Ei ole sähkömoottorin vääntökäyrä suora viiva, vaan aluksi tasainen, jolloin täysi vääntö on käytössä ja kierrosten lisääntyessä vääntö alkaa laskea jossain vaiheessa. Tuossa alla on periaatekuva sähkö- ja polttomoottorin vääntökuvaajien eroista.
Tuosta syystä sähkis on erityisen pontevan tuntuinen nimenomaan kohtuullisissa nopeuksissa.
Vääntökäyrän tasainen alue päättyy käsittääkseni johonkin 3000 rpm seutuville, jonka jälkeen se alkaa laskea.
Käytännön ero bensa-autoon on lähinnä juuri tuossa, että ponnekkuus on huomattavaa kohtuullisissa nopeuksissa ja matalilla kierroksilla, 100 km/h maantienopeuksissa eroa tyypilliseen bensa-autoon ei juuri ole.
Vauhtipedaali toimii muuten samoin kuin polttomoottoriautossa, mutta hitaissa vauhdeissa etenemisen vaivattomuus ja pontevuus on ainakin näin alkuun hauskan tuntuinen ominaisuus, kun on tottunut bensa-autossa siihen, että matalilla kierroksilla ”ei tapahdu juuri mitään”, mutta tämä sähkömoottorillinen kikotin puolestaan lähtee kuin nappi paidasta heti nollakierroksilta. Äänettömyys vielä korostaa yllätystä.
Vaihteistoahan puhtaissa sähköautossa ei ole, vaan moottorin voima välitetään suoraan pyörille. Sähkömoottorin laaja pyörimisnopeusalue mahdollistaa tämän helposti.
Edit:
Tuolla näkyy olevan enemmänkin juttua tästä aiheesta hyötysuhde-vääntökäyrineen, jos kiinnostaa:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/leaf-power-curve-188298.html