Mies, joka nosti Fiatin jaloilleen
Ensimmäinen Sergio Marchionnesta kirjoitettu elämäkertateos ilmestyy jo tässä kuussa. Kirjan nimi on Sininen villapaita. Sergio Marchionnen ura ja ideat.
Rennon pukeutumisen ohella Italian kansainvälisesti arvostetuimpiin yritysjohtajiin lukeutuva Marchionne tunnetaankin siitä, että hän polttaa ketjussa tupakkaa.
Marchionne on mies, joka nosti Fiatin jaloilleen. Kun autoteollisuudessa aikaisemmin tuntematon kasvo valittiin Fiatin toimitusjohtajaksi kesällä 2004, Fiat oli tappiollinen, konkurssikypsä yhtiö.
Yhtäkkiä Fiatit eivät näyttäneet enää vanhanaikaisilta ja halvoilta, vaan moderneilta ja tyylikkäiltä. Panostukset suunnitteluun ja uuden Fiat-imagon luomiseksi ilmenivät yhtiön sisällä niin, että iso osa pöhöttyneen yrityksen valkokaulustyöntekijöistä sai potkut. Tilalle palkattiin nuorempaa väkeä ulkomailta.
Marchionnen luotsaamana Fiat alkoi tehdä parissa vuodessa voittoa ja siitä tuli Euroopan nopeimmin kasvava autonvalmistaja markkinoilla, jotka eivät kokonaisuutena kasvaneet. Fiat söi osuuksia muilta autonvalmistajilta.
Fiatin osakkeen arvo lähes kuusinkertaistui vuosina 2005-07. Italiassa ja maailmalla alettiin puhua Marchionnen ihmeestä.
Fiat on toinen suuryritys, jonka Marchionne on elvyttänyt lyhyessä ajassa. Ennen Fiatille siirtymistään hän johti kaksi vuotta sveitsiläistä testaus- ja sertifiointiyritystä SGS:ää, joka on alallaan maailman markkinajohtaja.
Marchionne on Italiassa juurillaan, mutta ei varsinaisesti kotonaan. Keski-Italiassa Abruzzossa vuonna 1952 syntynyt Marchionne muutti poliisi-isänsä mukana jo lapsena Kanadaan, ja hänellä on molempien maiden kansalaisuus.
Marchionne opiskeli lakia ja kauppatieteitä Kanadassa eri yliopistoissa. Marchionne on hankkinut osaamisensa finanssi- ja konsulttiyrityksissä. Autoalalla Marchionne ei ole toiminut ennen Fiatia.
Marchionne on sitoutunut johtamaan Fiatia ainakin vuoden 2010 loppuun asti. Marchionnen visio on pitää Fiat pelissä mukana liittoutumalla muiden kanssa ja kasvaa siten riittävän suureksi eräänlaisena pienten autoluokkien globaalina valmistusalustana.