Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Melkoisen tiukalle oli aikataulu muuten vedetty, sillä kisaraportti kertoo, ettei kukaan maaliin jaksaneista selvinnyt matkaosuuksista ilman myöhästymisiä.
Joo tämä piti kanssa mainita Akropoliista. Korsikallahan oli sama juttu, että jopa siirtymille tehtiin nuottia kun aikataulu oli aika tiukka. Kai tämä on sitten ollut osa sitä auton kestävyyden merkitystä. Jos auto kestää, ei tule AT-pisteitä, ja hitaammallakin ajolla voi saada hyvän tuloksen, kuten Safarissa.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Joo tämä piti kanssa mainita Akropoliista. Jos auto kestää, ei tule AT-pisteitä, ja hitaammallakin ajolla voi saada hyvän tuloksen, kuten Safarissa.
Niin, näissä yhtään rankemmissa ralleissa tuppasi olla tapana, että siellä kymppisijan lähettyvillä ero kärkeen mitattiin jo tunneissa. Taisi olla -86 Akropolis missä jo ykköspätkälle jäi runsaasti autoja, ainakin Jolly Clubin Fiat Turbo Unot olivat vaikeuksissa erittäin huonokuntoisilla teillä, eikä mikään ihme kun tien kuntoa katseli.

E: Linkataan nyt videokin etten turhaan huutele, se löytyy tästä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Olikos toi 2017 Mexico Cityn yleisöpätkä joku Bond-kuvauspaikka?
Aaaa, tämä on mennyt ohi, mutta voi olla joo. Tuoreimmassa Bondissahan kuvattiin joku massakohtaus Mexico Cityssä niin se on varmaan sitten se.

Mutta 1986 ajettiin vielä joku pätkä assulla?
Pakko myöntää kyllä, että nyt en tunnista pätkää. Toinen kuuluisa assupaikka jonka tiedän Akropoliksesta on tämä risteys jossa noustaan soralta ylös asvaltille. Pätkä on tietääkseni Loukissia ja tätä on ajettu Juwran mukaan vielä 1986. Tuo APV:n 1986 kuvauspaikka voi kyllä hyvin olla joltain ihan toiseltakin pätkältä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toinen kuuluisa assupaikka jonka tiedän Akropoliksesta on tämä risteys jossa noustaan soralta ylös asvaltille. Pätkä on tietääkseni Loukissia ja tätä on ajettu Juwran mukaan vielä 1986. Tuo APV:n 1986 kuvauspaikka voi kyllä hyvin olla joltain ihan toiseltakin pätkältä.
On eri pätkä, koska 1986 Loukissian klipeissä Sabylla on sorarenkaat alla, kun taas tuossa toisessa paikassa alla on assupyörät.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Olisikohan tämä Arin paikka vuodelta 1983 muuten samalta pätkältä?


Horisontissa siintävät merelliset maisemat kera ylämäkineulansilmien ainakin vaikuttavat samanlaisilta. Mikälie sitten onkaan pätkä. Toisen päivän loppua kohti mennään tässä 1983 koosteessa.

"Vatanen, mindless spectators & Acropolis" yhtälöstä tulikin mieleen 1990 Akropolis jossa joku spede oli niin pettynyt pätkän perumisesta, että hyppäsi karatepotkulla Arin tuulilasin hajalle. Sarjassamme erikoisia hetkiä rallin historiasta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vanhoja Akropolis-raportteja selaillessa sattui silmään muutama hauska yksityiskohta vuoden 1980 kisasta: ensinnäkin, Vatanen oli ottanut "vapaaehtoisesti aikasakon" saadakseen paremman lähtöaseman (tämä ilmeisesti liittyi tosin tapaukseen, jossa Arin takana tullut kilpailija oli keskeyttänyt ja "minuutin aikasakolla" [sic! Eikös tuohon maailmanaikaan minuutin myöhästä saanut 10 sekunttia AT:ta?] Ari oli taktikoinut pölyttömämmän reitin) - mahtaakohan olla konsanaan MM-sarjan ensimmäinen lähtöpaikan taktikointi? Toinen huomio liittyy Aleniin, joka kisaraportin mukaan oli "hikeentynyt täysin" joutuessaan pysähtymään yöpätkällä sankan pölyn takia. Myöhemmin Markku oli jutun mukaan "silmät punaisena" vaahdonnut, että "näissä oloissa ei mitään MM-rallia saisi järjestää". Ai että kun videokameroita ei tuolloin vielä ollut joka paikassa.

edit. Täytyy vielä toki mainita, että kyseinen ralli päättyi suomalaisten huikeaan kolmoisvoittoon (Vatanen-Alen-Salonen), johon palattiin VM:ssä vielä useamman kuukauden päästäkin "hetkenä joka ei unohdu pitkään aikaan". Arilta myös hyvin arimainen ele, kun hän oli saapunut rättiväsyynenä voittajana Ateenaan. Ensitöikseen Ari meni Fordin Peter Ashcroftin luo ja lausui: Omistan tämän voiton sinulle. Toivon, että tämä tulos on kiitos monen vuoden luottamuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yleisellä tasolla sanottakoon, että on tuo Akropoliskin ollut kyllä aikamoinen kilpailu, huh-heijaa sentään. Vuoden 1981 kisaraportti kertoo (kuten AnttiL tuossa yllä jo mainitsikin), että "siirtymät ovat niin kireät, että huippukuskeilla on nuotit näitäkin varten". Mikkola toteaa samaisessa raportissa synkästi, että "on vain ajan kysymys koska Akropolis-rallin siirtymällä sattuu vakava onnettomuus vastaantulevan siviililiikenteen kanssa". Hauskana yksityiskohtana mainittakoon (vaikkei se reittiin sinänsä mitenkään liitykään), että asfalttipätkän jälkeen Datsunin huolto oli eksynyt reitiltä, joka tarkoitti sitä, että Salonen joutui lähtemään sorapätkälle slikseillä.

Vuoden 1982 raportissa haukutaan Lancian 037 aivan pystyyn ja epäillään, että onko koko projektilla minkäänlaista tulevaisuutta (noh, onneksi oli toim.huom.). Opeleiden suoritusta kehuttiin (syystäkin, sijat 2. ja 3.) ja onhan tämä hienon profetiaalinen, joskaan ei Opel-aikana realisoitunut, toteamus: Henkka oli erittäin nopea ja kunhan auton tekniikka vielä saadaan varmuudella pysymään ehjänä Henkan vauhdissa, niin se tietää todellisia kiireitä muille.



Tampereen suuntanumerosta päätellen "Antero" on juurikin se Antero, joka myöhempina vuosina vaikutti mittaamattoman arvokkaalla panoksella suomalaiseen rallivideotuotantoon. Mutta se Akropoliksesta, palatkaamme muihin vanhoihin reitteihin ja reittikarttoihin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Niin, näissä yhtään rankemmissa ralleissa tuppasi olla tapana, että siellä kymppisijan lähettyvillä ero kärkeen mitattiin jo tunneissa. Taisi olla -86 Akropolis missä jo ykköspätkälle jäi runsaasti autoja, ainakin Jolly Clubin Fiat Turbo Unot olivat vaikeuksissa erittäin huonokuntoisilla teillä, eikä mikään ihme kun tien kuntoa katseli.

E: Linkataan nyt videokin etten turhaan huutele, se löytyy tästä.
Muistin heti nuo Unot, eikös tuon videon kohta ajassa 10:25 (ja tuossa alla kuvassa) ollut Legendaarisella Videostylen Keep on Rollin koosteella?

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja vielä yksityiskohtaisemmin Korsikan kartat 1979 ja 1982

https://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-1979
1979 ajettiin saman aikakauden Suurajojen tyyliin kaksi yötä ja välissä lepotauko päivällä. Tässä on pari yli 100 kilsan pätkää. Corte-Taverna ajettiin ekaa kertaa. Todella luovaa pätkien toistoa, jossa yksi osuus ajetaan jopa kolmeen kertaan.

https://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-1982
Tämä on kaikkein pisin Korsika koskaan, 1176 kilsaa. Tässä kohtaa otettiin käyttöön kolmen päivän rakenne, ja yöllä ajaminen loppui. Päätöspäivän pätkät aika pitkälti toistoa ekan päivän pätkistä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1979 ajettiin saman aikakauden Suurajojen tyyliin kaksi yötä ja välissä lepotauko päivällä. Tässä on pari yli 100 kilsan pätkää.
Ja ekalle pätkälle (101,7 km) kevyet viiden minuutin pohjat 🤪

Kuka ne ajoi, onkin sitten eri asia. Juwra sanoo että Beguin, VM:n kisaraportti puolestaan että Darniche.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
177
Löytyiskös joltain arvon raatilaisilta Hankirallin karttaa vuosilta 1976 ja 1977?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tai onko kenelläkään tallessa sitä tänne postattua, mutta foorumiuudistuksen myötä bittiavaruuteen siirtynyttä, vuoden 1978 Hankiksen karttaa?

Samalla voisi toki esittää kolmea viimeistä Hankis-vuotta 1992-1994 (ja 1988) lukuunottamatta avoimen pyynnön kaikista Hankis-kartoista.
 
Ylös