F1-Uutisia 2020

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
169

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
307
Jos tuon jutun lukee, niin käy kyllä selväksi että ei se millekään sapattivapaalle ole jäämässä..
 

rölligölli

Active member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
25
Mitähän Mossekin sanoisi jos vielä kirjoittaisi. Vai onko peräti Mossen kakkonen tahallisilla yhdyssanavirheillä?
Ohi aiheen, mutta onko tää mosse samainen henkilö joka terrorisoi aikoinaan muutama vuosi takaperin mtv3:sen f1 uutisten kommentoiti osiota Alonso öyhötyksillään?
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2444
Pirelli aikoo tuoda kisoihin tällä kaudella kaikille tiimeille samat rengasvalikoimat tiukasta aikataulusta johtuen. Tästä voi ehkä seurata yksittäisiä yllättäviä – tai vieläkin tylsempiä – kisoja, jos rengastus suosii yhtä tallia enemmän kuin muita. Sinällään muutos ei ole suuri, sillä Pirelli tuo edelleen kolmea eri seosta, joista kahta on käytettävä kisoissa, mutta tallit ja kuljettajat eivät enää saisi valita toimitettavia määriä mielensä mukaan.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8519
Kun tarkkaili sitä rengasmäärää, minkä tallit jättivät aika-ajoihin ja kisaan (seitsemän settiä) niin useimmin kärkitalleilla yksi kova, kaksi keskikovaa ja neljä pehmeätä, muilla sitten yksi kova, yksi keskikova ja viisi pehmeätä.

Luulisin, että tilanne on sama myös nyt ihan riippumatta siitä, vaikka itse alkuperäinen valinta olisi erilainen. Erohan on aikaisemmin syntynyt sitten siitä, minkä verran renkaita on testattu vapaissa harjoituksissa. Mutta nyt voi olla, että siinä toiminnassa ei ole niin merkittäviä eroja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3127
Sijainti
Helsinki
Pirelli aikoo tuoda kisoihin tällä kaudella kaikille tiimeille samat rengasvalikoimat tiukasta aikataulusta johtuen. Tästä voi ehkä seurata yksittäisiä yllättäviä – tai vieläkin tylsempiä – kisoja, jos rengastus suosii yhtä tallia enemmän kuin muita. Sinällään muutos ei ole suuri, sillä Pirelli tuo edelleen kolmea eri seosta, joista kahta on käytettävä kisoissa, mutta tallit ja kuljettajat eivät enää saisi valita toimitettavia määriä mielensä mukaan.

Paluu menneisyyteen. Bridgestonen ollessa renkaiden toimittaja ja Pirellin ensimmäisinä vuosina toimittiin juuri kyseisellä tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2444
Oliko tuohon aikaan edes mitään vaihtoehtoja, eikös seoksia peräti tuotu vain kahta, ja tiimit käyttivät mitä saatavilla oli?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2444
Näin mentiin 2011-2015.
Kyllähän noin mentiin luultavasti paljon aikaisemminkin. Seosten merkkaus aloitettiin jo Bridgestonen aikana kaudella 2007 eli siihen aikaan jo oli sellainen käytäntö, että rengastoimittaja toi vakioseokset kisoihin. Sitä en tiedä, saivatko tallit valita, kuinka monta mitäkin seosta heille toimitettiin.

 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8519
Ei ollut valintoja. Kahden seoksen aikakaudella taisi olla kuusi pehmeää ja kuusi kovaa seosta, ja pehmeiden määrää sitten kasvatettiin yhdellä.

1997-2006 mentiin suurelta osin niin, että rengasvalmistaja toi pehmeän ja kovan seoksen, ja näistä tallien piti valita harjoitusten jälkeen kummalla vedetään läpi aika-ajo ja kisa. Bridgestone halusi monopolin myötä tuosta säännöstä eroon, koska tuo sisälsi paljon renkaiden kuskaamista ympäri maailmaa ja lopulta ne jäivät käyttämättä.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
169
Ei ollut valintoja. Kahden seoksen aikakaudella taisi olla kuusi pehmeää ja kuusi kovaa seosta, ja pehmeiden määrää sitten kasvatettiin yhdellä.

1997-2006 mentiin suurelta osin niin, että rengasvalmistaja toi pehmeän ja kovan seoksen, ja näistä tallien piti valita harjoitusten jälkeen kummalla vedetään läpi aika-ajo ja kisa. Bridgestone halusi monopolin myötä tuosta säännöstä eroon, koska tuo sisälsi paljon renkaiden kuskaamista ympäri maailmaa ja lopulta ne jäivät käyttämättä.
Niin taisi olla joo.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
169
Ei ollut valintoja. Kahden seoksen aikakaudella taisi olla kuusi pehmeää ja kuusi kovaa seosta, ja pehmeiden määrää sitten kasvatettiin yhdellä.

1997-2006 mentiin suurelta osin niin, että rengasvalmistaja toi pehmeän ja kovan seoksen, ja näistä tallien piti valita harjoitusten jälkeen kummalla vedetään läpi aika-ajo ja kisa. Bridgestone halusi monopolin myötä tuosta säännöstä eroon, koska tuo sisälsi paljon renkaiden kuskaamista ympäri maailmaa ja lopulta ne jäivät käyttämättä.
Onko tämä rengas sääntö parempi kuin nykyinen voimassa oleva? Mitä muut mieltä?
Nyky renkaat liian kestäviä olleet viime vuosina ei oikein eri seosten erot tule esille kilpaa ajettaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Onko tämä rengas sääntö parempi kuin nykyinen voimassa oleva? Mitä muut mieltä?
Nyky renkaat liian kestäviä olleet viime vuosina ei oikein eri seosten erot tule esille kilpaa ajettaessa.
Riippuu kyllä vähän asian laidasta, että mistä ja miten asiasta puhutaan.

Parasta olisi palata ennen vuotta 1997 olleeseen renkaita koskevaan sääntöön seosten ollessa sen ajan sääntöjen mukaisesti vuoteen 1996 asti vapaasti valittavia, mutta sen tietysti ollessa mitä erikoisimmistakin syistä moneen muuhun typerämpäänkin syyhyn nähden lajiin niiden kyllä palatessa tarpeen tullen hyvinkin helposti muka mahdotonta nähdä palaavan niin sen rinnalla tähän asti käytetty osin rajoitettu seosvalinta kuitenkin kolmella valittavissa seoksella olisi edes paras kompromissi.

Tosin tiedä sitten, että kuuluisiko rengaspohdinnat enemmän vastaavasti omaan toikkiinsa Pirellin rengaspuolelle kuin sellaisiin tämän hetken uutisiin ellei tietysti tässä osin nyt puhuta juurikin vain nykyisen Pirellin rengastilanteesta kun tässä on jo aiemmin mainittu muutaman viime viestin ajalta noita Bridgestonenkin aikoja.

Nykyrenkaat ainakaan toisinaan eivät välttämättä ole olleet liian kestäviä tapauskohtaisesti, mutta tämän enempää en mainitse tilannetta kun ne jo mainitusti kuuluisivat kenties paremmin omalle puolelleen johon viimeksi muun muassa olen itse kirjoittanut 6.1.2020 tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
169
Riippuu kyllä vähän asian laidasta, että mistä ja miten asiasta puhutaan.

Parasta olisi palata ennen vuotta 1997 olleeseen renkaita koskevaan sääntöön seosten ollessa sen ajan sääntöjen mukaisesti vuoteen 1996 asti vapaasti valittavia, mutta sen tietysti ollessa mitä erikoisimmistakin syistä moneen muuhun typerämpäänkin syyhyn nähden lajiin niiden kyllä palatessa tarpeen tullen hyvinkin helposti muka mahdotonta nähdä palaavan niin sen rinnalla tähän asti käytetty osin rajoitettu seosvalinta kuitenkin kolmella valittavissa seoksella olisi edes paras kompromissi.

Tosin tiedä sitten, että kuuluisiko rengaspohdinnat enemmän vastaavasti omaan toikkiinsa Pirellin rengaspuolelle kuin sellaisiin tämän hetken uutisiin ellei tietysti tässä osin nyt puhuta juurikin vain nykyisen Pirellin rengastilanteesta kun tässä on jo aiemmin mainittu muutaman viime viestin ajalta noita Bridgestonenkin aikoja.

Nykyrenkaat ainakaan toisinaan eivät välttämättä ole olleet liian kestäviä tapauskohtaisesti, mutta tämän enempää en mainitse tilannetta kun ne jo mainitusti kuuluisivat kenties paremmin omalle puolelleen johon viimeksi muun muassa olen itse kirjoittanut 6.1.2020 tänä vuonna.
Joo, off topiciksi meni keskustelu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2444
Suomussalmen murein kuhakin vaikuttaa hyväksyneen tosiasiat ja myöntää Ylelle, että oli vain liian hidas McLarenilla, eikä siinä mistään bensasalaliitosta ollut kyse.

– Kyllähän fakta on se, että minun vauhtini ei aivan riittänyt näille kärkimiehille. Lewis Hamilton oli minulle vähän liian kova vastus.

Brittikuljettaja oli Kovalaisen tallikaveri kahden vuoden ajan, ja tuolloin Kovalainen joutui koko ajan venymään parhaimpaansa. Liian paljon, Kovalainen sanoo nyt.

– Minulla ei ollut sellaista reserviä siellä tankissa. Puolitoista vuotta jaksoin sitä venymistä ja sitten toinen puolikas siitä McLarenin toisesta vuodesta oli alisuorittamista, hän myönsi.

– Siinä ei McLarenilla tai (tallipäällikkö) Martin Whitmarshilla tai Ron Dennisillä ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kuskia.
 
Ylös