Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Heinz-Harald Frentzen on itselleni suuri ihmetyksen aihe. Frentzeniä pidettiin kartingissa, ja Formula 3- sarjassa suurena lahjakkuutena. Jopa suurempana lahjakkuutena kuin maanmies Michael Schumacheria.

Frentzen oli myös todella nopea uransa alussa Sauberilla, jolloin hän muun muassa voitti Karl Wendlingerin. Myös Jordan vuodet olivat menestyksellisiä. Kaksi GP-voittoa Jordanilla kertoo, että tulosta tuli. Mutta silloin, kun piti taistella maailmanmestaruudesta kaudella 1997, autolla joka oli eittämättä paras lähtöruudukossa, Frentzen oli suhteellisen vaisu. Toki useita podiumeja ja yksi GP- voitto tuolloin.

Frentzen myös päihitti Damon Hillin ja Nick Heidfeldin, jotka puolestaan kumpikin voitti Jacques Villeneuven.

Mutta kertokaas mielipiteenne Frentzenistä. Minkälainen kuski oli teidän mielestänne?

Analyysia Schumacherista ja Frentzenistä alla linkissä:
http://www.atlasf1.com/96/arg/balling.html
dpa-german-formula-one-pilot-and-world-champion-michael-schumacher-D3BRJR.jpgmichael-schumacher-is-soaked-with-champagne-by-3rd-placed-heinz-harald-G9EPET.jpglataus.jpegimages.jpegimago0003446806s.jpgOQKrnIFuwPjSgaq7jXfwS1poeXQsduexvUxHsP_TSFA.jpgheinz-harald-frentzen-ger-jord-1.jpg
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Heinz-Harald Frentzen on itselleni suuri ihmetyksen aihe. Frentzeniä pidettiin kartingissa, ja Formula 3- sarjassa suurena lahjakkuutena. Jopa suurempana lahjakkuutena kuin maanmies Michael Schumacheria.

Frentzen oli myös todella nopea uransa alussa Sauberilla, jolloin hän muun muassa voitti Karl Wendlingerin. Myös Jordan vuodet olivat menestyksellisiä. Kaksi GP-voittoa Jordanilla kertoo, että tulosta tuli. Mutta silloin, kun piti taistella maailmanmestaruudesta kaudella 1997, autolla joka oli eittämättä paras lähtöruudukossa, Frentzen oli suhteellisen vaisu. Toki useita podiumeja ja yksi GP- voitto tuolloin.

Frentzen myös päihitti Damon Hillin ja Nick Heidfeldin, jotka puolestaan kumpikin voitti Jacques Villeneuven.

Mutta kertokaas mielipiteenne Frentzenistä. Minkälainen kuski oli teidän mielestänne?
Tulee jotenkin Bottaksen tasoinen kuski mieleen, loistaa pienemmässä tiimissä hyvinkin, mutta kun pitäisi nousta uudelle tasolle, niin ei tasaisuutta löydy, vaikka kalusto olisi huippuluokkaa.
Kausi 1999 oli yks parhaimmista kun H-H taisteli keltaisella Jordanilla mestaruudesta Mikan ja Eddien kanssa.

1999 Euroopan Gp:ssä sattui harmillinen keskeytys kärjessä Frentzenille kun varikolta tullessa painoi muistaakseni väärää namiskaa ja auto sammui ja keskeytti.

Tiimi otti vastuun tästä suojellakseen kuljettajaa ja vasta vuosien jälkeen paljastettiin, että Frentzenin oma syy oli tämä keskeytys.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/1902a3d3-9e16-4b7b-b93d-bd58d664c8ac

Oli muuten jännittävä GP tämä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_Grand_Prix_1999?wprov=sfla1
Edit. Ei johtunutkaan keskeytys väärän napin painamisesta vaan ettei painanut nappia ollenkaan, josta kisainsinöörillä oli tapana muistutella, mutta tällä kertaa ei muistanut.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Frentzen oli symppis tyyppi joka oli yksi kivoimmista kuskeista varikolla aikoinaan.
Mutta mielestäni Frentzenin ongelma oli se että ei ollut tarpeeksi röyhkeä voittaakseen mestaruuksia kuten esim tallikaverinsa Villeneuve joka persoonallaan jyräsi hänet 97 mestaruus kautena mennen tullen, mikä oli myrkkyä Frentzenin luonteelle joka selvästi kärsi Williams tallin ilmapiiristä.

Mikä ei sopinut Heinzille ja kauden 1998 jälkeen Frentzen siirtyikin Williamsilta Jordanille.
Joka osoittautui lopulta sopivammaksi työympäristöksi, jossa Frentzen ajoi kaudella 99 aivan eri tasolla kuin Williams vuosina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Frentzen oli symppis tyyppi joka oli yksi kivoimmista kuskeista varikolla aikoinaan.
Mutta mielestäni Frentzenin ongelma oli se että ei ollut tarpeeksi röyhkeä voittaakseen mestaruuksia kuten esim tallikaverinsa Villeneuve joka persoonallaan jyräsi hänet 97 mestaruus kautena mennen tullen, mikä oli myrkkyä Frentzenin luonteelle joka selvästi kärsi Williams tallin ilmapiiristä.

Mikä ei sopinut Heinzille ja kauden 1998 jälkeen Frentzen siirtyikin Williamsilta Jordanille.
Joka osoittautui lopulta sopivammaksi työympäristöksi, jossa Frentzen ajoi kaudella 99 aivan eri tasolla kuin Williams vuosina.
Tämä on jännä juttu. Alunperin Frentzenin siirryttyä Williamsille kaudeksi 1997 uskoin vakaasti hänen voittavan mestaruuden. Mutta toisinhan siinä kävi. Pidin siis Frentzeniä Villeneuvea parempana kuljettajana. Ja itseasiassa uskon edelleenkin näin.

Podiumit kaudella 1997 menivät 8-7 Villeneuvelle, mutta noista seitsemästä podiumista Frentzenillä oli vain yksi voitto. Villeneuvella seitsemän voittoa.

Ja tosiaan Frentzen voitti Hillin ja Heidfeldin. Näistä kumpikin voitti puolestaan Villeneuven. Eli tässäkin valossa Frentzen on Villeneuvea parempi.

Williams ei ympäristönä ilmeisesti vaan käynyt Frentzenille. Sauber ja Jordan taas kävivät.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tulee jotenkin Bottaksen tasoinen kuski mieleen, loistaa pienemmässä tiimissä hyvinkin, mutta kun pitäisi nousta uudelle tasolle, niin ei tasaisuutta löydy, vaikka kalusto olisi huippuluokkaa.
Kausi 1999 oli yks parhaimmista kun H-H taisteli keltaisella Jordanilla mestaruudesta Mikan ja Eddien kanssa.

1999 Euroopan Gp:ssä sattui harmillinen keskeytys kärjessä Frentzenille kun varikolta tullessa painoi muistaakseni väärää namiskaa ja auto sammui ja keskeytti.

Tiimi otti vastuun tästä suojellakseen kuljettajaa ja vasta vuosien jälkeen paljastettiin, että Frentzenin oma syy oli tämä keskeytys.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/1902a3d3-9e16-4b7b-b93d-bd58d664c8ac

Oli muuten jännittävä GP tämä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_Grand_Prix_1999?wprov=sfla1
Edit. Ei johtunutkaan keskeytys väärän napin painamisesta vaan ettei painanut nappia ollenkaan, josta kisainsinöörillä oli tapana muistutella, mutta tällä kertaa ei muistanut.
Tästä olisi tullut siis helpohko voitto jopa, jos olisi vaan nappia muistanut painaa. Joskus pienetkin asiat johtavat keskeytyksiin. No jokatapauksessa kausi 1999 on Frentzenin paras. Suorastaan murskasi Damon Hillin, otti kaksi GP- voittoa ja kuljettajien pisteissä pronssia.

Parempi kausi kuin kausi 1997, josta tuli Frentzenille hopeaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Hauska huomio. Frentzenin kolmesta voitosta kahdessa on ollut Schumacher toisena. Etunimi vain eri, eli Imolassa Michael ja Monzassa Ralf.

Kahdesta voitosta kahdessa on ollut myös Mika palkintokorokkeella. Sukunimi vain eri, eli Ranskassa Häkkinen ja Monzassa Salo.

Itse pidän Frentzenin voittoa Ranskassa hänen parhaanaan. Hieno ja taktinenkin voitto rankkasateessa🌧
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tämä on jännä juttu. Alunperin Frentzenin siirryttyä Williamsille kaudeksi 1997 uskoin vakaasti hänen voittavan mestaruuden. Mutta toisinhan siinä kävi. Pidin siis Frentzeniä Villeneuvea parempana kuljettajana. Ja itseasiassa uskon edelleenkin näin.

Podiumit kaudella 1997 menivät 8-7 Villeneuvelle, mutta noista seitsemästä podiumista Frentzenillä oli vain yksi voitto. Villeneuvella seitsemän voittoa.

Ja tosiaan Frentzen voitti Hillin ja Heidfeldin. Näistä kumpikin voitti puolestaan Villeneuven. Eli tässäkin valossa Frentzen on Villeneuvea parempi.

Williams ei ympäristönä ilmeisesti vaan käynyt Frentzenille. Sauber ja Jordan taas kävivät.
Se on loppujen lopuksi psykologinen seikka toi kuskien pärjääminen jota muunmuuassa edes mennyt Hintsan Aki taannoin totesi haastattelussa että 80 prossaa henkisesti ja 20 prossaa fyysisesti oli hänen mielestään ratkaisevaa F1-kuskin menestyksen kannalta. Mikä oli todella mielenkiintoinen lausunto Akilta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Se on loppujen lopuksi psykologinen seikka toi kuskien pärjääminen jota muunmuuassa edes mennyt Hintsan Aki taannoin totesi haastattelussa että 80 prossaa henkisesti ja 20 prossaa fyysisesti oli hänen mielestään ratkaisevaa F1-kuskin menestyksen kannalta. Mikä oli todella mielenkiintoinen lausunto Akilta.
Näinhän se on. Ja sama toki soveltuu kaikkiin muihinkin urheilulajeihin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mulle on jäänyt sellanen kuva, et Frenzenin hermo ei kestänyt paineita ihan loppuun saakka. On vain
Hyvin mahdollista. Kyllähän myös Fisichellaa pidettiin pitkään tulevaisuuden mestarina. Mutta aivan kuten Frentzen, päästyään huipputiimiin odotukset petti. Kummatkin Fisichella ja Frentzen voittivat kuitenkin Jordanin ratissa , kun odotukset eivät olleet niin isot .
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Ainut Jordan kuski joka voitti maailmanmestaruuden oli tietenkin Michael Schumacher itse, ja hassua kyllä Schumi ajoi vain yhden kisan Jordanilla. Mikä sattui olemaan hänen debyytti kisansa vuosimallia 1991 Span Radalla. Legendaarisessa vihreän värisessä Jordan autolla Seven up sponsoroimana!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ainut Jordan kuski joka voitti maailmanmestaruuden oli tietenkin Michael Schumacher itse, ja hassua kyllä Schumi ajoi vain yhden kisan Jordanilla. Mikä sattui olemaan hänen debyytti kisansa vuosimallia 1991 Span Radalla. Legendaarisessa vihreän värisessä Jordan autolla Seven up sponsoroimana!
Oli kyllä hieno tämä vihreä Jordanin auto. Oikeastaan yhtä hieno, kuin nämä myöhemmän ajan keltaiset Jordan autot Ef7jLGTXgAEmmar.jpgmaxresdefault.jpg

Mutta kun puhuit siitä, että Michael Schumacher ainoa kuski Jordanin ratissa, joka saavutti mestaruuden, niin taisitpa vahingossa unohtaa erään toisen mestarin. Nimittäin hänet.😊
5fb0840d5f36c3a6cb0dcee9d2ab31bc.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Oli kyllä hieno tämä vihreä Jordanin auto. Oikeastaan yhtä hieno, kuin nämä myöhemmän ajan keltaiset Jordan autot Näytä liitetiedosto 1492Näytä liitetiedosto 1493

Mutta kun puhuit siitä, että Michael Schumacher ainoa kuski Jordanin ratissa, joka saavutti mestaruuden, niin taisipa vahingossa unohtaa erään toisen mestarin. Nimittäin hänet.😊
Näytä liitetiedosto 1494
Itselläni temppuilee joskus muistini. Jonka takia saatan unohtaa asiota joista olen kyllä tietoinen muuten:)
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Yksi asia mitä minä kaipaan 90-luvulta ja 2000-luvulta on se että silloin esim keskikasti tallit pystyivät hyvällä säkällä voittamaan satunnaisia kisoja.
Kuten vaikkapa Jordan talli joka saavutti peräti 4 osakilpailu voittoa 1990-2000 luvun vaihteessa joka nykyään ei onnistuisi kovin helpolla nykyään. Koska autoista on tulleet entistä luotettavampia, jonka takia on pikku-tallien vaikea voittaa kisoja nykyään.
Josta on hyvä esimerkki tältä kaudelta, Oconin voitto Alpine tallilta Unkarin kisassa vaihtelevien olosuhteiden ansiosta. Ja myös Perezin voitto Bahrainista,Gaslyn voitto Monzasta monien vaiheiden ansiosta viime kaudella

Toinen ongelma mikä on lisäksi vaikeuttanut pikkutalleja on että Mercedeksen ja muiden huipputiimien ero keskikastiin on kasvanut todella suureksi viime vuosina. Mikä on entisestään vaikeuttanut keskikasti-tallien nousua huipulle. Koska nykyään ei saa kehittää autoa paljoa kauden aikana ja lisäksi ei saa tallit testata enää paljoa autojansa kuten ennen vanhaan sai. Jonka lisäksi kustannukset ovat kasvaneet suuriksi kans formuloissa mikä ei ole auttanut talleja yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Nuo esimerkkisi Gaslysta, Perezistä ja Oconista todistavat, että kyllä se onnistuu satunnaisesti nytkin.

Keskikasti on nyt lähempänä Mersua kuin vuosien 92-97 keskikasti tuon ajan Williamsiin verrattuna.

Luotettavuus vähentää kyllä yllätyksiä. Siinä olen samaa mieltä.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
1997 kausi oli kaikkiaan erikoinen, Frenzen oli tosiaan aika vaisu koko vuoden, syytä siihen en ole koskaan oikeastaan edes sen kummemmin miettinyt. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että Williams oli jo menettänyt suurimman ylivoimansa tuolloin, eli syy ei ollut täysin kuljettajissa siinä, että mestaruustaisto meni niinkin tiukille. 1996 Wlliams oli oman käsityksen mukaan yksi dominoivimmista autoista ikinä, kumpikaan kuljettajista ei kuitenkaan ollut ns. suurien mestareiden luokassa ja muutama voitto meni muillekin talleille.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Muistaakseni Prostilla oli omien sanojensa mukaan melkoisia sopeutumisvaikeuksia 1993 Williamsiin, jossa aktiivijousitus yms. oli viety äärimmilleen. Ilmeisesti ns. perstuntuma soti sitä vastaan miten autolla piti ajaa. Hill oli yllättävän hyvä jo tuolloin 1993 ja oikeastaan muutenkin vähän aliarvostettu kuljettaja. 1995 meni kyllä Hillillä heikosti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Muistaakseni Prostilla oli omien sanojensa mukaan melkoisia sopeutumisvaikeuksia 1993 Williamsiin, jossa aktiivijousitus yms. oli viety äärimmilleen. Ilmeisesti ns. perstuntuma soti sitä vastaan miten autolla piti ajaa. Hill oli yllättävän hyvä jo tuolloin 1993 ja oikeastaan muutenkin vähän aliarvostettu kuljettaja. 1995 meni kyllä Hillillä heikosti.
Hill on aliarvostettu kuljettaja. Kyllä hän mestaruuden varmasti ansaitsee. Niinkuin kaikki muutkin mestaruuden voittaneet ansaitsevat sen. Itselleni on tullut Hillistä sellainen kuva, että oli kyllä nopea, mutta samalla välillä herkkä virheille. Kaudella 1995 sattui muutama lipeäminen hiekalle, jotka johtivat keskeytyksiin. Kuten Hockenheimin GP:ssä ja Nurburgringillä.

Mitäpä ootte mieltä siitä, jos Schumacher ja Hill olisivat vaihtaneet tiimejä päitten. Olisiko Hill kyennyt Benettonilla haastamaan Schumacheria Williamsilla? Entäpä olisiko Schumacher kyennyt mestaruuksiin Benettonilla 1996 ja 1997? Vai oliko Williams noina vuosina jo liian ylivoimainen?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Schumi olisi vienyt mennen tullen 1996 mestaruuden Williamsilla ainakin ja 97 olisi mennyt kans hänelle.
Mutta olisiko 94,95 mestaruudet menneet Schumille, kun olisi joutunut ajamaan tuossa skenaariossa Williamsilla Hilliä vastaan Benettonilla.

No veikkaan että olisi nipin napin saattanut voittaa 1994 mestaruuden Williamsillakin kun oikeassa elämässä Schumi voitti Benettonilla, vain pinnan erolla mestaruuden Hilliä vastaan. Ja 94 kauden lopussa Williams ja Benetton olivat todella tasaväkisiä keskenään suorituskyvyssä, jolloin olisi titteli voinut mennä kenelle vaan.

Vuodesta 95 sen verran että Benetton oli kisoissa ja taktisesti Williamsia edellä sinä vuonna.
Joten uskoisin että Hill olisi luultavasti voittanut 95 mestaruuden Benettonilla kuten Schumikin. Joka voitti sinä vuonna aika ylivoimaisesti mestaruuden Benettonilla!
 
Ylös