NASCAR 2017

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänään sitten illalla alkaa todellinen herkkupala Homestead-Miamista, kun mestaruuskisa alkaa neljän kontenderin ajaessa tittelistä kovassa trillerissä. Aika-ajoissa Denny Hamlin ajoi paalulle ja toiselta paikalta lähtee Martin Truex Jr. joka oli nelikosta qualifeissa paras. Kyle Busch lähtee kuitenkin heti perästä, eli kolmannelta paikalta liikkeelle ja Brad Keselowski viidenneltä. Kevin Harvick lähtee sijalta yhdeksän liikenteeseen ja harjoituksissa tämä nelikko oli todella lähellä toisiaan kisavedoiltaan, joten tiivistä kilpailua on luvassa championshipistä.

Lähtöjärjestys Homestead-Miamin kisaan: https://www.nascar.com/results/race_center/monster-energy-nascar-cup-series/ford-ecoboost-400/stn/qualifying/

Kilpailu tulee olemaan myös Dale Earnhardt Jr:n viimeinen kisa ennen lopettamista ja Matt Kenseth ajaa myös toistaiseksi viimeistä kisaa ellei sitten vielä paikkaa ensi kauden aikana löydy tai siitä eteenpäin. Danica Patrickin tulevaisuus on myös NASCARissa edelleen auki, mutta hän on toki ensi kaudella Daytona 500:ssa mukana.

Camping World Truck Seriesin tittelin vei Christopher Bell ja Xfinity Seriesissä mestaruuden pokkasi William Byron joka nousee ensi kaudeksi Cup-kuskiksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Nyt jos tilaa Viaplayn ilmaisen kokeilukuukauden näkee myös Homesteadin kisan. Lähetys alkaa yhdeksältä ja lähtö aikataulutettu 21:46.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Kuskiesittelyt vasta käynnissä, joten veikkaisin ettei pahemmin vielä varttia vaille pyörät pyöri.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Lähtö tasan kymmeneltä NASCARin omien sivujen mukaan.
Jayskissa lukee nyt että 22:05.
Ainahan nuo taitaa myöhemmin aloittaa, mut ei ainakaan ennen noita kellonaikoja tartte aloittaa katsomista.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jayskissa lukee nyt että 22:05.
Ainahan nuo taitaa myöhemmin aloittaa, mut ei ainakaan ennen noita kellonaikoja tartte aloittaa katsomista.
Sarjan omilla sivuilla oleva weekend schedule on aika hyvin pitänyt paikkansa. Tietty sitä voinee olettaakin kun sekunnin tarkkuudella ovat jotkut oheistapahtumat sinne listanneet. Mutjoo, vihreä lippu varmaan tulee silloin n. viittä yli.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ansaitusti Truex voitti mestaruuden, vaikka helpolla se ei tullut Homesteadissa.

Kyle Buschilla oli mestaruusnelikosta paras auto varsinkin pitkissä runeissa. Ilman keltaisia noin 40 ennen maalia, Busch olisi hyvinkin saattanut voittaa mestaruuden. Kun muut mestarikandidaatit ajoivat päätösstagea kahdella stopilla, Buschin yhden stopin taktiikka ei kestänyt keltaisia ainakaan ennen muiden viimeistä stoppia. Hieman turha riski tuo taktiikka oli, kun 18 kuitenkin oli eilen paras auto, ja se riski myöskin materialisoitui.

Truex pääsi ajamaan uusintastartin jälkeen kärjessä, kun taas Buschin piti päästä Loganon ja Harvickin ohi. Busch pääsi vielä viimeisen 10 kierroksen aikana puolen sekunnin päähän ja lähemmäksi, mutta nopeimman ylälinjan pitäminen auttoi Truexia pitämään Buschin takanaan.

Ehdottomasti oikea mies voitti mestaruuden 8 voiton kauden jälkeen. Näin ylivoimaisia kausia ei usein nähdä.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Koskaan en ole ollut Nascarista kiinnostunut, mutta olipahan huikea kilpailu tämä finaali! Ja oikea mies voitti eli kautta hallinnut Truex Jr. Onhan tämä Nascarin systeemi epäurheilullinen, mutta viihdearvo ja jännitys oli ihan älytön viime metreille asti. Ja kun kaikki päättyi "hyvin" niin erittäin hyvät fiilikset jäi kisasta. Täytyypä alkaa paremmin seuraamaan tätä sarjaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Onhan tämä Nascarin systeemi epäurheilullinen,
Ja sehän luotiin jännityksen tuomiseksi loppukauteen. Tällaisistä lopuista jenkit tykkää ja tv-pomot myhäilevät tyytyväisinä.:ahem: Itse kilvanajossa ei ole mitään vikaa, Nascar on omanlaisensa maailmaa, jota ulkopuolisten on vaikea ymmärtää. :confused:

Tom Cruise-elokuva "Days of Thunder" taisi olla inspiraationa alkuperäiselle Chaselle vuonna 2004.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Oikeaan osoitteeseen meni mestaruus. Sen verran vahvoja on Truexin näytöt olleet ja näkeehän sen jo ajotyylistäkin miten tarkkaa auton käsittely on.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja sehän luotiin jännityksen tuomiseksi loppukauteen. Tällaisistä lopuista jenkit tykkää ja tv-pomot myhäilevät tyytyväisinä.:ahem: Itse kilvanajossa ei ole mitään vikaa, Nascar on omanlaisensa maailmaa, jota ulkopuolisten on vaikea ymmärtää. :confused:
Amerikkalaisessa urheilu- ja ehkä muussakin kulttuurissa korostuu spektaakkelin merkitys. Finaaliin huipentuvat playoffit tuosta esimerkkeinä, vaikkakin alkuperäinen syy taisikin lähinnä olla mestaruuden ratkaiseminen useammassa konferenssissa ja divisioonassa olevien joukkueiden kesken. Tätä ideaa toki kopioidaan nykyään NASCARissa ja PGA Tourilla, molemmat kun menettävät katsojia jalkapallokauden alettua.

Eipä silti, NASCARin playoffit eivät kuitenkaan nauti kovin suurta suosiota. Playoffeilla yritetään luoda satunnaiskatsojaa houkutteleva loppuhuipennus, mutta samaan aikaan NASCAR menettää hardcore fanejaan.

En sanoisi, että itse kilvanajossa ei ole mitään vikaa. Cup-autot ovat käyneet aerodynamiikaltaan liian herkiksi, mikä haittaa kilvanajoa varsinkin 1.5 mailin ovaaleilla. Tuo on yksi NASCARin suurimpia ongelmia. Playoffit, staget, etc. ovat yrityksiä luoda mielenkiintoa muuten, mutta eivät varsinaisesti ratkaise ongelmia. Jos playoffit houkuttelevat satunnaiskatsojia, niin ne myös ajavat pois entisiä faneja kuten myös heikentynyt kilvanajo tekee. Playoffit eikä mitkään gimmickit yksinään ole NASCARin pelastaja, kilvanajon parantaa vain parempi kilvanajo.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Playoffeilla yritetään luoda satunnaiskatsojaa houkutteleva loppuhuipennus, mutta samaan aikaan NASCAR menettää hardcore fanejaan.
Tässä he onnistuivat omalla kohdallani. En olisi koskaan katsonut eilistä kisaa, jos se ei olisi ollut playoffien finaali.

Jos playoffit houkuttelevat satunnaiskatsojia, niin ne myös ajavat pois entisiä faneja
Ja näin taas kävisi minun kohdallani F1-sarjalle, jos samanlainen systeemi olisi käytössä. Tätä hain omalla viestilläni takaa. Mutta eilisestä tykkäsin kovasti, koska en ole kisaakaan nähnyt joten mitään kannatussuhdetta kehenkään ei ole syntynyt. Tosin Truex Jr. oli suosikkini eilen, koska ilmeisesti on ollut kauden paras joten ansaitsi mestaruutensa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Martin Truex Jr. uransa ensimmäiseen mestaruuteen!

Näytä liitetiedosto 25489



Vaikka NASCAR-kausi tuli jo hyvin tovin sitten päätökseensä (kuukausi sitten) niin nyt tarjoutui kiireiltä mahdollisuus hieman vielä kirjoitella tapahtuneesta kauden huipennuksesta ja tuoreesta mestarista.

Edellä olevat ovat jo ansiokkaasti kirjoittaneet tästä, mutta pakko kanssa yhtyä lauluun ja sanoa että oikealle miehelle mestaruus meni - ei epäilyjen häiveitäkään - tosin aina jos kannattaa jotakin kuljettajaa joka sattuu vielä omaamaan ihan kohtuullisen mahdollisuuden titteliin mestaruusnelikossa, niin silloin tietysti kyllä harmittaa. Jollekkin jos tuon olisi suonut (tittelin) niin tälle kaverille; oli kahdeksalla voitolla sarjan eliitein ja kun lasketaan että voitti runkosarjan selvästi, oli pudotuspeleissä joka kierroksella todella vankalla pisteytyksellä jonka keräsi bonuspisteillä - selvästi muiden edellä, niin hän ajoi järkevästi ja championin ottein jo ennen kruunua. Hän voitti vielä finaalikisan Homestead-Miamissa, joka on selvä trendi tämän uuden pleijarisysteemin alla, että joka vuosi vuodesta 2014 alkaen, on mestaruuden voittanut myös vienyt nimiinsä itse osakilpailun, eli voittaaksesi ison kruunun pitää sinun ajaa kisavoitosta 100%:sti. Martin Truex Jr. oli jo viime kaudella hyvin lähellä tittelikandidaattisuutta nro 1., mutta hänelle kävi tuolloin pleijareissa kylelarsonit ja konerikko tuolloin Talladegassa tiputti hänet jatkokierroksilta. Viime kaudella hän voitti neljä kisaa, nytten luku tuplaantui ja kahdeksan voittoa kuten sanottua, on mahtava laitanta voittajan ympyrässä käynteihin.

Kyle Busch oli ainoa haastaja hänelle kisan ratkaisuhetkille, mutta jälleen taipuminen oli kakkostilaan viime kauden tapaan. Hänen voitettua mestaruuden 2015, hän on ollut top-2:n joukossa kolmatta kautta peräkkäin, joten on turvallista sanoa, että kuninkuusluokassa alkaa vihdoin KyBu pääsemään siihen moodiin ja jatkuvuuteen että odotusten lunastukseen jota hänen harteilleen laitettiin jo heti uran alkuhetkillä Cupissa.

Kevin Harvickin kauteen olen tyytyväinen vaikka pettymykseen päättyikin, mutta ottaen huomioon nousejohteisen tulemisen kesästä tuohon pisteeseen jossa jopa kykeni melkein haastamaan #78 tiimin, niin iloinen pitää olla. Hieman ehkä myöhäiselle se tason-nosto jäi; kuitenkin tärkeimpänä hetkenä kaudesta alkoi tulos paranemaan paranemistaan ja lähelle tultiin (ihan kärjen kiinnisaamiseksi), mutta pääpointti oli se, että se tapahtui ja neljän joukkoon ajaminen oli oikeastaan jo mestaruus sinällään kun koko keskisekvenssin sesongista näytti siltä että välttämättä tämä ei ole realistisesti toteutettavissa. Sekin jo oli huippusaavutus, että laskettuna MTJR:n, KyBun ja KL:n menoa tällä kaudella ja sitten ennakoidessa ketä se neljäs voisi olla, niin KH oli se kaveri eli paras kuitenkin kaikista muista haastajista ja kun KL tippui toisen kierroksen jälkeen pois, niin KH tuli pisteissä lopulta hienosti kolmanneksi.

Brad Keselowski tuli pisteissä neljänneksi ja hän oli myös mestaruuskisassa selkein altavastaaja, mutta tästä statuksesta huolimatta osoitti ennakkoluulottomuutta heti kalkkiviivoilta ja strategiapelurin elkein meinasi kääntää reissin itselleen juuri rohkean taktiikan ansiosta, koska kisavauhdeissa tiesi tulevansa terävintä kärkeä perässä. Kaikki kuskit nelikosta olivat kärjessä jossain vaiheessa kisaa toisiinsa nähden ja BK oli tätä aivan kilpailun alussa. Vaikka kisan lopulla hän ei kyennyt enää vastaamaan oikeastaan minkäänlaisesti kärkikahinoille, niin varmasti kaiken kaikkiaan hänkin on tyytyväinen kauteensa, koska kuten KH:lla, niin myöskään BK ei ollut mitenkään varma kandidaatti ennen pudotuspelejen alkua.

Kausi 2017 oli kaikkinensa hyvää viihdettä ja vaikka selkeä triotandemi erottui joukosta #78 auton johdolla jo hyvissä ajoin, niin kilvanajoa oli monennäköistä ja taisteluilmettä sekä tiukkia vääntöjä oli tämän tästä - mukana myös oli muutamia todellisia trillereitä ja playoffeissakin oli kutkuttavat vivahteensa. Kausi tietysti jää mieleen myös Dale Earnhardt Jr:n viimeisenä kautena kuninkuusluokassa ja on sitä myös mahdollisesti Matt Kensethin kohdalta samoin kuin viimeisen täysiaikaisen kauden myöskin ajaneen Danica Patrickin kohdalla. HMS:n vaisuus kummastutti monia ja vaikkakin Chase Elliott ajoi toisinaan todellakin hyvin pudotuspeleissä, niin uran ensimmäinen voitto jäi läheltä piti -tilanteista huolimatta ansaitsematta. Jimmie Johnson ajoi vuorostaan uransa huonoimman kauden ja vaikka voittoja on kerran aikaisemmin ottanut vähemmän (2011, 2 voittoa) niin kolmella voitolla jotka hän napsi pikatahtiin alkukaudesta, ei ollut enää alkukesästä eteenpäin valttia kun autosta hävisi tyystin vauhti joka kesti pienestä piristysruiskeesta huolimatta myös läpi pudotuspelejen, joissa hän jäi voitottomaksi ainoastaan yhdellä top-5:lla. Joey Logano, joka on totuttu näkemään kärkinujakoinnessa, ei tällä kaudella kyennyt vastaamaan huutoon ja sen jälkeen kun hänen kauden ainoaksi jäänyt voitto mitätöitiin Richmondista (sai pitää osakilpailuvoiton, mutta ei siitä tullutta pudotuspelipaikkaa eikä pisteitä) niin vauhti ei riittänyt enää kisailemaan kärjen kanssa oikeastaan enää missään vaiheessa, joka oli kaikella tavoin yllätys - tämä vuorostaan johti pudotuspelejen ulkopuolelle jäämiseen.

Ensi kaudelle on sen verran jo tullut uutisia SHR:n suunnalta, että Kurt Busch jatkaa odotetusti #41 auton ratin takana ensi sesongilla, mutta tiimipomo vaihtuu Tony Gibsonista Billy Scottiin, joka tulee tiimin ylätasanteelle varikolle #10 tiimin vastaavalta paikalta. Tony Gibson jatkaa organisaatiossa, mutta tukikohtatehtävissä päämajalla. Vuorostaan Aric Almirola saa #10 tiimin ylätasanteelle tiimipomokseen John Klausmeierin, joka siirtyy tuolla paikalle kisainsinöörin asemasta. Kevin Harvick jatkaa odotetusti Rodney Childersin kanssa ja Clint Bowyer Mike Bugarewiczin kera.

Kiitän jälleen kaikkia tästä kaudesta vähän vielä näin jälkeenpäin ja ensi kaudella jälleen tutusti palstan parissa jatketaan. Kiireiden vuoksi tällä kertaa laitan lähinnä tuloksia kisoista ja sitten väliaikaraportteja aina muutaman kisojen sykleissä kunnes pudotuspeleissä tarkoitus on olla yhtä aktiivinen kuin ennenkin ensi kauden osalta. Nyt jo etukäteen oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös