Mitkä automerkit kuuluvat samalle merkille!

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
azai sanoi:
Ei, kohtuu kelpoisia perusautoja. Ylimieliset omistajat ne ongelmia ovat, jotka luulevat autostansa liikoja.
Sopii merkkiin kuin merkkiin. Toyotan omistajalle se auto ei ole maailman tärkein asia. Kulkuneuvo jolla 100% varmasti pääsee paikasta A paikkaan B.

On aikaa sitten todettu asia: Sua ja vaimoas, taloasi, sukulaisiasi saa haukkua. Mutta auta armias jos autoasi haukutaan niin prrrrrrkl...
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Luin tossa taas yhden testin uudesta Nissan GT-R -mallista, tästä Porschen tappajasta ja tämän vuosituhannen urheiluautosta. Jutusta ja varmaan uskomattomasta autosta sen enempää, mutta jutussa mainittiin että Nissan jopa osti yhden 911 Turbon, jota vastaan ajattaa GT-R:ää Nürburgringilla.

At every step of its development the GT-R has been benchmarked against the 911 Turbo. And in a further assault on the Porsche's reputation the GT-R has been honed on a track Porsche considers holy ground: the Nürburgring. Nissan even bought its own 911 Turbo, testing it on the Nordschleife against the GT-R lap for lap.
Mulla kun on ollut sellainen naivi käsitys, että automerkit nyt ostavat heti alkajaisiksi tusinan kilpailijan uusia malleja, purkavat atomeiksi, kokoavat, testaavat tiellä, radalla ja penkissä? Miten lienee todellisuudessa? Tuntuisi oudolta jos ei kilpailijan malleja erityisen tarkkaan syynättäisi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Knoukkari sanoi:
Mulla kun on ollut sellainen naivi käsitys, että automerkit nyt ostavat heti alkajaisiksi tusinan kilpailijan uusia malleja, purkavat atomeiksi, kokoavat, testaavat tiellä, radalla ja penkissä? Miten lienee todellisuudessa? Tuntuisi oudolta jos ei kilpailijan malleja erityisen tarkkaan syynättäisi.
Mitä ne niistä tutkis? Mitään uuttahan niistä ei selviäis millekään tehtaalle enää nykyisin, eikä mitään sellaista mitä ei näkis kuvista ja esitteistäkin. Autotekniikka on kuitenkin niin vanhaa ja testattua tekniikkaa, että ei niissä kilpailijan autoissa paljon tutkimista olisi. Perustekniikka on jo yli 100 vuotta vanhaa. Korkeintaan joitain yksittäisiä uutuuskomponentteja tutkittaneen, mutta en nyt heti pysty edes nimeämään mikä olisi niin uusi keksintö autotekniikassa, ettei se olisi jo joka tehtaalle tuttua kamaa.
Enemminkin uskon, että tapahtuu konseptiautojen suhteen jonkinlaista teollisuusvakoilua, sellaisten innovaatioiden suhteen, joita ei vielä yleisesti ole käytössä.


En tietenkään tiedä miten asia oikeasti on, mutta tämä on tähän asti ollut mun käsitykseni asiasta. Ja on edelleenkin.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Porsche ostaa enemmistön Volkswagenista

Muuttuuko tuo listaus sitten kunhan kaupat lyöty lukkoon, mikä ensimmäisessä postauksessa?
Omistaako VW enemmistöt Lambosta, Bentleystä ja Bugatista? Vai vähemmistöosakkuudet?

Hmmm, onkohan tuo nyt ollenkaan hyväksi, jos Porsche pääsee määräilemään noiden merkkien kehityksesstä? Missä se on se innotiivisin osaaminen, mitä haetaan?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Tuostahan on käyty spekulaatiota, että Porschen taka-ajatuksena tuossa kaupassa olisi tulevaisuudessa autoille asetettavat EU:n päästörajat/päästökauppa, joka koskee autonvalmistajia/konserneja. Tuollaisena isompana konsernina se olisi kaiketi helpompaa kuin pelkästään Porschen nimen alla, sen mallit kun eivät niitä kaikkein pienipäästöisimpiä ole.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ilmastonmuutos/article37835.ece

PS. Tän toikin voisi ehkä siirtää tonne ajoneuvo-osastolle.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Hieman asian vierestä: maailmassa on ihan liikaa automerkkejä. Kun jo nyt moni on melkein samoja niin miksei samantien lopeteta turhat. Mallia vaan formula 1:stä ja kehitettäköön kunnon tehokas bio-ekolooginen moottori ja isketään se sitten jokaisen nokalle. Tulee edullisemmaksi kuluttajallekin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hieman asian vierestä: maailmassa on ihan liikaa automerkkejä. Kun jo nyt moni on melkein samoja niin miksei samantien lopeteta turhat. Mallia vaan formula 1:stä ja kehitettäköön kunnon tehokas bio-ekolooginen moottori ja isketään se sitten jokaisen nokalle. Tulee edullisemmaksi kuluttajallekin.
Mun mielestä kaikki vois ajaa trabantilla!
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Saabilla kohtalon hetket käsillä. Saab on menettänyt pirusti persoonallisuuttaan GM:n adoptoimana. Tiedä vaikka siirtyisi taas ruotsalaisomistukseen.
Minäkin olen ihmetellyt, että miksi ovat hukanneet Saabin omaleimaisuuden. Saab on ollut olevinaan premium merkki. Nyt Vectra ja 9-3 näyttävät aika samoilta. Eikö olisi ollut viisasta ottaa paremmat katteet "premium" merkistä?

Ruotsissa kaavaillaan/haaveillaan/ehdotetaan/vaaditaan Volvon ja Saabin jonkinlaista kansallistamista. Tai siis, että ostettaisiin takaisin itsenäisiin kotimaisiin käsiin. Ymmärrettävää sikäli, että ovat kansallisesti merkittäviä yrityksiä. Toisaalta ei taida rahoitusta tai ostajia oikeasti löytyä. Siksihän ne aikoinaan myytiin gringoille, kun kävivät liian pieniksi autonvalmistajiksi. Tuotekehittely on niin kallista puuhaa.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ruotsissa kaavaillaan/haaveillaan/ehdotetaan/vaaditaan Volvon ja Saabin jonkinlaista kansallistamista. Tai siis, että ostettaisiin takaisin itsenäisiin kotimaisiin käsiin. Ymmärrettävää sikäli, että ovat kansallisesti merkittäviä yrityksiä. Toisaalta ei taida rahoitusta tai ostajia oikeasti löytyä. Siksihän ne aikoinaan myytiin gringoille, kun kävivät liian pieniksi autonvalmistajiksi. Tuotekehittely on niin kallista puuhaa.
Äkkiseltään luulisi, että pelissä olevat 130 000 työpaikkaa pakottaisi Ruotsin hallituksen hakemaan ratkaisua aktiivisesti. Toistaiseksi Ruotsissa ollaan kuitenkin keskitytty sen todisteluun, että mitään ei voida tehdä. Saabin katoamista taitavat analyytikot pitää jo varmana. Myös Volvon tulevaisuus on epävarma, ja jos Volvo kaatuu kaatuu myös toistaiseksti kannattavasti pyörinyt raskaampi kuorma-auto yms. teollisuus samassa rytäkässä. Samalla kaatuvat myös kaikki yhtiöden Suomen toiminnot.

On toki olemassa vaara siitä, että kaikki sijoitetut rahat valuvat kattamaan GM:n ja Fordin pohjatonta kassavajetta. Tuon ongelman ei kuitenkaan luulisi koskevan enää tilannetta, jossa Volvo ja Saab ostetaan kokonaan irti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös