Meksikon GP 2016 jälkihiki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Niin, eli sullakaan ei ole vaihtoehtoista ratkaisua. FIA on kyllä niitä jo pähkäillyt eikä ole löytänyt toimivaa ratkaisumallia, vaikka eri systeemejä on vaihdettu niin usein että kuskitkaan eivät pysyneet perässä, ja on nyt vissiin päätynyt tähän että ketään ei rataviivojen rikkomisesta rangaista (paitsi ehkä mahdollisesti silloin kun joku toinen kuski valittaa rikkeestä radioon). :rolleyes:

Luonnollisin ja toimivin rangaistus saadaan, kun rata itsessään langettaa sen ja rangaistus kärsitään heti paikalla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos mitään muuta ei voi tehdä naysayereiden takia, niin sitten 3-5s aikasakkoa joka ikisestä valkoisten viivojen ylittämisestä. Voi toki sitten ajaa muuten niin kovaa ettei tuokaan
voittoa estäisi mutta tosiaan kaikille sama sääntö vaikka sitten juuri elektronisen valvonnan kautta ja automaattirangaistussysteemillä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei saada, koska FIA ei siihen palaa.
Niin, FIA:n tyylihän on tehdä yksinkertaisetkin asiat tarpeettoman monimutkaisella ja mahdollisimman paljon tulkinnan varaa jättävällä tavalla, joten tuollainen järkevä ja yksinkertainen ratkaisu ei millään sovi siihen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Helppohan tuo olisi toteuttaa nykytekniikalla. Jokaisesta ulkoilusta automaattisesti X sekuntia rangaistusta, jotka kärsitään radalla hidastamalla suoralla vauhtia viimeistään seuraavalla kierroksella. Tämä kaikki saadaan täysautomaattiseksi helposti. Mikäli tiimi on sitä mieltä että kuski EI ole syyllinen, niin valitusta jolloin tilanne tarkistetaan ja poistetaan rangaistus.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
En ihan ymmärrä FIAn periaatteita, kun sarjassa on katuratoja, joissa ulkoilusta saa maksimirangaistuksen, kun kaiteita halailee. Sitten osa radoista on tuollaisia parkkipaikkoja/lentokenttiä, joissa voi ajaa kymmeniä metrejä ulos kurvista ja jopa hyötyä siitä. Oikeasti jos FIA haluaisi, asialle voisi tehdä jotain. Ihmetyttää myös kuskien haluttomuus asian suhteen. Valitetaan toisten oikaisuista ja hyötymisistä, mutta mitään yhteistä konkreettia statementtia ei saada aikaiseksi. On se sitten elektronisesti valvottu ja aikarangaistus tai sitten jokin fyysisen hiekkaeste, autoa murjoja kanttari (ala RB-ring), tai muu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Itse olen joskus miettinyt systeemiä, mikä toimisi tavallaan käänteisesti DRS-mittauksiin perustuen. Jos kuljettaja on alle sekunnin takana olevan edellä ja oikaisee shikaanin, takana oleva pitäisi aina päästää ohi. Tietysti tässä se, että kuljettaja menee shikaanista suoraan ihan oma-aloitteisesti, ei toisen kuljettajan avustamana, mikä pitää toki joissain tilanteissa tutkia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Välillä näin nykykeskustelun herättämien mietteiden alla ja pienessä ilkeässä nostalgiamielessä voisi sanoa, että voisiko ehkäpä vuosina 1979-1981 käytössä olleen ja viimeksi edes jotenkin vuonna 1989 keskustelun alla olleen sakkokierroksen palauttaa lajiin rangaistusmuodoksi?

Kyseinen nk. Sakkokierros tarkoitti siis sitä, että riittävän törkeän rikkeen tehnyt kuljettaja yksinkertaisesti saisi automaattisesti kierroksen mittaisen rangaistuksen eli jäisi lopputuloksissa kierroksella jälkeen kisaa johtavasta kuljettajasta.

Tuohon aikaan rangaistuksen eli vuosina 1979-1981 sai tietenkin hyvin viimesijaisena ennen hylkäystä ja epäurheilijamaisen käytöksen sijaisrangaistuksena tai mikäli kerta kaikkiaan riittävän kauan esimerkiksi esteli toisia kuljettajia, ei noudattanut sinisiä lippuja tai keltaisia lippuja, rangaistuksen alainen kuljettaja käyttäytyi epäurheilijamaisesti ja tilanteessa missä minuutin aikarangaistuskin nähtiin liian lievänä rangaistuksena. Sakkokierroksen käytöstä lajissa luovuttiin Buenos Airesin 1981 ja Ricardo Zuninon tilanteen takia vuodesta 1982 eteenpäin.

Tuolloin Argentiinassa 1981 Zuninolle olisi kyllä kuulunut tempustaan vallan lievempi rangaistus tai ei ehkä rangaistusta lainkaan, mutta koska Zunino oikaisi shikaanin niin tuomion liiallinen ankaruus oli liikaa niin muillekin talleille ja niiden kuljettajille kuin pelkästään Zuninolle ja hänen tilapäisenä maksutallinaan olleelle Tyrrellille.

Zuninolle kun juuri tuomittiin surkuhupaisasti tuo sakkokierros mikä olisi kuulunut tehdä vain mikäli shikaanin olisi oikaissut siinä kisassa kerta kaikkiaan järjettömän monta kertaa kilpailun aikana ja muutoin siinäkin tilanteessa olisi kuulunut antaa vain tavallinen aikarangaistus aina minuuttiin asti.

Nykypäivänä sakkokierros voisi kyllä näin ylileveiden turva-alueiden ja ulosmenoalueiden aikakautena hillitä kyllä niitä liiallisia oikaisuhaluja mitä aina joillakin kuljettajilla näkee nähtävän liiankin kanssa. Tosin tietenkään mistään yhden tai parin-kolmen kerran oikaisusta ei sellaista tietenkään voisi langettaa lähtökohtaisesti.

Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että kuljettajakohtaisesti tai yleisesti määrätään oikaisujen määräkiintiö joita ei saisi tapahtua kauteen kuin vaikkapa joku 10-15 kertaa ja kun raja tulisi täyteen niin automaattisesti tulisi kisasta riippumatta sakkokierros jossakin kilpailussa ja sitten tietenkin raja alkaisi sakkokierroksen tai sakkokierroksen alaisen kilpailun jälkeen jälleen alusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Aika järjetön rangaistus tuo olisi. Mielummin vaikka ajatettaisiin herkemmin varikon läpi, niin ehtisi kuski miettiä, mitä tuli taas tehtyä. Paras ratkaisu olisi tietenkin oikomisesta/leveäksi ajamisesta rankaiseva rata. Ei nyt luulisi olevan niin vaikea toteuttaa. Heti radan ulkopuolelle puolisen autonleveyttä hiekkaa/töyssyjä (joo, auto voisi lähteä lentoon)/maalia/jotain, niin johan yritettäisiin pysyä viivojen sisäpuolella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Aika järjetön rangaistus tuo olisi. Mielummin vaikka ajatettaisiin herkemmin varikon läpi, niin ehtisi kuski miettiä, mitä tuli taas tehtyä. Paras ratkaisu olisi tietenkin oikomisesta/leveäksi ajamisesta rankaiseva rata. Ei nyt luulisi olevan niin vaikea toteuttaa. Heti radan ulkopuolelle puolisen autonleveyttä hiekkaa/töyssyjä (joo, auto voisi lähteä lentoon)/maalia/jotain, niin johan yritettäisiin pysyä viivojen sisäpuolella.
Toisaalta kierrosrangaistus oli aikanaankin vain hyvin viimesijainen rangaistus ja lähinnä vain mietin asiaa vaikutelman perusteella. Varikolle ajattaminen vähän väliä... no jaa.:dunno: Voisihan siinäkin olla jotakin.

Kyllä varmasti kuten tuolloinkin pois lukien Buenos Airesin 1981 tuomariston ylimennyttä rankaisukäytöstä huomioimatta ensisijaisesti olisivat minunkin keinovalikoimassa lievemmät keinot tai tavallista pidempi stop-go-rangaistuskin käytössä. Ja tietenkin mikäli radoille tuotaisiin sitä hiekkaa/volframia/jotain muuta riittävän estävää materiaalia muuten edes hidasteeksi mikäli esimerkiksi hidasteet, kiinteät rengasesteet tai muut kiinteät esteet eivät ole riittäviä tai ne olisivat liian vaarallisia niin siinäkin olisi jo jotain ratkaisua oikomisen ongelmaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nythän Horner ja Ricciardo ovat olleet palstan kanssa samaa mieltä(lurkkaavat täällä?) ja ovat ehdottaneet juurikin tuota hiekkaa mutkiin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Nythän Horner ja Ricciardo ovat olleet palstan kanssa samaa mieltä(lurkkaavat täällä?) ja ovat ehdottaneet juurikin tuota hiekkaa mutkiin.
Ricciardon pisteet nousee entisestäänkin minun silmissäni :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös