F1-Uutisia 2020

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Tulevaan F1 budjetti kattoon liittyen juttu Toyotan visiitistä F1 areenoilla Vuosituhannen alussa.

”Maailman suurin autonvalmistaja omasi tarvittavat resurssit ja omasta mielestään tarvittavan tietotaidon tekemään saman kuin ajan suurtallit Ferrari, McLaren ja Williams. Toyota ei ilmoittautunut mukaan vain osallistumisen ilosta, se halusi voittaa.”

2000-luvun hulluina vuosina Toyota oli yksi päätekijöistä, kun F1-tallien vuosibudjetit kasvoivat järjettömiin summiin.

Parissa vuodessa F1 muuttui suurten autonvalmistajien temmellyskentäksi. BMW, Honda ja Renault tulivat mukaan omilla asiakastalleinaan, Mercedes tuki McLarenia ja Ferrari oli Ferrari.

F1-tallit polttivat arvioiden mukaan 15 vuotta sitten vuodessa enemmän rahaa kuin mihin tallit pystyivät viime kaudella. Lajin jatkuvasti kallistuessa saavutusta voidaan pitää melkoisena.”

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/a78e4e67-42dd-4e6a-9b83-c83939b3c4ca
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6152
Tiimien tasaisuudestahan tuossa
Ei hyvä jos lähdetään liikaa matkimaan jenkki sarjoja. F1 juuret kuitenkin Euroopassa ja myös iso osa faneista.
Eihän tuossa sanota, että tekniikka, säännöt tms. pitäisi olla samanlaista, vaan kilpailu. Kuten jutussa sanottiin, niin formuloissa on kuuden vuoden aikana voitettu kolmen eri tallin autolla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9536
Sijainti
Helsinki
Tiimien tasaisuudestahan tuossa

Eihän tuossa sanota, että tekniikka, säännöt tms. pitäisi olla samanlaista, vaan kilpailu. Kuten jutussa sanottiin, niin formuloissa on kuuden vuoden aikana voitettu kolmen eri tallin autolla.
F1 on tiukkojen sääntöjensä osalta jo nyt yksityyppiluokka. Auto ja moottori pitää itse tehdä vai tehdäänkö niitä? Vrt. Racing Point, Haas, Alpha Tauri.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Eihän tuossa sanota, että tekniikka, säännöt tms. pitäisi olla samanlaista, vaan kilpailu. Kuten jutussa sanottiin, niin formuloissa on kuuden vuoden aikana voitettu kolmen eri tallin autolla.
Lähihistoriasta jotain muistavat tietävät sen, että FIA ryssi F1-sarjan täydellisesti omalla hybridi-intoilullaan ja samaan aikaan pakottamalla säästölinjaa täysin väärissä asioissa. Voisi sanoa, että koko muutosta edeltänyt vuosikymmen oli F1-sarjan kulta-aikaa. Myös kaudet 2010, 2012 ja 2013 olivat erityisen hyviä huolimatta siitä, että elettiin laman jälkeistä aikaa ja suurista tehdastalleista puolet oli lähtenyt kävelemään.

Okei sattumalta myös concorde-sopimus uusittiin vuonna 2013. Bernie Ecclestonen kootut sekoilut olivat osaltaan sementoimassa nykyisen kolmen suurtallin asemaa. Nykyinen concorde on sarjan historian härskein ja mädin. Ecclestone ja Todt ovat kaksistaan tuhonneet formulaykköset huolimatta siitä, että he ovat myös sarjan legendoja aiempien saavutustensa puolesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Alonso suunnittelee jotain. Olisikohan Mercedesillä huippukuljettajan paikka avoinna?

https://www.essentiallysports.com/f1-news-former-f1-champion-fernando-alonso-teases-2021-announcement/
Alonsolla ei valitettavasti ole mitään mielenkiintoista kerrottavaa. En osaa edes kuvitella, mitä hän nyt voisi enää edes tehdä. Jotain näpertelyä Toyotan kanssa varmaankin. Ehkä hän aikoo ajaa Dakar-rallin uudestaan. Ensi vuoden Indy 500 -kisan osalta hän tuskin tekee päätöksiä ennen kuin tämän vuoden kisa on päästy ajamaan. Hän ei aja täyttä kautta missään sarjassa, koska mikään sarja ei vedä vertoja Formula 1:lle.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Alonsolla ei valitettavasti ole mitään mielenkiintoista kerrottavaa. En osaa edes kuvitella, mitä hän nyt voisi enää edes tehdä. Jotain näpertelyä Toyotan kanssa varmaankin. Ehkä hän aikoo ajaa Dakar-rallin uudestaan. Ensi vuoden Indy 500 -kisan osalta hän tuskin tekee päätöksiä ennen kuin tämän vuoden kisa on päästy ajamaan. Hän ei aja täyttä kautta missään sarjassa, koska mikään sarja ei vedä vertoja Formula 1:lle.
F1 huippu talleihin tie ainakin tukossa. Muihin ei Alonson kannata enää lähteä. Kannattaa yrittää sitä Indy 500 -kisan voittoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
En voi nähdä Alonson palaavan F1:iin kuin Ferrarin ratissa. Ja sen näkisinkin sitten mielelläni. Ferrari voisi potkia Vettelin pihalle ja ottaa Alonson 1–2 vuoden diilillä sisään. Jos siitä ei tule mitään, niin sitten voivat palkata vaikka Ricciardon tai Sainzin, mikäli Verstappen ja Hamilton eivät ole kiinnostuneita.

Luin tuossa jutun, jonka mukaan Ferrari pyrkisi leikkaamaan Vettelin palkkaa 35 miljoonasta jonnekin 10–15 miljoonaan. Sehän kuulostaa jo liki samalta, mitä Räikkönen kuulemma sai viimeisistä vuosistaan.

https://www.express.co.uk/sport/f1-autosport/1278271/Sebastian-Vettel-Contract-Plan-Ferrari-Stance-Slashing-F1-Salary-Explained-News
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Indycarihan on hyvin keinotekoista paskaa. Aivan oksettavaa kalja- ja hodarimeininkiä.
Rohkenen olla eri mieltä. Ehkä toi kuvaus sopii paremmin Nascariin.

Indycar-sarjassahan on kaikilla tiimeillä sama runko ja aerokit, ja moottorintoimittajia on kaksi, joista kumpikaan ei ole selkeästi toista huonompi. Loput riippuukin sitten kuskista ja toki tiimin resursseista. Mutta kilvanajo itsessään on paljon mielenkiintoisempaa kuin F1:n jonoajelu ja valtava kuilu kärkitiimien ja b-sarjan välillä.

Toki olennainen osa Indycaria on ovaaliradat, jotka ei formuloihin kuulu, mutta kilvanajon näkökulmasta sarja on paljon mielenkiintoisempi kuin F1. Kisaviikonloppuun lähdettäessä potentiaalisia/realistisia voittajia on moninkertainen määrä formuloihin verrattuna.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
En voi nähdä Alonson palaavan F1:iin kuin Ferrarin ratissa. Ja sen näkisinkin sitten mielelläni. Ferrari voisi potkia Vettelin pihalle ja ottaa Alonson 1–2 vuoden diilillä sisään. Jos siitä ei tule mitään, niin sitten voivat palkata vaikka Ricciardon tai Sainzin, mikäli Verstappen ja Hamilton eivät ole kiinnostuneita.

Luin tuossa jutun, jonka mukaan Ferrari pyrkisi leikkaamaan Vettelin palkkaa 35 miljoonasta jonnekin 10–15 miljoonaan. Sehän kuulostaa jo liki samalta, mitä Räikkönen kuulemma sai viimeisistä vuosistaan.

https://www.express.co.uk/sport/f1-autosport/1278271/Sebastian-Vettel-Contract-Plan-Ferrari-Stance-Slashing-F1-Salary-Explained-News
Tuskin Alonso enää Ferrarille pääsee. Vettelin tilanne kyllä mielenkiintoinen jos huhut noin radikaalista palkan alennuksesta ja lyhyestä sopimuksesta pitävät paikkansa?
Kuitenkin 4 MM titteliä miehellä voihan Vettel loikata McLarenille ykkös kuskiksi.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Rohkenen olla eri mieltä. Ehkä toi kuvaus sopii paremmin Nascariin.

Indycar-sarjassahan on kaikilla tiimeillä sama runko ja aerokit, ja moottorintoimittajia on kaksi, joista kumpikaan ei ole selkeästi toista huonompi. Loput riippuukin sitten kuskista ja toki tiimin resursseista. Mutta kilvanajo itsessään on paljon mielenkiintoisempaa kuin F1:n jonoajelu ja valtava kuilu kärkitiimien ja b-sarjan välillä.

Toki olennainen osa Indycaria on ovaaliradat, jotka ei formuloihin kuulu, mutta kilvanajon näkökulmasta sarja on paljon mielenkiintoisempi kuin F1. Kisaviikonloppuun lähdettäessä potentiaalisia/realistisia voittajia on moninkertainen määrä formuloihin verrattuna.
Niin, kaksi eri auto urheilu lajia F1 ja indycar ovat.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
”Formula One Groupin toimitusjohtaja pitää yhtenä – vaikkakin viimeisimpänä – vaihtoehtona sitä, ettei F1-kautta ajeta tänä vuonna lainkaan.”

”Careyn mukaan sarjan johtoportaassa on varauduttu skenaarioon, ettei kautta päästä starttaamaan lainkaan. F1-pomo korostaa sen olevan kuitenkin viimeisin mahdollisuus.”

https://www.is.fi/formula1/art-2000006500437.html
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
”Espanjalaislehti Marca on pistänyt kovan F1-huhun liikkeelle. Sen mukaan McLaren-talli haluaa kaudella 2021 Daniel Ricciardon riveihinsä, mikäli Carlos Sainz lähtee Ferrarille.”
McLarenin Sainzin, Renault-tallin Ricciardon ja Ferrarin Sebastian Vettelin sopimukset päättyvät tämän kauden jälkeen.

Vetteliä on viety varikkopuheissa McLarenille, jos Sainzin siirtyminen hänen paikalleen Ferrarille tosiaankin toteutuisi.

Marcan mukaan tilanne on kuitenkin muuttunut täysin. McLaren haluaisikin Ricciardon ensisijaisesti kuljettajakseen. Vettel olisi tässä suunnitelmassa vasta toinen vaihtoehto.

”Ricciardon lähtöä Renault’lta pidetään käytännössä selviönä. Yksi painava syy siihen on myös raha. Renault-tallilla ei olisi enää varaa maksaa mahdollisen jatkosopimuksen myötä jättipalkkaa Ricciardolle.”

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=416036
 
Ylös