Autotoikki v 2.0

Örfil

Guest
Vähän kyllä on sellainen hytinä noin autoista yleensä, että jos noudattas vaan kaikkien hyviä neuvoja ja eri puolilta nettiä saatuja kokemuksia, ja lähtis ihan vaan niiden perusteella uutta autoa valitsemaan, niin luultavasti sais kulkea kävellen.
Juuri näin!

Sanoppa automerkki, malli ja vuosimalli ihan mikä tahansa, niin eiköhän työpaikan ruokapöydässä joku tiedä että "juu juu, niistähän menee 34 tonnin kohdalla ihan järjestään nokka-akseli pakoputken kautta talosi ikkunasta sisään ja tappaa sisällä olevat. Ihan kaikki. Älä saatana semmoista osta".
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vähän kyllä on sellainen hytinä noin autoista yleensä, että jos noudattas vaan kaikkien hyviä neuvoja ja eri puolilta nettiä saatuja kokemuksia, ja lähtis ihan vaan niiden perusteella uutta autoa valitsemaan, niin luultavasti sais kulkea kävellen.
Kyä näin on.
Minkä vuoden Laguaani sulla on?

Toi mikä mulla oli tuli ostettua niin tuoreena mallina, että autoa ei ollut vielä saatu edes Suomen kamaralle. Myyjä sanoi, kaupantekohetkellä, että olin Suomessa kahdeksastoista auton tilannut.
Vuosimalli oli 2001. Niissä ekoissa oli törkeästi lastentauteja ja vikaantumisia.

Luultavasti paranivat vähän jossain vaiheessa kehityskaartaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Eikö Laggeen ollut lastentautien huolto-ohjelmaa, kuten esimerkiksi Citroenilla saman ikäisen C5-mallin kanssa?
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kyä näin on.
Minkä vuoden Laguaani sulla on?

Toi mikä mulla oli tuli ostettua niin tuoreena mallina, että autoa ei ollut vielä saatu edes Suomen kamaralle. Myyjä sanoi, kaupantekohetkellä, että olin Suomessa kahdeksastoista auton tilannut.
Vuosimalli oli 2001. Niissä ekoissa oli törkeästi lastentauteja ja vikaantumisia.

Luultavasti paranivat vähän jossain vaiheessa kehityskaartaan.
2009 eli 3- koppa. Aika paljon tuossa jo saaneet luotettavuutta kehitettyä ja 1-2 koppasten vaivoja vähemmäksi.

Tosin rehellisyyden nimissä on sanottava, että 26. päivä auto on menossa pajalle jotta korjaavat koeajolla havaitut viat ja puutteet, kun silloin tulee lomilta joku noiden Ranskatarten sielunelämää paremmin ymmärtävä mekaanikko:

- Takaluukussa oleva tavarolokeron kahva on rikki, ts. luukku ei pysy kiinni kuin teipin avulla.
- Vakionopeudensäädin on pimeä :D

- Bonuksena välittömästi kun auto siirtyi haltuuni ja lähdin kotiin, pääsin 1 liikennevaloihin ja kojetauluun pärähti jakoavaimen kuva ja ilmoitus "Check injection system". Tämänkin lupasivat katsoa kuntoon ilman kustannuksia asiakkaalle. Hupaisa yksityiskohta oli, että n. 4 tunnin/yli 200 km koeajolenkin aikana ko. ilmoitusta en saanut, vasta välittömästi kaupanteon jälkeen.

Myyjiä täytyy kyllä Rinta-Joupilla kehua, hoitivat homman erittäin hienosti, huoltoa ei niinkään. Huollossa eivät ensin olleet lainkaan kiinnostuneita, kun ohjasivat kysymään sieltä saisiko auton vikakoodit luettua, että näkisi onko toi injection system- ilmoitus jotenkin vakava juttu, vai voiko autoa käyttää. Voivotteli vain ettei kyllä millään onnistu ennenkuin se sovittu 26. päivä.
Myyjä sitten kävi jonkun toisen jantterin juttusilla, joka pyysi odottamaan hetken. Käveli huoltotiskille, tuli minuutin päästä takaisin ja pyysi auton avainta että lukevat vikakoodit... Aikaa sitten löytyikin, kun ilmeisesti oli riittävästi natsoja hihoissa. Tää toinen jantterin kyllä lupasi että jos ei heiltä aikaa löydy, niin vievät sitten jonnekin muualle jonne saavat saman tien tutkintaan. Myöhemmin vielä myyjä soitteli perään ja varmisti, että olin päässyt autolla kotiin asti.

Joku yhdysputken paineanturi tms. oli ainoa vikakoodi, jonka huollossa löysivät. Ei haittaa ajoa, sanoivat, eivätkä saaneet koeajolenkillä toisinnettua vikaa. Palataan siis asiaan 26. päivä. Kiitos ja näkemiin.

Itse huomasin sittemmin, ettei vikailmoitusta tule, jos ei anna ajossa kierrosten laskea alle 1750 rpm kovin pitkäksi aikaa. Tyhjäkäynnillä ongelmaa ei ole. Joten eiköhän tonnikalaa sinne pärjää.

Muuten täytyy kehua, että koko Oulun tieverkosto muuttui yllättävän tasaiseksi auton vaihdon yhteydessä. Ei se yhtä tasainen ole kuin aikoinaan C5 mehujousi- sitikalla, mutta paljon tasaisempi kuin Mondeolla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muuten täytyy kehua, että koko Oulun tieverkosto muuttui yllättävän tasaiseksi auton vaihdon yhteydessä. Ei se yhtä tasainen ole kuin aikoinaan C5 mehujousi- sitikalla, mutta paljon tasaisempi kuin Mondeolla.
Keski-Suomen paikallistietkin siloittuivat kummasti kun vaihdoin Volkswagen-konsernin ja BMW Groupin tuotteet jenkkien mieltymysten mukaan suunniteltuun japanialaiseen.

Voi laskea soratielläkin lailla kankkusen, ilman kolinoita ja röykytystä. Jatkuva neliveto vielä tekee oman lisänsä, ajonvakautusta ei käytännössä tarvita kun mekaniikka on valmiiksi kunnossa.
 

Örfil

Guest
Onko myös Mangelsin valkoiset vanteet ja leveämmät takanakit?
Paljonko nostit perää?
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kohta viikon päivät koettanut paikallistaa Remuc- järjestelmän ohjainyksikköä, tahi edes QR- kooditarraa Laggesta.

Ei löydy.

Katkaisija on kojetaulussa, antenni ikkunan yläkulmassa. Katkaisijaa painamalla lähtee Webasto pöhisemään. Toistamiseen painaessa lopettaa pöhinän.

Remucin ohjeessa sanotaan, että se QR- koodi olis laitettava johonkin sellaiseen paikkaan, josta se olis helppo lukea esim. älykkyyskännykällä. Sitten vois ohjata Webastoa ko. älykkyyskännykällä.

Ohjainyksikkö taas olis kiva paikallistaa siksi, että näkis onko siinä sim- korttia sisällä, vai pitääkö lähteä ostamaan lisää simmei.

Kai ne on liimannu sen tarran siihen ohjainyksikköön ja kätkenyt koko yksikön jonnekin kojetaulun kätköihin. Tai sitten tarra on jossakin entisen omistajan piirongin laatikossa.

Tunkki.

Etsiköön ne siellä huollossa sitten. Kerran lupasivat että autossa on GSM- ohjattava Webasto. Siihen saakka käyttelen manuaalisesti tarvittaesssa.

Ilmeisesti autossa myös lohko/letku/joku muu lämmitin, ainakin puskurissa on ko. laitteelle pistoke. Tai siis sen johdolle.

Pitäs vissiin autotallissa tehdä sähkötöitä, että sais kaks ajastinta mahtumaan rinnakkain, nykyään ei mahdu. On kyllä kaks pistorasiaa, mutta niin lähekkäin ettei mahdu kuin yks ajastin.

Vanhan auton kanssa ei haitannut, kun ei ollu lohkolämmitintä siinä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onneksi ei Joensuussa asuessa naapurilla ollut autoa, niin sain samalla Micraan lämpöä ja akkuun pöhinää käyttämällä lämmitystolpan kumpaakin pistorasiaa. Säästin varmaan euron tai kaksi, kun ei tarvinnut jatkopiuhoja ostaa.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kas niin.

Lagge vietti eilen 3,5 tuntia korjaamolla.

Vakionopeuden säädin toimii nyt. Oli ollut joku ohjelmistojuttu, joka oli pitänyt tietokoneella päivittää.

Check Inction System- ilmoituksesta epäillään tällä hetkellä korkeapainepumppua. Etsivät uutta osaa, soittavat sitten kun voi auton tuoda taas pajalle. vaihtoaika sen 3-4 tuntia. Pikaisella googletuksella pumpun hinta 650 ->. Onneksi en maksa tästä lystistä sentiäkään itse.

Takaluukun lokeron kansi on edelleen rikki, olivat tilanneet vääränlaisen osan. Pitäisi olla uusi osa odottamassa, kun vien pumpunvaihtoon.

Remucin sain toimimaan, löysin samaan aikaan sekä tarran että ohjainyksikön. Tarra oli kiinni ohjainyksikössä, joka taas oli oikein kauniisti kojetaulun sisällä sulakerasian vieressä. No, nyt saa auton lämpeämään kännykällä yhdellä painalluksella, kun itse vielä makaa sängyssä vällyjen välissä.

Nyt vain odotellaan että soittavat million sopii tuoda auto taas huoltoon, sitten soittaa automyyjälle että järkkää mulle siksi päiväksi sijaisauton. alkaa työnantajan hymy jossakin vaiheessa hyytyä, jos kovin usein alan olla puoli päivää pois töistä, kun korjailevat autoa.
 
Ylös