Oli hienoa nähdä kyllä Japanin Grand Prixin paluu koronan jälkeen.
Siihen sitten jäikin isommat hienoudet kun kilpailu oli kirjaimellisesti vesittyä.
Pahimmalta mahdolliselta farssilta vältyttiin, mutta melko täpärästi siltäkin kun sitten oli joukko pienempiä farsseja.
Verstappen taisi aikasääntösekoilun nimissä juuri ehtiä aloittaa laillisen kierroksen (Kello oli murto-osan yli nollan tai enintään 4 sekuntia taisi olla kellossa kun viimeiselle kierrokselle sai lähteä mitä ilmeisimmin ruutulippuedustajan mukaankin oikein.) ja se ei täpäryydestä johtuen ja toki mietityn pohdinnan valossa ollut ongelma.
Ongelma oli kuitenkin Leclerc-Perez-tilanne, Red Bullin liehakointi, rangaistus ja Verstappenin varmistuminen taas (Nyt onneksi lievemmin kuin viime vuoden häpeäskandaalissa.) mestariksi tuomariavuin.
Nelson 'Piruetti' Piquetin linjoille näyttää menevän mestaruusmaineessa tätä myötä.
Kuvottavinta oli kuitenkin Red Bullin lausumat siitä, että muka pitäisi kaikessa 'rauhassa' miettiä asioita ja olevinaan olla muuttamatta mitään sääntöjä enää tänä vuonna vaan vasta ensi vuodeksi!
Eikö hemmetti soikoon viime vuosi opettanut mitään tapoja näillekään?
Etenkin sen loppu kuvottavimpana sitten nk. Tallimääräysten Kieltolakivuosien eli esimerkiksi sitten tuolloisen 151c-pykälän vuoden 1999 jolloin ihan oikeasti sääntöjä noudattamalla mestari ei olisi ollut Mika Häkkinen kuten ei Eddie Irvinekaan vaan Heinz-Harald Frentzen!
Viime vuoden loppukin oli naurettava siinä, että vedottiin 'muka' loppuvuoden ongelmiin ja juurikin siitä johtuviin mahdottomuuksin muka muuttaa sääntöjä niin lopussa kautta.
Tämän kisan farssin myötäkin on vielä kautta jäljellä neljä kisaa joista yksi nyt tänä iltana Austinissa jolloin ihan hyvin voisi ja pystyisi muuttamaan lopputuloksia sääntöineen ja pisteineen.
Kilpailukausi ja etenkin kilpailuvuoden aika kun on 1.1-31.12 kutakin vuotta jolloin epämieluista lopputulosta voisi muuttaa, näin on tehty ennenkin ja niistä on valitettukin.
Hyvinkin kalkkiviivoille toisinaan.
Muuten voidaan tätä menoa FIA nimetä uudelleen RBIA:ksi eli Red Bull International Assistenceksi.
Lisäksi jo toista kertaa putkeen tullut sekoilu kellon kanssa näytti sen, että eivät lajipäättäjät pysy edes omien uusien sääntöjensä perässä.
Erillisrajoja on turha pitää ja yleisiä aikarajoja kuuluisi olla tasan yksi.
Pistemääräsääntökin ei kyllä nyt uudistuksin toimi ongelmatilanteisiin.
Ehkä palkintorahajakeluun voikin käyttää vaikka Bernien tyylistä ruutulippuosion mitoitusta, mutta pistejakeluun tuo tyyli on mielestäni jo näillä puhein huono.
Pistejärjestelmä voisi palata entiselleen punaisen lipun tilaan tai tulla Indycar-tyyliin jaetuksi selvästi puolikkaiden mukaan joskin entinenkin kävi käytännössä jo samasta.
Tätä menoa ei itseäni huvita kyllä seurata lajia jossa ajellaan kuin kaksin säännöin Kummeli-menolla ja missä ei noudateta niitä harvoja järkeviäkään sääntöjä.