WRC-kausi 2019

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Jotenkin muistelin, et Kopecky ei täyttä sarjaa ajaisi, ihme ettei Montessa mukana. Östberg myös vahvoilla jos auto kestää.
Tuo WRC2Pro on ihan hölmö systeemi, miksi jakaa kahteen "sarjaan", kun ei tuo mitään järin suurta osallistujaryntäystä saanut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Jotenkin muistelin, et Kopecky ei täyttä sarjaa ajaisi, ihme ettei Montessa mukana. Östberg myös vahvoilla jos auto kestää.
Tuo WRC2Pro on ihan hölmö systeemi, miksi jakaa kahteen "sarjaan", kun ei tuo mitään järin suurta osallistujaryntäystä saanut.
Skodan tehdastiimi ei ole mukana Montessa. Kalle ajaa Gardemeisterin tallin autolla, mutta tehdastallin ilmoittamana. Eipä sitä varmaan osattu odottaa, että osallistujia tehdassarjassa olisi näin vähän, mutta jos kelailee viime vuosien WRC2-kisoja niin 2-3 voittajakandidaattia niissä muutenkin on ollut, ja sitten perässä yksityiskuskit minuuttitolkulla jäljessä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Joo, aikamoista hitaasti kiiruhtamista oli esim. Turkissa viime vuonna. Mut tuohan on hyvä juttu Kallelle, et Kopecky ei oo mukana, se on tupannut olemaan aika kova Montessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kappas, Suninenkin on saanut valtavaksi saagaksi paisuneen Australia-dokkarisarjansa päätökseen juuri ennen Monten alkamista. Jos samaa julkaisustrategiaa käytetään myös tämän vuoden kilpailujen suhteen, niin Monte-dokkarin viimeinen osa tulee ulos juuri sopivasti Korsikan rallin aattona.

No joo, tämä siis täysin hyväntahtoista herjaa. Toivotaan Teemulle mitä parahinta rallikautta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Kappas, Suninenkin on saanut valtavaksi saagaksi paisuneen Australia-dokkarisarjansa päätökseen juuri ennen Monten alkamista. Jos samaa julkaisustrategiaa käytetään myös tämän vuoden kilpailujen suhteen, niin Monte-dokkarin viimeinen osa tulee ulos juuri sopivasti Korsikan rallin aattona.

No joo, tämä siis täysin hyväntahtoista herjaa. Toivotaan Teemulle mitä parahinta rallikautta.
Juu, eihän se ollut dokumentti Australian rallista vaan koko Sunisen urasta ja yhteistyökumppaneista. Suninen on kyllä aktivoitunut kiitettävästi somessa. Nytkin oli ensimmäisenä kuskina kuva Monten nuotituksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Spekulaatiota ja näkemyksiä tulevasta rallin mm-sarjakaudesta.


Ogier - Ammattimies oli mikä kalusto tahansa alla. Ajaa siistillä linjalla turhia riehumatta, tulee olemaan vaikea voitettava asfaltilla myös Citroenilla. Vahva mestarikandidaatti.

Lappi - Vauhtiakin löytyy, mutta välillä herääminen kisamoodiin kestää ja silloin kun menee huonosti, niin antaa sen myös näkyä & kuulua haastatteluissa. Esupilla on tulevaisuus edessäpäin, mutta omaa kuitenkin sen verran jo kokemusta, että häneltä myös odotetaan Citroenin johtoportaassa tuloksia. Soittaa kakkosviulua patonkien tallissa.

Tänak - Saarenmaan mies on noussut ajan kanssa sarjan nopeimpien kuljettajien kastiin ja on täysin pitelemätön kun auto toimii & itseluottamus on tapissa. Nousee mieleen viime vuodelta Moksin ek perjantai aamulta, missä oltiin Parkkolan ristillä katselemassa. Otto pisti suomi-poikien kotikentällä kättelyssä heti aamusta luun kurkkuun huimistelemalla 10s. pohjat, no Östberg taisi päästä muutaman sekunnin päähän kun ajoi elämänsä kisaa Citikallla. Mestarikandidaatti.

Latvala - Kaiken nähnyt ja kokenut kalstaani, jolla vauhtia löytyy yhä kisojen voittoihin saakka kunhan tekniikka toimii. Kääntöpuolella tekee toki myös virheitä jos luottamus autoon ei ole täydellinen. Kun aurinkolasien väri alkaa ek-haastatteluissa vaihtua pätkältä toiselle ja iskarien klikkejä aletaan pulaamaan edestakaisin, niin JM on moodissa jossa ei keskity olennaiseen. Mestaruus puuttuu yhä jos kykenee ajamaan rennon tasaisen ehjän kauden, niin mikään mahdottomuus se ei ole. Kauden avaavat Monte ja Ruotsi ovat kisoja, joissa JM on kyennyt ajamaan hyviä tuloksia.

Meeke - Iäkäs Citroen -hylkiö jolle Puuppolan Vaari antoi vielä elämänsä näyttöpaikan. Parhaimmillaan tuulen-nopea, mutta enempi kolunnut ojanpohjia & tuhonnut kalustoa kuin että olisi ottanut varmoja pisteitä. Arvatenkin tallipomo Mäkinen teroittanut, että auto pitää jatkossa tuoda turhia huimistelematta maaliin. Annetaan muutama kisa aikaa päästä kunnolla sinuiksi Yariksen kanssa. Voi ajaa yllättävänkin hyvin.

Neuville - Mies ei tule koskaan voittamaan maailmanmestaruutta, ainakaan Hyundailla. Sortuu paineen alla toistuvasti virheisiin kauden ratkaisevissa kohdissa. Hyundailla on autossaan eniten paukkua moottorissa koko sarjassa, mutta alustaltaan autoa ei saada millään balanssiin esim. Suomen tyyppisiin nopeisiin soraralleihin. Korealaisvalmistajan ralli-tiimillä on todella kovat paineet menestyä, josta kielii kokeneen Nandanin lähtö tallipäällikön paikalta. Tuon kaltaisessa ilmapiirissä en usko Neuvillen menestykseen mestaruuteen saakka.

Mikkelsen - Norski ei ole päässyt sinuiksi Hyundain auton kanssa, välillä väläyttelee.

Sordo - Vanha luotettava sotaratsu ajaa Hyundaille tasaisesti varmoja merkkipisteita ennen eläkkeelle jäämistä.

Loeb - Mr. Rally jäähdyttelee uraansa, mutta ei todellakaan joukon hännänjatkona. Omaa niin valtavan kokemuksen ja tietotaidon mm. testaamisesta auton säätämisineen ym. joten jännä nähdä kykeneekö tuomaan Hyundaille siltä osin jotain sellaista, jolla auto saataisiin täyteen iskuun. Kokenut kettu menee lujaa etenkin asfaltilla jos peli istuu edes vähää alusta hanskaan.

Suninen - Nuori suomalainen on rakentanut uraansa nousujohteisesti. Nyt on Ogierin liuettua Fordilta mielestäni ykköskuljettaja Wilsonin tallissa. Taitaa vaan olla melko selvää, että mitä pidemmälle kausi etenee, niin vastustajat pystyvät kehittämään enempi autoaan, joten heti alkukaudesta Teemu jalkaa konehuoneen puolelle! Etenkin Ruotsista odotan kovaa suoritusta.

Evans - Brittien valttikortti mestaruus-sarjassa tai pikemminkin jokerikortti..voi parhaimmillaan voittaa rallin tai sitten on sijoilla ynnä muut.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Juu, eihän se ollut dokumentti Australian rallista vaan koko Sunisen urasta ja yhteistyökumppaneista.
Ei ollutkaan, sisällöltään, mutta oli jostain syystä nimetty sellaiseksi.

Onkohan Malcolm vihdoin ja viimein käynyt lunastamassa romutuspalkkiot Volvoista, kun Teemukin näyttää nyt nuotittavan Focuksella?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Neuville - Mies ei tule koskaan voittamaan maailmanmestaruutta, ainakaan Hyundailla. Sortuu paineen alla toistuvasti virheisiin kauden ratkaisevissa kohdissa. Hyundailla on autossaan eniten paukkua moottorissa koko sarjassa, mutta alustaltaan autoa ei saada millään balanssiin esim. Suomen tyyppisiin nopeisiin soraralleihin. Korealaisvalmistajan ralli-tiimillä on todella kovat paineet menestyä, josta kielii kokeneen Nandanin lähtö tallipäällikön paikalta. Tuon kaltaisessa ilmapiirissä en usko Neuvillen menestykseen mestaruuteen saakka.
Tämä kohta tökkäsi silmään koska itsellä selvä kuva että tämä on juuri heidän heikkoutensa. Sanoisin ainakin Toyotan ja Citroenin olevan edellä. Kun vertailin onboardeja saksasta viime vuomma hui hai kärjen ja toyotien kesken niin todella monessa kohtaa kun kiihdyteltiin +150km/h vauhteihin niin valitsemani mittapisteen kohdalla huihai kuskit oli lähes poikkeuksetta 3-7km/h jäljessä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Onkohan Malcolm vihdoin ja viimein käynyt lunastamassa romutuspalkkiot Volvoista, kun Teemukin näyttää nyt nuotittavan Focuksella?
Volvothan oli myynnissä viime kauden lopulla. Kilven perusteella Teemu nuotitti joitain kisoja samalla autolla jo viime kaudella. Myös Evansilla oli välillä Focus käytössä. :alppu:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tämä kohta tökkäsi silmään koska itsellä selvä kuva että tämä on juuri heidän heikkoutensa. Sanoisin ainakin Toyotan ja Citroenin olevan edellä. Kun vertailin onboardeja saksasta viime vuomma hui hai kärjen ja toyotien kesken niin todella monessa kohtaa kun kiihdyteltiin +150km/h vauhteihin niin valitsemani mittapisteen kohdalla huihai kuskit oli lähes poikkeuksetta 3-7km/h jäljessä.
Yhden rallin satunnainen otanta huippunopeuksista jossain pisteessä ei ole vielä kovin kattava otanta moottoritehoista. Millaisilla välityksillä olivat Saksassa, säästelivätkö kenties renkaita, auton säädöt?? (alusta, aero) ylipäätään jne. moni asia vaikuttaa noihin huippuihin. Vanha Hyundai -versio oli käsittääkseeni moottoriteholtaan jonkin verran jäljessä, mutta ei tämä uuden sukupolven kehitysversio, jolla on ajettu kaudesta -17 alkaen. Mielestäni Hyundai i20 Coupe WRC ei ole moottoriteholtaan jäljessä.

Eivät nuo uuden polven wrc:t kaukana toisistaan ratkaisevasti tehoiltaan mikään merkki ole. Kaikki ilmoittavat hevosvoimiksi 380 hp, oikeastaan ratkaisevammassa vääntömomentissa on sitten jonkin verran eroja. Ford & Hyundai ilmoittavat 450 Nm at 5,500 rpm, Toyota 425Nm ja Citroen 400 Nm at 4,500 rpm.

Sinällään ei yllättänyt kun Toyota oli ralliin takaisin palatessaan suhteellisen nopeasti kilpailukykyinen, racing -moottorien rakennuksesta heillä on pitkä kokemus eri kilpasarjoista.

Esim. Lapin mukaan Citroenin ja Toyotan autoissa on selkeitä eroja mm. moottorin ajettavuuden suhteen. Toyota toimii väännöltään ala-, sekä yläkierroksilla kun taas Citikka alkaa vetää paremmin ylhäällä.
– Ideologia esimerkiksi moottorin osalta on hieman erilainen. Toyotassa on ajettavuutta ja vääntöä enemmän, ja Citroenissa on taas voimaa enemmän ylhäällä – peruskielellä se on niin sanottu kierroskone. Sitä en tiedä, kumpi on loppupeleissä parempi ja nopeampi, mutta siinä on yksi isoimmista eroista.

– "Sitikassa" vaihteisto ja voimansiirto toimivat jonkin verran paremmin kuin Toyotassa. Siinä on selvä steppi parempaan suuntaan, Lappi sanoo.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Siinähän se ongelma onkin vertailussa. Kaikkihan sen saman maksimitehon saa moottoristaan irti, mutta mikä on se tehon ja väännön alue. Siihen liittyy välitysten optimointi ja toki myös tarvittavan pidon löytäminen.
Yleensähän ralliin paras moottori on se, joka kykenee tuottamaan tehoa ja voimaa laajimmalla alueella, vaikka vähän huippu tehoissa jäädäänkin.

Jotain mätäähän siellä Hyundain ajettavuus puolella on/oli. Kiva nähdä Montessa onko heillä kehitystä tapahtunut.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
WRC All Live -kausipaketista -20% hinnasta pois koodilla WRC2019 joten hinnaksi jäi karvan yli 70 €. Vielä kun saisi Chromecast-tuen! Itse laitoin tilaukseen tänään, YLE tuskin kuitenkaan näyttää muutakun päiväkoosteet ja ehkä pari hassua pätkää per ralli.
Vuoden tärkein ostotapahtuma suoritettu. Sitten vain odotellaan torstaita.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En epäile kyllä hetkeäkään etteikö Citroen olisi heti Montesta lähtien voittaja-auto. Autohan vaikutti jo viime kauden loppupuoliskolla hyvältä, (mm.Östberg kakkonen Jyskälässä ja Loebin voitto Kataloniassa). Lisäksi Ogier onnistuu varmasti tästäkin laitteesta kehittämään itselleen voittoauton, eikä talli lähde tinkimään ja säästämään mistään, kun on Ogierista kyse. Sen sijaan luulen, että Lappi ei vaan sopeudu kunnolla Citroenin puikkoihin ja pelkään että kausi jää melko vaisuksi. Ehkä pari kertaa ajaa podiumille ja muut kisat menee sitten enemmän tai vähemmän hyvin.
Vaikka Ogier on jälleen kova luu ja voittojakin tulee useita, niin uskon että mestari on silti Tänak. Tällä kaudella hän ajaa vieläkin kovempaa ja myös varmemmin, eikä häntä pysäytä kukaan. Ogier koittaa roikkua mestaruustaistelussa mukana ja Neuvillekin, mutta eivät mahda mitään.
Neuville ajaa suurinpiirtein samalla tasolla kuin 2018, mutta nyt se ei riitä enää vakavaan mestaruustaisteluun. Loeb ei pysty voittoihin. Sen verran oudommalta Hyundai kuitenkin tuntuu hänen käsissään, että sijoitukset kisasta riippuen liikkuvat 3-8.sijojen välillä.
Mikkelsenin parhaat päivät nähtiin jo Volkkarilla ja nyt sama meno jatkuu kuin viime kaudella. Tulosta ei juurikaan synny, vaikka välillä väläyttelee hyvää vauhtia. Pahaa pelkään, että myös Latvalan ja Sunisen kausi jää vähän vaisuksi. Kärki menee niin kovaa, että Latvala ei vaan pysy siinä vauhdissa mukana. Ja jos välillä pysyykin, niin se kostautuu ajovirheinä. Ehkä hän pystyy nyt ajamaan tasaisemman kauden, mutta voittoja ei tule. Suninen ei vaan pysty ajamaan juurikaan sinne top6:een ja ehkä myös M-Sportin kalusto alkaa jäädä hieman jälkeen muista. Meeken kausi jää varmaankin viimeiseksi, mutta saattaa silti hieman yllättää positiivisesti. Romua ei ehkä tulekaan ihan entiseen malliin ja ajoittain osoittaa myös nopeutensa, mutta voittoja ei silti tule. Ei montaa podium-sijaakaan. Evans ja Sordo ajelevat suurinpiirtein samanlaisen kauden kuin viime vuonnakin.
Voitot kaudella 2019 menevät vain Tänakille, Ogierille ja Neuvillelle, mutta Chilessä saadaan eri voittaja.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Onkohan Malcolm vihdoin ja viimein käynyt lunastamassa romutuspalkkiot Volvoista, kun Teemukin näyttää nyt nuotittavan Focuksella?
Onhan nuo Focukset kaikilla olleet jo reilut puoli kautta. Jopa Greensmithillä.
 
Ylös