Yleinen politiikkajarna

Olisiko SSS-hallitus (Sipilä-Stubb-Soini)


  • Äänestäjiä yhteensä
    48
  • Äänestys suljettu. .

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Pekkaspakkaspäivistä ja muusta. Itsehän en ole koko työurani aikana viettänyt ensimmäistäkään pekkaspäivää. Olenko sorrettu? Työmatkailut normityöajan ulkopuolella ovat aina menneet omaan piikkiin, toki päivärahaa silloin tällöin napsahtaa. Joskus olen työskennellyt tilapäismetallimiehenä: silloin maksettiin matkatunneista oikein palkkaa!

Työtä tekevistä puolet, ellei yli, on sellaisia, ettei heillä ole tarkkaa työaikakirjanpitoa. Työtä tulee ja sitä tehdään, koska hommat pitää hoitaa. Vastaavasti henkilökohtaiset asiat voi hoitaa työpäivän aikana, jos tarve vaatii. Työn tekeminen on koko ajan menossa häilyvämpään suuntaan. Silti, tehtaat, sairaalat, koulut jne eivät ihan äkkiä katoa työpaikkoina. Edelleen siis säilyy työpaikkoja, joissa työaikaa voidaan rytmittää kellontarkasti ennakkoon sopien ja seuraten. Mutta, päätrendi on voimakkaasti toinen.

Ammattiliittojen roolista Alf Rehn kolumnoi muutama päivä sitten Ylen ykkösaamussa.
http://areena.yle.fi/1-2826639

Pistän myös koko pitkän horinan tähän. Herättää ajatuksia.

Alf Rehn: Uuden ajan ammattiliitto?

Ammattiliitto; sanakin maistuu betonille ja pölylle. Liiton miehet liiton kokouksissa, liiton puvuissa. Kolmikantaa ja kolmioleipiä, lomakkeita ja lomaltapaluurahoja. Seitsemänkymmentälukua ja sovittelua, tupoa ja tumpelointia, luottamusmiehiä ja lakkoja. Ei ihme, että yhä useampi nuori - ja miksei vähän vanhempikin - kokee, että ammattiliitot ovat historiallinen jäänne, reliikki.

Minun etuuksiani on aikojen saatossa ajanut parikin liittoa, muun muassa Paperiliitto ja Professoriliitto, joista toinen oli tehokas ja toinen taas Professoriliitto. Ja tavallaan mukava näin. Aina hauska, kun joku ajaa sinun asiaasi. Samalla kokemus näistä, ja näiden haasteista, on saanut minut miettimään ammattiliittojen tulevaisuutta.

Liitot luotiin aikana, jolloin vastakkainasettelu oli selkeä. Oli työn antajat, ja ne tekijät. Yhdellä oli koneet, toisella kyky tehdä näillä jotain, yhdellä rahat ja toisella työväen solidaarisuus. Yin ja yang, vastakohdat, jotka täydentävät toisiaan.

Tänään tilanne on eri. Koneita voi olla vaikka kuinka, eikä se aina auta. Rahaakin voi olla, hetkellisesti, mutta ne voivat kadota kuin bitcoinit tuuleen. Globaali maailma ja markkinatalouden kylmä logiikka ovat alistaneet meidät kaikki - antajat ja tekijät, lafkat ja liitot.

Työkin on muuttunut. Aikaisemmin työ oli paikka, jonne mentiin ja jossa vietettiin tarkasti määritelty määrä tunteja - ja siinä se. Työnantaja oli selviö, ja toimijana muuttumaton. Tehdas oli paikallaan, eikä kunnon työmiestä korvannut mikään. Tai ainakin näin ajateltiin.

Mutta maailma muuttui. Yhä useampi alkoi tehdä duunia, jossa työajat ovat veteen piirretty viiva, yrityksissä, joiden organisaatio on veteen piirretty kaavio. Tehdas suljettiin, joskin sen konehalliin avattiin co-working space. Robotti korvasi työmiehen, joskaan ei luottamusmiestä.

Samalla liitot toimivat kuin se vanha maailma olisi vielä täällä, jotenkin. Taistelu jatkuu, mutta voitot ovat varsin pieniä - kunnes yt:t vievät nekin. On uusia taisteluja, joita tulisi käydä, mutta energia menee vanhojen etuuksien puolustamiseen. On uusia työntekijöitä, sellaisia, jotka määrittelevät itsensä ennemmin yrittäjiksi tai freelancereiksi, mutta kiinnostuksen kohteena ovat ennen kaikkea liittosopimukset.

Tämä on tietenkin aika monille jo hyvin tiedossa. Kiintoisampaa onkin miettiä, miksi ammattiyhdistysliikkeen on niin vaikeaa muuttua ajan kanssa? Ymmärtääksemme tämän meidän täytyy aloittaa siitä, miten liike luotiin, ja miksi ay-liike syntyi siitä epävarmuudesta, jota työväki koki kun vastapuolena olivat pääoman vankat, muuttumattomat ja näennäisesti ikuiset voimat. Tehtaanjohtaja ehkä muuttui, mutta tehdas ei. Joten ammattiliitto oli vastapaino, se toimija, joka pystyi luomaan työväelle turvallisuuden tunteen ja hallitun prosessin.

Ammattiliitto onkin ennen kaikkia hallintokoneisto, sanan perimmäisessä tarkoituksessa. Sen pyrkimyksenä ovat vakaa ympäristö, hallitut suhteet, tuttu ja turvallinen tilanne niille, joita se edustaa. Kaunis ajatus, tietenkin. Mutta samalla kovin vaarallinen.

Näin, koska ympäristö ei enää ole vakaa, suhteita ei voi enää hallita, ja tuttu ja turvallinen on parhaimmillaankin lumekuva. Maailma, ennen kaikkea työn maailma, muuttuu jo niin nopeaa vauhtia, että saavutetut edut voivat muuttua merkityksettömiksi ennen kuin neuvottelukunta on saanut muistionsa kirjoitettua puhtaaksi.

Ei ihme, että nuoret, jotka eivät miellä itseään työväeksi, ja jotka kokevat, että tiejyrällä luodut raamisopimukset eivät huomioi heidän tilannettaan eivätkä heidän tulevaisuuttaan, karsastavat ammattiliittoja ja niitä demareita, jotka nähdään näiden jatkeena. He tietävät, että heidän työuransa tulee olemaan jotain aivan muuta kuin paikallisosastoja ja pekkaspäiviä, ja miettivät ennemmin projekteja ja personal brandin rakentamista. Mitä ammattiliitto heille tarjoaa?

Hassua kyllä, ammattiliitot voisivat tarjota heille paljonkin, mutta vain jos ne ovat valmiita muuttumaan. Ja jännää kyllä, ehkä paras osviitta tälle löytyy ammattiyhdistysliikkeen historiasta. Koska eiväthän liitot aina ole olleet näitä kolosseja, jotka rutinoidusti käyvät läpi samat askelkuviot, oli tanssin nimi sitten tango tai twerk.

Aikaisemmin, niiden alkutaipaleen aikoihin, liitot olivat laaja-alaisen avunannon organisaatioita, jotka reagoivat ympäristöönsä luomalla ketteriä ratkaisuja jäsenilleen. Ammattiliitot auttoivat asuntokysymyksissä, olivat mukana luomassa opiskelupiirejä ja työväen sivistystä, edesauttoivat jopa yrittäjyyttä jäsentensä joukossa. Joillain liitoilla oli kirjaimellisesti työkaluja lainata jäsenilleen, jotta nämä voisivat mahdollisimman helposti ottaa vastaan jopa lyhytaikaisen pestin.

Ehkä tässä on myös ammattiyhdistysliikkeen tulevaisuus? Sen sijaan, että se pyrkisi luomaan vakautta siellä missä sitä ei ole eikä tule, liitot voisivat olla ne tuiki tarpeelliset mahdollistajat, jotka antavat uuden ajan ammattilaiselle mahdollisuuden toimia juuri ammattilaisena.

Näen sieluni silmin AY-liikkeen, joka tukee yrittäjyyttä eikä väheksy sitä. Näen liiton, joka välittää moninaisia työtehtäviä moninaisille jäsenilleen sen sijaan, että se pakottaisi näitä molempia yhteen malliin. Näen SAK:n joka järjestää nykyajan osaaville nomadeille co-working-tiloja ja tilapäisiä toimistoja auttaen näitä niin neuvotteluissa kuin laskutuksessa. Ehkä olen naiivi, mutta näen silti tarpeen tälle kaikelle niin kovin selvästi.

Työväen organisaatioita tarvitaan vieläkin, ehkä tänään enemmän kuin koskaan. Työelämän muuttuessa tarvitsemme ammattiliittoa, mutta uuden ajan muuttuvaa sellaista. Tarvitsemme liiton, joka ymmärtää uutta työtä - digitaalista työtä, tietotyötä, yrittäjän työtä, työtä, jota eivät sido tehtaan seinät eikä konttorin työajat. Tarvitsemme toimijan, joka voi tukea meitä, auttaa meitä löytämään työn ja tienaamisen uudet muodot. Tarvitsemme toimijan, joka ei aseta eri työtekijöitä vastakkain, vaan joka on valmis tukemaan niin duunaria kuin konsulttia, niin virkamiestä kuin yrittäjää.

Meillä on jo tarpeeksi sektaristista toimintaa, sellaista, joka pyrkii ajamaan yhden ryhmän asioita, joten liitto, joka edustaisi kaikkia heitä, jotka joutuvat tienamaan leipänsä työstä, voisi olla varsin tarpeellinen. Etenkin aikana, jolloin niin moni tuntee miten työ murenee, muuttuu, moninaistuu ja monimutkaistuu. Aikana jolloin jopa professori joutuu miettimään työn sisältöä. Ja välillä jopa sen tekemistä.

Alf Rehn

Ykkösaamun kolumni 26.5.2015
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Höpöhöpö. Länsi-Euroopan vanhin autokanta on jotain ihan muuta kuin "sen verran uudistunut". Ja pointtina nyt olikin saada niille vähän köyhemmillekin (sekä keskituloisille) uudempaa kalustoa alle. Rikkaat nyt ostaa uuden auton veroista huolimatta.

Se on totta. Siksi itseänikin ihmetyttää vouhkaaminen siitä että "liikenteessä kuolee ~350 henkilöä joka vuosi" (vai mikä se tarkempi luku onkaan) kun selvästi sen vähentäminen ei pahemmin kiinnosta.
Tietenkin se on uudistunut. Edelleen 20 vuotta vanhaa, mutta 10 vuotta sitten ajettiin 80-luvun autoilla ja nyt ajetaan 90-luvun autoilla.

Se on niin että jos keskituloisella ei ole varaa ostaa uutta autoa niin autokanta ei uudistu. Marginaalinen uudistuminen taitaa olla seurausta siitä että nykyään tuodaan käytettyjä autoja keski-euroopasta.

Vanhat autot (ei karkit) eivät ole ainoastaan turvavarusteidensa ja korirakenteiden osalta uusia autoja selvästi huonompia, mutta kun ne eivät edes vastaa sitä millaisia ne olivat aikanaan uutena. Huollot on tehty vähän miten sattuu ja osia on vaihdettu sitä mukaa kun ne ovat hajonneet/aiheuttaneet ongelmia/jääneet katsastuksessa kiinni. Sitten niissä on jotkut halpis kiinalaiset kumit joiden käyttäytyminen on ääritilanteissa vähintäänkin arvelluttavaa.

Se mikä uudessa autoissa olisi läheltä piti tilanne onkin vanhassa onnettomuus. Surkeat kumit, huonot iskarit ja 10 vuotta sitten vaihdetut jarrunesteet niin sitten ollaankin ojan pohjalla tai jonkun kyljessä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Meillä ois töissä tarvetta ennemmin vähentää puoli tuntia töipäivästä. Tuolloin voisin suostua myös palkanalennukseen. Puolikkaan tuntipalkan verran päivässä.
Oikeastaan parempi ratkaisu monessa paikassa olisi laskea tunteja ja palkkaa. Kuuden työtunnin päivä olisi varmasti tehokkaampi kuin kahdeksan. Mitä pidempi päivä niin sitä enemmän taukoja tarvitsee, keskittymiskyky heikkenee ja virheiden määrä kasvaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Höpöhöpö. Länsi-Euroopan vanhin autokanta on jotain ihan muuta kuin "sen verran uudistunut". Ja pointtina nyt olikin saada niille vähän köyhemmillekin (sekä keskituloisille) uudempaa kalustoa alle. Rikkaat nyt ostaa uuden auton veroista huolimatta.


Se on totta. Siksi itseänikin ihmetyttää vouhkaaminen siitä että "liikenteessä kuolee ~350 henkilöä joka vuosi" (vai mikä se tarkempi luku onkaan) kun selvästi sen vähentäminen ei pahemmin kiinnosta.
2014, 258 kuollutta.
Tuosta kun siivoaa kuolleet jalankulkijat, pyöräilijät, mopolijat ja rattijuopot, niin jääkin 118. Ei sitä paljoa vähemmäksi saisi, vaikka kaikki ajaisivat panssariajoneuvoilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kuuden työtunnin päivä olisi varmasti tehokkaampi kuin kahdeksan. Mitä pidempi päivä niin sitä enemmän taukoja tarvitsee, keskittymiskyky heikkenee ja virheiden määrä kasvaa.
Jotenkin noin tais lukea SKP:n vaaliohjelmassa :D
Niillä aloilla joilla ei ole työvoimapulaa pitäis tehdä noin. Ja monessa paikkaahan onkin tehty ja tehdään lyhennettyä työviikkoa. Kaikki yritykset eivät halua perehdytetystä työvoimastaan eroon heti kun hiljaisemmat ajat iskee.

Mekin yhtenä vuonna oltiin osan viikosta lomautettuna, nykyään ollaan pidetty palkattomia vapaapäiviä. Niillä firmalle juuri merkitystä ole mut ku tahtoo välillä olla tylsää ja vapaa-ajalla tekemistä ois.
Se on sitä paikallista sopimista, ei ole kiellettyä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Wienin pormestari (sosiaalidemokraatti) suututti paikallisen opettajakunnan toteamalla tv-haastattelussa, että jos hän tekis yhtä monta työtuntia viikossa kuin itävaltalaiset maikat, olis hän jo viimeistään tiistai-iltapäivänä valmis :eek:

Tohon verrattuna Stubbinkin professoriheitto oli melkeinpä harmiton.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
2014, 258 kuollutta.
Tuosta kun siivoaa kuolleet jalankulkijat, pyöräilijät, mopolijat ja rattijuopot, niin jääkin 118. Ei sitä paljoa vähemmäksi saisi, vaikka kaikki ajaisivat panssariajoneuvoilla.
Ja itsemurhakolareita vuosittain ~20, rekan tai junan eteen hypänneitä 50-60 ja sairauskohtauksen saaneita kuskeja ~26.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ja itsemurhakolareita vuosittain ~20, rekan tai junan eteen hypänneitä 50-60 ja sairauskohtauksen saaneita kuskeja ~26.
Noikin kaikki vois estää ihan hyvin jollain kiellolla, vedotaan vaikka siihen, että ne saattavat aiheuttaa vaaratilanteita.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Noikin kaikki vois estää ihan hyvin jollain kiellolla, vedotaan vaikka siihen, että ne saattavat aiheuttaa vaaratilanteita.
Syyllistyyhän ne törkeään liikenteen vaarantamiseen. Rangaistuksia vaan kovemmiksi, perkele, linnaan ja munista hirteen, mutta turha täällä saatanan hyysäysyhteiskunnassa on sellaista odottaa. Niin pistää vihaks.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tästä saattaa tulla kyllä ihan hyvä otatus EK:n ja Persujen välillä vielä.:eek::thumbup:

Lindström tyrmää Häkämiehen ehdotuksen:

"Työmies on tuplapalkkansa ansainnut"



Keskiviikko 3.6.2015 klo 10.46

  

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps) ei innostu elinkeinoelämän ajatuksesta muuttaa sunnuntaityöstä maksettavaa tuplapalkkaa.

Uusi työministeri Jari Lindström ei lähtisi koskemaan sunnuntaipalkkaan.

Häkämies Savon Sanomissa: Sunnuntain tuplapalkka jäänne entisiltä ajoilta

Lindström toteaa, että ei lähtisi hakemaan uusia ratkaisuja asiassa.

- Kyllä pyhä on edelleen pyhäpäivä, ja työmies tai -nainen on sen palkkansa ansainnut sunnuntainakin. En lähtisi puuttumaan tuplapalkkaan.

Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies pitää sunnuntaityöstä maksettavaa korotettua palkkaa vanhentuneena jäänteenä entisiltä ajoilta ja haluaisi muuttaa järjestelmää.

STT
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tossa Lindströmissä on kyllä sellanen haisu, että voi tulla mielenkiintoiset neljä vuotta.

Katotaas mitä paperityömies keksii vielä! Jänniä jekkuja! Jekuttaja!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onhan tämä keskustelu 40 tunnin työviikosta on aivan naurettavaa. Joku joutuisi luopumaan pekkasista ja toisilla nousisi viikossa työaika 2,5 tuntia.

Entäs ne tyypit jotka jo nyt tekee 40 tunnin viikkoa ilman pekkasia? Miksi kukaan ei nouse barrikadeille tämän porukan puolesta? Eikö heidän työaikaa pitäisi lyhentää 2,5 tuntia tai niiden pitäisi ainakin saada pekkaset? Onhan se nyt saatana aivan epäinhimillistä orjatyötä, eiku sehän olikin työaikalaissa.
Puhumattakaan lukuisten pienyrittäjien yli 50 tunnin työviikoista, ilman mitään liittojen tai yhteiskunnan tuottamaan tukiverkkoa.

Kyse on pelkästään asenteesta. Sata vuotta sitten tehtiin 12 tuntisia päiviä kuutena päivänä viikossa. Ja paljon huonommissa oloissa.

Hallituksen pitäisi käyttää leikkuria sillä tavalla, että sitä ihan mielellään tekee sen 2.5 h / viikko lisähommia.
Mitäpä jos alennetaan kaikkien palkat Siwan kassan tasalle? Kun kerta heilläkin niin miksi ei muillakin.

Vanhana jäänteenä myös vuosilomat, 30 päivää. Ainiin, lauantait lasketaan lomapäiviksi vaikka viikkotyöläiset eivät tee lauantaipäiviä. Muutentaan siis 30 TYÖpäiväksi nuo vuosilomat kerran aletaan vanhoja jäänteitä purkamaan. Virkakyöstipuolella tuo on onnistunut, joten miksi ei yksityiselläkin puolella?
 
Ylös