Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
2011-2016 WRC-autoissa oli sama systeemi
Jep.

Vaikka B-ryhmän autoissa oli keskitasauspyörästö, ongelmana oli viscolukko jota käytettiin etu- ja takapään välissä. Kun se tunnisti etu- ja takapään pyörimiseron, mönjä lukossa jäykistyi ja lukitsi etu- takapään yhteen. Tällä systeemillä ei voinut käyttää kässäriä minkä saattoi huomata esim. Monten neulasilmissä kun ne välillä joutuivat tekemään mahdollisimman laajan kaaren tai joskus jopa peruuttelemaan jotta pääsisivät neulansilmän läpi.

http://tech-racingcars.wikidot.com/peugeot-205-t16-e2
spiral bevel gears center epicyclic differential with viscous coupling (see picture), hypoid spiral bevel gears limited slip 25% front and 75% rear ZF differentials

https://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistutan muuten tässä vaiheessa taas, ettei testivideoista kannata vetää hirveitä johtopäätöksiä. Testeissä saatetaan ajaa vain kestotestiä tai kokeilla jotain säätöjä jotka on olleet pielessä juuri kuvanottohetkellä tms. Lisäksi usein näyttävä ajo on hidasta ja nopea ajo eleetöntä. Vuoden 2016 testivideoiden perusteella moni oli valmis liputtamaan Citroenin parhaaksi autoksi kaudelle 2017.

Rally1-autoissa on primitiivisempi voimansiirto ja jousitus, joten meno ei tule olemaan niin vauhdikasta kuin nykyisillä WRC-autoilla. Painon suhteen en osaa sanoa, luulisi ainakin että putkirunko mahdollistaa paremman painopisteen ja keventämisen, vaikka hybridiyksikkö painaakin sata kiloa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Ja laitetaanhan nykyisiinkin autoihin jo lisäpainoja että täyttävät säännön. Joten luulisi että paino on ongelmista pienin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/rally1-cars-could-deliver-the-wrcs-ultimate-driver/
Tom Fowlerkin muistuttelee, että tulee olemaan kuskille haastavampaa kun ajamisen aputeknologiaa otetaan pois.

Hyvä sitaatti myös tosta keskitasauspyörästöstä:

“With the centre diff, for example, you could start a stage with a certain understeer-oversteer map and if you decide it’s not working as well as you want halfway through a stage you could change it by pushing a button to deliver another pre-programmed map.
“Now you’re going to start a loop with only some damper clicks to work with until lunchtime or the end of the day.”
The move back to mechanical transmission means the choice of two differential set-ups, the starting configuration and one spare with different internals.
So, we might not know the inner workings of Toyota’s Yaris Rally1, but we do know the cars are going to be more edgy and, by definition, more entertaining.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Hyvää matskua, pieni epäilys vaan riittääkö nostoliinoissa kapasiteetti moisille valaille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Ihan odotettua että mutkanopeudet laskevat uusilla säännöillä. Ei ne jatkuvasti voi noustakaan...
 
Ylös