WRC-kausi 2019

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
960
Ja vaikka Suninen vauhtinsa puolesta kykenisi esim. Suomessa voitosta tai vähintään kärkisijoista haastamaan, voi Ogierin lähtö tarkoittaa sitä, että Detroitista ei tule senkään vertaa supportia => Fiesta jää kehityksessä kiihtyvällä tahdilla jälkeen kilpakumppaneistaan.
Näinhän se on ennenkin mennyt. M-Sportin auto on tehtaalta tullessaan ollut käytännössä aina lähtöruudukon paras, mutta mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän se jää muista jälkeen. Tässä tulee hyvin esiin lompakon paksuus, mahdoton taistella Malcolmin takataskulla valmistajien pohjattomia kukkaroita vastaan.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Nyt kun Meeken nimi pyörii medioissa niin sopivasti laittanut instagramiin ajokuvan
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
538
Sijainti
Peraehikiae
Tommin spekulaatiot

Tommi vastailee samalla tavalla pyöritellen ympäripyöreitä vaikka media ehdottaisi kolmosautoon Simo Lampista... Tommin jutuista ei voi päätellä yhtään mitään.

Ihmettelen vain miten täällä tosissaan pidetään Huttusen paikkaa Toyotalla mahdollisena ja jotkut jopa todennäköisenä. Kaverilla on menossa ensimmäinen täysi kausi R5 kalustolla ja menestys silläkin on ollut vasta keskinkertaista. On muuten kahdesti ollut samalla viivalla Pietarisen Eerikin kanssa ja molemmilla kerroilla Eerik on vetänyt pidemmän korren.

Kaveri on vielä rookie ja vaatii ainakin yhden täyden kauden WRC2 luokassa opettelua ja näyttöjä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3626
Sijainti
JKL
Kaverilla on menossa ensimmäinen täysi kausi R5 kalustolla ja menestys silläkin on ollut vasta keskinkertaista. On muuten kahdesti ollut samalla viivalla Pietarisen Eerikin kanssa ja molemmilla kerroilla Eerik on vetänyt pidemmän korren.

Kaveri on vielä rookie ja vaatii ainakin yhden täyden kauden WRC2 luokassa opettelua ja näyttöjä.
Juu on rookie edelleen mutta ei nyt ihan kannata suoraa yhtäläisyyttä Pietariseen vetää koska Huttunen antaa tasoitusta autosta tänävuonna aika rajusti. Ei ole Huihai Skodan veroinen kuin hetkittäin eikä sillä ole pärjännyt kukaan muukaan. Kun katsoo WRC2 luokan tuloksia niin Skoda on varsin ylivoimainen auto. Kaikki voitot Ruotsia(Katsuta/Ford) lukuunottamatta on menneet Skodalle. Molemmat ajoivat Nesterallin luokkavoittoon R5 debyytissään joten sen suhteen ovat aika tasoissa. Pietarisen kv-kokemus Huttuseen verrattuna on olematon ja kun molemmilta löytyy näyttöjä suomessa pärjäämisestä niin Huttuselta löytyy myös näyttöjä ulkomailla pärjäämisesta joten kyllä omissa papereissa Huttunen on toistaiseksi edellä jonkin verran... Pitkä matka molemmilla kuitenkin WRC kuskiksi ja jos Huttunen Toyotalle pääsisi niin pitäisin yllätyksenä. En ehkä jätti-yllätyksenä mutta kuitenkin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Citroenilla tulee olemaan kyllä todella kova tiimi ensi kaudelle, jos nuo huhutut Ogier& Lappi- sopimukset toteutuvat. Sekä auto että molemmat kuljettajat ovat voittaja-ainesta. Tosin itseäni hieman epäilyttää Lapin sopeutuminen tiimiin. Citikalla ei ole suomalaiset ennenkään oikein pärjänneet. Auto on rakennettu ja säädetty liian ranskalaiseen makuun ja varsinkin nyt, kun Ogier saisi luonnollisesti olla päättämässä kaikesta auton kehitystyöstä.
Ei istunut Citroen oikein Hirvosen käteen, eikä monille suomalaisille yksityistiimin WRC-Citroenilla ajaneillekaan (Tuohino, Garde, Pykälistö..)
Asiat voi olla nyt toisin, mutta vähän epäilyttää koko Lappi&Citroen-yhdistelmän toimivuus.
Jos Huttunen saisi vielä pari WRC-kisaa Hyundailla ensi kaudella, olisi jokaisessa WRC-tiimissä suomalainen kuljettaja. (Latvala Toyotalla, Lappi Citroenilla, Suninen M-Sportilla ja Hyuttunen Hyundailla). Siis jos kaikki oletetut sopimukset kirjoitetaan. Jos ja jos..
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3626
Sijainti
JKL
Juuso vastasi käytännössä yksi Sitikan testaamisesta jossain vaiheessa ja mm. Jyskälässä sekä Sainz että Loeb ajoi Juuson set-upeilla sen jälkeen kun ne vapautui Juuson "yllättävän" keskeytyksen jälkeen. Vauhtia oli kyllä ja auto taisi käydä Juuson kouraan kun oli itse tekemä mutta erinäisillä poliittisilla päätöksillä oli vaikutusta sen verran että yhtään kunnon tulosta ei saanut ajettua. Jyskälässä kone "särkyi" kärkitaistosta ja korvaavaan kisaan sai loppuun ajetun moottorin...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juuso vastasi käytännössä yksi Sitikan testaamisesta jossain vaiheessa ja mm. Jyskälässä sekä Sainz että Loeb ajoi Juuson set-upeilla sen jälkeen kun ne vapautui Juuson "yllättävän" keskeytyksen jälkeen. Vauhtia oli kyllä ja auto taisi käydä Juuson kouraan kun oli itse tekemä mutta erinäisillä poliittisilla päätöksillä oli vaikutusta sen verran että yhtään kunnon tulosta ei saanut ajettua. Jyskälässä kone "särkyi" kärkitaistosta ja korvaavaan kisaan sai loppuun ajetun moottorin...
Sitä samaa oli Mr. Hollywoodin ajaessa yksityisellä C4:lla. Jos nyt ekana päivänä vauhti riittikin kärkitaisteluun niin seuraavana päivänä tehdastiimin insinöörit kävi "konsultoimassa" ja pitämässä huolen siitä että säätöjä rukataan hitaampaan suuntaan. Ranskalaiset ja Italialaiset on aina osanneet tämän kepulipelin ja pikkuhiljaa se on tarttunut muihinkin. Rallissa kuten F1:ssakin ollaan aika kaukana siitä urheilullisesta periaatteesta että nopein KULJETTAJA voittaisi. Tallien kesken se vielä jollain tapaa toimii, mutta tallien sisällä ei todellakaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5648
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rallissa kuten F1:ssakin ollaan aika kaukana siitä urheilullisesta periaatteesta että nopein KULJETTAJA voittaisi. Tallien kesken se vielä jollain tapaa toimii, mutta tallien sisällä ei todellakaan.
Hmm... että "vapaassa kilpailussa" MM-sarjan kärjessä keikkuisivatkin Neuvillen, Tänakin ja Ogierin sijaan esim. Evans, Latvala ja Mikkelsen?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hmm... että "vapaassa kilpailussa" MM-sarjan kärjessä keikkuisivatkin Neuvillen, Tänakin ja Ogierin sijaan esim. Evans, Latvala ja Mikkelsen?
Ei vaan siten, että yksityisellä Citroenilla ajava Solberg olisi voinut/saanut olla nopeampi kuin tehdastallin tähtikuljettajat tai että Suninen tai Evans olisi saanut pitää ajamalla hankkimansa etumatkan Ogieriin nähden. Niin pitkään kun rallin puolella ei ole Team Red Bullia ja Team Toro Rossoa, joita molempia faktisesti operoisi sama taho on tallien välinen kilpailu melko hyvissä kantimissa, mutta tallien sisällä nokkimisjärjestykseen vaikuttaa enemmän muut kuin varsinaiset urheilulliset seikat.

Ja jos autojen määrä per talli lisääntyy niin yhä vain suuremmiksi nousevat nämä ongelmat. Varmaan tälläkin kaudella tulemme jo näkemään jossain rallissa kuinka sekä Evans että Suninen joutuvat luopumaan sijoituksistaan jotta Ogierin tietä mestaruuteen saadan siloiteltua. Sama pätee myös Lappiin ja Latvalaan suhteessa Tanakkaan. Neljän tai viiden auton talleissa homma alkaisi jo muistuttamaan maantiepyöräilyä jossa on jo ennakkoon selvää että on tähti, jolle pedataan voittoa ja sitten hänen apuajajansa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16133
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmaan tälläkin kaudella tulemme jo näkemään jossain rallissa kuinka sekä Evans että Suninen joutuvat luopumaan sijoituksistaan jotta Ogierin tietä mestaruuteen saadan siloiteltua. Sama pätee myös Lappiin ja Latvalaan suhteessa Tanakkaan.
Evans antoi tietä Ogierille Ruotsissa, Suomessa ja Turkissa, Suninen myös Jyskälässä. Samoin Latvala tuskin yritti edes haastaa Tänakia Turkin vikana päivänä, toki eri juttu olisiko ollut mahdollista. Mutta tiimipeliähän se on eikä tämä ole lajissa mitenkään uutta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5648
Sijainti
Suonionkatu 1 C
...mutta tallien sisällä nokkimisjärjestykseen vaikuttaa enemmän muut kuin varsinaiset urheilulliset seikat.

...

Varmaan tälläkin kaudella tulemme jo näkemään jossain rallissa kuinka sekä Evans että Suninen joutuvat luopumaan sijoituksistaan jotta Ogierin tietä mestaruuteen saadan siloiteltua. Sama pätee myös Lappiin ja Latvalaan suhteessa Tanakkaan.
Sen enempää saivartelematta, mutta eikös tässä nyt ole jo jonkinmoinen ristiriita?

Mutta joo, oli miten oli, niin olen aina vähän vierastanut tämän sävyistä keskustelua, sillä niin pitkään, kuin myös tallimestaruuksia jaetaan, on "kokonaisuuden katsominen" ja tallin kannalta maksimaalisen hyödyn hakeminen vähintäänkin ymmärtettävää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16133
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja minusta myös järkevää että tallikaverit auttaa sitä jolla on vielä mahdollisuus mestaruuteen. Sen sijaan se Evansin Ruotsissa antama piste tuntui vähän diivailulta...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5648
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sen sijaan se Evansin Ruotsissa antama piste tuntui vähän diivailulta...
Se oli kieltämättä "one of a kind", mutta toisaalta, kyllähän se jo ennen kauden alkua tunnustettu tosiasia oli, että M-Sportilla on tasan yksi uskottava ja mahdollinen mestarikandidaatti, joten siinä katsannossa jopa kauden toisessa kisassa käytettävän taktikoinnin voi ymmärtää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Evans antoi tietä Ogierille Ruotsissa, Suomessa ja Turkissa, Suninen myös Jyskälässä. Samoin Latvala tuskin yritti edes haastaa Tänakia Turkin vikana päivänä, toki eri juttu olisiko ollut mahdollista. Mutta tiimipeliähän se on eikä tämä ole lajissa mitenkään uutta.
Ei todellakaan ole uutta ja ennenkuulumatonta, mutta ei tuollaisella tiimipelillä ihan kauheasti ole urheilullisuuden kanssa tekemistä. Jossakin LeMansin 24h kilpailussa tiimipeli on itsestään selvää, koska siellä autokunnan muodostaa aina vähintään kaksi, useinmiten kolme tai neljäkin, kuljettajaa. Mutta niin pitkään kun ralli on yksilöurheilua siihen sisältyy ajatus että kukin kuljettaja ajaa (ja SAA ajaa) sen mihin taidot ja kalusto riittää.
 
Ylös