WRC-kausi 2020

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toki. Jos puhutaan laskennallisesti kahdeksan numeron summasta (yksi auto/täysi sarja) kulujen osalta, niin muutama satatuhatta ei laivaa vielä kaada suuntaan tai toiseen.
Vaan kiinnostaisiko Lappia lähteä kiertämään sarjaa M-Sportin tarjoamalla rahalla, joka on luokkaa 1-2% siitä mitä esim. Tänakille, Ogierille tai Neuvillelle maksetaan? Citroenilla taisi Lappikin tienata 7 numeroisen summan rahaa, vaikka tietenkin oleellisesti vähemmän kuin kultapoika Ogier.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Vaan kiinnostaisiko Lappia lähteä kiertämään sarjaa M-Sportin tarjoamalla rahalla, joka on luokkaa 1-2% siitä mitä esim. Tänakille, Ogierille tai Neuvillelle maksetaan? Citroenilla taisi Lappikin tienata 7 numeroisen summan rahaa, vaikka tietenkin oleellisesti vähemmän kuin kultapoika Ogier.
Siis Citikka maksaa Lapille ensivuoden palkan, ajoi Lappi jossain tai ei. Lähtökohtahan on se, että Lapilla oli ensi vuodesta sopimus ja siitä Citikka joutuu palkan maksamaan. Menestysbonuksia sieltä ei tietenkään tule, joten mahdollisuus sellaisiin M-Sportilla varmasti lämmittäisi mieltä.

Joten eiköhän Lappia kiinnosta ajaa vaikka Tuohinon tiimissä, jos sieltä saisi vaan kilpailukykyisen auton ilman omaa rahoitusta. Citikka tuo leivän pöytään, nyt pitäisi vaan saada autoa alle konstilla tai toisella. Jos siinä pitää miettiä sellaisia, että mestaritason kuskit saa niin ja niin paljon enemmän massia, ei taida kärsivällisyys lajin huipulle riittää ja parempi mennä "oikeisiin" töihin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Rovanperä on oikeastaan vielä suurempi kysymysmerkki. Kokoajan puhutaan, että Kalle lähtee opettelemaan ja keräämään kokemusta, mutta tarkemmin ajateltuna en ihmettelisi, vaikka sieltä tulisi jo tulokaskaudella koviakin tuloksia, vaikka podiumsijoituksia. Se tekemisen varmuus on vaan sitä luokkaa, että odotan suurella mielenkiinnolla mm. Ruotsin rallia.
Sitähän ei tiedä, miten Rovanperä ajaa, kun tulee painetta ja tarve puristaa viimeisetkin sadasosat joka kohdassa.

Se varmuus kun voi olla ihan vain sitäkin, ettei ole pakko vetää äärirajoilla.
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
233
Kallella saattaa kyllä olla ensi vuonna paineita, kun on noin kovassa tallissa.
Toivottavasti handlaa ne!

Olisi kyllä tosi hyvä, jos Esa-Pekka pääsisi fordille!
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Kallen puolesta ei kannata huolestua, ei mithään häthää:wink:
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
500
Rahan takia Lapin ei tarvitsisi ajaa ensi kaudella. Näytöt eivät (vielä) ole sitä luokkaa, että olisi varaa välivuoteen. Täysi kausi tai ainakin joitakin ralleja kunnon tuloksin olisi saatava, että ajohommat jatkuisivat 2021.

Ongelma kahdessa suomalaisessa M-Sportilla olisi toki se, että huonommin menestyvän ura voisi kääntyä laskuun ja huippupaikkoja tavoittelevien suomalaisten määrä seuraavina vuosina laskisi yhdellä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5623
Ongelma kahdessa suomalaisessa M-Sportilla olisi toki se, että huonommin menestyvän ura voisi kääntyä laskuun ja huippupaikkoja tavoittelevien suomalaisten määrä seuraavina vuosina laskisi yhdellä.
Sanoisin suuremman ongelman olevan, mikäli suomalaisten määrä laskee kahdella jo ensi kaudeksi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Sanoisin suuremman ongelman olevan, mikäli suomalaisten määrä laskee kahdella jo ensi kaudeksi.
Meinaat siis että Suninen jää ilman paikkaa M-Sportilta? Ei jää, sen voin luvata. Eli Latvala out - Rovis in. Ehkä Lappikin ajaa Fordilla, eli suomalaisten määrä ei silloin laske yhtään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Meinaat siis että Suninen jää ilman paikkaa M-Sportilta? Ei jää, sen voin luvata. Eli Latvala out - Rovis in. Ehkä Lappikin ajaa Fordilla, eli suomalaisten määrä ei silloin laske yhtään.
Minä taas tulkitsin, että tällä viitattiin Lappiin. Speedster spekuloi, että toinen Sunisesta ja Lapista jäisi ilman paikkaa kaudella 2021, kun taas SJ:n heittämässä skenaariossa Lappi jäisi ilman paikkaa jo kaudella 2020. Sunisen penkki lienee varmempi kaudelle 2020.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Minä taas tulkitsin, että tällä viitattiin Lappiin. Speedster spekuloi, että toinen Sunisesta ja Lapista jäisi ilman paikkaa kaudella 2021, kun taas SJ:n heittämässä skenaariossa Lappi jäisi ilman paikkaa jo kaudella 2020. Sunisen penkki lienee varmempi kaudelle 2020.
Itse ymmärsin että ensi kaudeksi tippuu kahdella, eli kaudeksi 2020. Eli Lappi JA Suninen ei saisi paikkaa. Näin ei tapahdu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse ymmärsin että ensi kaudeksi tippuu kahdella, eli kaudeksi 2020. Eli Lappi JA Suninen ei saisi paikkaa. Näin ei tapahdu.
Niin tosiaan, jos ajattelee, että Rovanperä korvaa Latvalan, ja Sunisen paikka on varma, niin ainoastaan Lapin osalta suomalaisten kuskien määrä voi laskea yhdellä.

Mutta varmaan pointti silti oli, että Lapin parempi ajaa edes ensi kausi M-Sportilla, vaikka se jäisi viimeiseksi kaudeksi, kuin jäädä pelistä pois jo nyt.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5623
Meinaat siis että Suninen jää ilman paikkaa M-Sportilta? Ei jää, sen voin luvata. Eli Latvala out - Rovis in. Ehkä Lappikin ajaa Fordilla, eli suomalaisten määrä ei silloin laske yhtään.
No nyt kyllä kävi lapsus, kun ajattelin Latvalan jääneen rannalle mutten huomioinut sitä, että kuka tuli tilalle. Rovanperä jäi pois laskuista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
"To offer WRC teams more opportunities in the context of their participation, manufacturers are now able to enter an additional one-car team with a separate competitor identity and will not be permitted to score points for the main WRC factory team."
Tämän säännön turvin Hyundai laittaa Mikkelsenin ajamaan satelliittitalliin, keräämään tallipisteitä satelliittitallille ja mikä tärkeintä, ottamaan niitä pois Toyotalta? Tekeekö Toyota saman Latvalan ja Katsutan kohdalle?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
No niin, kilpavarustelu alkakoon. Äkkiseltään voisi veikata, että Toyotankin on tahollaan reagoitava, mikäli Hyundai tuo viivalle esim. Mikkelsenin ns. kakkostallissa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://yle.fi/urheilu/3-11102822

Se nyt ei ollut varsinaisesti tämän jutun pihvi, mutta mielenkiintoista nähdä, miten suomalaisten - lähinnä Sunisen ja Latvalan - kartturijakkarat asettuvat ensi kauden osalta. Lehtisen ilmoitettiin alkujaan olevan Sunisen kyydissä kauden 2019 loppuun. Jotenkin voisi veikata, ettei Lehtinen ole kiinnostunut enää vuositolkulla täyttä sarjaa kiertämään? Anttila taasen on sattuneesta syystä vailla vakipaikkaa. Voisiko tässä kuvitella olevan 1+1=... tyyppinen tilanne? Eihän Anttila moiseen jutussa millään tavalla viittaa, päinvastoin, mutta saas nähdä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämän säännön turvin Hyundai laittaa Mikkelsenin ajamaan satelliittitalliin, keräämään tallipisteitä satelliittitallille ja mikä tärkeintä, ottamaan niitä pois Toyotalta? Tekeekö Toyota saman Latvalan ja Katsutan kohdalle?
Ja samaan aikaan Malcolm Wilson sanoo, että he osallistuvat - jos osallistuvat - kahdella autolla, koska yhden ajattamisessa ei ole mitään järkeä taloudellisesti ja vakituiseen kolmanteen autoon ei massi riitä. Kolmosautoa ajaa joka tapauksessa keikkakuski, ja se on täysin riippuvainen siitä, millaisen rahamassin tämä tuo mukanaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja samaan aikaan Malcolm Wilson sanoo, että he osallistuvat - jos osallistuvat - kahdella autolla, koska yhden ajattamisessa ei ole mitään järkeä taloudellisesti ja vakituiseen kolmanteen autoon ei massi riitä. Kolmosautoa ajaa joka tapauksessa keikkakuski, ja se on täysin riippuvainen siitä, millaisen rahamassin tämä tuo mukanaan.
Kaksi tehdastallia kilpailee merkkimestaruudesta, kolmas tekee bisnestä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.odt.co.nz/sport/motorsport/paddon-sets-his-sights-long-term

Paddonin mukaan M-Sport ei ole enää vaihtoehto. Toivoo silti olevansa kotikisassa WRC-auton ratissa. Viime vuoden kahta kisaa varten keräsi 600 000 Australian dollaria eli noin 368 000 Euroa, Australian rallista sai vähän rahaa takaisin, Jyskälästä ei.
Näemmä tuo Australian force majeure ei sentään kaadu kokonaan kuljettajan (palvelun ostajan) niskaan. Yhtä kaikki, karu homma kyllä enkä tiedä onko moisen jälkeen ylipäänsäkään muita vaihtoehtoja kuin joku Hyundai-linkin kautta tuleva ajo - siitä kun ei todennäköisesti joudu ainakaan ns. listahintaa maksamaan. Onhan se "väärin", jos Paddon ei olisi WRC-autolla mukana kun sarja vuosien tauon jälkeen U-Seelantiin palaa.
 
Ylös