Maailman paras rallikuski?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Loeb on aina vaikuttanut jotenkin vilpittömän kohteliaalta ja ystävälliseltä, Ogier taas vähän juonittelevalta ja kireältä. Ja sattumalta Ogier on varmaan ainoa, jonka kanssa Loebilla on ollut henkilökohtaisia kahnauksia.

Molemmilla on myös se tausta, että tallipaikat on aina tulleet ajamalla eikä isän tai managerin rahalla (varmasti FFSA auttoi jossain kohtaa).

Loebille muuten vielä lisäpisteitä siitä että palasi eläkkeeltä 2018 ajamaan Citroenia ja voittamaan Katalonian (ja johtamaan heti paluukisaa Meksikossa). Hyundai-ajot olisi voinut melkein jättää ajamatta (huhujen mukaan molemmat Sebit eivät mahtuneet samaan talliin).
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Hyundai-ajot olisi voinut melkein jättää ajamatta (huhujen mukaan molemmat Sebit eivät mahtuneet samaan talliin).
Ilmeisesti meinaat toisella Sebillä Ogieria? Vai jääkö itsellä joku ratas huonosti nukutun yön jälkeen pyörimättä, kun en keksi Hyundai-ajoilta ketään muuta Sebiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ilmeisesti meinaat toisella Sebillä Ogieria? Vai jääkö itsellä joku ratas huonosti nukutun yön jälkeen pyörimättä, kun en keksi Hyundai-ajoilta ketään muuta Sebiä.
Ei vaan sen takia Loeb lähti Citroenilta kun Ogier tuli sinne. (BTW oli Hyundaillakin Paddonin/Abbringin kartturi Seb Marshall (tietääkseni ei kränää Loebin kanssa))
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Minulle Loeb edustaa sellaista aikakautta rallissa, joka on totaalisen tylsä, yhdentekevä ja harmaa. Samaa sarjaa on hänen ulosantinsa ja ajotyylinsä. Ei säväytä niin millään lailla. Toki on kova ajomies, mutta ei mikään suosikkikuljettaja.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Loeb on aina vaikuttanut jotenkin vilpittömän kohteliaalta ja ystävälliseltä, Ogier taas vähän juonittelevalta ja kireältä. Ja sattumalta Ogier on varmaan ainoa, jonka kanssa Loebilla on ollut henkilökohtaisia kahnauksia.
Tosin Ogier on myös ainut tallikaveri jonka kanssa Loebillä on vauhdin puolesta tehnyt tiukkaa. Olen kyllä Ogierista saanut vähän samaa kuvaa, mutta toisaalta on myös mainittava, että hän on kyllä aina rehellisesti myöntänyt jos on tullut oma virhe ja myös sanonut suoraan jos joku on häntä nopeampi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Loebille muuten vielä lisäpisteitä siitä että palasi eläkkeeltä 2018 ajamaan Citroenia ja voittamaan Katalonian (ja johtamaan heti paluukisaa Meksikossa).
Tämä. Tietysti Loebin saavutuksia listattaessa mykistävät yhdeksän MM-titteliä ja ne n. sadat tuhannet MM-rallivoitot nostetaan aina - sinänsä ymmärrettävästi - keskiöön, mutta kyllä tuo täysin maaginen comeback 2018 kuuluu erittäin vahvasti siihen samaan mykistävien saavutusten listaan. Entisessä elämässä tuli jonkin verran harrastettua tällaisia all-time listauksia, ja mielestäni rallimestareita on - niiltä osin kuin se on mahdollista - hyvä pyrkiä arvioimaan samoilla kriteereillä kuin muidenkin urheilulajien edustajien suorituksia. Ja juuri tässä vertailussa tuo Loebin saavutus on lähes vertaansa vailla. Jos mistä tahansa huippu-urheilusta on de facto neljä kautta sivussa (2015 Montelle ei ole tarpeen antaa liikaa painoarvoa), ja onnistuu palaamaan voittajana estradille, puhutaan täysin poikkeuksellisesta suorituksesta. Vaikea keksiä, miksei Loebin Katalonia 2018 kuuluisi samaan listaan Mario Lemieux'n, George Foremanin, Michael Jordanin tai Muhammad Alin mahtavien comebackien kanssa.

Se, onko Loeb kaikkien aikojen paras ralliajaja, onkin sitten jo toinen juttu...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ei vaan sen takia Loeb lähti Citroenilta kun Ogier tuli sinne. (BTW oli Hyundaillakin Paddonin/Abbringin kartturi Seb Marshall (tietääkseni ei kränää Loebin kanssa))
Ja sitä ennen Loeb de facto savusti Ogierin ulos Citroenilta. Tarinan mukaan neuvotteli itselleen suvereenin ykköskuljettajan aseman suoraan PSA-yhtymän isojen kihojen kanssa ohi tallipäällikön. Niimpä sitten Ogier siirtyi Voltswagenille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Minulle Loeb edustaa sellaista aikakautta rallissa, joka on totaalisen tylsä, yhdentekevä ja harmaa. Samaa sarjaa on hänen ulosantinsa ja ajotyylinsä. Ei säväytä niin millään lailla. Toki on kova ajomies, mutta ei mikään suosikkikuljettaja.
Minullekin tämä aikakausi on tylsä ja harmaa, mutta ei voida syyttää yhtä kuskia siitä, ettei muut ole yhtä hyviä...lisäksi maailmantalous alkoi sakkaamaan 2000-luvun lopussa ja tämä heijastui varmasti autoteollisuuteen ja sitä kautta ralliin, kun ajettiin vain kahdella tehdastiimillä.

Ajotyylistä voidaan taas sanoa, että valitettavasti rallissa näyttävä ei ole nopeaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Ja sitä ennen Loeb de facto savusti Ogierin ulos Citroenilta. Tarinan mukaan neuvotteli itselleen suvereenin ykköskuljettajan aseman suoraan PSA-yhtymän isojen kihojen kanssa ohi tallipäällikön. Niimpä sitten Ogier siirtyi Voltswagenille.
Varmasti ainoa kuski koskaan, joka haluaa olla ykköskuski omassa tallissa ja haluaa jopa, että se sanotaan jopa ääneen...🤦‍♂️ Varsin tasaisesti Loeb ja Ogier saivat mielestäni ajaa kilpaa, kun olivat tallikavereina. Ogier tuskin oli harmissaan, kun paikka Volkkarilta avautui ja ykköskuskin asema siellä. Ihan normaalia kilpaurheilua, että taistellaan tallin sisällä, jos kuskit ovat nopeudeltaan tasavertaisia. Ei siellä haluta kakkosviuluksi jäädä, tai sitten kilpailuvietissä on jotain vikaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Voihan tuossa olla jopa niin että nuori ja röyhkeä Ogier yritti saada itselleen liian suurta roolia moninkertaisen maailmanmestarin rinnalla, ja sitten lähti tallista ennemmin kuin jäi kakkoskuskiksi. Eikä se Volkkarin tarjous varmasti huono ollut. Miikka Anttilahan sanoi, että heidän kohdallakin VW-neuvottelut alkoivat jo vuoden 2011 aikana.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
This town ain`t big enough for both of us, kuten jo länkkäreissä sanottiin. Oli varmaan kummankin mielenrauhan kannalta parempi kun ajautuivat eri talleihin. Ihan kivasti ei käynyt F1-puolella Mersumiehillekään, kun oikein alkoivat stongaamaan keskenään. Saattaapi tulla kehitysongelmia jopa omalla uralla, kun laitteet ovat ylikovan yrityksen takia jontkassa seljällään!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Minullekin tämä aikakausi on tylsä ja harmaa, mutta ei voida syyttää yhtä kuskia siitä, ettei muut ole yhtä hyviä...lisäksi maailmantalous alkoi sakkaamaan 2000-luvun lopussa ja tämä heijastui varmasti autoteollisuuteen ja sitä kautta ralliin, kun ajettiin vain kahdella tehdastiimillä.

Ajotyylistä voidaan taas sanoa, että valitettavasti rallissa näyttävä ei ole nopeaa.
Eihän se Loebin vika ole, mutta tuo tyhjänpäiväinen ajanjakso rallissa henkilöityy juuri häneen. Ajotyyli on näyttävää viimeistään silloin, kun yritystä on tarpeeksi, mutta tuntuu että Loebin ei tarvinnut koskaan edes ajella riskirajoilla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Eihän se Loebin vika ole, mutta tuo tyhjänpäiväinen ajanjakso rallissa henkilöityy juuri häneen. Ajotyyli on näyttävää viimeistään silloin, kun yritystä on tarpeeksi, mutta tuntuu että Loebin ei tarvinnut koskaan edes ajella riskirajoilla.
Tähän kyllä vahvasti eri mieltä, Loebin ajosta kyllä huomasi milloin vedetään täysiä. Vehkeethän eivät menneet juurikaan liippiin, mutta jarru jätettiin aivan viime tinkaan, ei kuitenkaan optimi linjan kustannuksella ja keula työnnettiin väkisin mutkaan. Mistä pysty päättelemään, että mentiin limiitillä, niin keula oli ulostulossa aivan tienlaidassa eli koko tie käytetty joka senttiä myöten hyväksi. Pohjoismaalaiset käyttivät tien hyväksi sivuikkuna edellä, Loeb suoralla autolla..
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Tähän kyllä vahvasti eri mieltä, Loebin ajosta kyllä huomasi milloin vedetään täysiä. Vehkeethän eivät menneet juurikaan liippiin, mutta jarru jätettiin aivan viime tinkaan, ei kuitenkaan optimi linjan kustannuksella ja keula työnnettiin väkisin mutkaan. Mistä pysty päättelemään, että mentiin limiitillä, niin keula oli ulostulossa aivan tienlaidassa eli koko tie käytetty joka senttiä myöten hyväksi. Pohjoismaalaiset käyttivät tien hyväksi sivuikkuna edellä, Loeb suoralla autolla..
Kuten sanoin, ajomieshän se on, mutta kyllä suru oli puserossa niinä vuosina 2005-2016, kun sitä sarjaa yritti seurata. En sitten edes yrittänyt, joten mistäs minä mitään herran ajotyylistä tai yrityksen tasosta tiedänkään. :D Mitään muistijälkiä ei ainakaan jäänyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuten sanoin, ajomieshän se on, mutta kyllä suru oli puserossa niinä vuosina 2005-2016, kun sitä sarjaa yritti seurata. En sitten edes yrittänyt, joten mistäs minä mitään herran ajotyylistä tai yrityksen tasosta tiedänkään. :D Mitään muistijälkiä ei ainakaan jäänyt.
No ainakin Loeb lopetti kauteen 2012 (sen jälkeen toki vielä irtokisoja)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Varmasti ainoa kuski koskaan, joka haluaa olla ykköskuski omassa tallissa ja haluaa jopa, että se sanotaan jopa ääneen...🤦‍♂️ Varsin tasaisesti Loeb ja Ogier saivat mielestäni ajaa kilpaa, kun olivat tallikavereina. Ogier tuskin oli harmissaan, kun paikka Volkkarilta avautui ja ykköskuskin asema siellä. Ihan normaalia kilpaurheilua, että taistellaan tallin sisällä, jos kuskit ovat nopeudeltaan tasavertaisia. Ei siellä haluta kakkosviuluksi jäädä, tai sitten kilpailuvietissä on jotain vikaa.
Kun vaan olisivat taistelleet keskenään baanalla eikä kabinettipäätöksillä. Löppösen mestaruuksia himmentää entisestään se, että pitää takaoven kautta hommata itselleen suvereeni ykköskuskin asema. Jossain määrin sama asetelma kuin Mersun F1-tallissa, jossa Hämikselle annetaan veto-oikeus tallikaveriinsa. Bottas on sopivan hidas ja ymmärtää muutoinkin olla uhkaamatta "luonnonjärjestystä" - toisin kuin Nico Rosberg tai George Russell tai Verstappen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Kun vaan olisivat taistelleet keskenään baanalla eikä kabinettipäätöksillä. Löppösen mestaruuksia himmentää entisestään se, että pitää takaoven kautta hommata itselleen suvereeni ykköskuskin asema. Jossain määrin sama asetelma kuin Mersun F1-tallissa, jossa Hämikselle annetaan veto-oikeus tallikaveriinsa. Bottas on sopivan hidas ja ymmärtää muutoinkin olla uhkaamatta "luonnonjärjestystä" - toisin kuin Nico Rosberg tai George Russell tai Verstappen.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla missä kisoissa, joissa Ogier ja Loeb ajoivat keskenään kilpaa Citroenilla, tulos määrättiin kabinettipäätöksellä? Ja vastaukseksi mielellään faktaa, eikä unissa nähtyjä asioita?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla missä kisoissa, joissa Ogier ja Loeb ajoivat keskenään kilpaa Citroenilla, tulos määrättiin kabinettipäätöksellä? Ja vastaukseksi mielellään faktaa, eikä unissa nähtyjä asioita?
Australian ralli 2011:Ogierille annettiin käsky jättäytyä PowerStagella Loebin taakse ja varmistaa jälkimmäiselle kymmenes sija. Ogier teki työtä käskettyä. (kts. https://www.leblogauto.com/2011/09/wrc-citroen-choisit-loeb-ogier-se-tait.html). Ogierin ulosajo Espanjassa ratkaisi sitten mestaruuden Loebille ja kakkostilan Hirvos-Mikolle. Ogierille annetiin määräys toimia Loebin sekundanttina koko loppukauden ajan.
 
Ylös