Ei ollu halpoja autoja nekään, mutta R5:t olisivat näitä vielä halvempia ja niitäkin voi vielä halpuuttaa. Östberg ajoi parina vuotena täyttä sarjaa wrc autolla sponssirahoilla. Mikkelssen ajaa nyt täyden sarjan sponssella R5. Östber ajaa laajaa sarjaa nyt sponsseilla. Evans ja Tänäk ajoi täyden sarjan R5:lla kun hakivat vauhtia uralleen ja molemmat ajoi Wrc:ssäkin maksavina asiakkaina vuosia. Jos Huttusen tasoinen kaveri ei saa edes wrc näyttöpaikkaa edes Jyskälään, niin kyllä säännöissä on vikaa.
Östberg ajoi yksityisenä vuonna 2017 nykyisellä WRC-autolla MM-sarjaa ja periaatteessa Loubet tekee samaa tänä vuonna (ja Greensmith jo toista vuotta).
Mikkelsen ajaa tänä vuonna täyttä WRC2-sarjaa, ei täyttä MM-sarjaa. Eli siis Mikkelsen ajaa jotain 8 MM-rallia.
Evans ja Tänak olivat M-Sportilla ja jonkinlaisia Wilsonin kasvatteja siinä kohtaa, WRC2-sarjaan palauttaminen oli Wilsonin tapa kasvattaa nuoria kuskeja. Evansilla myös isänsä tuki ja Tänakilla virolaiset bisnesmiehet rahoittajana. Tänak ajoi 2014 kymmenen kisaa, Evans 2016 seitsemän kisaa. Ei siis täysiä MM-sarjoja.
Muutenkin tällainen vertailu on järjetöntä koska maailma muuttuu, ja sponsorien hakeminen on nykyään vaikeampaa kuin kymmenen vuotta sitten, puhumattakaan 20 tai 30 vuoden takaisesta ajasta.
Voisitko kertoa miten R5-autoja voisi vielä halpuuttaa?
Edelleen peräänkuulutan sitä, että yksityiskuskeilla ei pelasteta rallin MM-sarjaa, vaan siihen tarvitaan tehdastalleja, joilla on resursseja ajattaa kuskeja joka kisassa. Yksityiskuskit on sitten vaan viihdettä yleisölle.
Muutenkin tämä keskustelu menee taas vähän sivuraiteille kun puhutaan katusähköautojen rangeista sun muista.