Audi_sport_UK
Well-known member
- Liittynyt
- 28.2.2010
- Viestit
- 1754
Oli kyllä omasta mielestä uskomaton suoritus mihin varsinkin Alen kykeni 037 Jyväskylässä -85. Lopussa Toivonenkin pesi vielä Grundelin.
Rallycoursessa sitten väärää tietoa. Eikä AT:t ole säilyneet muissakaan ko. vuoden lopputuloksissa (esim. EWRC).Tuli siitä jotain pinnoja: https://youtu.be/8sZqrAEXtUs?t=15m41s . Tuonkin jälkeen autoa rakenneltiin kuntoon joka välissä, eikä tainnut aivan suoraksi tulla siltikään.
Sarjan paras autohan 205 oli heti debyytistään (Korsika 1984) lähtien. Täysiverinen B-ryhmän ralliauto, mutta ns. hienostunein ja ylivoimaisesti paras kokonaisuus. Ajo-ominaisuuksia kiittelivät kaikki.Varmasti. Ainakin vuonna-85. Peugeot taisi sopia Saloselle kuin nenä päähän. Tuohon aikaan hän ajoi kyllä ihan eri tasolla kuin koskaan muulloin urallaan. Uskon kyllä, että Peugeot oli autona aavistuksen Lanciaa parempi, mitenkään silti vähättelemättä Salosen vauhtia. Ainakin videoiden perusteella näyttää että Pösö kääntyy ja kulkee ketterämmin ja on ajo-ominaisuuksiltaan parempi kuin kömpelömpi Lancia. En tiedä sitten onko oikeasti näin, kun en ole päässyt kumpaakaan autoa kokeilemaan
Tuota S4:n keskeneräisyyttä täytyy ihmetellä sen takia, että autoa oli testattu ja hiottu kauteen -86 tultaessa jo pari vuotta. Testikisoja oli takana useita ja tehtaan panos MM-sarjassa oli laskettu puolitehoille tuon projektin vuoksi.No vertailu saloseen on sikäli vähän epäreilua, että varsinkin alussa kun S4 tuli kuvioihin niin Peugeot oli jo pitkälle & pitkään hiottu evoluutiomalli ja S4 taas vielä enemmän tai vähemmän raakile. Luotettavuuden ja ajettavuuden osalta ainakin.
Sarjan paras autohan 205 oli heti debyytistään (Korsika 1984) lähtien. Täysiverinen B-ryhmän ralliauto, mutta ns. hienostunein ja ylivoimaisesti paras kokonaisuus. Ajo-ominaisuuksia kiittelivät kaikki.
Lancian puolella taas kävi niin, että kun saatiin Delta S4 joka kyllä toi mukanaan kipeästi kaivatun nelivedon, turbon ja reilusti tehoa, mutta se ajettavuus...
No mun mielestä tähän on olemassa loogisesti ajattelemalla ihan selvät syyt.Tuota S4:n keskeneräisyyttä täytyy ihmetellä sen takia, että autoa oli testattu ja hiottu kauteen -86 tultaessa jo pari vuotta. Testikisoja oli takana useita ja tehtaan panos MM-sarjassa oli laskettu puolitehoille tuon projektin vuoksi.
Juha Piironen, joka kolmeseiskan aikoina luki nuotteja Henkalle kommentoi Sardinian onnettomuutta jotenkin tähän tyyliin: "Se oli tuttu pätkä, ja mä en tänä päivänä tiedä mikä siinä tuli....niinku blackoutiks Henkalle." Eli oli niitä ollut jo ennen case-Sardiniaa. Eivät olleet seurausta tuosta onnettomuudesta.Henkallahan puhuttiin olleen sellaisia ns. blackouteja, että joskus hetkellisesti "pimenee", eikä reagoi ympäristön ääniin tms. Hän oli näistä itsekin huolissaan, jos tämä hetkellinen tajunnan hämärtyminen sattuu kesken erikoiskokeen. Aloin vaan miettimään, että oliko tuo vaiva Sardinian-85 onnettomuuden seurausta vai oliko se jo aikaisemmin? Tätähän pidettiin myös yhtenä mahdollisena syynä Korsikan onnettomuuteen.
Nyt lienee syytä tiivistää olennainen: Peugeot loi kerralla niin hyvän auton että sitä pystyi parantamaan vain...Peugeot.No mun mielestä tähän on olemassa loogisesti ajattelemalla ihan selvät syyt.
Kun Peugeot tuli vuonna 1984 se oli rakenteeltaan sarjan kirkkaasti paras, eli siis kompaktin kokoinen, putkirunkoinen(keveys), keskimoottorinen, nelivetoinen ja hyvällä teho/painolla. Täysin omassa luokassaan tältä osin kuin mikään muu auto, piste. Audilla oli nelikko joo mutta se oli tehty tavanomaiseen peltikoriin ja audeissa painava 5cyl moottori oli(vielä S1:säkin) kokonaan etuakselin etupuolella.
Jos autoista mitään tajuaa niin ymmärtää että tässä audi antoi reilusti tasoitusta pösölle. Loput autot olivatkin sitten vajaavetoisia vaikka teho/painossa oltaisinkin samoissa tai sinnepäin. Eli millään kilpailevalla tiimillä ei ollut heittää Peugeotille todellista vastusta paitsi ehkä joissain yksittäisissä ralleissa jotka heidän kuskeillaan olivat hallussa.
Audi S1 syntyi kun audi yritti kompensoida aikaisemman autonsa rakenteellisia heikkouksia laittamalla lisää downforcea ja paukkua moottoriin. Lopputulos oli säväyttävä ja kauniisti ääntelevä kilpuri mutta kuten nähtiin niin ei siitä loppupeleissä haastajaksi kuitenkaan ollut.
Tällaista ylivertaista tekelettä peugeot kehitteli sitten nopeammaksi ja kyllähän se -85 loppukauden kevyempi & tehokkaampi Evo malli oli vielä selkeästi nopeampi kuin edelliskaudella debytoinut versio.
Lancialla toki tajuttiin rakenteen edut ja se lähti kehittämään omaa versiotaan. Kuten Peugeotin tapauksessakin kyseessä oli siis valmistajalle hyppäys tuntemattomaan, aivan uudenlaisen kilpurin suunnittelu ja valmistaminen. Lancian tapauksessa, toisin kuin peugeotilla, debyyttikilpailussa oli vastassa samanlaisella rakenteella oleva ja jo reilusti kilpailukokemusta kerännyt ja niiden kokemuksien pohjalta kehitetty auto. Väittäisin vielä lonkalta että peugeotin resurssitkin olivat kutakuinkin samassa luokassa kuin Lancialla.
Tällä kaikella haen siis sitä että tuskin peugeotin menestyskään olisi alusta saakka ollut vastaavanlaista jos vastassa olisi ollut edes jotain samantyyppistä kalustoa.
Joku myös mainitsi aiemmin kuinka Salonen ajoi kaudella -85 kovinta kyytiä urallaan. Edellä mainitsemani seikat huomioon ottaen siihen on olemassa syynsä. Silloin oli ainoaa kertaa urallaan alla sarjan selkeästi paras auto.
En silti tässä MILLÄÄN tavalla väheksy salosen suorituksia jos joku niin luulee. Päinvastoin, kaikki kunnia että otti lähes samantien(ohjaustehostimen saatuaan ) haltuun moisen rallipoluilla ennennäkemättömän vauhtihirmun ja alkoi kyykyttää kyseisen auton kanssa kokeneempaa tallikaveriaan Vatasta varsin nopeasti.
Peugeot teki rallissa saman kuin Porsche teki ratapuolella 962-mallillaan; teki kerralla niin hyvän että niitä johdannaisia käytettiin menestyksekkäästi vielä 90-luvun puolellakin. Porschesta ei sen enempää, ei kuulu aiheeseen, mutta Peugeot'n tapauksessahan 205:sta jatkojalostettiin niin että sillä voitettiin Paris-Dakarit ja Pike's Peakit sekä yksityiskäytössä EM-rallicrossit. Ja perustuipa vielä 90-luvun puolivälissä Citroënin aavikko-ZX:t löyhästi 205:n peruskonstruktioon vaikka nyt ulkoisesti perustuotteen kanssa ei mitään tekemistä ollutkaan.Nyt lienee syytä tiivistää olennainen: Peugeot loi kerralla niin hyvän auton että sitä pystyi parantamaan vain...Peugeot.
Se, että tehdas tuo autourheiluun jotain täysin uutta ja vielä tekee sen kerralla niin hyvin että muut eivät kovasta yrityksestä ja panostuksesta huolimatta pysty vastaamaan on melkoisen kova suoritus.
En tiedä kuinka paljon teknistä evoluutiota tapahtui akselilla 205 Grand Raid - 405 Grand Raid - ZX Rallye Raid, mutta olen ymmärtänyt että ulkokuoria lukuunottamatta auto olisi pysynyt kokolailla samana. Pikes Peak versioista otettiin sitten hieman enemmän ugaa ulos ja akseliväli oli lyhyempi ja auto muutoinkin kevyempi ja aerodynaamiset härpäkkeet paljon isommat kuin aavikkopeleissä.Peugeot teki rallissa saman kuin Porsche teki ratapuolella 962-mallillaan; teki kerralla niin hyvän että niitä johdannaisia käytettiin menestyksekkäästi vielä 90-luvun puolellakin. Porschesta ei sen enempää, ei kuulu aiheeseen, mutta Peugeot'n tapauksessahan 205:sta jatkojalostettiin niin että sillä voitettiin Paris-Dakarit ja Pike's Peakit sekä yksityiskäytössä EM-rallicrossit. Ja perustuipa vielä 90-luvun puolivälissä Citroënin aavikko-ZX:t löyhästi 205:n peruskonstruktioon vaikka nyt ulkoisesti perustuotteen kanssa ei mitään tekemistä ollutkaan.
Henri Toivonen oli kiistatta nopea kuljettaja, mutta hän oli myös ailahteleva kuljettaja. Kovia pätkäaikoja syntyi ajoittain, mutta toisinaan taas syntyi tuhoa rajuissa ulosajoissa.
Tiedän sohaisevani muuraispesää, mutta silti.....Henri ei ollut nopein kuljettaja edes alkuvuodesta 1986. Käydään Delta S4 -kisat läpi. 1985 RAC:ssa Henkka oli nopea ja johti kisaa ennen ulosajoaan. Sitten johti Markku, joka Kielderissä lipsautti ulos. Eli Markun ulosajon myötä Henkka voitti RAC:n.
1986 Montessa Henkka oli nopea, mutta niin oli Timo Salonenkin. Lopulta Salosen voitto meni väärään rengasvalintaan. Ruotsissa Löysä runttasi kuudelle ensimmäiselle ek:lle pohjan, eroa Henkkaan kertyi minuutti. Seitsemännellä pätkällä Löysä joutui keskeyttämään, kiitos Peugeotin huollon tekemän virheen öljyjen lentäessä pakosarjalle. Ruotsissa Henkalla ei ollut mitään asiaa Löysän kyytiin.
Portugali jäi torsoksi. Ko. rallia ei voi oikein arvioida.
Korsikalla, kohtalokkaassa rallissa, kannattaa katsoa Löysän pätkäaikoja ennen hänelle harvinaista ulosajoa. Ei pyörinyt Henkka kahdeksikkoa Löysän ympärillä, ei todellakaan.
Olen tämän ennenkin sanonut ja sanon taas, vuosien 1985-1986 nopein kuljettaja oli Timo Salonen.
Henri on traagisen kohtalonsa vuoksi saanut myyttisen maineen. Henkka oli nopea ja lahjakas ilman muuta, mutta koskaan hän ei ollut MM-sarjan nopein.
Kolarin syy kävisi järkeen.Harri Toivonen kertoo, että hänen uusien, varmojen tietojensa mukaan kaasupedaali jumittui lattian alle. Markku Alénilla oli ollut aiemmin ja Giorgio Piantalla myöhemmin samanlainen läheltä-piti- tilanne, ennenkuin tilanne korjattiin titaanilevyllä. Ja tuossa kohtaa ei kuulemma kerkiä tekemään mitään, kun kaasu jumittuu, siksi ei jarrutusjälkiä ole.
Hartsa kertoo myös, että Henri olisi tosiaan löytynyt selältään auton ulkopuolelta, vain nilkat auton sisällä. Eli sen mukaan oli ollut pelastamassa Crestoa, kun posahti.
Nämä siis referaattina yo. lehtijutusta, jossa haastatellaan Harri Toivosta.
Kolarin syy kävisi järkeen.
Ihmetyttää vain tuo asento. Onko Creston puolen ovi ollut jumissa ja pakko ollut lähestyä (ja yrittää repiä pois) oman puolen oven kautta, muuten tuo asento ei kyllä selity. Voisiko asento selittyä sillä, että Henkalla olisi jalat pettäneet, koittanut raahautua autosta ulos ja tuohon asti olisi päässyt?
Noin mä sen näen kuin Krtecek aprikoi.Henkka oli ollut auton sisällä kartturin puolella, kun jysähti...kaatui selälleen sellaiseen asentoon, että nilkat olivat vielä auton sisällä
Ai siis lukiko tuokin tieto tuossa lehdessä, että Henkka olisi löytynyt selällään KARTTURIN puolelta? Jos näin on, niin lienee aika selvä tapaus että hän todellakin ehti autosta ulos ja yritti pelastaa Creston. Jos taas hän löytyi omalta puoleltaan, hän on saattanut vain pyrkiä ulos autosta. Katollaan olevasta palavasta autosta varmaan ryömisi pää edellä ulos, jalat viimeisenä. Aika hämmästyttävää, jos onnettomuus ratkeaa todella näin monen vuoden jälkeen.Noin mä sen näen kuin Krtecek aprikoi.
Minä näkisin tämän niin, että Henri Toivonen ei mitenkään ole voinut ehtiä ensin päästä autosta ulos ja yrittää vielä sen jälkeen pelastaa kartanlukijansa palavasta autosta, koska onnettomuusvideon perusteella auto syttyy palamaan räjähdysmäisesti heti puuhun osuttuaan ja ainoa mitä hän on voinut ehtiä tehdä on ollut yritys päästä ulos palavasta autosta.Ai siis lukiko tuokin tieto tuossa lehdessä, että Henkka olisi löytynyt selällään KARTTURIN puolelta? Jos näin on, niin lienee aika selvä tapaus että hän todellakin ehti autosta ulos ja yritti pelastaa Creston. Jos taas hän löytyi omalta puoleltaan, hän on saattanut vain pyrkiä ulos autosta. Katollaan olevasta palavasta autosta varmaan ryömisi pää edellä ulos, jalat viimeisenä. Aika hämmästyttävää, jos onnettomuus ratkeaa todella näin monen vuoden jälkeen.