Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2016

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Ai niin. Siispä, kypärän käyttö moottoripyörällä ajaessa on kiellettävä!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
edit: Ja useimmiten tieliikenteessä menehtyvä motoristi on eläkeikäinen tai hyvin lähelle sitä, eli yhteiskunnalle pelkkä taakka.
Jokaiselle eläkkeelle jäävälle valtion tulisi antaa suurehko moottoripyörä käyttöön kahdeksi vuodeksi verottomaan omakustannushintaan. Jos ei kahdessa vuodessa henki ole lähtenyt, niin sitten lasku automaattisesti perään ko. hyödykkeen perimättä jätetyistä veroista.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Lohela poisti kaksi kansanedustajaa illalliselta Ruotsissa juopumuksen takia

Eduskunnan puhemies Maria Lohela (ps) kertoo poistaneensa viime toukokuussa kansanedustajat Pirkko Mattilan (ps) ja Katja Hännisen (vas) illallispöydästä puhemiesvaltuuskunnan matkalla Ruotsissa, koska kansanedustajat olivat juovuksissa.

Lohela kertoo nuhdelleensa kansanedustajia tapahtuneen jälkeen.
Miksi eduskunnan puhemiestä ei kutsuta eduskunnan puhenaiseksi silloin kun eduskunnan puhemiehenä on nainen? Tai puhehenkilöksi?
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kyllähän naisella voi olla nykyään partakin. Se on mielestäni seksikästä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Koska niiden myymisestä syntyy suoraan ja välillisesti valtiolle verotuloja. Ja jokaisen motoristikuoleman myötä Suomessa on yksi rikollinen vähemmän.

edit: Ja useimmiten tieliikenteessä menehtyvä motoristi on eläkeikäinen tai hyvin lähelle sitä, eli yhteiskunnalle pelkkä taakka.
Eikö motoristit kannattaisi teloittaa suoraan...
 

Örfil

Guest
SMOTO:n kannanotto katsastusasiaan, lainaan parit pointsit siitä:

http://www.smoto.fi/?p=4120


SMOTOn kanta on, että moottoripyörien katsastus olisi väistämättä pintapuolista tarkastelua. Suomessa ei ole esimerkiksi olemassa moottoripyörien jarruille sopivia testilaitteita, eikä sellaista löydy myöskään tien päällä käytettäväksi.

Jarrut pitäisi testata ajamalla tien päällä katsastusta tehtäessä, mikä sisältää suuria riskejä. Katsastushenkilöt eivät todennäköisesti halua tuota riskiä ottaa.

Katsastushenkilöillä tulee myös olla moottoripyörän ajo-oikeus: mistä saadaan riittävästi A-kortin omaavia katsastajia? Lisäksi heillä on oltava tarvittava ajotaito tehokkaisiin jarrutuksiin kaikilla moottoripyörätyypeillä ml. omavalmisteet.

Yhteenvetona: On samantekevää, tehdäänkö katsastus konttorilla vai tien päällä. Silmämääräinen moottoripyöräkatsastus ei sisällä mitään sellaista mitä ajoneuvostaan huolehtiva kuljettaja itse ei tarkastaisi tai mitä hänen pitäisi tarkastaa.

Se, mitä katsastuksissa voitaisiin hetkellisesti valvoa, on melu. Tien päällä tehtävä valvonta olisi yllättävää ja pelotteen vuoksi tehokkaampaa kuin katsastuskonttorilla kerran kahdessa-kolmessa vuodessa tehtävä. Tässä on kuitenkin huolehdittava siitä, että tien päällä tehtävät melumittaukset ovat taustaäänien, sääolosuhteiden ja rakennetun ympäristön kannalta kaikissa tarkastuspisteissä identtiset. Muussa tapauksessa melumittaukset eivät ole tasapuolisia eivätkä hyväksyttäviä.

SMOTOn käsitys on, että moottoripyörien määräaikaiskatsastuksen hyöty Suomessa olisi kustannuksiinsa nähden mitätön. SMOTO toteaa, että muilla liikenneturvallisuutta parantavilla toimilla saataisiin paljon parempia tuloksia. Mm. vapaaehtoisen kuljettajakoulutuksen kehittäminen ja sitä kautta kuljettajien osaamiseen ja asenteisiin vaikuttaminen olisi eräs tehokas keino.
Suurin yksittäinen moottoripyöräonnettomuuksien tyyppi on yksittäisonnettomuus, joten siinä mielessä niitä on hankala ja vaikea välttää. Moottoripyörien katsastus ei tuo niihin apua, sillä se ei vaikuta itse ajotapahtumaan. Siihen vaikuttavat asiat muodostuvat aina tilannekohtaisista tekijöistä
Lisätietona tähän väliin: tekninen vika on syynä n. 1% onnettomuuksista eli yhteen sadasta.

Suomessa tekninen vika aiheuttaa vain noin prosentin moottoripyöräonnettomuuksista. Tällöin on vastoin hallituksen normien purkutavoitteita alkaa rankaista koko moottoripyöräilyalaa katsastuspakolla. Tämä vain siksi, että tilastoilla voitaisiin osoittaa ”yhden toimenpiteen vaikutuksesta saatu muutos”. Samaan aikaan vapaaehtoisella toiminnalla edetään joka tapauksessa useilla sektoreilla. Katsastuspakon ainoat hyötyjät olisivat ulkomaiset katsastusyritykset.
Kattanee aika hyvin sen, mistä olen täällä aiemmin kirjoittanut. Äänihomman suhteen olen skeptinen, mutta se on oma murheeni se.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös