Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6432
Melkoisen tiukalle oli aikataulu muuten vedetty, sillä kisaraportti kertoo, ettei kukaan maaliin jaksaneista selvinnyt matkaosuuksista ilman myöhästymisiä.
Joo tämä piti kanssa mainita Akropoliista. Korsikallahan oli sama juttu, että jopa siirtymille tehtiin nuottia kun aikataulu oli aika tiukka. Kai tämä on sitten ollut osa sitä auton kestävyyden merkitystä. Jos auto kestää, ei tule AT-pisteitä, ja hitaammallakin ajolla voi saada hyvän tuloksen, kuten Safarissa.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
351
Sijainti
Penkalla
Joo tämä piti kanssa mainita Akropoliista. Jos auto kestää, ei tule AT-pisteitä, ja hitaammallakin ajolla voi saada hyvän tuloksen, kuten Safarissa.
Niin, näissä yhtään rankemmissa ralleissa tuppasi olla tapana, että siellä kymppisijan lähettyvillä ero kärkeen mitattiin jo tunneissa. Taisi olla -86 Akropolis missä jo ykköspätkälle jäi runsaasti autoja, ainakin Jolly Clubin Fiat Turbo Unot olivat vaikeuksissa erittäin huonokuntoisilla teillä, eikä mikään ihme kun tien kuntoa katseli.

E: Linkataan nyt videokin etten turhaan huutele, se löytyy tästä.
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
351
Sijainti
Penkalla
Ja Akropoliin pinnoitekeskusteluun sen verran, että ainakin videon otsikosta päätellen ja videokuvasta päätellen myös -81 on ajettu asvaltilla Kreikan rallissa.

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
645
Olikos toi 2017 Mexico Cityn yleisöpätkä joku Bond-kuvauspaikka?
Aaaa, tämä on mennyt ohi, mutta voi olla joo. Tuoreimmassa Bondissahan kuvattiin joku massakohtaus Mexico Cityssä niin se on varmaan sitten se.

Mutta 1986 ajettiin vielä joku pätkä assulla?
Pakko myöntää kyllä, että nyt en tunnista pätkää. Toinen kuuluisa assupaikka jonka tiedän Akropoliksesta on tämä risteys jossa noustaan soralta ylös asvaltille. Pätkä on tietääkseni Loukissia ja tätä on ajettu Juwran mukaan vielä 1986. Tuo APV:n 1986 kuvauspaikka voi kyllä hyvin olla joltain ihan toiseltakin pätkältä.
 

DC

Nopeus, kauhu ja kauneus
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2505
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Toinen kuuluisa assupaikka jonka tiedän Akropoliksesta on tämä risteys jossa noustaan soralta ylös asvaltille. Pätkä on tietääkseni Loukissia ja tätä on ajettu Juwran mukaan vielä 1986. Tuo APV:n 1986 kuvauspaikka voi kyllä hyvin olla joltain ihan toiseltakin pätkältä.
On eri pätkä, koska 1986 Loukissian klipeissä Sabylla on sorarenkaat alla, kun taas tuossa toisessa paikassa alla on assupyörät.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
645
Olisikohan tämä Arin paikka vuodelta 1983 muuten samalta pätkältä?


Horisontissa siintävät merelliset maisemat kera ylämäkineulansilmien ainakin vaikuttavat samanlaisilta. Mikälie sitten onkaan pätkä. Toisen päivän loppua kohti mennään tässä 1983 koosteessa.

"Vatanen, mindless spectators & Acropolis" yhtälöstä tulikin mieleen 1990 Akropolis jossa joku spede oli niin pettynyt pätkän perumisesta, että hyppäsi karatepotkulla Arin tuulilasin hajalle. Sarjassamme erikoisia hetkiä rallin historiasta.
 

DC

Nopeus, kauhu ja kauneus
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2505
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Vanhoja Akropolis-raportteja selaillessa sattui silmään muutama hauska yksityiskohta vuoden 1980 kisasta: ensinnäkin, Vatanen oli ottanut "vapaaehtoisesti aikasakon" saadakseen paremman lähtöaseman (tämä ilmeisesti liittyi tosin tapaukseen, jossa Arin takana tullut kilpailija oli keskeyttänyt ja "minuutin aikasakolla" [sic! Eikös tuohon maailmanaikaan minuutin myöhästä saanut 10 sekunttia AT:ta?] Ari oli taktikoinut pölyttömämmän reitin) - mahtaakohan olla konsanaan MM-sarjan ensimmäinen lähtöpaikan taktikointi? Toinen huomio liittyy Aleniin, joka kisaraportin mukaan oli "hikeentynyt täysin" joutuessaan pysähtymään yöpätkällä sankan pölyn takia. Myöhemmin Markku oli jutun mukaan "silmät punaisena" vaahdonnut, että "näissä oloissa ei mitään MM-rallia saisi järjestää". Ai että kun videokameroita ei tuolloin vielä ollut joka paikassa.

edit. Täytyy vielä toki mainita, että kyseinen ralli päättyi suomalaisten huikeaan kolmoisvoittoon (Vatanen-Alen-Salonen), johon palattiin VM:ssä vielä useamman kuukauden päästäkin "hetkenä joka ei unohdu pitkään aikaan". Arilta myös hyvin arimainen ele, kun hän oli saapunut rättiväsyynenä voittajana Ateenaan. Ensitöikseen Ari meni Fordin Peter Ashcroftin luo ja lausui: Omistan tämän voiton sinulle. Toivon, että tämä tulos on kiitos monen vuoden luottamuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Nopeus, kauhu ja kauneus
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2505
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Yleisellä tasolla sanottakoon, että on tuo Akropoliskin ollut kyllä aikamoinen kilpailu, huh-heijaa sentään. Vuoden 1981 kisaraportti kertoo (kuten AnttiL tuossa yllä jo mainitsikin), että "siirtymät ovat niin kireät, että huippukuskeilla on nuotit näitäkin varten". Mikkola toteaa samaisessa raportissa synkästi, että "on vain ajan kysymys koska Akropolis-rallin siirtymällä sattuu vakava onnettomuus vastaantulevan siviililiikenteen kanssa". Hauskana yksityiskohtana mainittakoon (vaikkei se reittiin sinänsä mitenkään liitykään), että asfalttipätkän jälkeen Datsunin huolto oli eksynyt reitiltä, joka tarkoitti sitä, että Salonen joutui lähtemään sorapätkälle slikseillä.

Vuoden 1982 raportissa haukutaan Lancian 037 aivan pystyyn ja epäillään, että onko koko projektilla minkäänlaista tulevaisuutta (noh, onneksi oli toim.huom.). Opeleiden suoritusta kehuttiin (syystäkin, sijat 2. ja 3.) ja onhan tämä hienon profetiaalinen, joskaan ei Opel-aikana realisoitunut, toteamus: Henkka oli erittäin nopea ja kunhan auton tekniikka vielä saadaan varmuudella pysymään ehjänä Henkan vauhdissa, niin se tietää todellisia kiireitä muille.



Tampereen suuntanumerosta päätellen "Antero" on juurikin se Antero, joka myöhempina vuosina vaikutti mittaamattoman arvokkaalla panoksella suomalaiseen rallivideotuotantoon. Mutta se Akropoliksesta, palatkaamme muihin vanhoihin reitteihin ja reittikarttoihin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
506
Sijainti
Porvoo
Niin, näissä yhtään rankemmissa ralleissa tuppasi olla tapana, että siellä kymppisijan lähettyvillä ero kärkeen mitattiin jo tunneissa. Taisi olla -86 Akropolis missä jo ykköspätkälle jäi runsaasti autoja, ainakin Jolly Clubin Fiat Turbo Unot olivat vaikeuksissa erittäin huonokuntoisilla teillä, eikä mikään ihme kun tien kuntoa katseli.

E: Linkataan nyt videokin etten turhaan huutele, se löytyy tästä.
Muistin heti nuo Unot, eikös tuon videon kohta ajassa 10:25 (ja tuossa alla kuvassa) ollut Legendaarisella Videostylen Keep on Rollin koosteella?

 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6432
Ja vielä yksityiskohtaisemmin Korsikan kartat 1979 ja 1982


1979 ajettiin saman aikakauden Suurajojen tyyliin kaksi yötä ja välissä lepotauko päivällä. Tässä on pari yli 100 kilsan pätkää. Corte-Taverna ajettiin ekaa kertaa. Todella luovaa pätkien toistoa, jossa yksi osuus ajetaan jopa kolmeen kertaan.


Tämä on kaikkein pisin Korsika koskaan, 1176 kilsaa. Tässä kohtaa otettiin käyttöön kolmen päivän rakenne, ja yöllä ajaminen loppui. Päätöspäivän pätkät aika pitkälti toistoa ekan päivän pätkistä.
 
Ylös