Euroopan GP 2016 jälkiähinät

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ajoiko Massa tämän viikonlopun samoilla osilla kuin Bottas? Meinaan, että kisan alussa Bottas oli samoilla bensoilla ja renkailla ihan älyttömän paljon nopeampi ja ajoi sen startin jälkeisen eron kiinni parissa kierroksessa.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Ferrari yllätti positiivisesti. Odotin sijoja 6-7 herroille.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Oli ihan ok kisa nyt. Olen kyllä täysin eri mieltä Kimin vakavista virheistä F1-fani82 kanssa. Montrealin virhe oli tosi ärsyttävä ja saanut tulematta, oikeastaan käsittämätön siinä vauhdissa, ja jotenkin kuvaa todella vakavasti sitä ongelmaa, mikä Kimillä nyt on renkaiden lämpöjen kanssa kylmällä kelillä. Luultavasti talli jotakin noista näkee, että onko asteita eroa Vetteliin.

En sitten tiedä, olisiko ollut Kimiltä parempi kisa jos olisi tullut vähän myöhemmin varikolle kuten Vettel ja jos ei olisi tehnyt sitä 5s virhettä. Ehkä tosiaan olisi voinut tapella toisestakin sijasta silloin. Edelleen olen sitä mieltä kuin aiemmin, että on kummallinen sääntö tuo, enkä keksi mitä vaaraa tuolla estetään, koska nopeudessa sillä ei mitään voita. Ehkä se, että ei häiritsisi muiden sisäänmenoa.

Suomen TV:ssä arveli tämä Aaro-kuski, että tuo sääntö olisi joillakin radoilla erilainen. Kuten täällä joku muukin totesi, niin kyllähän viivaa yliteltiin. Joten logiikkakin eroaa kuten esim. tästä tunnetusta säännöstä, että ulostulossa ei saa edes yksi pyörä mennä viivan yli! Silloin kun Schumi kikkaili pyöränsä viivan päälle ulostulossa, niin sääntöä tarkennettiin että viivan päälle saa ajaa mutta ei yli. Onko nyt siis sisääntulossa eri logiikka, eli kahdella tai kolmella pyörällä saa ajaa väärälle puolen kokonaan, mutta ei kaikilla neljällä? Tai kenties yhdellä ja puolella saa ajaa?

Kaivakaapas sääntö esiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Se vaan, että se paketti on viimeiset kaksi-kolme vuotta ollut kaikkea muuta kuin kasassa ja lähes tulkoon joka viikonloppu tullut joku moka, josta sitten makseltu enemmän tai vähemmän kalliisti. Sitten jos ei ole jotain selkeää mokaa sattunut, on vaan ollut nopeus totaalisen hukassa.

Hieno homma toki, jos nyt saisi lopultakin kurssin käännettyä, mutta sitä ollaan vaan jo aika kauan saatu odotella.
Sattuu niitä virheitä muillekin kuin Kimille kuten esimerkiksi Hamiltonille joka teki viikonlopun aikana useita ajovirheitä joista karkeimpana seinään osuminen aika-ajoissa ja sen aiheuttama eturenkaan ripustusten hajoaminen.

Tuntuu hieman siltä, että tällä foorumilla Kimin kohdalla pienikin virhe on valtava katastrofi, mutta kenen tahansa muun kuljettajan kohdalla virheen pitää olla iso ennen kuin kuljettaja haukutaan samalla tavalla kuin Kimi pienistäkin virheistä.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Sattuu niitä virheitä muillekin kuin Kimille kuten esimerkiksi Hamiltonille joka teki viikonlopun aikana useita ajovirheitä joista karkeimpana seinään osuminen aika-ajoissa ja sen aiheuttama eturenkaan ripustusten hajoaminen.

Tuntuu hieman siltä, että tällä foorumilla Kimin kohdalla pienikin virhe on valtava katastrofi, mutta kenen tahansa muun kuljettajan kohdalla virheen pitää olla iso ennen kuin kuljettaja haukutaan samalla tavalla kuin Kimi pienistäkin virheistä.
Samaa mieltä. Se on muuten jännä juttu oli laji mikä tahansa niin suomalaiset kyllä jaksaa kovasti haukkua omiaan. Positiivisia asioita ei juuri koskaan sanota, mutta negatiiviset asiat sanotaan hyvinkin herkästi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Samaa mieltä edelläolevien kanssa, ja toisekseen erityisesti Hamilton on tehnyt urallaan todella paljon pieniä virheitä ja isompiakin. Yhteen väliin vain todella ylivoimainen auto antoi nämä anteeksi. Pari melko puhdasta vuottakin oli välissä, mutta nyt taas tänä vuonna on virheitä tullut. Myös saman tyyppisiä "en tiennyt sääntöä" kuin Kimillekin. Eikä oikean kisakuskin minusta tule suurta määrää järjettömiä sääntöjä osatakaan. Lajissa on jokin pielessä, jos ei kaikkiin sääntöihin löydy niin logiikkaa, että pysyisivät mielessä kirkkaana. Kilkkailut ym. on selviö, mutta nekin ikävä kyllä monesti on tulkinnanvaraisia lopulta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Suomen TV:ssä arveli tämä Aaro-kuski, että tuo sääntö olisi joillakin radoilla erilainen. Kuten täällä joku muukin totesi, niin kyllähän viivaa yliteltiin. Joten logiikkakin eroaa kuten esim. tästä tunnetusta säännöstä, että ulostulossa ei saa edes yksi pyörä mennä viivan yli! Silloin kun Schumi kikkaili pyöränsä viivan päälle ulostulossa, niin sääntöä tarkennettiin että viivan päälle saa ajaa mutta ei yli. Onko nyt siis sisääntulossa eri logiikka, eli kahdella tai kolmella pyörällä saa ajaa väärälle puolen kokonaan, mutta ei kaikilla neljällä? Tai kenties yhdellä ja puolella saa ajaa?

Kaivakaapas näsäviisaat sääntö esiin.
Löytämässäni säännöstössä asia muotoillaan näin:

"Except in cases of force majeure (accepted as such by the
Stewards), the crossing, in any direction, of the line separating
the pit entry and the track is prohibited."

Eli sääntökirjassa sanotaan vain että "linjaa ei saa ylittää", ei puhuta mitään monellako pyörällä saa/ei saa ylittää.

Varikolta poistuminen taas muotoiltu näin:

"Except in cases of force majeure (accepted as such by the
Stewards), any line painted on the track at the pit exit for the
purpose of separating cars leaving the pits from those on the track
must not be crossed by any part of a car leaving the pits."


http://www.fia.com/file/39135/download/12831?token=Me8abJjL
Appendix L, Chapter IV, Article 4 of the FIA International Sporting Code.

Tässä siis tarkennettu että mikään osa autosta, eli ei siis edes yksi pyörä, ei saa ylittää viivaa varikolta poistuttaessa.

Rosbergillehan kävi tuon säännön kanssa ikävästi 2009 Singaporessa, kun ajoi Williamsilla ja taisteli muistaakseni kisan voitosta Hamiltonia vastaan. Varikolta tullessaan lipesi hieman viivan yli, ja sai siitä läpiajorangaistuksen. Seuraavalla kierroksella tuli kaiken lisäksi turva-auto radalle, jonka aikana ei saanut mennä kärsimään sitä rangaistusta, vaan vasta turva-auton poistuttua kun kaikki olivat jo tiiviissä jonossa. Rangaistuksen johdosta tippui siis aika hännille, ja sijoitus oli loppujen lopuksi 11.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Sattuu niitä virheitä muillekin kuin Kimille kuten esimerkiksi Hamiltonille joka teki viikonlopun aikana useita ajovirheitä joista karkeimpana seinään osuminen aika-ajoissa ja sen aiheuttama eturenkaan ripustusten hajoaminen.

Tuntuu hieman siltä, että tällä foorumilla Kimin kohdalla pienikin virhe on valtava katastrofi, mutta kenen tahansa muun kuljettajan kohdalla virheen pitää olla iso ennen kuin kuljettaja haukutaan samalla tavalla kuin Kimi pienistäkin virheistä.
Näin tuntoo homma olevan ikävä kyllä... Ja ollut jo helvetin kauan. Noh mut se on vaa tää suomalainen luone vissii semmonen. Tosin ei päde ihan kaikkiin suomi-kuskeihin vissiin :D
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Sattuu niitä virheitä muillekin kuin Kimille kuten esimerkiksi Hamiltonille joka teki viikonlopun aikana useita ajovirheitä joista karkeimpana seinään osuminen aika-ajoissa ja sen aiheuttama eturenkaan ripustusten hajoaminen.

Tuntuu hieman siltä, että tällä foorumilla Kimin kohdalla pienikin virhe on valtava katastrofi, mutta kenen tahansa muun kuljettajan kohdalla virheen pitää olla iso ennen kuin kuljettaja haukutaan samalla tavalla kuin Kimi pienistäkin virheistä.
Sitten muistetaan se, että Hamilton on ottanut pari edellistä maailmanmestaruutta, kun taas Kimi on ottanut pari edellistä kautta tallikaverilta pisteissä pataan pahemmin kuin kukaan muu (huippu)kuski vähään aikaan. Ihan selkeitä ajovirheitäkin sattunut parin viime kauden aikana jäätävä määrä: Kanadan spinnailut, jäätymiset parissa peräkkäisessä startissa viime kaudella, Monacon seinäänajo yms. Siihen sitten päälle nykyinen kyvyttömyys ajaa kylmällä säällä, sateella, vetotankojousituksella jne.

Tuntuu vaan, että täälläkin monella alkaa olla sellainen ajatusmalli, että nykyisin voi Kimin kohdalla puhua onnistuneesta kisasta, jos ei tee jotain selkeää virhettä ja selviää maaliin saman kierroksen sisällä Vettelistä, noin kärjistettynä. Toisilla taas sitten on odotukset korkeammalla, jolloin nykymeno ymmärrettävästi helposti turhauttaa. Sellaista lähellekään täyden kympin viikonloppua ei vaan tunnu tulevan millään.

Kimin virhe tällä kertaa ei todellakaan ollut iso, mutta taas kerran sellainen, että jotain pientä jossiteltavaa kuitenkin jäi. Suomalaisella foorumilla luonnollisesti oman maan kuskien edesottamukset kiinnostaa ja aiheuttaa eniten keskustelua. Toki Bakussa oli muitakin mokailleita, niin kuin nyt vaikka tällä kertaa se aiemmin mainittu Hamilton; varmaan kaikki Skyn selostustiimia lukuunottamatta lienee samaa mieltä, että kokonaisuutena heikko viikonloppu hänelle.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Hamiltonin viikonloppu oli täysi pannukakku, täysin miehen omista syistä.

Kimin viikonloppu oli oikein hyvä. Marginaalinen virhe on nyt suurennuslasin alla jokapaikassa.
Pääasia on se, että mies oli jälleen Vettelin kanssa samassa iskussa eikä Kanadan tasonlasku ole mikään loppukauden mitta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Hamiltonin viikonloppu oli täysi pannukakku, täysin miehen omista syistä.

Kimin viikonloppu oli oikein hyvä. Marginaalinen virhe on nyt suurennuslasin alla jokapaikassa.
Pääasia on se, että mies oli jälleen Vettelin kanssa samassa iskussa eikä Kanadan tasonlasku ole mikään loppukauden mitta.
Hamiltonin nostikin yhtä virheherkäksi kaveriksi. Silloin kun kulkee, on aivan loistava. Sit kun tökkii, tökkii kunnolla.

Ehkä oma ajatusmaailma on erilainen sitten. Itse pidän oikein hyvänä viikonloppuna sitä, että ollaan tallitoverin edellä eikä perässä. Olisin antanut hyvän arvosanan ilman virhettä, nyt on hyvän ja tyydyttävän välissä, enemmän hyvään kallellaan.

Miinukset myös Ferrarille siitä, etteivät antaneet kisata Kimin ja Sebastianin keskenään, vaikka samasta sijoituksista tappeli. Muissa talleissa ei moinen olisi käynyt päinsä. Se tosin jäi itse myös mietityttämään, olisiko Sebastian edes päässyt Kimi ohi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sitten muistetaan se, että Hamilton on ottanut pari edellistä maailmanmestaruutta, kun taas Kimi on ottanut pari edellistä kautta tallikaverilta pisteissä pataan pahemmin kuin kukaan muu (huippu)kuski vähään aikaan. Ihan selkeitä ajovirheitäkin sattunut parin viime kauden aikana jäätävä määrä: Kanadan spinnailut, jäätymiset parissa peräkkäisessä startissa viime kaudella, Monacon seinäänajo yms. Siihen sitten päälle nykyinen kyvyttömyys ajaa kylmällä säällä, sateella, vetotankojousituksella jne.
Itseäkin ihmetyttää, että otantana käytetään paria viime kisaa tai vaikkapa Bahrainia. Kyllä ajanjakso, jossa vauhti (ja virheettömyys) on kohdallaan, pitää olla pidempi. Eikä tälläinen sahaliike Ylös-Alas-Ylös-Alas vauhdin suhteen kerro kovin varmasta kuljettajasta.

Hamiltonilla oli yksi uransa huonoimmista viikonlopuista ja virheitä tuli aivan järkyttävä määrä. Tämähän on Hamiltonin tavaramerkki, että virheitä syntyy, sit kun syntyy. Hamilton pystyy useasti myös paikkamaan virheensä, jolloin lopputuloskin näyttää varsin siedettävältä. Toki tähän on vaikuttanut myös herran kalusto. Eikä virheiden määrällä ole loppupeleissä väliä, jos tulokset ovat hyviä.

Loppulauselmaksi sanoisin, että kyllä Kimin ongelmat eivät täysin hänenkään vika ole. Ferrari panostaa täysillä Vetteliin ja Kimi saa tyytyä mitä jäljelle jää. Johtajien puheet ja tallimääräykset puhuu selvää kieltä siitä. Voihan se henkiseen kanttiikin myös vaikuttaa, jos joutuu ajamaan vuodesta toiseen kakkoskuskina. Minusta varsin outoa Kimiltä sanoa, että tähtäys mestaruudessa. Onkohan sopimuksessa pykälä tyyliin Barrichello? Kimi oli Lotuksen ykköskuski ja tulokset olivat paljon parempia, samoin McLarenilla. Tämä osoittaakin mielestä, että useat hyvät tulokset ja mestaruudet syntyvät, kun kuski saa ykköskohtelua, ei välttämättä selvää ykköskuskin asemaa. Sitä ovat saaneet mm. Alonso, Hamilton, Räikkönen ja Vettel urallaan.

Hauska nähdä, murtuuko Massa nyt? Pari viikonloppua putkeen ollut aivan altavastaajan asemassa ja tunnetusti herkkä kuski. Oli varmaan aivat hekumoissaan vielä lauantaina, kun Bottas kämmäsi. Bottas on vuodesta toiseen musertanut tuloksissa Massan, vaikka Massa tuntuu saavan paremmat taktiikat ja kohtelun. Toisaalta pari viime kisaa Bottas ajeli paremmilla taktiikoilla, mutta onkohan Bottas hellempi renkaille?
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Miinukset myös Ferrarille siitä, etteivät antaneet kisata Kimin ja Sebastianin keskenään, vaikka samasta sijoituksista tappeli. Muissa talleissa ei moinen olisi käynyt päinsä. Se tosin jäi itse myös mietityttämään, olisiko Sebastian edes päässyt Kimi ohi.
Mitä?

Kimillä oli paljon vanhemmat renkaat alla ja kun Seb meni ohi niin nähtiin se todellinen vauhtiero kun Seb repäisi kaulaa.
Keskenään kisaillessaan Ferrarit olisivat vaan turhaan tuhonneet renkaansa ja sen seurauksena Perez olisi mahdollisesti kuitannut lopussa molemmat.
Tuossa tilanteessa asemien vaihto radalla oli aivan päivänselvä juttu. Sillä varmistettiin tallille P2.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mitä?

Kimillä oli paljon vanhemmat renkaat alla ja kun Seb meni ohi niin nähtiin se todellinen vauhtiero kun Seb repäisi kaulaa.
Keskenään kisaillessaan Ferrarit olisivat vaan turhaan tuhonneet renkaansa ja sen seurauksena Perez olisi mahdollisesti kuitannut lopussa molemmat.
Tuossa tilanteessa asemien vaihto radalla oli aivan päivänselvä juttu. Sillä varmistettiin tallille P2.
Kerran Kimillä oli 5 sekunnin aikasakko niskassa tallikaverin kanssa kisaaminen ei olisi muutenkaan hyödyttänyt sijoitusmielessä, miksi taistella jos tilanne on jo jopatapauksessa hävitty.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mitä?

Kimillä oli paljon vanhemmat renkaat alla ja kun Seb meni ohi niin nähtiin se todellinen vauhtiero kun Seb repäisi kaulaa.
Keskenään kisaillessaan Ferrarit olisivat vaan turhaan tuhonneet renkaansa ja sen seurauksena Perez olisi mahdollisesti kuitannut lopussa molemmat.
Tuossa tilanteessa asemien vaihto radalla oli aivan päivänselvä juttu. Sillä varmistettiin tallille P2.
Eikunii joo. En muistanut, että siinä vaiheessa oli jo sakko!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Kaksi kisaa ei ole kovin suuri meriitti! Tämänpäiväinenkin oli virhe, joka maksoi taistelun podium-paikasta, joten enpä sanoisi ihan pikku virheeksi.
Ferrarin nykyisessä tilanteessa podium-paikat ovat ivailua tallin kyvyttömyydelle voittaa osakilpailuita. Virhe maksoi Kimille pari pistettä, ei muuta.

Räikkönen ei ole saanut ajettua kuin kourallisen puhtaita viikonloppuja toisen Ferrari-uran aikana.
Kyllä mä sanoisin, että Kimi ajoi jo kaudella 2014 enemmän puhtaita viikonloppuja kuin kourallisen verran. Hän vain oli hidas silloin. Tämä kausi on ollut kenties hänen Ferrari-uransa paras toistaiseksi. Eikä Kimi ollut Lotuksellakaan aivan niin hirveän tasainen kuin ihmiset ehkä mielikuvissaan olettavat. Kaudet 2012 ja 2013 olivat paljon tasaisempia voimasuhteiden osalta, joten tulosten vaihtelevuus antoi paljon anteeksi. Nyt kun Ferrari on lähes radalla kuin radalla ollut selvästi Mersua hitaampi ja selvästi muita haastajia nopeampi, niin neljäs tai viides sija vaikuttaa paljon suuremmalta fiaskolta kuin mitä se oikeasti on.

Euroopan GP:n lopputulokseen vaikutti myös Ferrarin toinen perättäinen taktiikkavirhe. Kimiä ei olisi pitänyt ottaa varikolle niin aikaisin. Red Bullit olivat selvästi Ferrareita hitaampia eikä heidän tekemisistään olisi pitänyt välittää, mutta jostain kumman syystä spageteilla meni kasetti sekaisin ja he alkoivat panikoida.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Samaa mieltä SJ:n kanssa.

Ja mitä tulee Kimin suorituksiin, on trendi ylöspäin.
2014<2015<2016.

Jos tämä meno jatkuu (vähintään ihan Sebin kannassa) kesälomille ja siitä yli, niin pidän Kimin jatkosopparia vuodelle 2017 hyvin todennäköisenä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Näin tuntoo homma olevan ikävä kyllä... Ja ollut jo helvetin kauan. Noh mut se on vaa tää suomalainen luone vissii semmonen. Tosin ei päde ihan kaikkiin suomi-kuskeihin vissiin :D
Vähän parempi juttu sentään jollei kaikkiin :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ferrarin nykyisessä tilanteessa podium-paikat ovat ivailua tallin kyvyttömyydelle voittaa osakilpailuita. Virhe maksoi Kimille pari pistettä, ei muuta.


Kyllä mä sanoisin, että Kimi ajoi jo kaudella 2014 enemmän puhtaita viikonloppuja kuin kourallisen verran. Hän vain oli hidas silloin. Tämä kausi on ollut kenties hänen Ferrari-uransa paras toistaiseksi. Eikä Kimi ollut Lotuksellakaan aivan niin hirveän tasainen kuin ihmiset ehkä mielikuvissaan olettavat. Kaudet 2012 ja 2013 olivat paljon tasaisempia voimasuhteiden osalta, joten tulosten vaihtelevuus antoi paljon anteeksi. Nyt kun Ferrari on lähes radalla kuin radalla ollut selvästi Mersua hitaampi ja selvästi muita haastajia nopeampi, niin neljäs tai viides sija vaikuttaa paljon suuremmalta fiaskolta kuin mitä se oikeasti on.

Euroopan GP:n lopputulokseen vaikutti myös Ferrarin toinen perättäinen taktiikkavirhe. Kimiä ei olisi pitänyt ottaa varikolle niin aikaisin. Red Bullit olivat selvästi Ferrareita hitaampia eikä heidän tekemisistään olisi pitänyt välittää, mutta jostain kumman syystä spageteilla meni kasetti sekaisin ja he alkoivat panikoida.
Varmasti. Kourallinen oli kyllä liian kärjistetysti sanottu! Onhan se vauhti parantunut huomattavasti, jos vaikka miettii Alonson tallitoveruus-aikoja. Tuskin silti olen ainut, joka miettii Kimin suoritusten olevan kärkikuskiksi alakanttiin, koska potkuhuhujen kohteenahan hän on ollut jo kolmatta vuotta. Silti kova kuski ja parhaimillaan ehkä sarjan nopein. Pitäisi vaan löytää oikeat renkaat, sopiva auto sekä sopiva mielentila. Silloin mennään ja kovaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuskin silti olen ainut, joka miettii Kimin suoritusten olevan kärkikuskiksi alakanttiin, koska potkuhuhujen kohteenahan hän on ollut jo kolmatta vuotta.
No keltainen lehdistö kirjoittaa nyt mitä vaan, lehtiä myydäkseen. Samallahan tässä ollaan jo jatkopahvia tekemässä.
 
Ylös