhosen Simo, joka
tuolla kisastaan kertoo. Nää oli jo aamulla yhden lähdön ajaneet, sitä en nähnyt. Samassa teltassa oli koko golffilössi, en tiedä onko yhden tallin luokka. Yllättyin melkoisesti perheautojen miehekkäistä äänistä. Näiden jälkeen oli vielä historic-formuloiden lähtö ja ainoastaan lähtöön järjestäytymisen ehdin nähdä historic-autojen lähdöstä, jossa oli lähinnä vanhoja Ladoja.
Pääsylippu oli vajaa neljä euroa, hinta-laatusuhde erinomainen. Melko tiiviissä aikataulussa veivät kisan läpi eikä satanutkaan. Kuvia
tuon albumin alkupuolella.
En nyt tiedä, onko tarkasti oikea osio mutta urheiluautofanina ladataan tänne. Vierailin viime viikonloppuna Goodwood Revivalissa. Hieno festari; kisailua, näytösajoja ja paljon oheistoimintaa. Yleisöäkin oli kertynyt aivan perhanasti ja noin 80% oli pukeutunut vapaaehtoisen 'vintage' -pukukoodin mukaisesti.
https://www.flickr.com/photos/126204800@N07/albums/72157658304485658
:thumbup: Äänet kun vielä sais kuviin, nättiä kalustoa.