Autojen julkaisut ja talvitestit 2021

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Siis kaikkihan sen näkee mitä tuo Mersun pohjalevyn reunus yrittää tehdä. Aiheuttaa turbulenssia takarenkaan suuntaan niin, että itse renkaan ilmanvastus vähenee dramaattisesti. Ei oo rakettitiedettä. Jos toimii niin, ettei pohjalevyn downforce vähene niin on loistava keksintö.
Taitaa olla oma näkökykyni heikentynyt, kun itse pähkäilin sen pyrkivän sulkemaan pohjalevyn laitoja maaefektin maksimoimiseksi.

Renkaan jättöpuolen virtauksien aiheuttamia ongelmia olen aina pitänyt etupuolta merkittävämpänä?

Kauden jännityksen kannalta toivoisin jonku tallin löytävän jonkin teknistensääntöjen vastaisuuden tuosta Mersun pohjalevynilmanohjainten toteutuksesta ja protestoivan siitä onnistuneesti ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näyttää nimittäin niin tehokkaalta, että pelkään tämän olevan taas yksi ylivertainen tekninenyksityiskohta historiankirjoihin. Toivottavasti Larenin diffuusoriratkaisu osoittautuisi vielä pykälää ovalammaksi niin ehkä saataisiin edes vähän Mersuille haastetta.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2634
Boltterin Vattas tutulla paikalla, harjoitusten nopein.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Taitaa olla oma näkökykyni heikentynyt, kun itse pähkäilin sen pyrkivän sulkemaan pohjalevyn laitoja maaefektin maksimoimiseksi.

Renkaan jättöpuolen virtauksien aiheuttamia ongelmia olen aina pitänyt etupuolta merkittävämpänä?

Kauden jännityksen kannalta toivoisin jonku tallin löytävän jonkin teknistensääntöjen vastaisuuden tuosta Mersun pohjalevynilmanohjainten toteutuksesta ja protestoivan siitä onnistuneesti ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näyttää nimittäin niin tehokkaalta, että pelkään tämän olevan taas yksi ylivertainen tekninenyksityiskohta historiankirjoihin. Toivottavasti Larenin diffuusoriratkaisu osoittautuisi vielä pykälää ovalammaksi niin ehkä saataisiin edes vähän Mersuille haastetta.
Samaan päätelmään minäkin Skyn jutun perusteella tulin. Edestä ja etusivulta ohjataan ilmaan pohjalevyn alle maaefektin toivossa. No mutta huomenna tiedämme taas enemmän...
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Poletteja (token englanniksi) on kaksi käytettävissä. McLaren saanut tehdä uuden voimayksikön takia enemmän muutoksia. Siitä ei ole hajua, miten nuo poletit on yksiköity muutoksiin nähden.

Edit.... Varmaan kaikki poletit käytetään heti alkukautena, kun ens huhti-/toukokuussa viimeistään siirretään kaikki resurssit ensi vuoden autoon. Haas toki on sen jo tehnyt.
Eli siis 2 polettia ja se on siinä koko kautta varten?

Hieman tarkennusta tuohon "haas toki on jo sen tehnyt" Siis käyttänyt polettinsa vai jättänyt niitä ensi kautta varten? :D No vitsivitsaus. Kyllähän Haasin autosta näkee, ettei ne kertakaikkiaan ole mitään poletteja käyttänyt.. Tulevan kauden onnettomin suoriutuja ja harmi laittaa sinne Schumacher-junior pitämään perää.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Taitaa olla oma näkökykyni heikentynyt, kun itse pähkäilin sen pyrkivän sulkemaan pohjalevyn laitoja maaefektin maksimoimiseksi.

Renkaan jättöpuolen virtauksien aiheuttamia ongelmia olen aina pitänyt etupuolta merkittävämpänä?

Kauden jännityksen kannalta toivoisin jonku tallin löytävän jonkin teknistensääntöjen vastaisuuden tuosta Mersun pohjalevynilmanohjainten toteutuksesta ja protestoivan siitä onnistuneesti ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näyttää nimittäin niin tehokkaalta, että pelkään tämän olevan taas yksi ylivertainen tekninenyksityiskohta historiankirjoihin. Toivottavasti Larenin diffuusoriratkaisu osoittautuisi vielä pykälää ovalammaksi niin ehkä saataisiin edes vähän Mersuille haastetta.
Ei sun näkökyvyssä mitään vikaa mun harjaantuneeseen silmään verraten ole ;D. Tarkoitin nimenomaan, että kunhan se turbulenssi ei tule liian suurella kompromissilla pohjalevyn sisäiseen virtaukseen -niin mesen keksintö on loistava.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Samaa mieltä autosta. Muidenkin kuvien perusteella on vaikea kuvitella tällaisen möhkön pärjäävän todella hyvin ja harmi Alonson kannalta.
Ei insinööri rakenna tällaisia viritelmiä ellei siitä saada hyötyä, tässä tapauksessa downforcea pohjalevyn ja diffuusorin kautta., kun sivuponttooneista on voitu tehdä merkittävästi kapeampia. Viritelmästä tulee mieleen Sauber joka aikanaan aloitti sivuponttoonien kaventamisen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Tuosta Alpinen ratkaisusta täytynee olla niin paljon aerodynaamista haittaa takasiivelle, että jotain muuta merkittävää hyötyä heidän täytyy tuolla tavoitella. Ovatko tavoitelleet parempia virtauksia rungon alaosiin vai siirrelleet piiloon jääviä komponentteja erilaiseen järjestykseen jäänee vielä kysymysmerkiksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Tuosta Alpinen ratkaisusta täytynee olla niin paljon aerodynaamista haittaa takasiivelle, että jotain muuta merkittävää hyötyä heidän täytyy tuolla tavoitella. Ovatko tavoitelleet parempia virtauksia rungon alaosiin vai siirrelleet piiloon jääviä komponentteja erilaiseen järjestykseen jäänee vielä kysymysmerkiksi.
Osa öljyn- ha vesijäädyttimistä siirretty möhköön, pääinsinöörin mukaan tästäkään (painopisteen siirtyminen ylemmäs) enemmän hyötyä kuin haittaa.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Ei insinööri rakenna tällaisia viritelmiä ellei siitä saada hyötyä, tässä tapauksessa downforcea pohjalevyn ja diffuusorin kautta., kun sivuponttooneista on voitu tehdä merkittävästi kapeampia. Viritelmästä tulee mieleen Sauber joka aikanaan aloitti sivuponttoonien kaventamisen.
No ei tietenkään. Se on aina jonkinlainen kompromissi. Tässä Alpinen tapauksessa vaan näyttää siltä, että riski ollaan viety överiksi esim takasiiven virtauksen kannalta. On siellä muitakin hyviä alavirtaus-autoja kuten Mclaren. Joo se Sauber oliko 2002 oli aika vaikuttava ilmestys alavrtausten radikalisoinnin osalta. Onneks Mclaren tajusi sen kesken kautta 2004. Tombazis tuli laittoi moottorin hieman ylemmäs ja ponttooneihin alavirtauksen. Kas, sieltä tuli Kimille voitto spasta ja muutenkin loistosuorituksia alkukauden sukelluksen jälkeen.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Tuosta Alpinen ratkaisusta täytynee olla niin paljon aerodynaamista haittaa takasiivelle, että jotain muuta merkittävää hyötyä heidän täytyy tuolla tavoitella. Ovatko tavoitelleet parempia virtauksia rungon alaosiin vai siirrelleet piiloon jääviä komponentteja erilaiseen järjestykseen jäänee vielä kysymysmerkiksi.
Mielestäni olet aivan oikeassa. Siinä, että Alpine tavoittelee auton ilmankiertoa tavanomaista enemmän ala- kuin yläkautta. Saa nähdä miten toimii, itsekin epäilen kovasti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Kimi 5 sekkaa pohjista, ei taida paljoa aika-ajo vedot Kimiä kiinnostaa. Samoin täytyy ihmetellä Aston Martinin hitautta, pakan hitain, mutta selitys lienee kova poltto-aine kuorma.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Sunnuntai 14.3 aamupäivän testit. Kimi urakoi 91 kierrosta, ollen koko joukon kierrosrohmu.


1615720065648.png
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi 5 sekkaa pohjista, ei taida paljoa aika-ajo vedot Kimiä kiinnostaa. Samoin täytyy ihmetellä Aston Martinin hitautta, pakan hitain, mutta selitys lienee kova poltto-aine kuorma.
Jospa Kimi innostuisi iltapäivällä ajamaan aika-ajokierroksen? Aamupäivä meni pitkiä vetoja ajaessa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimillä pompsahti 100 kierrosta plakkariin klo 14:15. On se äijä!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4564
Hyvä kun Alfa saa kierroksia. Onko Ferrarin uusi mylly toiminut kaikilla?
 
Ylös