Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16058
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä muistutus siitä mikä on osasyynä, että laji on niin kallis, että wrc yksityiskuskeja on mukana nykyään tasan nolla kappaletta. Kalliit autot, älyvapaa kalenteri.
Tänä vuonnahan ajetaan varmaan enemmän Eurooppa-keskeisesti kuin koskaan aiemmin. Ei oo mitään kisoja Etelä-Amerikassa, Pohjois-Amerikassa tai Australiassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Tänä vuonnahan ajetaan varmaan enemmän Eurooppa-keskeisesti kuin koskaan aiemmin. Ei oo mitään kisoja Etelä-Amerikassa, Pohjois-Amerikassa tai Australiassa.
Poikkeusvuosi kyseessä. Autot silti liian kalliita, kun Huttuset, Mikkelsen, Östberg ynnä Lapit ei pysty ajamaan wrc:ssä, mutta jopa Huttunen pystynyt ajamaan laajempaa sarjaa R5:lla
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
No, WRC2 ja WRC3 käy myös esimerkkinä siitä millaista touhu on, kun ihan pari kolme kuskia ajaa koko kauden, ja "tehdaskuskitkin" tuo rahaa sisään.
Kausilla 11-16 oli ihan eri meininki Wrc:ssä. Hyviä Yksityiskuskeja oli enemmän kisoissa. Nyt ei ole ainuttakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16058
Sijainti
Tampereen lenkki
Kausilla 11-16 oli ihan eri meininki Wrc:ssä. Hyviä Yksityiskuskeja oli enemmän kisoissa. Nyt ei ole ainuttakaan.
Niin, oli Räikköstä ja Kubicaa ja Prokoppia...montako kertaa ajoivat podiumille? Tai edes pohja-aikoja?

Ei nuokaan muuten mitään halpoja autoja olleet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16058
Sijainti
Tampereen lenkki
Poikkeusvuosi kyseessä. Autot silti liian kalliita, kun Huttuset, Mikkelsen, Östberg ynnä Lapit ei pysty ajamaan wrc:ssä, mutta jopa Huttunen pystynyt ajamaan laajempaa sarjaa R5:lla
Huttusellahan on jopa tehtaan tukea ja Grönholm taustalla häärimässä.

Esuppi taas koittaa raapia budjettia kasaan edes pariin hassuun WRC2-kisaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Niin, oli Räikköstä ja Kubicaa ja Prokoppia...montako kertaa ajoivat podiumille? Tai edes pohja-aikoja?

Ei nuokaan muuten mitään halpoja autoja olleet.
Ei ollu halpoja autoja nekään, mutta R5:t olisivat näitä vielä halvempia ja niitäkin voi vielä halpuuttaa. Östberg ajoi parina vuotena täyttä sarjaa wrc autolla sponssirahoilla. Mikkelssen ajaa nyt täyden sarjan sponssella R5. Östber ajaa laajaa sarjaa nyt sponsseilla. Evans ja Tänäk ajoi täyden sarjan R5:lla kun hakivat vauhtia uralleen ja molemmat ajoi Wrc:ssäkin maksavina asiakkaina vuosia. Jos Huttusen tasoinen kaveri ei saa edes wrc näyttöpaikkaa edes Jyskälään, niin kyllä säännöissä on vikaa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Sähköautot WRC luokissa on vielä kymmenen vuoden päässä, vähintään.
Miettikää että Toyota toi ensimmäisenä valmistajana Hybrid voimalinjan massamarkkinoille 1997.
Nyt vasta hybrid voimalinja saavuttaa kuninkuusluokan, joten täys sähköautoja voidaan odottaa vielä vähintään 10 vuotta.
Ja jos nyt siis saadaan se hybrid voimalinja edes sopimaan ralliautoon.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Hybrid on tämänpäivän ratkaisu ennen täysähköä ja täysähkö on taas vain väliaikainen ratkaisu ennen seuraavaa ratkaisua.
Totuus vain on ettei liikenteen täys sähköistämiseen ole vielä olemassa akkuteknologiaa jolla se voitaisiin toteuttaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Hybrid on tämänpäivän ratkaisu ennen täysähköä ja täysähkö on taas vain väliaikainen ratkaisu ennen seuraavaa ratkaisua.
Totuus vain on ettei liikenteen täys sähköistämiseen ole vielä olemassa akkuteknologiaa jolla se voitaisiin toteuttaa.
Sekä akkuteknologian lisäksi latausinfraa, jolla akut voidaan pikaladata huoltoasemakahvien aikana. Mitä tulee toimintasäteisiin, siitä on vaikea saada järkevää keskustelua koska keskustelu käy tunteella ja ääriesimerkkien kautta. Kaivetaan jostain kaverinkaveri, joka tekee 7 päivää viikossa päivystystä ja 150 km range ei -20 pakkasessa riittänyt Koivukylästä Lauttasaareen.

Puhumattakaan niistä jokaviikkoisista Levin reissuista, minne otetaan hevosetkin mukaan..
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Jani Paasonen oli Kristian Sohlbergin jututettavana Twitchissä viime viikolla ja kertoi rallicross puolella kertyneistä kokemuksista sähköautoista, Paasosen tiimillä kun tällainen sähköauto jo löytyy.
Yksi iso ongelma mikä minun korviini ei ole tullu, mutta mikä on täysin looginen on akkujen kuumentuminen ajon aikana, kun autolla ajetaan kilpaa lämpenee akut todella paljon, tässä tilanteessa akut pitäisi saada vielä lataukseen ja ottamaan virtaa vastaan, kuulemma hankala yhtälö.

Tämänkin takia range keskutelussa ei kannata ottaa verrokiksi mitään sarjavalmiste sähköautoa, siinä vaiheessa kun kilpaa aletaan tosissaan ajamaan nousee kulutukset ym luonnollisesti ihan eri tasolle kun kaikki viedään äärirajoille. Muistaakseni joskus Neste rallissa oli kuuntelija kysymys WRC auton kulutuksista, muistaakseni Riku Tahko kertoi kulutusten oleva pätkällä luokkaa 40 l/100km ja siirtymillä 20l/100km päästäisiinkö sähköautolla pienempiin kulutuksiin suhteessa vakioautoon, tuskin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tämänkin takia range keskutelussa ei kannata ottaa verrokiksi mitään sarjavalmiste sähköautoa, siinä vaiheessa kun kilpaa aletaan tosissaan ajamaan nousee kulutukset ym luonnollisesti ihan eri tasolle kun kaikki viedään äärirajoille. Muistaakseni joskus Neste rallissa oli kuuntelija kysymys WRC auton kulutuksista, muistaakseni Riku Tahko kertoi kulutusten oleva pätkällä luokkaa 40 l/100km ja siirtymillä 20l/100km päästäisiinkö sähköautolla pienempiin kulutuksiin suhteessa vakioautoon, tuskin.
Paljon riippuu siitä, kuinka paljon jarrutusenergiaa saadaan otettua takaisin käyttöön (ja saadaanko tästä sähkömoottorijarrusta sellainen, että kuljettajat pystyy sitä käyttämään). Kulutusmielessähän ralli on melko järjetöntä hommaa, kun vaivalla saatu vauhti lämmitetään heti kohta jarruissa pois.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16058
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ollu halpoja autoja nekään, mutta R5:t olisivat näitä vielä halvempia ja niitäkin voi vielä halpuuttaa. Östberg ajoi parina vuotena täyttä sarjaa wrc autolla sponssirahoilla. Mikkelssen ajaa nyt täyden sarjan sponssella R5. Östber ajaa laajaa sarjaa nyt sponsseilla. Evans ja Tänäk ajoi täyden sarjan R5:lla kun hakivat vauhtia uralleen ja molemmat ajoi Wrc:ssäkin maksavina asiakkaina vuosia. Jos Huttusen tasoinen kaveri ei saa edes wrc näyttöpaikkaa edes Jyskälään, niin kyllä säännöissä on vikaa.
Östberg ajoi yksityisenä vuonna 2017 nykyisellä WRC-autolla MM-sarjaa ja periaatteessa Loubet tekee samaa tänä vuonna (ja Greensmith jo toista vuotta).

Mikkelsen ajaa tänä vuonna täyttä WRC2-sarjaa, ei täyttä MM-sarjaa. Eli siis Mikkelsen ajaa jotain 8 MM-rallia.

Evans ja Tänak olivat M-Sportilla ja jonkinlaisia Wilsonin kasvatteja siinä kohtaa, WRC2-sarjaan palauttaminen oli Wilsonin tapa kasvattaa nuoria kuskeja. Evansilla myös isänsä tuki ja Tänakilla virolaiset bisnesmiehet rahoittajana. Tänak ajoi 2014 kymmenen kisaa, Evans 2016 seitsemän kisaa. Ei siis täysiä MM-sarjoja.

Muutenkin tällainen vertailu on järjetöntä koska maailma muuttuu, ja sponsorien hakeminen on nykyään vaikeampaa kuin kymmenen vuotta sitten, puhumattakaan 20 tai 30 vuoden takaisesta ajasta.

Voisitko kertoa miten R5-autoja voisi vielä halpuuttaa?

Edelleen peräänkuulutan sitä, että yksityiskuskeilla ei pelasteta rallin MM-sarjaa, vaan siihen tarvitaan tehdastalleja, joilla on resursseja ajattaa kuskeja joka kisassa. Yksityiskuskit on sitten vaan viihdettä yleisölle.

Muutenkin tämä keskustelu menee taas vähän sivuraiteille kun puhutaan katusähköautojen rangeista sun muista.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Muistaakseni joskus Neste rallissa oli kuuntelija kysymys WRC auton kulutuksista, muistaakseni Riku Tahko kertoi kulutusten oleva pätkällä luokkaa 40 l/100km ja siirtymillä 20l/100km päästäisiinkö sähköautolla pienempiin kulutuksiin suhteessa vakioautoon, tuskin.
Vähän poikkeaa Tommi Mäkisen kertomista luvuista. Mäkisen mukaan paukut päällä pätkävauhdilla kulutus 60 litraa satasella, siirtymillä taas käytössä niin hienostunut moottoriohjelma että vastaa siviiliautoa.

E: Vielä pakollista OT:tä. Sen verran miten autoilun ulkopuolella akkuteknologia kehittyy. Akkumoottorisahat olivat joskus 5-10 vuotta sitten vielä lähinnä naurun aihe. Nykyään noissa ketjunopeudet ja akunkestot ovat sillä tasolla, että jotain lumppeja sahaa polttopuuksi suht hyvällä työteholla ja pientä savottaakin yhdellä tai kahdella vara-akulla tekee. Pihapuu ym. hommissa kanssa tietenkään ei akkukone vielä korvaa isokuutioista ammattisahaa. Mutta sitä eivät automarkettien harrastesahatkaan tee, monet noista koneista eivät edes käy kunnolla tyhjäkäyntiä.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Sähköautot WRC luokissa on vielä kymmenen vuoden päässä, vähintään.
Miettikää että Toyota toi ensimmäisenä valmistajana Hybrid voimalinjan massamarkkinoille 1997.
Nyt vasta hybrid voimalinja saavuttaa kuninkuusluokan, joten täys sähköautoja voidaan odottaa vielä vähintään 10 vuotta.
Ja jos nyt siis saadaan se hybrid voimalinja edes sopimaan ralliautoon.
Se että hybrideitä ei ole tuotu aiemmin kilpa-autoiluun johtuu vain siitä, että sille ei ole löydetty mitään järjellistä syytä. Sillä ei saavuteta mitään hyötyä. Se on turhaa. Tehoja saa lisää suuremmalla turbolla, ei tarvita painavia akkuja. Koko idea on ollut täysin absurdi. No nyt autotehtaat haluaa miellyttää viherhippejä, jolloin tämä järjettömyys tapahtuu. Täyssähköllä ajetaan jo nyt kilpaa Formula e, xtreme e.

Sit voitais myös keskustella siitä, että mitä hyötyä hybridistä on siviiliautoissa. Ei mitään. Ympäristöä se ei pelasta. Mutta se ei ole tämän langan aihe.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Östberg ajoi yksityisenä vuonna 2017 nykyisellä WRC-autolla MM-sarjaa ja periaatteessa Loubet tekee samaa tänä vuonna (ja Greensmith jo toista vuotta).

Mikkelsen ajaa tänä vuonna täyttä WRC2-sarjaa, ei täyttä MM-sarjaa. Eli siis Mikkelsen ajaa jotain 8 MM-rallia.

Evans ja Tänak olivat M-Sportilla ja jonkinlaisia Wilsonin kasvatteja siinä kohtaa, WRC2-sarjaan palauttaminen oli Wilsonin tapa kasvattaa nuoria kuskeja. Evansilla myös isänsä tuki ja Tänakilla virolaiset bisnesmiehet rahoittajana. Tänak ajoi 2014 kymmenen kisaa, Evans 2016 seitsemän kisaa. Ei siis täysiä MM-sarjoja.

Muutenkin tällainen vertailu on järjetöntä koska maailma muuttuu, ja sponsorien hakeminen on nykyään vaikeampaa kuin kymmenen vuotta sitten, puhumattakaan 20 tai 30 vuoden takaisesta ajasta.

Voisitko kertoa miten R5-autoja voisi vielä halpuuttaa?

Edelleen peräänkuulutan sitä, että yksityiskuskeilla ei pelasteta rallin MM-sarjaa, vaan siihen tarvitaan tehdastalleja, joilla on resursseja ajattaa kuskeja joka kisassa. Yksityiskuskit on sitten vaan viihdettä yleisölle.

Muutenkin tämä keskustelu menee taas vähän sivuraiteille kun puhutaan katusähköautojen rangeista sun muista.
Täysin samaa mieltä,on siinä yksityikuskeille työnsarkaa, kun täyteen MM sarjaan saa lyödän 1,5 miljoonaa rahaa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16058
Sijainti
Tampereen lenkki
Se että hybrideitä ei ole tuotu aiemmin kilpa-autoiluun johtuu vain siitä, että sille ei ole löydetty mitään järjellistä syytä. Sillä ei saavuteta mitään hyötyä. Se on turhaa. Tehoja saa lisää suuremmalla turbolla, ei tarvita painavia akkuja. Koko idea on ollut täysin absurdi. No nyt autotehtaat haluaa miellyttää viherhippejä, jolloin tämä järjettömyys tapahtuu. Täyssähköllä ajetaan jo nyt kilpaa Formula e, xtreme e.
Mä en nyt oikein pysy perässä että haluaisitko rallin MM-sarjaan täyssähköautot vai polttomoottoriautot?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Mulle on ihan sama mitkä, kunhan riittävän moni autovalmistaja pysyy mukana. Mutta mä en vaan näe, miten

"Ajamme hybrideillä rallia. Saastutamme entistä enemmän, eikä hybridiosat ole edes meidän valmistamia, mutta osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."

on markkinoinnin kannalta parempi kuin

"Ajamme rallia. Osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."
 
  • Like
Reaktiot: jjx
Ylös