Kyä näin on.
Minkä vuoden Laguaani sulla on?
Toi mikä mulla oli tuli ostettua niin tuoreena mallina, että autoa ei ollut vielä saatu edes Suomen kamaralle. Myyjä sanoi, kaupantekohetkellä, että olin Suomessa kahdeksastoista auton tilannut.
Vuosimalli oli 2001. Niissä ekoissa oli törkeästi lastentauteja ja vikaantumisia.
Luultavasti paranivat vähän jossain vaiheessa kehityskaartaan.
2009 eli 3- koppa. Aika paljon tuossa jo saaneet luotettavuutta kehitettyä ja 1-2 koppasten vaivoja vähemmäksi.
Tosin rehellisyyden nimissä on sanottava, että 26. päivä auto on menossa pajalle jotta korjaavat koeajolla havaitut viat ja puutteet, kun silloin tulee lomilta joku noiden Ranskatarten sielunelämää paremmin ymmärtävä mekaanikko:
- Takaluukussa oleva tavarolokeron kahva on rikki, ts. luukku ei pysy kiinni kuin teipin avulla.
- Vakionopeudensäädin on pimeä
- Bonuksena välittömästi kun auto siirtyi haltuuni ja lähdin kotiin, pääsin 1 liikennevaloihin ja kojetauluun pärähti jakoavaimen kuva ja ilmoitus "Check injection system". Tämänkin lupasivat katsoa kuntoon ilman kustannuksia asiakkaalle. Hupaisa yksityiskohta oli, että n. 4 tunnin/yli 200 km koeajolenkin aikana ko. ilmoitusta en saanut, vasta välittömästi kaupanteon jälkeen.
Myyjiä täytyy kyllä Rinta-Joupilla kehua, hoitivat homman erittäin hienosti, huoltoa ei niinkään. Huollossa eivät ensin olleet lainkaan kiinnostuneita, kun ohjasivat kysymään sieltä saisiko auton vikakoodit luettua, että näkisi onko toi injection system- ilmoitus jotenkin vakava juttu, vai voiko autoa käyttää. Voivotteli vain ettei kyllä millään onnistu ennenkuin se sovittu 26. päivä.
Myyjä sitten kävi jonkun toisen jantterin juttusilla, joka pyysi odottamaan hetken. Käveli huoltotiskille, tuli minuutin päästä takaisin ja pyysi auton avainta että lukevat vikakoodit... Aikaa sitten löytyikin, kun ilmeisesti oli riittävästi natsoja hihoissa. Tää toinen jantterin kyllä lupasi että jos ei heiltä aikaa löydy, niin vievät sitten jonnekin muualle jonne saavat saman tien tutkintaan. Myöhemmin vielä myyjä soitteli perään ja varmisti, että olin päässyt autolla kotiin asti.
Joku yhdysputken paineanturi tms. oli ainoa vikakoodi, jonka huollossa löysivät. Ei haittaa ajoa, sanoivat, eivätkä saaneet koeajolenkillä toisinnettua vikaa. Palataan siis asiaan 26. päivä. Kiitos ja näkemiin.
Itse huomasin sittemmin, ettei vikailmoitusta tule, jos ei anna ajossa kierrosten laskea alle 1750 rpm kovin pitkäksi aikaa. Tyhjäkäynnillä ongelmaa ei ole. Joten eiköhän tonnikalaa sinne pärjää.
Muuten täytyy kehua, että koko Oulun tieverkosto muuttui yllättävän tasaiseksi auton vaihdon yhteydessä. Ei se yhtä tasainen ole kuin aikoinaan C5 mehujousi- sitikalla, mutta paljon tasaisempi kuin Mondeolla.