Forumin sähköautoilijoiden kokoontumissäie

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
2:ahsesti viikkoon sen minäkin jaksaisin tehdä.

Seuraava kulkine kaikki seikat huomioiden voi aivan hyvin olla sähkis. Tai hydidi tai diesel. Tai iso bensakone.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mites mites olisi kaasulla tai etanolilla käyvä menopeli?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Itse joudun laittamaan töpön autoon arviolta 2 kertaa viikossa, kun ajot on sen verran vähäiset.
Tämä alkaa nyt hahmottua vähän paremmin, näyttäisi peräti siltä, että 1 lataus normaalissa työviikossa riittää.

2 työpäivän ajoihin on akusta kulunut 26%, eli 13% per päivä.
Se tarkoittaa, että 5 työpäivässä hupenee virtaskaa akusta 65-70%.

Auton lataaminen esim. sunnuntaisin siis vaikuttaisi riittävän näillä ajomäärillä.

Talvella pakkanen ja kesällä helle nostaa toki kulutusta jonkin verran (kun jäähdytys-/lämmitystarvetta)

Olen tykännyt, selkeästi ponnekkaampi liikahtaja on tämä kuin bensamobiili oli,
ja hiljaisuus on miellyttävä ominaisuus. Sähkis lähtee valoista kuin nappi paidasta.
Ajamisen alhaiset kulut toki myös mukava asia.
10000 kilometrin ”polttoainekulut” on luokkaa 150-200 euroa.

Toistaiseksi en vielä ole törmännyt yhteenkään negatiiviseen piirteeseen voimalinjan puolesta suhteessa vaihdossa menneeseen bensa-autoon.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Niin se kulutus:

Maantieajossa 15-16 kWh/100 km, moottoritietä en ole vielä puskenut 120 lasissa.
Kaupunkipyörityksessä menee 11-12 kWh/100 km.

Kotitöpselistä sähkö maksaa nykyisellä sähkösopimuksella siirtoineen noin 0,12 euroa/kWh

 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Leaf 2018:

+ liikkumisen km-kustannukset suuruusluokkaa 1/5 pihistä bensa-autosta, todella huokeaa liikkumista.
+ virkeä liikkuja, ponnekasta menoa, korostuu taajamanopeuksissa, korkeammilla maantienopeuksilla ei enää niinkään.
+ äänettömyys luo mielenrauhaa.

- ratin etäisyyssäätö puuttuu. Ärsyttävä peruspuute 4ympin hintaluokan autossa.
- ajo-tuntuma tyypillistä japaniaa. Vaihdossa mennyt Foordi oli tarkempi ja kivempi ohjastettava. Ei nyt varsinaisesti huono ohjastettava, mutta ei ainakaan innostavan hyvä.

Neutraalit huomiot:
• aivan hemmetisti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, auton ympäristöä tarkkailevia kameroita ja erilaisia mahdollisuuksia ajotietokoneessa ja keskinäytössä. Ähkyksi asti tavaraa. Sisäistän kaiken ehkä vuoteen 2020 mennessä. Siellä on varmaan ihan käyttökelpoisiakin ominaisuuksia, kuten range-näkymä ja latausasemat kartalla.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24285
Sijainti
lappeen Ranta
+ virkeä liikkuja, ponnekasta menoa, korostuu taajamanopeuksissa, korkeammilla maantienopeuksilla ei enää niinkään.
Toi on silleen suht kiinnostava ominaisuus toi sähkömoottorin vääntö. Se kun taitaa olla sama kaikilla kierrosluvuilla, niin vauhdin lisääntyessä erilaiset kitkat ja ilmanvastus sitten hidastaa kiihtyvyyttä, mutta muuten lähtee kiihtymään periaatteessa samaan tahtiin nopeudessa kuin nopeudessa, ainakin kaupunkiajovauhdeissa. Millainen tuossa on virta(?)polkimen olemus verrattuna bensa-autoon? Varmaankin moottorin ominaisuudet tekee suurimmat erot tuntumaan?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei ole sähkömoottorin vääntökäyrä suora viiva, vaan aluksi tasainen, jolloin täysi vääntö on käytössä ja kierrosten lisääntyessä vääntö alkaa laskea jossain vaiheessa. Tuossa alla on periaatekuva sähkö- ja polttomoottorin vääntökuvaajien eroista.



Tuosta syystä sähkis on erityisen pontevan tuntuinen nimenomaan kohtuullisissa nopeuksissa.
Vääntökäyrän tasainen alue päättyy käsittääkseni johonkin 3000 rpm seutuville, jonka jälkeen se alkaa laskea.

Käytännön ero bensa-autoon on lähinnä juuri tuossa, että ponnekkuus on huomattavaa kohtuullisissa nopeuksissa ja matalilla kierroksilla, 100 km/h maantienopeuksissa eroa tyypilliseen bensa-autoon ei juuri ole.
Vauhtipedaali toimii muuten samoin kuin polttomoottoriautossa, mutta hitaissa vauhdeissa etenemisen vaivattomuus ja pontevuus on ainakin näin alkuun hauskan tuntuinen ominaisuus, kun on tottunut bensa-autossa siihen, että matalilla kierroksilla ”ei tapahdu juuri mitään”, mutta tämä sähkömoottorillinen kikotin puolestaan lähtee kuin nappi paidasta heti nollakierroksilta. Äänettömyys vielä korostaa yllätystä.

Vaihteistoahan puhtaissa sähköautossa ei ole, vaan moottorin voima välitetään suoraan pyörille. Sähkömoottorin laaja pyörimisnopeusalue mahdollistaa tämän helposti.

Edit:
Tuolla näkyy olevan enemmänkin juttua tästä aiheesta hyötysuhde-vääntökäyrineen, jos kiinnostaa:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/leaf-power-curve-188298.html
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Teslan sähkömoottorin teho- ja vääntökäyrä täysvirtakuormalla (kaasu pohjassa) näyttää tuolta.
Eli noin 60 km/h nopeudella teho saavuttaa huippunsa ja vääntö alkaa laskea.

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Teslan sähkömoottorin teho- ja vääntökäyrä täysvirtakuormalla (kaasu pohjassa) näyttää tuolta.
Eli noin 60 km/h nopeudella teho saavuttaa huippunsa ja vääntö alkaa laskea.

Ei teho vaan vääntö.


Edit. Niinhän tuossa lukee.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Täällä ollaan vaan ja hengaillaan! Ostan sähkiksen heti kun
 
Ylös