Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Mutta siellähän ne vetivät monta kierrosta full weteillä vesisuihkuissa huonolla näkyvyydellä ilman sen kummempia konflikteja, missä ongelma? Taas todistettiin että siellä kyllä pystytään kisaamaan full weteillä. Ei siellä ketään renkaita vaihda sen takia että takana oleva näkisi paremmin. Ongelma on se että kukaan ei halua käyttää niitä full wetin renkaita kun ovat niin surkeat. Ei siinä taas kauaa menny kun oli jo intereiden keli. Ihan hyvin oltaisiin voitu koittaa full weteillä aikaisemmin startata uudestaan. Nykyään ollaan niin varovaisia vesikelin suhteen ja pelotellaan siitä vesisuihkusta.
Ajoivat lähinnä kävelyvauhtia. Ei siinä ollut mitään tekemistä kilvanajon kanssa
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Max oli vielä 27. kierroksella, kun aika loppui. Hänen 28. kilpailukierroksensa oli viimeinen. Tämä näkyy myös tulosluettelossa.
Max aloitti 28.kierroksen 2-3sek ennen kuin 3h aikaraja tuli täyteen
Saattoi olla niin tiukilla että tuolla kun maaliviiva on ennen gridiä, että ei ollu lähtöviivaa ylittänyt kun aika loppui


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Max aloitti 28.kierroksen 2-3sek ennen kuin 3h aikaraja tuli täyteen
Saattoi olla niin tiukilla että tuolla kun maaliviiva on ennen gridiä, että ei ollu lähtöviivaa ylittänyt kun aika loppui


Sent from my iPad using Tapatalk
Minkäs takia sitten tuloksissa kierrosmäärä on 28 eikä 29, niin kuin moni olettaa?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Näin olin itsekin katsovinani Maxin incarista, eli mielestäni ruutulippu tuli kierroksen liian aikaisin.
Ei, säännöissä on että ruutulipulle tullaan kun ajan täyttymisen jälkeen ylitetään maaliviiva eli ihan sama kuin esim. aika-ajoissa, oma aika-ajo päättyy siihen kun ylittää maaliviivan seuraavan kerran ajan päättymisen jälkeen.

Sääntö kohta 59.2 kisan päättymisestä sanoo ”Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed, the qualifying session or the race will be deemed to have finished when the leading car last crossed the Line before the signal was given.”
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Ajoivat lähinnä kävelyvauhtia. Ei siinä ollut mitään tekemistä kilvanajon kanssa
Mielestäsi kisa aloitettiin liian aikaisin kun oli "kävelyvauhtia" vai olisitko halunnut koko kisan peruttavan? Mielummin näkisit punaisia lippuja enemmän? Ihan normaalilta sadekelin kisalta se näytti, siinäpähn rukoilette kuivan kelin junakisoja. Ja tuo iän ikuinen huono näkyvyyskorttikin on jo käytetty koska juuri kisattiin huonoissa näkyvyydessä ilman kolareita. Sainz oli ainoa joka veti seinään ja sekin intereillä koska saivat itse päättää renkaat. Ensihätään Pirelliä pitäisi ottaa kraiveleista kiinni ja vaatia kunnon full wet renkaat koska sellaiset on keksitty jo aikoja sitten. Silloin päästäisiin ajamaan todennäköisemmin huonoissa keleissä. Tänäänkin keli muuttui melko nopeasti interin keliksi eli turhan pitkään seisotettiin autoja koska Vettel tuli samantien vaihtamaan interit.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Eli tässä katsottiin kisakellon sijaan aikaikkunaa (event timer). Kisakellon voi pysättää, mutta aikaikkunakello laski punaisten aikana.

Tähän pitäisi saada selkeyttä tv-grafiikoidenkin osalta. Kellon lisäksi myös kierroslaskurikin pitäsi näkyä, kuten muissakin sarjoissa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Eli tässä katsottiin kisakellon sijaan aikaikkunaa (event timer). Kisakellon voi pysättää, mutta aikaikkunakello laski punaisten aikana.

Tähän pitäisi saada selkeyttä tv-grafiikoidenkin osalta. Kellon lisäksi myös kierroslaskurikin pitäsi näkyä, kuten muissakin sarjoissa.
Live timingissä kierroslaskuri oli koko ajan esillä
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Live timingissä kierroslaskuri oli koko ajan esillä
Katoin viaplayn lähetystä, sinä katsoit F1 TV:tä.

Selkeyttä olisi tuonnut last lap-kyltin näyttäminen final lap-grafiikan lisäksi.

Mites nämä asiat hoidettiin Roland Bruynseraeden aikana?
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
130
Ei, säännöissä on että ruutulipulle tullaan kun ajan täyttymisen jälkeen ylitetään maaliviiva eli ihan sama kuin esim. aika-ajoissa, oma aika-ajo päättyy siihen kun ylittää maaliviivan seuraavan kerran ajan päättymisen jälkeen.
Selitä nyt vielä sitten se, miksi Singaporessa (ja aina aikaisemmin kaikissa muissa kisoissa) ajettiin kierros sen jälkeen, kun kello oli nollassa ja maaliviiva ylitetty? Katsoin kisan lopun nyt uusiksi ja Max ei taida ehtiä ylittämään lähtöviivaa ennen kuin aika loppuu, kello on nollassa juuri samalla hetkellä kun Max on lähtöviivalla, olisiko tuo sitten ollut se ratkaiseva tekijä tässä?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Hienoa tuomaristo. Gaslylle 20 sekunnin aikasakko kun ajo liian kovaa kun kilpailu oli keskeytetty.

Juuh ajoi varmasti, mutta ajoi silti hiljempaa kuin mitä siinä kohtaa ajetaan. Lisäksi mitä sitte vaikka ajoi? Moneen kertaan todettuna täälläkin että moni kuski on hiilenä koska sanoivat että eivät halua nähdä nostokalustoa asfaltilla. Gasly ajo ajattelmattomasti, mutta myös kisajärjestäjät mokasi. Vaikka Gasly olis ajanut vain satasta niin jälki olisi ollut silti rumaa. Suurempi ongelma että on ratavirkailijoiden ja kisajohdon virhe.

Jännästi tämä touhu on nykyään ihan sitä itteään kun rahanahne sheikki johtaa ja jenkit huseeraa omaa rahabisnestäään.

Puhumattakaan ratavirkailijasta joka olis kuollut joka tapauksessa jos olisi osuma tullut. Toki F1 ja Fian on lakastava tämä maton alle.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
Hienoa tuomaristo. Gaslylle 20 sekunnin aikasakko kun ajo liian kovaa kun kilpailu oli keskeytetty.

Juuh ajoi varmasti, mutta ajoi silti hiljempaa kuin mitä siinä kohtaa ajetaan. Lisäksi mitä sitte vaikka ajoi? Moneen kertaan todettuna täälläkin että moni kuski on hiilenä koska sanoivat että eivät halua nähdä nostokalustoa asfaltilla. Gasly ajo ajattelmattomasti, mutta myös kisajärjestäjät mokasi. Vaikka Gasly olis ajanut vain satasta niin jälki olisi ollut silti rumaa. Suurempi ongelma että on ratavirkailijoiden ja kisajohdon virhe.

Jännästi tämä touhu on nykyään ihan sitä itteään kun rahanahne sheikki johtaa ja jenkit huseeraa omaa rahabisnestäään.

Puhumattakaan ratavirkailijasta joka olis kuollut joka tapauksessa jos olisi osuma tullut. Toki F1 ja Fian on lakastava tämä maton alle.
Bianchi kuoli koska ajoi liian kovaa. Siksi näistä rankaistaan. Joo, kisajärjestäjät mokasi laittamalla työkoneen ja ratavirkailijoita radalle, mutta ei se poista myöskään kuskin vastuuta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Hamilton totesi haastattelussa nauttineen kisasta erittäin paljon vaikkakin näkyvyys oli haastaallinen, mutta ei ollut mitään sellaista mitä ei olisi kokenut aiemminkin. Myth busted = Nykyautoilla voi ajaa sadekelinkisoja.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Bianchi kuoli koska ajoi liian kovaa. Siksi näistä rankaistaan. Joo, kisajärjestäjät mokasi laittamalla työkoneen ja ratavirkailijoita radalle, mutta ei se poista myöskään kuskin vastuuta.
Bianchi kuoli koska auto lähti alta seisovan veden takia ja päätyi kohtuu mitätöntä vauhtia aitaan, mutta siellä olikin työkone. Sanoisin että bianchi ei suoraan kuollut vauhtiin vaan surkeiden sattumusten sarjaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Mielestäsi kisa aloitettiin liian aikaisin kun oli "kävelyvauhtia" vai olisitko halunnut koko kisan peruttavan? Mielummin näkisit punaisia lippuja enemmän? Ihan normaalilta sadekelin kisalta se näytti, siinäpähn rukoilette kuivan kelin junakisoja. Ja tuo iän ikuinen huono näkyvyyskorttikin on jo käytetty koska juuri kisattiin huonoissa näkyvyydessä ilman kolareita. Sainz oli ainoa joka veti seinään ja sekin intereillä koska saivat itse päättää renkaat. Ensihätään Pirelliä pitäisi ottaa kraiveleista kiinni ja vaatia kunnon full wet renkaat koska sellaiset on keksitty jo aikoja sitten. Silloin päästäisiin ajamaan todennäköisemmin huonoissa keleissä. Tänäänkin keli muuttui melko nopeasti interin keliksi eli turhan pitkään seisotettiin autoja koska Vettel tuli samantien vaihtamaan interit.
Kisattiin huonossa näkyvyydessä.. Siltähän se just näytti ja ei olut nähnytkään kunnon formulakisaa. Ihan mielenkiintosta sinänsä, mutta eihän sillä köröttelyllä ollu mitään tekemistä formulakisan kanssa. Tilanne ei varmasti sen ihmeemmin muuttunut intereiden kanssa, mut jos oltais jatkettu Wet renkailla, ni mekään ei oltais nähty kisasta juuri mitään. Kyl se taitaa olla niin, että extremekelien kanssa on ihan muut luokat, jotka niistä saa kisan aikaiseksi.

Jos ite sais valita, ni kyl ne kuivan kelin kisat vaan on loppujen lopuks itselle mielenkiintoisimpia ja jos oikein heittäytyis vallattomaks, ni välillä vois sataa, mut sen verran, et pystyy slickseillä ajamaan kuitenkin. Tosin onneks ei ite pysty valitsemaan ja pääsee katsomaan sitä mitä sieltä millonki tulee.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Olihan toi ja eikös siellä ollut jotain hämärää bensoissa ja renkaissakin joskus ja tais olla juuri Ferkulla. Ym. Noita on ollu kyl aina.

Mut radalla tapahtuvissa tilanteissa oli paljon selkeämmät sävelet. Pois lukien mainitsemasi Schumin temppu. Pysty kotikatsomostakin pienellä sääntöjen tietämisillä seuraamaan, mutta nyt ei edes osalliset varikkoväkineen yleensä tiedä, että mistä seuraa ja mitä.
No kyllä mua ihmetytti kun jotkut kuskit työnnettiin takaisin radalle hiekkaesteestä ja toisia ei. Mielestäni tämä sääntö on reilumpi nykyään, kun ketään ei enää radalle työnnetä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ylös