Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Lopullinen läpimurto laajan sarjan ajavaksi tehdaskuskiksi tapahtui 98 jyskälässä. Sitä ennen oli lähellä läpimurtoa. 96 otti Jopa kuokkaan Kytölehdolta podium paikka taistelussa.
Itse sanoi jälkeenpäin, että ennen 98 jyväskylää yksikään tiimi ei ollut kiinnostunut ja tarjos kysyttäessä eioota, mutta jkl 98 jälkeen tuli neljä tarjousta tehdastiimeiltä. Eli lopullinen läpimurto 98 jkl.
Mutta ei ketään palkata yhden kisan perusteella. Ja edelleen: pelkkänä yksityiskuskina ei riittänyt vielä rahkeet vaan tehtaan tuella päästiin pidemmälle. Jyskälät 1997 ja 1998 yksityistallin voimin ei olisi tuottanut yhtä hyvää tulosta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Tylsiä vuosia koska Loebin tiedettiin jo ennakkoon voittavan aina ja tehdastalleja liian vähän. Yksityiskuskeja sentään oli mukana, mutta ne olivat luokkaa H.Sohlberg, Stol ym eli yhdentekeviä, näin siis 09-11.

11 jälk alko tulla privaatteja jotka oli nuoria ja lupaavia koska hinnat laskivat...
Aiemmin olet sanonut, että tehdastallit voisi lopettaa ja yksityiskuskeja tarvitaan että kausista tulee mielenkiintoisia
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Tehdastallit lähti, Gerhard Berger otti vastuun ja siirryttiin GT3-autoihin ja sprinttikisoihin. Ei ne ole vakioautoja.
Ja mitä tulee mainittuun 90-luvun DTM:n kaatumiseen, se ei ollut pelkkä kaluston hintalappu siihen syynä. Markkinoinnin näkökulmasta itsemurha oli viedä kisoja Brasiliaan ja Japaniin, missä Opelilla ei ollut myyntiverkostoa (toki historia tuntee Brasiliassa valmistettuja Opeleita).
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Ja mitä tulee mainittuun 90-luvun DTM:n kaatumiseen, se ei ollut pelkkä kaluston hintalappu siihen syynä. Markkinoinnin näkökulmasta itsemurha oli viedä kisoja Brasiliaan ja Japaniin, missä Opelilla ei ollut myyntiverkostoa (toki historia tuntee Brasiliassa valmistettuja Opeleita).
FIA sitä ennen otti vastuun sarjasta ja loi ITC:n, siksi vietiin kisoja ko. maihin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Aiemmin olet sanonut, että tehdastallit voisi lopettaa ja yksityiskuskeja tarvitaan että kausista tulee mielenkiintoisia
Niin sanon vieläkin. Pointti on se, että laji pitää halpuuttaa niin, että yksityistiimeillä voidaan ajaa koko kausi ja niin, että on vain pelkkiä yksityiskuskeja. Säänöt ja kulukatot etc. Tuolloin oli hinnat pilvissä, kaksi tehdastallia ja vähän yksityisiä, se ei ollut hyvä. Dtm-malli, vain yksityistiimejä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Mutta ei ketään palkata yhden kisan perusteella. Ja edelleen: pelkkänä yksityiskuskina ei riittänyt vielä rahkeet vaan tehtaan tuella päästiin pidemmälle. Jyskälät 1997 ja 1998 yksityistallin voimin ei olisi tuottanut yhtä hyvää tulosta.
Toisinaan totta, mutta Tommi 94 jkl jälkeen tehdassoppari, Rovis 00 jkl jälk Pösö diili, Bosse 98 jkl jälk Pösö diili. Kukaan noista ei olisi saanu tehdassopparia seuraavalle kaudelle, jos olisivat ajelleet ko vuonna jkl sijoilla 5-7. Nämä poikkeus sääntöön.
Helpompi lähteä isoihin kisoihin kun alla kilometrejä saman tason kalustolla vrt Bosse olis siihen asti ajellut peljällä Ännäläisellä kisoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Niin sanon vieläkin. Pointti on se, että laji pitää halpuuttaa niin, että yksityistiimeillä voidaan ajaa koko kausi ja niin, että on vain pelkkiä yksityiskuskeja. Säänöt ja kulukatot etc. Tuolloin oli hinnat pilvissä, kaksi tehdastallia ja vähän yksityisiä, se ei ollut hyvä. Dtm-malli, vain yksityistiimejä
Haluatko saman F1:lle?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Toisinaan totta, mutta Tommi 94 jkl jälkeen tehdassoppari, Rovis 00 jkl jälk Pösö diili, Bosse 98 jkl jälk Pösö diili. Kukaan noista ei olisi saanu tehdassopparia seuraavalle kaudelle, jos olisivat ajelleet ko vuonna jkl sijoilla 5-7. Nämä poikkeus sääntöön.
Helpompi lähteä isoihin kisoihin kun alla kilometrejä saman tason kalustolla vrt Bosse olis siihen asti ajellut peljällä Ännäläisellä kisoja.
Mäkisellä oli jo Mitsun soppari taskussa Jyväskylään -94 lähdettäessä
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisinaan totta, mutta Tommi 94 jkl jälkeen tehdassoppari, Rovis 00 jkl jälk Pösö diili, Bosse 98 jkl jälk Pösö diili. Kukaan noista ei olisi saanu tehdassopparia seuraavalle kaudelle, jos olisivat ajelleet ko vuonna jkl sijoilla 5-7. Nämä poikkeus sääntöön.
Oikeestiko luulet näin? Tommi oli ollut jo aiemmin Nissanilla ja Rovis Seatilla, ei ne ollut mitään yhden kisan näyttöjä. Ja Tommin Mitsu-sopimushan oli alustettu jo ennen Jyskälää.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Oikeestiko luulet näin? Tommi oli ollut jo aiemmin Nissanilla ja Rovis Seatilla, ei ne ollut mitään yhden kisan näyttöjä. Ja Tommin Mitsu-sopimushan oli alustettu jo ennen Jyskälää.
Roviksella tosiaan Seatilla ajettu kolmospaikka edellisestä RAC:sta ja alkukaudesta 2000 nelospaikka Portugalista yksityis-Toyotalla. Ei ollut yhden kisan ihme.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja Roviksella siis ihan usean vuoden tehdastallitausta Seatilta ja menestystä Brittein sarjassa jne. Ihan eri asia palkata joku joka on jo tehnyt töitä tehdastallissa kuin ottaa uusi kaveri.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Menee vähän hukkaan kallis hybridijärjestelmä kun sen toimintaa rajoitetaan. Ek:lla jarrutuksissa talteenotettu energia pitäisi olla saman tien rajoittamattomasti uudelleenkäytettävissä. Ja tallit voisi rakentaa sen verran tehokkaan energian talteenottojärjestelmän kuin katsovat tarpeelliseksi tai järkeväksi. Ei sitä energiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrätettyä.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Ja Roviksella siis ihan usean vuoden tehdastallitausta Seatilta ja menestystä Brittein sarjassa jne. Ihan eri asia palkata joku joka on jo tehnyt töitä tehdastallissa kuin ottaa uusi kaveri.
Muistanko väärin että Roviksenkaan ei ollut tarkoitus ajaa täyttä sarjaa 2001. Ruotsin voitto sitten muutti suunnitelmia?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Haluatko saman F1:lle?
Kyllä, f1 vois palata myös takaisin kultaiselle 80-luvulle, nii alkais katsojaluvut nousta. Manuaali loota vaihdekeppeineen takas, nii nähdään kuka osaa oikeasti ajaa ja tietokoneille täy banni.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
Niin sanon vieläkin. Pointti on se, että laji pitää halpuuttaa niin, että yksityistiimeillä voidaan ajaa koko kausi ja niin, että on vain pelkkiä yksityiskuskeja.
Eli haluat nähdä kuskeja kuin Martin Prokop joilla ei ole mitään tsäänssiä ajaa podiumille ja sen sijaan ajavat suurimman osan ajasta sijoilla ynnä muut kun rahaa ei vaan ole yhtä paljon kuin isoilla tiimeillä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli haluat nähdä kuskeja kuin Martin Prokop joilla ei ole mitään tsäänssiä ajaa podiumille ja sen sijaan ajavat suurimman osan ajasta sijoilla ynnä muut kun rahaa ei vaan ole yhtä paljon kuin isoilla tiimeillä?
Tai siten kuin EM-sarjassa että mestarilla ei ole sponsseja seuraavalle kaudelle tai että sarjaa johtava kaveri ei pysty osallistumaan kaikkiin kisoihin jos lipsauttaa ulos.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kuluu boosti Asfaltilla 5-10m mutkasta lähdettessä. Miten on soralla, kun voimaa kuluu muutenkin sutimimiseen huonomman kitkan takia. Soralla jarrutaminen on erilaista hieman epävakaampaa(jalka jarrulla), kuin Assulla.
 
Ylös