Polkupyöräily ja -pyörät

Örfil

Guest
Yks tamperelainen hemmo, kutsutaan häntä nyt vaikka Lasol-mieheksi, veti ns. Varalan mäessä poliisin tutkaan 115 km/h muna-asennossa. Pyörä oli yksivaihteinen Oiva-merkkinen miestenpyörä.
Poliisi lähti perään, mutta pakenija jätti kissalan pojat seuraavassa ns. Rosendahlin mäessä nuolemaan näppejään.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Yks tamperelainen hemmo, kutsutaan häntä nyt vaikka Lasol-mieheksi, veti ns. Varalan mäessä poliisin tutkaan 115 km/h muna-asennossa. Pyörä oli yksivaihteinen Oiva-merkkinen miestenpyörä.
Poliisi lähti perään, mutta pakenija jätti kissalan pojat seuraavassa ns. Rosendahlin mäessä nuolemaan näppejään.
Kun pyörä on yksivaihteinen, tarkoittaa se sitä, että välitystä voi vaihtaa voi yhden kerran?
 

Örfil

Guest
Kun pyörä on yksivaihteinen, tarkoittaa se sitä, että välitystä voi vaihtaa voi yhden kerran?
Hyvä että asia tuli puheeksi. Termiä on väärinkäytetty jo liian pitkään. Asia vaatiikin siis insinöörin hellää kättä oietakseen.

Vaihteeton pyörä tarkoittaa ettei sillä voi ajaa ollenkaan, koska takaratas puuttuu. Tai eturatas.

Kuvitellaanpas asia näin: pyörässä on eturatas ja yksi takaratas ja siihen lisätään toinen viereen. Montako vaihdetta siinä on silloin? No kaksi. Entäs jos se toinen otetaankin taas pois, montako jää jäljelle? No yksi tietenkin.
1+1=2 ja 2-1=1.

Jos välitystä voi vaihtaa kerran, päädytään tuohon jälkimmäiseen tilanteeseen jossa vaihdellaan vaihteiden 1 ja 2 välillä eli meillä olisi kyseessä 2-vaihteinen pyörä.

Vaihteiden lukumäärää varten kehitin kaavan:

Vn = En x Tn
Vaihdelukumäärä = eturattaiden määrä x takarattaiden määrä

Tähän kun asetetaan esim. Lasol-miehen pyörän data, saadaan:

Vn = 1 x 1 = 1

Hänellä on siis yksivaihteinen pyörä.

Vastaavasti jos on maastopyörä jossa on 3 eturatasta ja 9 takaratasta, saadaan 27 -vaihteinen pyörä.

Vaihtoehtoisia tieteellis-teknisiä vasta-argumentteja vastaanotetaan tänään klo 0900-1600.
 

Örfil

Guest
Mä olin autotallissa, koita uudelleen mutta ei klo 1300-1400 sillä rakennustarkastaja on täällä silloin.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Strava kyllä on lisännyt pyöräilyyn uuden ulottuvuuden.

Kuvassa tummanharmaalla merkattu "lyhyehkö" 1,2 kilometrin mittainen, kategoria 4- nousu, on rekisteröity Stravasekvenssi.
Ajoin tuon reitin eilen, ja nyt jälkikäteen aikoja tutkiessani huomasin että sekvenssiaikani on sekunnin nopeampi kuin nousun nopeimmin suorittaneen naisen aika. Kyseinen hahmo sijoittui viikonloppuna UltraBirkenissä kolmanneksi.

Uskon että pystyn sekvenssiajastani levänneenä pudottamaan nykykunnossa noin parikymmentä sekuntia (voin olla väärässäkin), nyt oli parin päivän raskaahkot treenit takana.

All time tilastossa nykyinen sijoitus 98., parinkymmenen sekunnin parannus nostaisi sijoituksen top 30olmeenkymmeneen. Sekvenssin paras aika on miesten Ultrabirkenin tänä vuonna voittaneen pyöräilijän hallussa, ja on noin minuutin verran kovempi kuin oma aikani.

Edit. Noin 20 km kohdalla näin ison metsäkauriin, joka ylitti ajolinjani vajaan sadan metrin päässä.
Ajoin saman reitin tänään. Henkilökohtaisia sekvenssiennätyksiä tuli 19, ja mainitsemallani kategoria 4- nousulla paransin aikaani 15 sekuntia (all time sijoitus nyt 61. - 4459 attempts by 1291 people). VAM Stravan mukaan 1184. Vielä jäi varaa, luulenpa että pystyn nipistämään tuosta ajasta toiset 15 sekuntia.

Pakko myöntää, että olen tullut fyysisesti ja henkisesti jossain määrin riippuvaiseksi "pitkistä" (= yli 50 km) pyörälenkeistä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Lisää käppyröitä:
Näytä liitetiedosto 21675
Tässä näkyy pitkä 42.6 km Stravasekvenssi eiliseltä. All time sijoitukseni tuolla sekvenssillä on 5 (!).
Punainen käyrä näyttää kuinka 4,5 minuutin tappio parhaaseen syntyy. Harmaa käyrä näyttää reitin korkeuserot.
Kuvasta voi päätellä että otan takkiin alamäissä ja tasaisella (ero 3-5km/t). Jyrkissä ylämäissä taas tämä ns. KOM (King Of Mountain) häviää mulle selvästi. Esimerkiksi n. kilometrin mittaisen nousun aikana kohdalla 24-25, kuroin aikaeroa kiinni lähes minuutin.

Johtopäätös: Alamäissä pitää keskittyä polkemiseen ja parantaa tekniikkaa. Joutuukohan tässä vaihtamaan eturattaan kaksi hammasta isompaan :thumbfh:.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sanoit jossain muualla että pidit kahvitauon? Ilmeisesti kyseinen tauko ei ole mukana "mittauksessa"?
Ei ole. Pari kertaa piti muutenkin venyttää jalkaa, koska se jalkapohjakramppi ilmoitti itsestään aina noin 30 km jälkeen.:thumbfh:

Pakko mennä lääkäriin näyttämään tota klabbia.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Ei ole. Pari kertaa piti muutenkin venyttää jalkaa, koska se jalkapohjakramppi ilmoitti itsestään aina noin 30 km jälkeen.:thumbfh:

Pakko mennä lääkäriin näyttämään tota klabbia.
Mulla ei ole juuri muita ongelmia ollut kuin:
- pohjekrampit (näitä saattaa esiintyä loppumatkasta jos vetää pitkän lenkin ns. "all in", vaihtoehtoisesti jos edellisillan energiatankkaus punaviinin avulla on mennyt pieleen.)
- sormien puutuminen (opin testaamalla tänä vuonna, että paras tapa päästä tästä eroon, on hartioiden liikuttaminen)
- varpaiden puutuminen (tätä ei juurikaan enää esiinny, nykyiset kengät ovat selvästi paremmat kuin entiset)
 
Ylös