Alustavasti 30.11.2016 kokoontuvan FIA:n Maailmanneuvoston ja yleensäkin FIA:n tärkeiden ihmisten kokouksessa näyttäisi alustavasti siltä, että Saksan Grand Prix joutuu ensi vuoden kalenterista pois kokonaan ilman todella suuria ihmeitä tai jälleen ilman ulkopuolista takuuta.
Olisi voinut pitää Hockenheimin kalenterissa vaikka Euroopan Grand Prixin nimellä vaikka Azerbaidzhan tuntuu saavan jatkaa edelleen Bakussa ajettavaa kilpailuaan. Eli näillä näkymin siis ilman todellisia ihmeitä ajetaan 20 kilpailua ensi vuonna.
Vuodesta 2018 eteenpäin kalenterista ovat poistumassa näillä näkymin vielä tätäkin varmemmin sopimuksensa loppuun asti muuten hoitavat Malesian Grand Prix Sepangista ja Singaporen Grand Prix Yas Marina Bayn iltakilpailun osalta.
Näistä jälkimmäinen olisi ollut mukava nähdä myös päiväkisanakin siten, että jollakin muulla radalla olisi ollut vuorostaan iltakilpailu. Brasilian Interlagos ja Kanadan Montreal ovat mukana kalenterissa eivätkä ole poistumisvaarassa näillä näkymin kuin vasta vuosina 2019 tai 2020. Montrealilla on ensi vuonna suuret juhlat koska ensimmäisestä Kanadan virallisesta F1-kilpailusta tulee tuolloin kuluneeksi 50 vuotta. Vuonna 1967 kun ajettiin Mosportissa.
Yhdysvaltain toisesta Grand Prixista ei ole puhetta ollut eikä ilmeisesti tule olemaan joten Port Imperial toistaa saman virheen kuin vuosina 1983-1986 Meadowlands toisti oletetun ja joka vuosi peruuntuneen F1-kisansa osalta 1980-luvulla. Austinissa ajettava normaali Yhdysvaltain Grand Prix on kärsinyt tappiota, mutta tulee näillä näkymin pysymään kalenterissa hyvän aikaa ilman todella pahoja ja yllättäviä talousvaikeuksia.
Meksikon Grand Prixin järjestäjät ovat pyytäneet ja alustavasti FIA on myös hyväksymässä sen, että vuodesta 2018 eteenpäin Meksikon Grand Prix siirretään yhdessä Yhdysvaltain Grand Prixin kanssa kesäkaudelle.
Näistä varmemmin olisi siirtymässä Meksikon Grand Prix ja huomattavasti epävarmemmin Yhdysvaltain Grand Prix. Syy tähän on ollut lähinnä kustannuksissa ja niiden järkevöittämisessä hieman vuosien 1988-1991 malliin jolloin Meksikon Grand Prix ajettiin kesäkaudella yhdessä Kanadan Grand Prixin ja vuosina 1988-1989 Yhdysvaltain Grand Prixin kanssa.
Nähtäväksi jää miten oikein sitten tulee tapahtumaan, mutta lajin kannalta kustannukset tuntuvat ainakin kisamaksujen osalta karkaavan vain entistäkin pahemmin kokonaan käsistä ilman ihmeitä...