Toyota Gazoo Racing

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Rallikin on tulosurheilua eikä mitään kaikki pelaa fair play meisinkiä.
Ralli on todellakin tulosurheilua. Ja jos likimain yhtä hyvään (urheilluiseen) tulokseen voi päästä vähemmällä rahalla niin siinä ei sitten Mäkisen papereissa Suomalaisuus paina hevon helvettiä. Viron poika maksaa vähemmän kuin suomalainen ja siirtämällä firma Viroon voi säästää vielä verotuskäytäntöjenkin kautta. Viime vuonna hehkutettiin kuinka Tommi pistää pystyyn suomalaisen WRC-tallin. Ja paskat sanon minä nyt.


Tarjouksia voi tullakin, mutta jotenkin vaikeaa nähdä Juhon niihin enää suostuvan. Pienemmissä sarjoissa kaikki on jo voitettu. Olen ymmärtänyt, että 2012 vuoden jälkeen Hänninen olisi vielä voinut jatkaa Skodalla, mutta Juho lähti mieluummin WRC-unelmansa perään. Skodallahan Hänninen sai ihan kuukausipalkkaa, mutta kaudelle 2013 Hänninen otti pienen riskin vuokraamalla Fordin kolmeen kilpailuun ennen kuin pesti Hyundaille aukesi.
Riippuu ihan siitä onko Hännisellä vielä Mäkisen tekemien ohareiden jälkeen kuinkakin paljon ajohaluja jäljellä vai houkuttaako enempi jäädä kotiin ja unohtaa aktiivisesti koko rallitouhu.

Esim. Kankkus-Jussi ei ole osannut/halunnut päästää tyystin irti kilvanajosta vaan ajelee yhä silloin tällöin jotain kisoja jos saa hyvät starttirahat. Maxium Attack on käynyt useampana vuonna San Remossa fiilistelemässä 037:lla. Garde pyörittää omaa rallitalliaan ja on siten yhä tukevasti mukana kuvioissa. Henkka Solberg ajaa - vaikka sitten omalla kustannuksellaan - pari MM-rallia kaudessa ihan vaan ajamisen ilosta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Ralli on todellakin tulosurheilua. Ja jos likimain yhtä hyvään (urheilluiseen) tulokseen voi päästä vähemmällä rahalla niin siinä ei sitten Mäkisen papereissa Suomalaisuus paina hevon helvettiä. Viron poika maksaa vähemmän kuin suomalainen ja siirtämällä firma Viroon voi säästää vielä verotuskäytäntöjenkin kautta. Viime vuonna hehkutettiin kuinka Tommi pistää pystyyn suomalaisen WRC-tallin. Ja paskat sanon minä nyt.
Väsynyttä läppää. Ja ihan satavarmasti on Tänakilla kovempi liksa kuin Hännisellä.

Riippuu ihan siitä onko Hännisellä vielä Mäkisen tekemien ohareiden jälkeen kuinkakin paljon ajohaluja jäljellä vai houkuttaako enempi jäädä kotiin ja unohtaa aktiivisesti koko rallitouhu.

Esim. Kankkus-Jussi ei ole osannut/halunnut päästää tyystin irti kilvanajosta vaan ajelee yhä silloin tällöin jotain kisoja jos saa hyvät starttirahat. Maxium Attack on käynyt useampana vuonna San Remossa fiilistelemässä 037:lla. Garde pyörittää omaa rallitalliaan ja on siten yhä tukevasti mukana kuvioissa. Henkka Solberg ajaa - vaikka sitten omalla kustannuksellaan - pari MM-rallia kaudessa ihan vaan ajamisen ilosta.
Kankkusella ja Alenilla on mestaris(MM ja FIA)tason miehinä ehkä vähän eri mahdollisuudet käydä ajamassa harrastuskisoja, ja molemmilla toki toimeentulo järjestyy muuta kautta kuin kilpaa ajamalla. Henningillä taas on pidemmät perinteet ulkoisten sponssien tukemana ajamisesta.

Toistan edelleen, että Hänninen sanoi jo vuosi sitten haastattelussa, että pian on aika palata perheen ja maatilan pariin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Hohhoijaa taas tätä väittelyä.

Virolainen tyytyy vähempään ehkä pätee jossain raksamiehissä, mutta ei autourheilussa.

Seuraavaksi varmaan joku oldschool-ralliperuna ottaa jonkun palkkavertailun v. 2004 Vauhdinmaailmasta missä palkat Märtin vs. Rovanperä...
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Viime vuonna hehkutettiin kuinka Tommi pistää pystyyn suomalaisen WRC-tallin. Ja paskat sanon minä nyt.
Hahah, joku ilmeisesti oikeasti on kuvitellut, että Toyotalla tullaan näkemään vain suomalaisia kuskeja ja kaikki kalusto ja työkalut ruuvareista lähtien haetaan Seppälän IKH:sta ja roudataan Puuppolan perukoilta maailman ääriin ja takaisin joka kisan jälkeen... :D
Mäkinen ei todellakaan ole pistänyt pystyyn suomalaista WRC-tallia vaan Toyota on palkannut Mäkisen johtamaan japanilaismerkin tehdastallia. Jos se olisi Mäkisen perustama suomalaistalli niin nimi olisi varmaan Toyota Gazoo Racingin sijaan lähempänä Tommi Mäkinen Racingia...
Ei siinä ole ollut kahta sanaa jos on ollut Tänakin kaltainen kuski tarjolla Hännisen tilalle, vaikka taatusti tulee olemaan pirusti kovempi palkkainenkin.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ralli on todellakin tulosurheilua. Ja jos likimain yhtä hyvään (urheilluiseen) tulokseen voi päästä vähemmällä rahalla niin siinä ei sitten Mäkisen papereissa Suomalaisuus paina hevon helvettiä. Viron poika maksaa vähemmän kuin suomalainen ja siirtämällä firma Viroon voi säästää vielä verotuskäytäntöjenkin kautta. Viime vuonna hehkutettiin kuinka Tommi pistää pystyyn suomalaisen WRC-tallin. Ja paskat sanon minä nyt.
Väsynyttä läppää. Ja ihan satavarmasti on Tänakilla kovempi liksa kuin Hännisellä.
Nimenomaan erittäin väsynyttä läppää. Jos Tojotan kokonen talo tekee promootiota autourheilussa ja haluaa olla maailman paras rallitalli, niin se on siinä touhussa aika kahvirahoja otetaanko Viron vai Suomen veroäyrillä. Etenkin, kun yritysverotus perustuu voittoon, jota en oikein usko tehdastallin tekevän.

Koko tallin siirto Viroon olisi pelkkää tyhmyyttä massiivisen rekryvuoden ja toiminnan onnistuneen käynnistämisen jälkeen. Sen sijaan nuottiautojen ynnä muiden veivaaminen 30 kertaa vuodessa Tallinkin ruumaan ei tuo lisäarvoa tallin tulokseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onko tuo Hänninen niin huono ollut, jos otetaan loppukausi plakkariin? Alkukausi oli järkyttävä, mutta loppukaudesta löyty vauhti ja varmuus. Onko ollut jopa paras pistemies Tojotalla Jyskälästä lähtien? ok, on ollut tekniikkaongelmia Tojotalla, mutta niinhän niitä oli Hänniselläkin.

Mulla on sellainen kutina, että Lappi tekee vielä Meeket ensi kaudella. Jostain syystä ei löydy luottoa kaveriin, vaikka ajoi hyvin tällä kaudella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko tuo Hänninen niin huono ollut, jos otetaan loppukausi plakkariin? Alkukausi oli järkyttävä, mutta loppukaudesta löyty vauhti ja varmuus. Onko ollut jopa paras pistemies Tojotalla Jyskälästä lähtien? ok, on ollut tekniikkaongelmia Tojotalla, mutta niinhän niitä oli Hänniselläkin.
On ollut koko sarjan toiseksi paras pistemies kolmen viime rallin aikana, vain Tänak pistänyt paremmaksi. Hännisen alkukausihan oli kaksijakoinen: joko kovaa ja ulos tai sitten maaliin hitaasti. Toki seassa oli vähän teknistä ongelmaakin, mutta myös auton toimiessa tuntui että ei kulje. Toki sekin on ymmärrettävää kun on takana parin kauden tauko ja muilla kuskeilla on edellisiltä vuosilta tarkaksi hiotut nuotit. Sitä voi sitten spekuloida, kuinka paljon Hännisen autossa tehtiin kokeellisia säätöjä ja ratkaisuja testimielessä ja kuinka paljon niillä hävittiin.

Mulla on sellainen kutina, että Lappi tekee vielä Meeket ensi kaudella. Jostain syystä ei löydy luottoa kaveriin, vaikka ajoi hyvin tällä kaudella.
Kyllä Lappi on kilpailumäärään suhteutettuna tämän vuoden kovimpien kolaroijien joukossa, mutta toki pitää myös muistaa että kyseessä on kokematon kaveri verrattuna muihin WRC-kuskeihin. Ja on vielä ensi kaudellakin, ei ole vielä edes osallistunut kaikkiin ralleihin koskaan, eikä ajanut koskaan lumella WRC:llä kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Niin no, kun kerran Tänak oli saatavilla talliin niin joku kolmesta nykykuskista väkisinkin oli pudotettava pois. Kuinka moni ihan oikeasti olisi tiputtanut jonkin muun kuin Hännisen??
Tänakin palkkaamatta jättäminen olisi puolestaan ollut täysin idioottimainen temppu, kun siihen kerran mahdollisuus oli.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisilla foorumeilla on päivitelty että Tänak on rahan perässä menevä typerys kun lähtee mestaruustallista suomalaiseen kyläseppäpajaan jonka autot ei kestä maaliin asti. Mutta itse näen asian niin, että vaikka Fiesta nyt on nopein, niin tehdastallien budjeteilla kyllä muut merkit kuroo etumatkan pian umpeen, ja uskoisin että Toyota on varteenotettava mestariehdokas ensi kaudelle. Parempi ajatella tulevaisuutta pidemmälle kuin seuraavaan kisaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Toisilla foorumeilla on päivitelty että Tänak on rahan perässä menevä typerys kun lähtee mestaruustallista suomalaiseen kyläseppäpajaan jonka autot ei kestä maaliin asti. Mutta itse näen asian niin, että vaikka Fiesta nyt on nopein, niin tehdastallien budjeteilla kyllä muut merkit kuroo etumatkan pian umpeen, ja uskoisin että Toyota on varteenotettava mestariehdokas ensi kaudelle. Parempi ajatella tulevaisuutta pidemmälle kuin seuraavaan kisaan.
Uskomatonta, kuinka lyhytnäköistä porukkaa rallia seuraa. Jos vertaa Hyundain ensimmäiseen kauteen, niin onhan Toyota ollut selvästi kilpailukykyisempi ja ilman lastentauteja Latvala olisi ajanut mestaruudesta jo tällä kaudella.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Toyotalla on ekalla kaudella hajonnut enempi moottori / voimansiirtoyksikkö. Hyundailla taas tuntui ekalla kaudella hajoavan enemmän jousitus ja muut ajettavuuteen vaikuttavat hilppeet.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Toyotalla on ekalla kaudella hajonnut enempi moottori / voimansiirtoyksikkö. Hyundailla taas tuntui ekalla kaudella hajoavan enemmän jousitus ja muut ajettavuuteen vaikuttavat hilppeet.
Ja moottorihan ei ole Mäkinen Racingin käsialaa.

Onko ensi vuonna Latvala ykköskuljettaja, ja muut joutuvat soittamaan kakkosviulua? Voihan se olla niinkin, että Tänak olisi joutunut Fordille kakkoskuskiksi, koska mitä vaatimuksia Ogierilla on jatkon suhteen?
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Onko ensi vuonna Latvala ykköskuljettaja, ja muut joutuvat soittamaan kakkosviulua? Voihan se olla niinkin, että Tänak olisi joutunut Fordille kakkoskuskiksi, koska mitä vaatimuksia Ogierilla on jatkon suhteen?

Miten Latvalasta tehdään ykköskuljettaja ?
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Eiköhän se ole niin, että Latvalan tai Tänakin on tehtävä itse itsestään se ykköskuljettaja ensikaudella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä kysymys. Kuulemma Ogier on ollut M-Sportilla niin ykköskuski että autoihin tulevat uudet osat on tulleet Tänakille ja Evansille vasta myöhemmin. Lisäksi onhan Ogier ajanut tällä kaudella kolmea eri autoa, vaikkei ole laittanut niitä lunastukseen.

Toisaalta M-Sportilla on ollut kaksi jatkuvasti podiumille ajavaa kuskia ja se on loppupeleissä se millä merkkimestaruus voitetaan. Varsinainen ykköskuskin pesti varmaan selviää sitten sen mukaan kummalla on paremmat mahdollisuudet henkilökohtaiseen mestaruuteen. Mutta jos pitäisi autojen numerointi arvata ensi kaudelle niin se olisi järjestyksessä Latvala, Tänak, Lappi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mulla on sellainen kutina, että Lappi tekee vielä Meeket ensi kaudella. Jostain syystä ei löydy luottoa kaveriin, vaikka ajoi hyvin tällä kaudella.
En tiedä Esupista - voi hyvinkin olla se paras Toitsu-kuski ensi vuonna tähän aikaan. Sen sijaan Titanakiin ja Jari-Maisaan ei löydy luottamusta. Vauhtia piisaa, mutta sen suoritusvarmuuden suhteen tilanne onkin sitten toinen. Molemmat paahtaa lusikka konehuoneessa toisiaan vastaan ja mököttävät naama norsunvitulla jos tulee tallimääräys "jäädyttää" tilanne toisen eduksi. Lopputulemana jompi kumpi tai molemmat suistuvat lepikkoon kun eivät malta ajaa nätisti vaan on pakkomielle olla tallikaveria nopeampi. Tekee harvinaisen hyvää tallin sisäiselle ilmapiirille - ja merkkimestaruuspisteille. Hännisellä ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi raaka vauhti riittänyt ajamaan voitosta, mutta suoritusvarmuus näissä loppukauden kisoissa on ollut kohtuullisen hyvä. Parempi merkkimestaruuden kannalta tuoda auto varmasti maaliin vaikka viidentenä kuin suistua johtoasemasta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toisilla foorumeilla on päivitelty että Tänak on rahan perässä menevä typerys kun lähtee mestaruustallista suomalaiseen kyläseppäpajaan jonka autot ei kestä maaliin asti. Mutta itse näen asian niin, että vaikka Fiesta nyt on nopein, niin tehdastallien budjeteilla kyllä muut merkit kuroo etumatkan pian umpeen, ja uskoisin että Toyota on varteenotettava mestariehdokas ensi kaudelle. Parempi ajatella tulevaisuutta pidemmälle kuin seuraavaan kisaan.
Totta toinen puoli. Tällä kaudella - etenkin alku kaudesta - Toitsu on ollut yllättävänkin nopea ja toisaalta Sitruuna kyntänyt pahemmin kuin koskaan. Näin M-Sportille on tarjoutunut tilaisuus iskeä. Samaan aikaan Wilsonin satsaus tähän kauteen oli ns. all-in ja ensi kaudelle sitä rahaa ei ole samalla tavoin käytettävissä. Ei Ogierin palkkaan eikä etenkään auton edelleen kehittämiseen. Isolla todennäköisyydellä Sitruuna ja Hyundai parantavat tästä vuodesta eikä Wilsonin rahkeilla ajeta enää merkkimestaruudesta. Titanak on pelannut korttinsa paremmin kuin Ogier, joka ahneuksissaan kaiketi pyytää edelleen kuuta taivaalta (kun on nelinkertainen metsuri)
Mitä sitten rahaan tulee, niin ei tarvita kummoistakaan kristallipalloa nähdäkseen että Toi-otalla on varaa maksaa enemmän kuin Pärnäsen.. eikun Wilsonin korjaamolla. Menestyksen suhteen ei sitten olekaan mitään takeita. Loppukaudesta Toi-ota on ollut kovin altis viiden pennin vioille jotka ovat verottaneet ihan liikaa pisteitä. Hyundailla taas kuskien (etenkin paddonin) tötöilyt ovat verottaneet pisteitä, mutta silti ovat 50 pinnaa edellä Mäkisen tallia.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Yariksen keulan näyttää saaneen vähän lisää splittereitä tälle kaudelle. Ja muutenkin keula ainakin nyt testeissä on vähän erilainen mitä viime vuoden autossa.
Lisäksi tuossa eturenkaan yläpuolella lokarissa peilin edessä on tuollainen pikku lirpake mitä ei tainnut viime vuoden autossa olla.
https://www.youtube.com/watch?v=IWBNA2p8Mgc
 
Viimeksi muokattu:

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Samaa tuli katseltua jo ensimmäisissä Tänäkin testivideoissa. Ilmeisesti keulaan haettu vähän lisää downforcea noilla muutoksilla, mikä onkin loogista kun olihan Toyota varmaan eniten keulaa hypyissä nostanut auto noista ja takaspoilerit aika massiivisia. Kuitenkin suhteellisen vähän muutoksia aeroon viimekauteen nähden. Ilmeisesti muillakaan ei muutokset ole ihan radikaaleja.
 
Ylös