SJ
F1 asijan tuntia
- Liittynyt
- 6.9.2011
- Viestit
- 5736
Tällaiset väittämät ovat tyhjänpäiväistä hölynpölyä. Säännöt eivät usein ole yksiselitteisiä vaan vaativat "tulkitsemista". FIA on ajoittain muuttanut tulkintojaan jopa vuosikymmeniä vanhoista säännöistä, mikä johti mm. teknissävytteisten radiokeskusteluiden kieltämiseen kaudella 2016. Toinen hyvä esimerkki on jatkuva vatulointi ratarajojen kanssa. Tulkinnat vaihtelevat jopa mutkakohtaisesti sen suhteen, että missä kulkee radan raja ja mitä sen ylittäminen tarkoittaa.Kaikki mikä ei ole säännöissä kielletty on hyväksytty.
F1-tallit itse äänestivät ja kielsivät F-ankan käytön. FIA ei siis puuttunut siihen juurikaan. Ja ymmärtääkseni mikä tahansa F1-talli voisi edelleen tehdä protestin Mercedesin DAS-järjestelmästä ja silloin se menisi johonkin FIA:n tekniseen oikeusistuimeen, jolla ainoastaan on valta sanoa, mikä on sallittua tai kiellettyä sääntöjen puitteissa. Nämä FIA:n ennakkoon antamat lausunnot eivät ole ylimmän auktoriteetin kannanottoja.Mikäli FIA lähtee peruuttelemaan tämän systeemin kanssa, uskoisin että tätä perustellaan turvallisuustekiöillä kuten F-duckin kanssa kävi.
Täytyy muistaa että Mercedes haki hyväksynnän ennakkoon, sitä on vähän vaikeampi lähteä kieltämään.
Viimeksi muokattu: