Gurney48
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2020
- Viestit
- 1597
Todennäköisesti viimeiseksi kerraksi kun IndyCar sarjassa nähtiin jonkun toisen kuin Dallaran valmistama runko jäi 2008 Indy 500 harjoituksissa Panozin G-Force GF09C jonka 2007 Indy 500 tulokaspalkinnon voittaja Phil Giebler (kisassa jossa ainoa toinen tulokas oli muuan Milka Duno) kolaroi harjoituksissa ja tiimi ei löytänyt uutta runkoa jatkaakseen yrittämistä. Joulukuussa 2008 Panoz virallisesti vetäytyi IndyCar sarjasta keskittyäkseen muihin sarjoihin kuin American Le Mans sarjaan. Panoz olisi voinut tuoda G Force GF09C:sä IndyCar sarjaan kokoaikaisesti kaudelle 2008 mutta tuskin kukaan tiimi olisi halunnut käyttää Panozin sontavankkuria. (muistaakseni CCWS:n uusia 2007 Panozeja ei luotu ovaalikilpailemiseen)Varsin mielenkiintoinen tuo videosarja, on tullut seurattua Youtubesta. Kuten olen tässäkin ketjussa varmaan sanonutkin, niin en henkilökohtaisesti muista splittiä tai sen alkuaikoja, enkä myöhemmin täysin edes ymmärtänyt koko kuviota vaan seurasin Champ Caria lähinnä uutisten tasolla. Edelleen olen sitä mieltä, että koko split oli huono idea ja lähinnä TG:n henkilökohtaista egonsa pönkitystä. IRL:n säännöissä oli joitain outouksia, autot rumia ja vanhanaikaisia jne. mutta toisaalta olen oppinut ymmärtämään jotenkuten syitä mikä koko farssiin aikoinaan johti. Mutta ne olisi pitänyt pystyä ratkomaan jotenkin muuten, esimerkiksi CART:n taholta tulla vastaan autojen ja sääntöjen (=kustannusten) osalta eli jonkinlaista kulukattoa tms. tarkoitan.
Enkä käsitä miksi niillä dinosauruksilla ajettiin vielä 4 kautta yhdistymisen jälkeen. Ilmeisesti niitä oli vain niin paljon enemmän tarjolla kuin CCWS:n Panozeja, joka olisi ilman muuta ollut parempi valinta spec-series tyylisen luokan rungoksi. Tai oikeastaan vielä enemmän ihmettelen, miksi uuden rungon (DW12) tulo kesti niinkin kauan. Voi toki olla, että noihin liittyy taloudellisia aspekteja, mitä en tiedä tai muista.
Mutta mutta, nyt eletään kuitenkin vuotta 2021 ja Indycarin gridi on varsin tasokas, kaukana mistään vuoden 1996 tilasta. Kisat mielenkiintoisia, nykyiset autot ihan siedettävän näköisiä ja kuuloisia, ja omistussuhteetkin ovat ehtineet muuttumaan. Ei oikeastaan eroa kauheasti CART:n kulta-ajoista muuten kuin maltillisempien nopeuksien, ovaalien vähentyneisyyden, ja katsojalukujen/kiinnostuksen (joka muuten voi edelleen olla peruja splitistä) osalta.
G Forcen runko jäi pahasti Dallaran rungon jalkoihin 2003 IRL kauden jälkeen, Vielä 2003 Kaudella G Force GF09 runko juhli Indy 500 voittoa Gil De Ferranin kanssa sekä sarjan mestaruuttaa Scott Dixonin kanssa, 2003 kauden jälkeen muut versiot rungosta G-Force GF09B ja Panoz G Force GF09C saivat yhteensä vain 2 voittoa 42 kisassa jossa runkoa käytettiin kausina 2004-2006, 2006 kaudella Chip Ganassi ainoastaan kehtasi käyttää Panozin runkoa mutkaradoilla.
Viimeksi muokattu: