Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4205
Todella syvällistä tietoutta sinulla. Kiitos kun tuot niitä esiin muillekin.Gilles olikin yksi hienoimmista kuskeista.
Tosin se järkyttävänkin suuri itsepäisyys maksoi typerryttävän monta kertaa hyvät, sijat, palkinnot ja myös voitot.
Ikävä kyllä kenties juurikin rauhoittumattomuuden takia mestaruuskin olisi voinut jäädä hyvinkin saamatta.
Kisoja oli monia täysillä kausilla ennen menehtymistä eli vuosina 1979-1981 kuten toki myös jo vuonna 1978, mutta sen enemmin laskisin kovaksi ja välillä hyvinkin vaikeaksi oppivuodeksi joka olisi vähemmän suojelulle kuskille maksanut tallipaikan ja ehkä urankin.
Vuodeksi 1982 Villeneuve menehtyikin joten kysymyksiä jäi avoimeksi.
Paljon oli myös samaa hänessä ja Didier Pironissakin joskin kun Imola 1982 tuli ja meni niin yksinkertaisesti lähtölaskenta Maranellossakin alkoi.
Villeneuvella tosiaan mitta tuli täyteen ja Enzokin oli huonoimmillaan todella raivona esimerkiksi kun Villeneuve kieltäytyi välillä hyvinkin runsain kirosanoin kyyditettynä suoraan menemästä minnekään missä Pironi oli kuten esimerkiksi yhteisiin kuljettajapalavereihinkaan ja testeihinkään.
Siten esimerkiksi Mauro Forghieri ja Harvey Postlethwaite joutuivat olemaan viestinviejiä Villeneuven suunnalta hyvin äkkiä täysin vieraaksi muuttuneelle tallille.
Forghierin ja Postlethwaiten mukaan viimeisille elinviikoille ja päiville ennen Zolderia kieltämättä Villeneuven ja nk. Grande Signor Ferrarin/Il Commendatoren välit olivat lievästi sanoen räiskyviä ja kuin isän ja pojan tai isoisän ja pojanpojan tai tietenkin hurjimmillaan jo isoukin ja pojanpojanpojan väliset sanataistelut.
Hämmentävän paljon tosin Villeneuvea arvosteltiin ennen ensivoittoa.
Välillä jopa enemmän kuin esimerkiksi Nelson Piquetia jolla myös otti aikansa saavuttaa paljonkaan lajissa.
Toisaalta Piquet oli Bernien lellikki ja siihen nähden lienee Bernienkin vaikutusvalta ulottuneen lehtiinkin sen verran paljon, että ei siten uskallettu aikanaan aukoa niin paljon päätä kuin mitä Villeneuvellekin välillä auottiin.
Tosin Piquetinkin oli oikeastaan ryhdistäydyttävä ja pieneksi myönnytykseksi myönnettäköön, että hän niin teki.
Imolan tapahtumat olivat sellaisia, että jos Villeneuve olisi säilynyt hengissä, niin tie Ferrarilla olisi ehkä kuitenkin tullut päätökseen sen kauden jälkeen. Mutta minne sitten jatkossa? Paluu McLarenille, jossa ehti ajaa debyyttikisan, korvaamaan Watsonia? Tai sitten Keken pariksi Williamsille?Mielenkiintoista olisi kyllä ollut, jos Villeneuve ei olisi menehtynytkään Zolderissa. Olisi saatu nauttia monista Senna vs Villeneuve vs Prost taisteluista. Tiedä sitten, miten niissä olisi käynyt.
Voisikohan se kuivakausi johtua osittain siitä että Alonsolla ei ole ollut vuosikausiin kilpailukykyisiä autoja allaan, jolla olisi voinut aika välillä 2014-2018 voittaa kisoja?Alonson viimeisimmästä / viimeisestä GP-voitosta tuli eilen täyteen yhdeksän vuotta. Kummallista, että tällaista kaveria pidetään edelleen yhtenä sarjan parhaista, vaikka edellisestä voitosta on pidempi aika kuin mitä useimpien F1-kuljettajien koko ura kestää. Tässä tapauksessa Kimi Räikkönen suoriutui paremmin. Myös hänen voittoaan kaudella 2013 seurasi pitkä kuiva kausi, mutta se kesti vain reilut viisi vuotta ja päättyi hänen voitettuaan Texasissa kauden 2018 loppupuolella. Alonson ns. kuiva kausi on kestänyt pidempään vaikka huomioisi miehen pitäneen välivuosia.
https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Spanish_Grand_Prix
Saas nähdä, miten pitkään kuiva kausi Alonsolla kestää. Tietysti mitä pidemmäksi mennään, sitä epätodennäköisempää Alonson voitto tulevaisuudessa on. Ellei sitten Alpine ota huimaa kehitysloikkaa kärkeen.Alonson viimeisimmästä / viimeisestä GP-voitosta tuli eilen täyteen yhdeksän vuotta. Kummallista, että tällaista kaveria pidetään edelleen yhtenä sarjan parhaista, vaikka edellisestä voitosta on pidempi aika kuin mitä useimpien F1-kuljettajien koko ura kestää. Tässä tapauksessa Kimi Räikkönen suoriutui paremmin. Myös hänen voittoaan kaudella 2013 seurasi pitkä kuiva kausi, mutta se kesti vain reilut viisi vuotta ja päättyi hänen voitettuaan Texasissa kauden 2018 loppupuolella. Alonson ns. kuiva kausi on kestänyt pidempään vaikka huomioisi miehen pitäneen välivuosia.
https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Spanish_Grand_Prix
Ehkäpä McLarenille? Siellähän Gilles kyllä varmasti olisi viihtynyt. Ja mahdollisesti Prost myöhemmin tiimikaveriksi. Kova kaksikko, kuten tietysti oli myös Senna -Prost tosielämässä.Imolan tapahtumat olivat sellaisia, että jos Villeneuve olisi säilynyt hengissä, niin tie Ferrarilla olisi ehkä kuitenkin tullut päätökseen sen kauden jälkeen. Mutta minne sitten jatkossa? Paluu McLarenille, jossa ehti ajaa debyyttikisan, korvaamaan Watsonia? Tai sitten Keken pariksi Williamsille?
Joo ei Alonson voitolle ole muuta mahdollisuutta kuin hillitön tuuri.Voisikohan se kuivakausi johtua osittain siitä että Alonsolla ei ole ollut vuosikausiin kilpailukykyisiä autoja allaan, jolla olisi voinut aika välillä 2014-2018 voittaa kisoja?
En minäkään fanita tai pidä Alonsosta ylipäätänsä. Mutta kyllä Fernando pystyisi vielä 40 vuotiaana hyvällä onnella tai autolla muutaman kisan voittaa. Voittihan Ocon esim viime vuoden Unkarin kisan hyvällä säkällä kiitos sateen ja kärkitiimien töppäilyiden kisan alussa.
Kyllä Alonso vielä 2014-2018 oli huippukuski, vaikkei kisoja voittanutkaan. Kalusto vain oli niin onnetonta. Renaultin, Ferrarin tai McLarenin ajojen aikaan Alonso olisi pystynyt dominoimaan Oconin kaltaisia kuljettajia. Mutta nyt Alpinella näyttää enää tavalliselta kuolevaiselta. Ikä vaikuttaa jo, niinkuin se vaikutti Schumacherin Mersu-urallakin.Voisikohan se kuivakausi johtua osittain siitä että Alonsolla ei ole ollut vuosikausiin kilpailukykyisiä autoja allaan, jolla olisi voinut aika välillä 2014-2018 voittaa kisoja?
En minäkään fanita tai pidä Alonsosta ylipäätänsä. Mutta kyllä Fernando pystyisi vielä 40 vuotiaana hyvällä onnella tai autolla muutaman kisan voittaa. Voittihan Ocon esim viime vuoden Unkarin kisan hyvällä säkällä kiitos sateen ja kärkitiimien töppäilyiden kisan alussa.
Villeneuve oli kuljettajana uhkarohkea rämäpää. Ajoi yleensä auton hajoamispisteeseen - toisaalta tämä herätti ihailua tuon ajan mediassa. Prost pystyi sopeuutamaan ajonsa auton ja olosuhteiden mukaan. Hän analysoi muiden ajoa omaansa - tästä tuli lempinimi professori. Senna teki kaikkena voittaakseen, ei häikäillyt käyttää kyseenalaisia tapoja, joista riitti puhetta FISA:n johdossa saakka.Mitä foorumilaiset ovat mieltä, oliko Gilles Villeneuve samaa tasoa Prostin ja Sennan kanssa?
Keiden fanien? Heität ylimalkaista trollausta. Varmaan hyvin SUURI osa on sitä että Parasta ennen päiväys on mennyt.Menköön tuuri välillä niin ja näin mutta pistetaulukkoa kun katsoo niin Alonso ottaa tällä hetkellä Oconilta pataan pistein 24-2. Eikä häntäkään nyt minään kärkikuskina voida pitää. Kyllä se paras terä on hänestäkin kadonnut kuten esim. Vettelistä, vaikka monen fanin onkin vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa että tämä uusi sukupolvi on jo jyrännyt näiden konkareiden yli.
Mitä sää horiset? Kyllä vielä pari-kolme vuotta sitten kun Alonso tuli takaisin formuloihin, moni tällä foorumillakin onanoi miten hän tuli ottamaan vielä yhden mestaruuden, vähintään. Lisäksi Alonsoa ollaan tälläkin foorumilla siirtämässä milloin Mersulle, Ferrarille tai Red Bullille. Siis toisin sanoen kärkitalleihin. Kyllä tällainen haaveilu antaa selkeästi sellaisen kuvan, että fanijoukko ei todellakaan kuvitellut silloin eikä nytkään Ferkun parhaiden päivien menneen ohi. Heidän mielestään Alonso kuuluu edelleenkin kolmen nopeimman kuskin joukkoon. Muiden mielestä ei niinkään... Siinä sulle trollausta.Keiden fanien? Heität ylimalkaista trollausta. Varmaan hyvin SUURI osa on sitä että Parasta ennen päiväys on mennyt.
Pistä nimiä äläkä yleistä. 15 vuotta sitten Alonso kolmen nopeimman joukossa.Mitä sää horiset? Kyllä vielä pari-kolme vuotta sitten kun Alonso tuli takaisin formuloihin, moni tällä foorumillakin onanoi miten hän tuli ottamaan vielä yhden mestaruuden, vähintään. Lisäksi Alonsoa ollaan tälläkin foorumilla siirtämässä milloin Mersulle, Ferrarille tai Red Bullille. Siis toisin sanoen kärkitalleihin. Kyllä tällainen haaveilu antaa selkeästi sellaisen kuvan, että fanijoukko ei todellakaan kuvitellut silloin eikä nytkään Ferkun parhaiden päivien menneen ohi. Heidän mielestään Alonso kuuluu edelleenkin kolmen nopeimman kuskin joukkoon. Muiden mielestä ei niinkään... Siinä sulle trollausta.
Huom, kumpikaan ei ole. Mutten jaksa myöskään mouhuta miten ”ne muut” on. Ei niitä montaa ole.Kyllä palstalaisten Alonso kinasteluista saa päivän naurut
Toisaalta nämä fanien keskenäiset Alonson hyvyys väittelyt ovat loppujen lopuksi jokaisen oma makuasia, oli sitten Fernando fani tai ei.