WRC-kausi 2020

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pienellä varauksella suhtauduttava, koska Tommi (case Sordo vielä tuoreessa muistissa), mutta ans kattoo...
Tämän päiväisen haastattelun mukaan etelä-Helsingin lehdistö oikoi mutkia suoraksi aika raakasti. Tommin mukaan kuskivalinnoista päättämiseen osallistuu myös Japanin pää, eikä asia ole yksin hänen päätettävissään. Ja jos dreamteamista puhutaan niin silloin TGR:n kuskit olis Tänak, Neuville ja Ogier.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvalan kannattaisi siirtyä M-Sportille vielä vetämään "jäähyväiskaudet" samaan tapaan kuin Ogier palasi Citroenille. Voisi meno vapautua taas kauden 2017 malliin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Latvalan kannattaisi siirtyä M-Sportille vielä vetämään "jäähyväiskaudet" samaan tapaan kuin Ogier palasi Citroenille. Voisi meno vapautua taas kauden 2017 malliin.
Aivan samaa mieltä. Toyotalla meno ei muutu, tuli jatkosoppari tai ei. Siellä on joka tapauksessa Tänak-peikko (kuvainnollisesti, eihän Ott suinkaan ole mikään peikko ensinkään) vastassa ja se on nyt kahden kauden aikana nähty, miten hyvin se yhtälö toimii. Kyllähän Latvala on tälläkin kaudella osoittanut, että se suorituksen maksimitaso riittää edelleen kilpailemaan kärkisijoista. Ja yleensä sen maksimitason vakiinnuttaminen (uran tuossa vaiheessa) perussuoritukseksi on paljon myös henkisestä puolesta kiinni. Totta kai M-Sportillakin olisi hurjia vetomiehiä samassa pilttuussa, mutta en pidä lainkaan mahdottomana, että Latvala pystyisi vielä 2020 liidaamaan tiimiä jonka muut lenkit olisivat vaikka Evans ja Suninen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Latvalan kannattaisi siirtyä M-Sportille vielä vetämään "jäähyväiskaudet" samaan tapaan kuin Ogier palasi Citroenille. Voisi meno vapautua taas kauden 2017 malliin.
Ongelma taitaa olla vaan siinä, että Wilson ei todennäköisesti halua Latvalaa M-Sportille. Ainakin siinä vaiheessa, kun Latvala jäi 2016 VW:ltä työttömäksi, Wilson ilmoitti ettei ole kiinnostunut ottamaan Latvalaa talliin. Tuskin se mielipide tässä kolmen vuoden aikana mihinkään on muuttunut. Tietysti tilanne olisi toinen, jos Latvala toisi tullessaan rutosti rahaa talliin, mutta sitä ei tule tapahtumaan.
Vahva veikkaus, että Toyotan kokoonpano ensi vuonna on Tänak, Rovanperä, Meeke. Jari-Matille Tommi koittaa tarjota testihommia/R5-auton kehitystyötä.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
91
Ois kyllä mukava nähdä jm vielä foordila ja ehjä kausi. On vaan niin kova nykyään stressaamaan menneitäkin että en tiiä onnistuisko moinen, toyotalla en usko tapahtuvan. Kyläkaupan tarraa fiesta kylkeen :) Onko Latvalasta testaamaan uutta autoa ku ajotyyli on "väärä"? Onko sillä merkitystä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.is.fi/ralli/art-2000006267458.html

Viimeisin esimerkki siitä miksi kaikkien - eritoten toimittajien - tulisi sulkea korvat aina kun Tommi puhuu. Eli nyt Latvala ja Meeke ovat samalla viivalla, markkinoilla on muitakin kuljettajia, huolellisesti mietitään mitä tehdään ja kaikki muutkin jonninjoutavuudet ja itsestäänselvyydet. En välttämättä suosittele klikkaamaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Jos ihan objektiivisesti mietitään niin kumpikaan Latvala tai Meeke eivät oikein millään sovi ihanteelliseen ja tasapainoiseen Toyota-kokoonpanoon ensi kaudelle, jos Rovanperä tosiaan nyt nostetaan siihen kolmanteen autoon. Mielestäni tämän kauden kokoonpano on jo osoittanut että kolmen nopean, mutta epävarman (tämä ei päde 2019 Tänakiin) kuskin strategia ei toimi.

Olisin melko yllättynyt jos Rovanperä heti ensimmäisellä WRC-kaudellaan olisi itse varmuus ja toisi autoa varmasti maaliin kisasta toiseen. Ainakaan tämän kauden esitykset Skodalla eivät lupaile ihan vielä tällaista kypsyyttä. Mutta sen luokan talentti kuitenkin kyseessä, että mielestäni Rovanperälle pitäisi antaa alusta lähtien täysi taiteellinen vapaus, eikä edes alkaa puhumaan turhaan mistään tallipisteiden tai kokemuksen keräämisestä. Näin kun tehdään, niin en ihmettelisi jos Kalle heti ensimmäisellä kaudella menisi ja voittaisi rallin tai pari. Romuakin tulee varmasti, mutta se kuuluu asiaan.

Mutta Tänäk-Rovanperä kaksikko kyllä huutaa kovasti jotain Sordoa tai Mikkelseniä kolmanteen autoon. Meeke tai Latvala sopisi tähän yhtälöön oikeastaan vain silloin, että jompi kumpi olisi valmis omaksumaan heti ensimmäisestä rallista lähtien äärimmäisen kurinalaisen Sordomaisen lähestymistavan ja ajamaan konemaisesti "manufacturer points" -moodi päällä ja unohtamaan heti kättelyssä haaveet maailmanmestaruuksista tai voitoista. Mutta jotenkin vaikea nähdä näitä herroja ajamassa tähän tyyliin heti kauden alusta lähtien kun kaikki on vielä mahdollista.

Kuten jo aiemmin ollut puhetta, mielestäni "paluu kotiin" M-Sportille olisi kaikin puolin se ihanne lopputulos Latvalalle ensi kaudeksi, joka avaisi taas ihan uusia mahdollisuuksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Sordo meni jo tekemään sopimuksen Hyundaille. Olisiko Mikkelsen nopeampi asvaltilla jossain toisessa autossa? Citroenilla oli. Entä elätteleekö vielä haaveita omasta mestaruudesta? Evans?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Luulen että jos Sordo haluaisi ajaa koko sarjan niin Tommi olisi soittanut ja tarjonnut paperia. Sordo taitaa vaan olla hyvinkin tyytyväinen tuohon nykyiseen tilanteeseen. Evans voisi olla Toyotalle sellainen musta hevonen. Aika varma kuski ja nopea sellainen. Ei ihan joka kisassa vielä pysty ajamaan voitosta mutta silloinkin viiden sakkiin. Ja useissa kisoissa voi ajaa ihan kärki vauhtiakin. Eli ei todellakaan huono vaihtoehto. Onko sitten haluja lähteä pois Fordilta, vaikea sanoa. Toyotalta ainakin saisi palkkaakin ajamisesta.

Kallen varmuudesta sen verran että mun mielestä kyseessä on todella varma kuski noin yleisellä tasolla. Ulosajot on olleet lähinnä sellaisia kisan luonteen opettelusta johtuvia(Monte) tai auton puutteiden paikkaamisesta johtuvia(Ruotsi) ehkä Argentiinaa lukuun ottamatta. Siellähän Kalle itse myönsi nuottivirheen syyksi. Nyt kokemusta on pirusti kerättynä ja tuntuu itsekin tietävän sen ettei se nyt ihan läpihuutojuttu ole. Eli opettelu vuosi(tai pari) jokatapauksessa. Eli perusvauhtia ja varmuutta löytyy ja kuten Wales osoitti niin kypsyyttä ajaa myös hiljaa kun on sen aika.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsika meni myös yksityistallin auton huonojen säätöjen piikkiin. Saksa, omaa tyhmyyttä? Turkki? Kyllähän sitä on sattunut ja tapahtunut.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Erityisen varmaksi kuljettajaksi en Kallea kyllä vielä tässä vaiheessa millään uskaltaisi luonnehtia. Raaka fakta on, että omien laskutoimitusten mukaan viidessä rallissa kymmenestä tällä kaudella hänelle on sattunut ihan selkeitä ajovirheitä, jotka ovat vieneet vähintään minuuttikaupalla aikaa tai sitten aiheuttaneet keskeytyksiä. Tämähän on täysin ymmärrettävää ja varmasti kokemuksen puute selittää nuo suurelta osin. Mutta 50% success rate ei tule kyllä vielä riittämään varman kuljettajan kriteerien täyttymiseen pääluokassa. Ja toisaalta Kalle on tavallaan päässyt vielä suhteellisen helpolla koska Skodalla ajellessa nuo virheet eivät vielä saa samaa huomiota kuin pääluokassa ajellessa jossa mediahuomio, kilpailun kovuus ja paineet tulevat kaikki nousemaan potenssiin kymmenen verrattuna tämän kauden pro-kruisailuihin.

Mutta eiköhän se mestaruuksiin tarvittava varmuuskin ehdi vielä kehittymään vuosien aikana. Nopeus näyttäisi jo nyt olevan todella timanttista tasoa.

Edit: Lisätään vielä tähän, että Kalle kieltämättä kyllä vaikuttaa persoonalta, joka tulee vain ja ainoastaan nauttimaan siitä kun paineet ja kilpailu tulee jatkossa kovenemaan ja en ihmettelisi yhtään jos suoritustaso ja varmuus nousisivat sitä myöten entisestään automaattisesti. Voi olla, että tuo tämän kauden kauniisti sanottuna leppoisa kilpailutilanne on kanssa osaltaan aiheuttanut enemmän virheitä ja keskittymisen herpaantumisia.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Korsika meni myös yksityistallin auton huonojen säätöjen piikkiin. Saksa, omaa tyhmyyttä? Turkki? Kyllähän sitä on sattunut ja tapahtunut.
Saksassa se ensimmäinen pusikkoon juuttuminen oli nuottivirhe. Turkissa tuli ihan puhdas keskittymisen herpaantuminen rengasrikon takia.
 
Ylös