Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Ymmärrän Gaslyn kiukun, mutta toisaalta kyllä herra itsekin varmasti tietää lajin sisältämät vaarat.
Kaverihan oli ajanut pirun kovaa tuossa vaiheessa tilannetta ja Gasly saikin aikasakko rangaistuksen myöhemmin.
Tässä olisi varmaan syytä tarkentaa, että Gaslyhan sai rangaistuksen myöhemmässä vaiheessa rataa, mutta traktorin ohi ajoi ihan FIAn määräämän deltan mukaan.

Ei kai tässä muutenkaan kukaan ole väittänyt, että lajista tulisi tehdä mahdollisimman turvallista ja alkaa ajamaan polkuautoilla? Turhat riskit vaan on syytä raivata pois, mitkä eivät millään tavalla paranna kilvanajoa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Tässä olisi varmaan syytä tarkentaa, että Gaslyhan sai rangaistuksen myöhemmässä vaiheessa rataa, mutta traktorin ohi ajoi ihan FIAn määräämän deltan mukaan.

Ei kai tässä muutenkaan kukaan ole väittänyt, että lajista tulisi tehdä mahdollisimman turvallista ja alkaa ajamaan polkuautoilla? Turhat riskit vaan on syytä raivata pois, mitkä eivät millään tavalla paranna kilvanajoa.
Ärsyttää koko jauhaminen gasly sitä tätä ja tuota. Se on ihan sama vaikka siellä joku olis körötellyt 100kmh niin jälki ois tuhoisaa jos jyrää tuon vehkeen alle. Puhumattakaan ratavirkailijasta. Bianchilla oli muistaakseni 120 kmh vauhtia kun liukui sen alle ja kuoli.

Tosiaan gasly ajoi deltan mukaan siinä kohdassa. Lisäksi on epäselvää huomasiko edes tuossa kelissä kuin vasta siinä kohdalla kun on punaset. Punanen valo oli juuri siinä kohdilla missä konekin muistaakseni.

Fakta on se, että nostovehje oli radalla väärään aikaan ja liian aikaisten epähuomiossa. Piste. Olisiko gaslyn pitänyt maagisesti muuttua näkymättömäksi tai teleportata ittensä varikolle? Fia ja F1 yrittää vain pestä kätensä asiasta koska Bianchi menehtyi samanlaisen jutun takia ja siksi tämä on aika radikaali virhe.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Sadekelin kisaa ei tosiaan turhaan sanota rattimiesten keliksi, siinä erotetaan jyvät akanoista.

Valtteri Bottas
“I was surprised we started because the conditions, the visibility was so, so bad,” he said “We should have not started.”

“Even the second restart I’m pretty sure from like P6, P7 backwards, it was quite risky,” said Bottas.
https://www.gpfans.com/en/f1-news/93355/japanese-grand-prix-carlos-sainz-start/
Carlos Sainz:
“But then if we start in a rolling start on extremes then everyone complains that Formula 1 doesn’t race in the wet.

"When you see the situation, how can you drive an F1 car at 300mph without visibility?”
https://www.planetf1.com/news/lando-norris-bad-visibility-suzuka/
Lando Norris:
“And you can say ‘it didn’t look that bad on TV’. But if you say something like that, you have to keep your mouth shut because the risk we take to race in those conditions, it’s crazy.”

Alex Albon:
"Referring to the spray kicked up by cars ahead, he added: “Whatever everyone sees from onboards, it’s 100 times worse out there on track – it’s really bad.”

RAINMASTERS:

Lewis Hamilton
“Motor racing should always be like this: a challenge for all of us”, these are the words of Lewis Hamilton at the end of the Japanese GP. The pilot admitted that he had a lot of fun in poor visibility conditions.

“Today, when we started racing, I had a blast – conditions were difficult, it was hard to see and that’s exactly how car racing should be – a real challenge for all of us“

Max Verstappen
“When it rained like it did when the red flag came out, and you would have put extreme tyres on, I think it would still be really difficult to drive,” he said.

“But then if you compare that to 20 years ago, that would have been perfectly fine. So there must be a solution.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Fakta on se, että nostovehje oli radalla väärään aikaan ja liian aikaisten epähuomiossa.
Kone oli radalla SC:n aikaan, niin kuin aiemmissakin kilpailuissa. Nosto-operaatioita on vaikea ajoittaa kestoltaan, eikä jatkossakaan voida mennä sen mukaan että jono pysyy nätisti nipussa SC:n takana. Sieltä voidaan poistua varikolle, pyörähtää yms. joiden seurauksena SC:tä otetaan kiinni kovemmalla vauhdilla. Vaikka radalla ei olisi konetta, niin siellä voi silti olla ratahenkilökuntaa, joille aiheutuu ihan samalla tavoin vaaraa kuin kuskille siitä koneesta. Esim. varikkonopeusrajoittimen käyttöpakkoa SC/VSC aikana onnettomuuspaikan minisektorilla voi harkita, mutta sekään ei poista kunnioituksen puutetta omaa ja muiden turvallisuutta kohtaan. Jo nykysäännöillä olisi mahdollista toimia turvallisesti hidastamalla onnettomuuspaikan kohdalle riittävästi ja ottamalla sen jälkeen menetettyä aikaa kiinni, koska valvotaan delta-aikaa eikä hetkellistä nopeutta.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Kone oli radalla SC:n aikaan, niin kuin aiemmissakin kilpailuissa. Nosto-operaatioita on vaikea ajoittaa kestoltaan, eikä jatkossakaan voida mennä sen mukaan että jono pysyy nätisti nipussa SC:n takana. Sieltä voidaan poistua varikolle, pyörähtää yms. joiden seurauksena SC:tä otetaan kiinni kovemmalla vauhdilla. Vaikka radalla ei olisi konetta, niin siellä voi silti olla ratahenkilökuntaa, joille aiheutuu ihan samalla tavoin vaaraa kuin kuskille siitä koneesta. Esim. varikkonopeusrajoittimen käyttöpakkoa SC/VSC aikana onnettomuuspaikan minisektorilla voi harkita, mutta sekään ei poista kunnioituksen puutetta omaa ja muiden turvallisuutta kohtaan. Jo nykysäännöillä olisi mahdollista toimia turvallisesti hidastamalla onnettomuuspaikan kohdalle riittävästi ja ottamalla sen jälkeen menetettyä aikaa kiinni, koska valvotaan delta-aikaa eikä hetkellistä nopeutta.
Hyvä huomio. Jos kone ei saisi tulla radalle SCn aikana, niin se olis aina punainen lippu.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Suht harvoin noita koneita kuitenkaan radalle tarvitsee ajaa, yleensä ne auton raadot kerätään jostain turva-alueilta tms. Sikäli ei se punainen lippu työkoneen tullessa radalle ihan huono idea olisi ainakaan tuollaisissa olosuhteissa missä näkyvyys rajallinen. Tulee kuitenkin rumaa jälkeä pienessäkin nopeudessa jos syystä tai toisesta sattuu joku ajamaan työkonetta tai ratavirkailijaa päin.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Kone oli radalla SC:n aikaan, niin kuin aiemmissakin kilpailuissa. Nosto-operaatioita on vaikea ajoittaa kestoltaan, eikä jatkossakaan voida mennä sen mukaan että jono pysyy nätisti nipussa SC:n takana. Sieltä voidaan poistua varikolle, pyörähtää yms. joiden seurauksena SC:tä otetaan kiinni kovemmalla vauhdilla. Vaikka radalla ei olisi konetta, niin siellä voi silti olla ratahenkilökuntaa, joille aiheutuu ihan samalla tavoin vaaraa kuin kuskille siitä koneesta. Esim. varikkonopeusrajoittimen käyttöpakkoa SC/VSC aikana onnettomuuspaikan minisektorilla voi harkita, mutta sekään ei poista kunnioituksen puutetta omaa ja muiden turvallisuutta kohtaan. Jo nykysäännöillä olisi mahdollista toimia turvallisesti hidastamalla onnettomuuspaikan kohdalle riittävästi ja ottamalla sen jälkeen menetettyä aikaa kiinni, koska valvotaan delta-aikaa eikä hetkellistä nopeutta.
Itse olen sitä mieltä, että syy on täysin kisan koordinoimisessa ja sekoilussa.

Myöskin ainakin parin kuskin mukaan on sovittu, että nostokalusto ei ole missään tilanteessa asfaltilla. Rata-alueela toki saa olla.

Eihän kukaan väitä että tätä tehtiin tahallaan tai kiireessä vaan moni asia johti tilanteeseen missä ei onneksi käynyt mitään. Eli silloin jotain on mennyt pieleen prosesseissa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Myöskin ainakin parin kuskin mukaan on sovittu, että nostokalusto ei ole missään tilanteessa asfaltilla. Rata-alueela toki saa olla.
Eihän tällaista voi luvata. Mitä jos auto jää kolarin jäljiltä keskelle tietä?
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
Myöskin ainakin parin kuskin mukaan on sovittu, että nostokalusto ei ole missään tilanteessa asfaltilla. Rata-alueela toki saa olla.
En kysy nyt mitenkään sarkastisesti tai vastaanväittävästi vaan odotan avointa pohdintaa. Miten sun mielestä olisi paras toimia silloin, kun radalle (asfaltille) on jäänyt auto? Vaikuttaako, jos näkyvyys on hyvä/huono tai jos kierroksia on ajettu/jäljellä vähän?

Edit: Oikeastaan olis kiva käydä laajemminkin spekulointia eri ratkaisumalleista eri tilanteissa. Pitäiskö tälle avata oma ketju?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
En kysy nyt mitenkään sarkastisesti tai vastaanväittävästi vaan odotan avointa pohdintaa. Miten sun mielestä olisi paras toimia silloin, kun radalle (asfaltille) on jäänyt auto? Vaikuttaako, jos näkyvyys on hyvä/huono tai jos kierroksia on ajettu/jäljellä vähän?

Edit: Oikeastaan olis kiva käydä laajemminkin spekulointia eri ratkaisumalleista eri tilanteissa. Pitäiskö tälle avata oma ketju?
Noh tilanteen mukaan. Esim jos on monsuunikeli tai japanin tyylinen mitä oli, niin missään tilanteessa ei viedä kalustoa rata-alueelle ennen kuin autot on varikkosuoralla eli punaset liput. Sitten jos on kevyt sade tai hallittavissa oleva, niin kerätään autot letkaan turva-auton taakse ja odotetaan letka kasaan ja kun ajetaan romun ohi eka kerran niin sitten vasta saa tulla touhuamaan radalle ja ratatyypeille vaatimus, että romut on pystyttävä siivoamaan pois tietyssä ajassa -> ei turhaa luoda riskejä että kalustoa rata-alueella kuin minimiajan. Myöskin kommunikointi. Turva-auto kun tulee uudestaan ohi niin varotetaan ratatyöntekijöitä että kohta ollaan taas kohdalla -> ei yllätyksiä jne.

Kuivalla kelillä riippuen paikasta turva-auto tai VSC ja kalustoa siivoamaan romut jne. Ei riskejä niin ei tarvi erityisiä muutoksia.
Yleisesti pitäs välttäää asfaltille tuloa niin paljon kuin se on mahdollista.

En tiedä miten näitä jo sovelletaan, mutta eihän nämä ydinfysiikkaa ole.

En minä siis näitä asioita väitä mistä sanoin aikaisemmin. Näistä puhui Lando ja joku toinen kuski haastatteluissa, että näistä tilanteista on ollut puhetta että näissä tilanteissa ei tuoda kalustoa rata-alueelle eikä eteenkäään asfaltille. Puhui myös missään tilanteessa asfaltille jne...
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
570
Entäs jos auto syttyy palamaan eikä kuljettaja pääse itse sieltä pois, odotellaanko vai käytetäänkö järkeä?
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
Kokonaisuutena ihan ymmärrettäviä pointteja. Mut tähän silti jää pari hankalaa juttua.
Noh tilanteen mukaan. Esim jos on monsuunikeli tai japanin tyylinen mitä oli, niin missään tilanteessa ei viedä kalustoa rata-alueelle ennen kuin autot on varikkosuoralla eli punaset liput.
Tää tarkoittaa silti myös sitä, että se romu on siellä radalla, niin pitkään, kunnes kaikki ovat varikolla. Punainen lippu on isompi päätös, kuin pelkät keltaiset tai tuva-auto, joten kilpailun johto saattaa arpoa päätöstä pidempään. Silloin se romu on aiheuttamassa vaaraa pidempään tai tietty aina jotkut raivoaa, että kisaaminen estetään. Toisaalta jossain reuna-alueiltaan kapeassa paikassa romu saattaa olla radan vieressä mutta sitä ei saa siitä pois ajamatta työkonetta radan puolelle. Onko sen vuoksi tarpeen keskeyttää kisa? Toisaalta se romu on samalla vaaratekijä, jos joku lipeää radalta niillä kohdin.
Sitten jos on kevyt sade tai hallittavissa oleva, niin kerätään autot letkaan turva-auton taakse ja odotetaan letka kasaan ja kun ajetaan romun ohi eka kerran niin sitten vasta saa tulla touhuamaan radalle ja ratatyypeille vaatimus, että romut on pystyttävä siivoamaan pois tietyssä ajassa
Tämähän on nyt jo käytännössä ollut periaatteena. Ongelmana on se, että ei ole tavatonta, että joku on pois jonosta ja ajaa sitä kiinni. Sehän oli ongelmana just Gaslyn tapauksessa. Turva-auto pystyy hyvin kontrolloimaan koko letkan nopeutta onnettomuuspaikalla hiljentämällä mutta letkan ulkopuoliset on riski, koska 1) niiden nopeutta turva-auto ei rajoita ja 2) ratahenkilökunta ei voi samalla tavalla varautua paikalle tulevaan liikenteeseen.
Myöskin kommunikointi. Turva-auto kun tulee uudestaan ohi niin varotetaan ratatyöntekijöitä että kohta ollaan taas kohdalla
Letkasta pois olevat on se ongelma tässäkin. Myöskään radioviestinnän toimivuuteen tai tiedotuksen nopeuteen ei voi aukottomasti luottaa. Tässäkin tapauksessa osana ongelmaa oli se, Gaslylle taidettiin radiosta ilmoittaa punaisesta lipusta vasta onnettomuuspaikan jälkeen, vaikka siinä kohdalla jo oli punaiset liput. Samat viestinnän ongelmat ovat läsnä myös ratahenkilökunnan kommunikoinnissa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vaihtoehtona on myös laittaa varikko kiinni, jolloin kukaan ei sinne mene ja jää letkasta. Tämä taas poistaa yhden muuttujan, joka voi tuoda eloa muuten tylsään kisaan. Tai sitten se valtava arpominen miten toimitaan ja kuitenkin se menee jossain kohtaa pieleen ja taas valitetaan, jos varikon sulkua aletaan operoida tilanteen ja olosuhteiden mukaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
Vaihtoehtona on myös laittaa varikko kiinni, jolloin kukaan ei sinne mene ja jää letkasta. Tämä taas poistaa yhden muuttujan, joka voi tuoda eloa muuten tylsään kisaan. Tai sitten se valtava arpominen miten toimitaan ja kuitenkin se menee jossain kohtaa pieleen ja taas valitetaan, jos varikon sulkua aletaan operoida tilanteen ja olosuhteiden mukaan.
Josset tunne historiaa, niin olet tuomittu toistamaan sitä. Tätäkin aivokuollutta ideaa – varikon sulkemista – kokeiltiin vain noin 15 vuotta sitten ja se kokeilu taisi loppua kahden kauden jälkeen, sillä sitä vihattiin niin varikolla kuin katsomoissakin.

Vaikka ajat ja olosuhteet muuttuvat, niin sanoisin että on ihan turha ehdottaakaan mitään jo kerran aiemmin 2000-luvulla kokeiltua ja hylättyä ideaa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Punainen lippu voisi olla myös paljon kevyempi prosessi kuin se on nyt. Kaikki autot varikkosuoralle, ei pilttuisiin. Kun rata puhdas, varikon portti auki, lämmittelykierroksen aikana autot oikeaan järjestykseen. Renkaiden vaihto punalipun aikaan kielletty.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Punainen lippu voisi olla myös paljon kevyempi prosessi kuin se on nyt. Kaikki autot varikkosuoralle, ei pilttuisiin. Kun rata puhdas, varikon portti auki, lämmittelykierroksen aikana autot oikeaan järjestykseen. Renkaiden vaihto punalipun aikaan kielletty.
Helpommalla tuohon pääsee kun ajellaan hiljaa turviksen takana. Moottorit on käynnissä ja renkaat pysyy lämpimämpänä kuin paikallaan seisten. Samoin bensaa kuluu, joten sen kanssa ei tarvii kikkailla sitten kisassa. Uskon että kaikki kuskit mielummin pysyy radalla ja lähtee siitä liikkeelle, kuin kylmällä autolla varikolta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Helpommalla tuohon pääsee kun ajellaan hiljaa turviksen takana. Moottorit on käynnissä ja renkaat pysyy lämpimämpänä kuin paikallaan seisten. Samoin bensaa kuluu, joten sen kanssa ei tarvii kikkailla sitten kisassa. Uskon että kaikki kuskit mielummin pysyy radalla ja lähtee siitä liikkeelle, kuin kylmällä autolla varikolta.
Lähinnä tässä ajattelin turva-autoon erona sen, että nykyään siinä kestää ihan tuskaisen pitkään että autot saadaan kasaan, ja vasta sen jälkeen ruvetaan tekemään asioita. Tuolla minun ehdotuksella lyhennettäisiin sitä aikaa, kun punaisen lipun jälkeen pitää tulla heti varikolle. Bensa ja auton ylikuumeneminen ovat toki ongelma tuossa minun ehdotuksessani.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
Letkan teko matelevan turva-auton perään ja suoraan varikolle ajamisen aikaero lienee noin puoli kierrosta ei täyttä kisavauhtia ajaen. Jonon purkaminen sijoitusten mukaiseen järjestykseen on sit toinen ongelmansa. Varikolle keräännyttäessä pitänee autot shufflata siellä ja säätää ajanotossa kierroksia manuaalisesti tai päästää osa ajamaan ensin kierros tyhjällä radalla ennen lähtöä, mikäi halutaan vastaava järjestys.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13714
Oli hienoa nähdä kyllä Japanin Grand Prixin paluu koronan jälkeen.

Siihen sitten jäikin isommat hienoudet kun kilpailu oli kirjaimellisesti vesittyä.

Pahimmalta mahdolliselta farssilta vältyttiin, mutta melko täpärästi siltäkin kun sitten oli joukko pienempiä farsseja.

Verstappen taisi aikasääntösekoilun nimissä juuri ehtiä aloittaa laillisen kierroksen (Kello oli murto-osan yli nollan tai enintään 4 sekuntia taisi olla kellossa kun viimeiselle kierrokselle sai lähteä mitä ilmeisimmin ruutulippuedustajan mukaankin oikein.) ja se ei täpäryydestä johtuen ja toki mietityn pohdinnan valossa ollut ongelma.

Ongelma oli kuitenkin Leclerc-Perez-tilanne, Red Bullin liehakointi, rangaistus ja Verstappenin varmistuminen taas (Nyt onneksi lievemmin kuin viime vuoden häpeäskandaalissa.) mestariksi tuomariavuin.

Nelson 'Piruetti' Piquetin linjoille näyttää menevän mestaruusmaineessa tätä myötä.

Kuvottavinta oli kuitenkin Red Bullin lausumat siitä, että muka pitäisi kaikessa 'rauhassa' miettiä asioita ja olevinaan olla muuttamatta mitään sääntöjä enää tänä vuonna vaan vasta ensi vuodeksi!

Eikö hemmetti soikoon viime vuosi opettanut mitään tapoja näillekään?

Etenkin sen loppu kuvottavimpana sitten nk. Tallimääräysten Kieltolakivuosien eli esimerkiksi sitten tuolloisen 151c-pykälän vuoden 1999 jolloin ihan oikeasti sääntöjä noudattamalla mestari ei olisi ollut Mika Häkkinen kuten ei Eddie Irvinekaan vaan Heinz-Harald Frentzen!

Viime vuoden loppukin oli naurettava siinä, että vedottiin 'muka' loppuvuoden ongelmiin ja juurikin siitä johtuviin mahdottomuuksin muka muuttaa sääntöjä niin lopussa kautta.

Tämän kisan farssin myötäkin on vielä kautta jäljellä neljä kisaa joista yksi nyt tänä iltana Austinissa jolloin ihan hyvin voisi ja pystyisi muuttamaan lopputuloksia sääntöineen ja pisteineen.

Kilpailukausi ja etenkin kilpailuvuoden aika kun on 1.1-31.12 kutakin vuotta jolloin epämieluista lopputulosta voisi muuttaa, näin on tehty ennenkin ja niistä on valitettukin.

Hyvinkin kalkkiviivoille toisinaan.

Muuten voidaan tätä menoa FIA nimetä uudelleen RBIA:ksi eli Red Bull International Assistenceksi.

Lisäksi jo toista kertaa putkeen tullut sekoilu kellon kanssa näytti sen, että eivät lajipäättäjät pysy edes omien uusien sääntöjensä perässä.

Erillisrajoja on turha pitää ja yleisiä aikarajoja kuuluisi olla tasan yksi.

Pistemääräsääntökin ei kyllä nyt uudistuksin toimi ongelmatilanteisiin.

Ehkä palkintorahajakeluun voikin käyttää vaikka Bernien tyylistä ruutulippuosion mitoitusta, mutta pistejakeluun tuo tyyli on mielestäni jo näillä puhein huono.

Pistejärjestelmä voisi palata entiselleen punaisen lipun tilaan tai tulla Indycar-tyyliin jaetuksi selvästi puolikkaiden mukaan joskin entinenkin kävi käytännössä jo samasta.

Tätä menoa ei itseäni huvita kyllä seurata lajia jossa ajellaan kuin kaksin säännöin Kummeli-menolla ja missä ei noudateta niitä harvoja järkeviäkään sääntöjä.
 
Ylös