Mitkä automerkit kuuluvat samalle merkille!

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Myös Volvon tulevaisuus on epävarma, ja jos Volvo kaatuu kaatuu myös toistaiseksti kannattavasti pyörinyt raskaampi kuorma-auto yms. teollisuus samassa rytäkässä.
Niinkö? Tappiollinen Fordhan omistaa vain henkilöautopuolen (Volvo Cars).
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Myös Volvon tulevaisuus on epävarma, ja jos Volvo kaatuu kaatuu myös toistaiseksti kannattavasti pyörinyt raskaampi kuorma-auto yms. teollisuus samassa rytäkässä. Samalla kaatuvat myös kaikki yhtiöden Suomen toiminnot.
Eikös rekka-Volvo ole eri firmaa? Ja jopa ehdoteltiin, että se ostaisi henkilöautotuotannon, mutta ei ollut innostunut, olivat lähinnä huolissaan imagohaitoista jos henkilöautopuoli kupsahtaa. Vai miten ne on kytköksissä?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Mallia vaan formula 1:stä ja kehitettäköön kunnon tehokas bio-ekolooginen moottori ja isketään se sitten jokaisen nokalle. Tulee edullisemmaksi kuluttajallekin.
Just joo. Ostetaan vaikka rellulta tai fiiatilta moottorit. Pakko kestää ainakin neljä ajopäivää. Tai voi joillakin kestää viisi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kuusi jää jäljelle?

Autovalmistajien on Fiatin toimitusjohtaja Sergio Marchionnen mukaan pakko fuusioitua selvitäkseen talouskriisistä.

– Isoista yrityksistä meille jää jäljelle yksi amerikkalainen, saksalainen, japanilainen, kiinalainen ja yksi ranskalais-japanilainen yritys sekä mahdollisesti joku toinen eurooppalainen yritys, Marchionne ennustaa.

Toimitusjohtajan mukaan autonvalmistajat selviävät ainoastaan, jos ne tuottavat 5,5 miljoonaa autoa vuodessa.

Vaikkei Marchionne nimiä maininnutkaan, ainoat yritykset, jotka yltävät mainittuihin tuotantolukemiin ovat Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford Motor ja Renault-Nissan. (Taloussanomat)
Hauskaa, ettei Fiatin toimitusjohtaja usko oman yrityksensä säilymismahdollisuuksiin. Korealaisetkin yhdistyvät johonkin toiseen?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Yhdysvalloissa autoteollisuuden tukipaketti kaatui. Japanissa autoteollisuuden oskkeet syöksyssä. Honda jopa 13%. Olisi kuvitellut etä jos jenkkien teollisuus kaatuu (GM:ltä loppuu rahat tässä kuussa! Chrysleiltä tammikuussa!) niin se on muille valmistajille etu.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Yhdysvalloissa autoteollisuuden tukipaketti kaatui. Japanissa autoteollisuuden oskkeet syöksyssä. Honda jopa 13%. Olisi kuvitellut etä jos jenkkien teollisuus kaatuu (GM:ltä loppuu rahat tässä kuussa! Chrysleiltä tammikuussa!) niin se on muille valmistajille etu.

Olisihan tuo, ellei käynnistäisi ketjureaktiota, joka vie mennessään alihankkijoita ja vie jenkkejä (suurin markkina) entistä syvempään lamaan. Ja varmasti vaikuttaa maailmantalouteenkin :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olisihan tuo, ellei käynnistäisi ketjureaktiota, joka vie mennessään alihankkijoita ja vie jenkkejä (suurin markkina) entistä syvempään lamaan. Ja varmasti vaikuttaa maailmantalouteenkin :rolleyes:
Totta ja ei ne tehtaat kuitenkaan lopullisesti minnekään häviäisi. Yksi merkittävä syy on USAn autotehtaiden vaikeuksiin ovat kalliit eläkepaketit, ne häviäisivät konkkien mukana. Eihän konkurssit poistaisi aivan vääriä mallistoja, mutta uskoisin esimerkiksi GM'n raunioiden päälle syntyvän muutamia uusia autoputiikkeja.

Seurannaisvaikutuksena autotehtaiden konkursseille menisi kyllä nurin tolkuton määtä tavarantoimittajia. Se vaikuttaisi aika kohtalokkaasti joka puolella maailmaa lähes kaikkiin autonvalmistajiin.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Fiat ja Chrysler naimisiin! Täytyy laittaa käsi suun eteen naurunpyrskähdyksen estämiseksi. Kertakäyttöautojen valmistus pitäisi kieltää tai ainakin saattaa luvanvaraiseksi. Italialta, Ranskalta ja Espanjalta pitäisi kieltää autonvalmistus kokonaan. Kuten myös latinalaisamerikkalaisilta mailta. Ja uudelleenvalmistuksen suunnittelukin rangaistavaksi. Muista merkeistä pitäisi kieltää Fordin kaikki, GM:läiset kaikki. Jopa Saab. Kaikki ne Intian rupumerkit ja Suzuki, Subaru ja Nissan japskeista lopetuslistalle. Jäljelle jäisi laadukkaita, kestäviä autoja valmistavat tehtaat. Audi, BMW, M-B, Mazda, Honda ja Toyota. Korealaisia voisi hetken seurata ja ellei laatu parane niin Huyndai ja Kia myös veks.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
:D sitten vaan kättä suun eteen

Joopa joo. Fiat tuottanut tappiota vuosia. Samoin Chrysler. Pidätkö ehkä molempia laatumerkkeinä? Fuusioko on pelastus?




Siinä kyllä potkitaan jenkkejä päähän kovaa ja lujaa, ehkäpä pitkävartisella nahkasaappaalla jossa on korot.

Ei ku ne on potkinu itte ittiään. Chrysler siitä asti kun Iacocca lähti. Fiat n. 30 vuotta eli Ritmon esittelystä lähtien.


Eikä Opel ainakaan hyödy jos e ympätään samaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sulla on varmaan hesaria paremmat tiedot sitten :rolleyes:
Mies, joka nosti Fiatin jaloilleen

Ensimmäinen Sergio Marchionnesta kirjoitettu elämäkertateos ilmestyy jo tässä kuussa. Kirjan nimi on Sininen villapaita. Sergio Marchionnen ura ja ideat.

Rennon pukeutumisen ohella Italian kansainvälisesti arvostetuimpiin yritysjohtajiin lukeutuva Marchionne tunnetaankin siitä, että hän polttaa ketjussa tupakkaa.

Marchionne on mies, joka nosti Fiatin jaloilleen. Kun autoteollisuudessa aikaisemmin tuntematon kasvo valittiin Fiatin toimitusjohtajaksi kesällä 2004, Fiat oli tappiollinen, konkurssikypsä yhtiö.

Yhtäkkiä Fiatit eivät näyttäneet enää vanhanaikaisilta ja halvoilta, vaan moderneilta ja tyylikkäiltä. Panostukset suunnitteluun ja uuden Fiat-imagon luomiseksi ilmenivät yhtiön sisällä niin, että iso osa pöhöttyneen yrityksen valkokaulustyöntekijöistä sai potkut. Tilalle palkattiin nuorempaa väkeä ulkomailta.


Marchionnen luotsaamana Fiat alkoi tehdä parissa vuodessa voittoa ja siitä tuli Euroopan nopeimmin kasvava autonvalmistaja markkinoilla, jotka eivät kokonaisuutena kasvaneet. Fiat söi osuuksia muilta autonvalmistajilta.

Fiatin osakkeen arvo lähes kuusinkertaistui vuosina 2005-07. Italiassa ja maailmalla alettiin puhua Marchionnen ihmeestä.

Fiat on toinen suuryritys, jonka Marchionne on elvyttänyt lyhyessä ajassa. Ennen Fiatille siirtymistään hän johti kaksi vuotta sveitsiläistä testaus- ja sertifiointiyritystä SGS:ää, joka on alallaan maailman markkinajohtaja.

Marchionne on Italiassa juurillaan, mutta ei varsinaisesti kotonaan. Keski-Italiassa Abruzzossa vuonna 1952 syntynyt Marchionne muutti poliisi-isänsä mukana jo lapsena Kanadaan, ja hänellä on molempien maiden kansalaisuus.


Marchionne opiskeli lakia ja kauppatieteitä Kanadassa eri yliopistoissa. Marchionne on hankkinut osaamisensa finanssi- ja konsulttiyrityksissä. Autoalalla Marchionne ei ole toiminut ennen Fiatia.

Marchionne on sitoutunut johtamaan Fiatia ainakin vuoden 2010 loppuun asti. Marchionnen visio on pitää Fiat pelissä mukana liittoutumalla muiden kanssa ja kasvaa siten riittävän suureksi eräänlaisena pienten autoluokkien globaalina valmistusalustana.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Joopa joo. Fiat tuottanut tappiota vuosia. Samoin Chrysler. Pidätkö ehkä molempia laatumerkkeinä? Fuusioko on pelastus?
Missäs mä niitä olen laatumerkeiksi kutsunut :confused:
Kyllä tappiollisen Fiatin "Uralin valloitus" tietää aika kylmää kyytiä ja ongelmia Eurooppaan.
Enemmän saisivat automerkkejä lopettaa suosista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sulla on varmaan hesaria paremmat tiedot sitten :rolleyes:
FIAT oli pari vuotta voitollinen, mutta kyllähän tilanne on sanotaanko haastava. Velkataakka on älytön (kuusi miljardia euroa noin muistinvaraisesti) ja vaikka merkin vahvuus onkin pienissä autoissa, jotka eivät kärsi taantumasta ihan niin lujaa, tekee myös FIAT nyt turskaa. Vuoden ensimmäinen neljännes meni 400 miljoonaa euroa pakkaselle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sivusta on hauska katsoa että miten tässä käy. Tosiaan Fiat ja Chrysler ei kuulosta nyt miltään unelmaliitolta, mutta aika näyttää miten käy. Sinänsä eurooppalaiset autonvalmistajat ovat tällä hetkellä paljon paremmissa asemissa kuin amerikkalaiset ja japanilaiset, jotka ovat täysin riippuvaisia ameriikan markkinoista. Eurooppalaisia autoja ei kauheasti myydä rapakon takana, ja nekin ovat lähinnä luksusmerkkejä. Volkkari taitaa olla ainut ns. massamerkki euroopasta, mutta sekin on heikon dollarin takia paljon kilpailijoitaan kalliimpi jolloin myynti on aika pientä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ja Volkkari taitaa olla varsin hyvissä asemissa tuolla Aasiassa, jossa se kasvu tulee olemaan myös autoalalla.
 
Ylös