Formula-1 talvitestit Katalonian radalla Barcelonassa 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Kaikki mikä ei ole säännöissä kielletty on hyväksytty.
Tällaiset väittämät ovat tyhjänpäiväistä hölynpölyä. Säännöt eivät usein ole yksiselitteisiä vaan vaativat "tulkitsemista". FIA on ajoittain muuttanut tulkintojaan jopa vuosikymmeniä vanhoista säännöistä, mikä johti mm. teknissävytteisten radiokeskusteluiden kieltämiseen kaudella 2016. Toinen hyvä esimerkki on jatkuva vatulointi ratarajojen kanssa. Tulkinnat vaihtelevat jopa mutkakohtaisesti sen suhteen, että missä kulkee radan raja ja mitä sen ylittäminen tarkoittaa.

Mikäli FIA lähtee peruuttelemaan tämän systeemin kanssa, uskoisin että tätä perustellaan turvallisuustekiöillä kuten F-duckin kanssa kävi.
Täytyy muistaa että Mercedes haki hyväksynnän ennakkoon, sitä on vähän vaikeampi lähteä kieltämään.
F1-tallit itse äänestivät ja kielsivät F-ankan käytön. FIA ei siis puuttunut siihen juurikaan. Ja ymmärtääkseni mikä tahansa F1-talli voisi edelleen tehdä protestin Mercedesin DAS-järjestelmästä ja silloin se menisi johonkin FIA:n tekniseen oikeusistuimeen, jolla ainoastaan on valta sanoa, mikä on sallittua tai kiellettyä sääntöjen puitteissa. Nämä FIA:n ennakkoon antamat lausunnot eivät ole ylimmän auktoriteetin kannanottoja.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tällaiset väittämät ovat tyhjänpäiväistä hölynpölyä. Säännöt eivät usein ole yksiselitteisiä vaan vaativat "tulkitsemista".
Nimenomaan, tämä "harmaalla alueella liikkuminen" liittyy vahvasti tähän sääntöjen tulkitsemiseen. Yhden tulkinnan mukaan sallittu, toisen ei.
Yksinkertaistettuna voidaan sanoa kaikki mikä ei ole säännöissä kielletty on sallittu.
Kunnes jokin ylemmät määräävät taho päättää asiasta ja sillä selvä.

F1-tallit itse äänestivät ja kielsivät F-ankan käytön. FIA ei siis puuttunut siihen juurikaan. Ja ymmärtääkseni mikä tahansa F1-talli voisi edelleen tehdä protestin Mercedesin DAS-järjestelmästä ja silloin se menisi johonkin FIA:n tekniseen oikeusistuimeen, jolla ainoastaan on valta sanoa, mikä on sallittua tai kiellettyä sääntöjen puitteissa. Nämä FIA:n ennakkoon antamat lausunnot eivät ole ylimmän auktoriteetin kannanottoja.
Kiitos selvennyksestä, en tuota tapausta itse niin tarkasti muistanut.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nimenomaan, tämä "harmaalla alueella liikkuminen" liittyy vahvasti tähän sääntöjen tulkitsemiseen. Yhden tulkinnan mukaan sallittu, toisen ei.
Yksinkertaistettuna voidaan sanoa kaikki mikä ei ole säännöissä kielletty on sallittu.
Kunnes jokin ylemmät määräävät taho päättää asiasta ja sillä selvä.



Kiitos selvennyksestä, en tuota tapausta itse niin tarkasti muistanut.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
Juu..tarkoitin vain, että FIA ei ole "hyväksynyt" tätä nyt asian ilmettyä, vaa joku hokannu, että ko. sääntöä on tarkennettu uusissa säännöissä. En ainakaa löydä mitää lausuntoa.

Kai tuossa joku on estänyt FIAa tarkentamasta ko. sääntöä jo tälle kaudelle?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Kai tuossa joku on estänyt FIAa tarkentamasta ko. sääntöä jo tälle kaudelle?
No ihan nyt vaikka se, että sääntömuutokset pitää laatia vuosi etukäteen tai muuten ne pitää hyväksyttää myös tallien taholla. Bottas kertoi tienneensä järjestelmästä jo noin vuoden ajan eli Mersu on hyvinkin voinut suunnitella sitä ensin salaa ja kysyä FIA:n tulkintoja vasta sen jälkeen, kun aikaraja tämän kauden sääntömuutoksille oli jo sulkeutunut.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2688
Jos Mercedes on ylivoimainen, niin ainakin Bottas voittaa kilpailuja myös jatkossa. Toiveena on toki myös mestaruudesta ajaminen ja sen voittaminen. Kunhan ei Hamilton voittaisi tyyliin yhdeksän kilpailua putkeen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No ihan nyt vaikka se, että sääntömuutokset pitää laatia vuosi etukäteen tai muuten ne pitää hyväksyttää myös tallien taholla. Bottas kertoi tienneensä järjestelmästä jo noin vuoden ajan eli Mersu on hyvinkin voinut suunnitella sitä ensin salaa ja kysyä FIA:n tulkintoja vasta sen jälkeen, kun aikaraja tämän kauden sääntömuutoksille oli jo sulkeutunut.
Jep, tuota yritinkin kysyä aiemmin, mut en saanu vastakaikua. Tallit voisi yksimielisesti varmaankin sääntömuutoksen hyväksyä? Mut pieni muuttuja siinä :D
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Tänään jatketaan Barcelonassa. Kauden toinen kolmen päivän talvitestiviikko.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tässä pitäisi olla tämän aamupäivän ajojärjestys. Ei suomalaisia aamupäivän listalla.

Lewis HAMILTON
Daniel RICCIARDO
Robert KUBICA
Sebastian VETTEL
Alex ALBON
Lance STROLL
Romain GROSJEAN
Carlos SAINZ
Nicholas LATIFI
Pierre GASLY
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi testaa keskiviikkona iltapäiväjakson sekä perjantaina koko päivän.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ennustettu päivälämpötila Barcelonaan 18 astetta. Mukava testisää :thumbup:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Albonin RedBull isoissa vaikeuksissa. Albon ajanut aamupäivällä vain yhden lämmittelykierroksen. Meniköhän moottori vaihtoon?
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kubica ajoi mahtikierroksen C5 renkailla 1:16.942

Alfa saattaa olla hyvässä iskussa tällä kaudella?

1 Kubica Alfa Romeo Racing C39 1:16.942 50 ●
2 Hamilton Mercedes W11 1:17.753 71 ● PIT
3 Stroll Racing Point RP20 1:17.787 31 ●
4 Vettel Ferrari SF1000 1:18.113 68 ●
5 Ricciardo Renault RS20 1:18.214 53 ● PIT
6 Sainz jr McLaren MCL35 1:18.221 36 ● PIT
7 Latifi Williams FW43 1:18.300 48 ● PIT
8 Gasly Alpha Tauri AT01 1:18.479 15 ●
9 Grosjean Haas F1 VF-20 1:18.804 34 ● PIT
10 Albon Red Bull Racing RB16 1:18.822 15 ● PIT
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Kubica ajoi mahtikierroksen C5 renkailla 1:16.942

Alfa saattaa olla hyvässä iskussa tällä kaudella?

1 Kubica Alfa Romeo Racing C39 1:16.942 50 ●
2 Hamilton Mercedes W11 1:17.753 71 ● PIT
3 Stroll Racing Point RP20 1:17.787 31 ●
4 Vettel Ferrari SF1000 1:18.113 68 ●
5 Ricciardo Renault RS20 1:18.214 53 ● PIT
6 Sainz jr McLaren MCL35 1:18.221 36 ● PIT
7 Latifi Williams FW43 1:18.300 48 ● PIT
8 Gasly Alpha Tauri AT01 1:18.479 15 ●
9 Grosjean Haas F1 VF-20 1:18.804 34 ● PIT
10 Albon Red Bull Racing RB16 1:18.822 15 ● PIT
Eikös Alfan pitänyt viimekin kaudella olla melkein podium-auto? Ei näistä testeistä pidä vetää sen suurempia johtopäätöksiä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eikös Alfan pitänyt viimekin kaudella olla melkein podium-auto? Ei näistä testeistä pidä vetää sen suurempia johtopäätöksiä.
Ei toki. Mutta kun Kubican tasoinen kuski lyö tuollaisen ajan tauluun, niin oikeaan suuntaan Alfa on tässä vaiheessa menossa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Keskiviikko aamupäivän tulokset 26.2


 
Viimeksi muokattu:
Ylös