Martin Truex Jr. uransa ensimmäiseen mestaruuteen!
Näytä liitetiedosto 25489
Vaikka NASCAR-kausi tuli jo hyvin tovin sitten päätökseensä (kuukausi sitten) niin nyt tarjoutui kiireiltä mahdollisuus hieman vielä kirjoitella tapahtuneesta kauden huipennuksesta ja tuoreesta mestarista.
Edellä olevat ovat jo ansiokkaasti kirjoittaneet tästä, mutta pakko kanssa yhtyä lauluun ja sanoa että oikealle miehelle mestaruus meni - ei epäilyjen häiveitäkään - tosin aina jos kannattaa jotakin kuljettajaa joka sattuu vielä omaamaan ihan kohtuullisen mahdollisuuden titteliin mestaruusnelikossa, niin silloin tietysti kyllä harmittaa. Jollekkin jos tuon olisi suonut (tittelin) niin tälle kaverille; oli kahdeksalla voitolla sarjan eliitein ja kun lasketaan että voitti runkosarjan selvästi, oli pudotuspeleissä joka kierroksella todella vankalla pisteytyksellä jonka keräsi bonuspisteillä - selvästi muiden edellä, niin hän ajoi järkevästi ja championin ottein jo ennen kruunua. Hän voitti vielä finaalikisan Homestead-Miamissa, joka on selvä trendi tämän uuden pleijarisysteemin alla, että joka vuosi vuodesta 2014 alkaen, on mestaruuden voittanut myös vienyt nimiinsä itse osakilpailun, eli voittaaksesi ison kruunun pitää sinun ajaa kisavoitosta 100%:sti. Martin Truex Jr. oli jo viime kaudella hyvin lähellä tittelikandidaattisuutta nro 1., mutta hänelle kävi tuolloin pleijareissa kylelarsonit ja konerikko tuolloin Talladegassa tiputti hänet jatkokierroksilta. Viime kaudella hän voitti neljä kisaa, nytten luku tuplaantui ja kahdeksan voittoa kuten sanottua, on mahtava laitanta voittajan ympyrässä käynteihin.
Kyle Busch oli ainoa haastaja hänelle kisan ratkaisuhetkille, mutta jälleen taipuminen oli kakkostilaan viime kauden tapaan. Hänen voitettua mestaruuden 2015, hän on ollut top-2:n joukossa kolmatta kautta peräkkäin, joten on turvallista sanoa, että kuninkuusluokassa alkaa vihdoin KyBu pääsemään siihen moodiin ja jatkuvuuteen että odotusten lunastukseen jota hänen harteilleen laitettiin jo heti uran alkuhetkillä Cupissa.
Kevin Harvickin kauteen olen tyytyväinen vaikka pettymykseen päättyikin, mutta ottaen huomioon nousejohteisen tulemisen kesästä tuohon pisteeseen jossa jopa kykeni melkein haastamaan #78 tiimin, niin iloinen pitää olla. Hieman ehkä myöhäiselle se tason-nosto jäi; kuitenkin tärkeimpänä hetkenä kaudesta alkoi tulos paranemaan paranemistaan ja lähelle tultiin (ihan kärjen kiinnisaamiseksi), mutta pääpointti oli se, että se tapahtui ja neljän joukkoon ajaminen oli oikeastaan jo mestaruus sinällään kun koko keskisekvenssin sesongista näytti siltä että välttämättä tämä ei ole realistisesti toteutettavissa. Sekin jo oli huippusaavutus, että laskettuna MTJR:n, KyBun ja KL:n menoa tällä kaudella ja sitten ennakoidessa ketä se neljäs voisi olla, niin KH oli se kaveri eli paras kuitenkin kaikista muista haastajista ja kun KL tippui toisen kierroksen jälkeen pois, niin KH tuli pisteissä lopulta hienosti kolmanneksi.
Brad Keselowski tuli pisteissä neljänneksi ja hän oli myös mestaruuskisassa selkein altavastaaja, mutta tästä statuksesta huolimatta osoitti ennakkoluulottomuutta heti kalkkiviivoilta ja strategiapelurin elkein meinasi kääntää reissin itselleen juuri rohkean taktiikan ansiosta, koska kisavauhdeissa tiesi tulevansa terävintä kärkeä perässä. Kaikki kuskit nelikosta olivat kärjessä jossain vaiheessa kisaa toisiinsa nähden ja BK oli tätä aivan kilpailun alussa. Vaikka kisan lopulla hän ei kyennyt enää vastaamaan oikeastaan minkäänlaisesti kärkikahinoille, niin varmasti kaiken kaikkiaan hänkin on tyytyväinen kauteensa, koska kuten KH:lla, niin myöskään BK ei ollut mitenkään varma kandidaatti ennen pudotuspelejen alkua.
Kausi 2017 oli kaikkinensa hyvää viihdettä ja vaikka selkeä triotandemi erottui joukosta #78 auton johdolla jo hyvissä ajoin, niin kilvanajoa oli monennäköistä ja taisteluilmettä sekä tiukkia vääntöjä oli tämän tästä - mukana myös oli muutamia todellisia trillereitä ja playoffeissakin oli kutkuttavat vivahteensa. Kausi tietysti jää mieleen myös Dale Earnhardt Jr:n viimeisenä kautena kuninkuusluokassa ja on sitä myös mahdollisesti Matt Kensethin kohdalta samoin kuin viimeisen täysiaikaisen kauden myöskin ajaneen Danica Patrickin kohdalla. HMS:n vaisuus kummastutti monia ja vaikkakin Chase Elliott ajoi toisinaan todellakin hyvin pudotuspeleissä, niin uran ensimmäinen voitto jäi läheltä piti -tilanteista huolimatta ansaitsematta. Jimmie Johnson ajoi vuorostaan uransa huonoimman kauden ja vaikka voittoja on kerran aikaisemmin ottanut vähemmän (2011, 2 voittoa) niin kolmella voitolla jotka hän napsi pikatahtiin alkukaudesta, ei ollut enää alkukesästä eteenpäin valttia kun autosta hävisi tyystin vauhti joka kesti pienestä piristysruiskeesta huolimatta myös läpi pudotuspelejen, joissa hän jäi voitottomaksi ainoastaan yhdellä top-5:lla. Joey Logano, joka on totuttu näkemään kärkinujakoinnessa, ei tällä kaudella kyennyt vastaamaan huutoon ja sen jälkeen kun hänen kauden ainoaksi jäänyt voitto mitätöitiin Richmondista (sai pitää osakilpailuvoiton, mutta ei siitä tullutta pudotuspelipaikkaa eikä pisteitä) niin vauhti ei riittänyt enää kisailemaan kärjen kanssa oikeastaan enää missään vaiheessa, joka oli kaikella tavoin yllätys - tämä vuorostaan johti pudotuspelejen ulkopuolelle jäämiseen.
Ensi kaudelle on sen verran jo tullut uutisia SHR:n suunnalta, että Kurt Busch jatkaa odotetusti #41 auton ratin takana ensi sesongilla, mutta tiimipomo vaihtuu Tony Gibsonista Billy Scottiin, joka tulee tiimin ylätasanteelle varikolle #10 tiimin vastaavalta paikalta. Tony Gibson jatkaa organisaatiossa, mutta tukikohtatehtävissä päämajalla. Vuorostaan Aric Almirola saa #10 tiimin ylätasanteelle tiimipomokseen John Klausmeierin, joka siirtyy tuolla paikalle kisainsinöörin asemasta. Kevin Harvick jatkaa odotetusti Rodney Childersin kanssa ja Clint Bowyer Mike Bugarewiczin kera.
Kiitän jälleen kaikkia tästä kaudesta vähän vielä näin jälkeenpäin ja ensi kaudella jälleen tutusti palstan parissa jatketaan. Kiireiden vuoksi tällä kertaa laitan lähinnä tuloksia kisoista ja sitten väliaikaraportteja aina muutaman kisojen sykleissä kunnes pudotuspeleissä tarkoitus on olla yhtä aktiivinen kuin ennenkin ensi kauden osalta. Nyt jo etukäteen oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!