Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Lisäksi mikä vähemmäle huomiolle jäänyt että meinas ratavirkailijakin päästä hengestään. Eli siinäkin suhteessa hätäily oli jopa työntekijöille vaaralllista ja tarpeetonta. Sinällään ei yllätä että F1-TV toimittajat varikolla ja F1 ja FIA vain keskittyy Gaslyn ylinopeuteen.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6938
Sijainti
Helsinki
Autosportin foorumeillakin ihmeteltiin suuresti tätä lopun kisamittamokailua. FIA ei käyttänytkään 2h kisakelloa, vaan 3h aikaikkunakelloa, mikä alkoi raksuttamaan jo lämmittelykierroksen alkaessa. Yksi käyttäjä selitti jopa tv-grafiikan kellon ja live timingin olleen epäsynkassa keskenään.
FiA ei siis ollenkaan käyttänyt tätä pisteiden puolitusyystemiä, sillä kilpailua ei keskeytetty lopullisesti punaisen lipun aikana. Muuten tästä olisi tullut teksti ruutuihin.

Voitaisiin luopua 75% mitasta ja siirtyä Indycar-järjestelmään, jossa puolet ajetusta kisamitasta riittävät täysiin pistesiin.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
1590
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuleeko kellään mieleen tilannetta, jossa on hyvä syy sille, että säännöt määräävät tällä tavoin ristiin? Vai onko tämä muidenkin foorumistien mielestä tarpeettoman epälooginen pykälä, jonka toteutuvuutta käytännössä FIA ei osannut selvittää oikein, silloin kun sääntöjä rustasivat?
Tuntui olleen kaikille yllätys että pisteet jaettiin tälleen. On tainnu mennä säännön kohdan sanamuoto vihkoon, kun tuskin tälleen oli asiaa tarkoitettu.
Sääntömuutos tuli Span farssin jälkeen, sääntöä laatiessa taidettiin missata tämä tapahtunut tilanne
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Oliko tämä FIAn mokailua vai onko sääntökirja kenties muuttunut, täksi kaudeksi pykälien kohtaan?
No kyllä tuo tuli ihan sääntöihin viime vuoden Span ansiosta. Luuletko että ihan kevein perustein mennään julkistamaan maailmanmestari?
Kauhea skandaali monen mielestä kun kuitenkin on selkeästi sanottu säännöissä. Meinaat ettei esim. Ferrari huutaisi jo kurkku suorana, jos olisi jotain jossiteltavaa. Enemmän se on karjalalippikset taas pihalla kuin lumiukko näistä hommista.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Autosportin foorumeillakin ihmeteltiin suuresti tätä lopun kisamittamokailua. FIA ei käyttänytkään 2h kisakelloa, vaan 3h aikaikkunakelloa, mikä alkoi raksuttamaan jo lämmittelykierroksen alkaessa. Yksi käyttäjä seliti jopa tv-grafiikan kellon ja live timingin olleen epäsynkassa keskenään.
FiA ei siis ollenkaan käyttänyt tätä pisteiden puolitusyystemiä, sillä kilpailua ei keskeytetty lopullisesti punaisen lipun aikana. Muuten tästä olisi tullut teksti ruutuihin.

Voitaisiin luopua 75% mitasta ja siirtyä Indycar-järjestelmään, jossa puolet ajetusta kisamitasta riittävät täysiin pistesiin.
Joo, se aikaikkunakello tuli näkyviin silloin tauon aikana. Tallit olivat kyllä tietoisia, miten pitkä kisa maksimissaan on.
Siellä oli muuten koko kisan löpöt tankissa. Sai varmaan (mitä nyt sadekelissä pystyy) kulutella bensoja pois.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1740
Sijainti
Vyborg
No kyllä tuo tuli ihan sääntöihin viime vuoden Span ansiosta. Luuletko että ihan kevein perustein mennään julkistamaan maailmanmestari?
Kauhea skandaali monen mielestä kun kuitenkin on selkeästi sanottu säännöissä. Meinaat ettei esim. Ferrari huutaisi jo kurkku suorana, jos olisi jotain jossiteltavaa. Enemmän se on karjalalippikset taas pihalla kuin lumiukko näistä hommista.
Ei itselläni ole suinkaan mitään lippiksiä päällä tai ole täysin pihalla😀 Vaan en ollut täysin varma aluksi koko asiasta väsyneenä aamulla. Mutta arvelin hieman sen johtuneen sääntömuutoksista.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
1590
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ei itselläni ole suinkaan mitään lippiksiä päällä tai ole täysin pihalla Vaan en ollut täysin varma aluksi koko asiasta väsyneenä aamulla. Mutta arvelin hieman sen johtuneen sääntömuutoksista.
Aika monta kertaa Max myös lämpiössä varmisti että onko muka oikeasti mestari. Myös ennen sitä haastatteluissa oli epävarma, enkö hänellä nähnyt Karjala lippistä vaan oli Pirellin lippis
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tilannekohtaisia nämä. Kuivalla kelillä turva-auton perässä lienee aika turvallista jostain mutkasta hakea joku romu. Kunhan silloinkin pysytään asfaltin ulkopuolella.
Tässä tilanteessa ei ollut syytä kiirehtiä radalle koska oli punaset liput ja aikaa siirtää romut. Minuutin olisivat odottaneet niin rata tyhjä.

TIlannekohtainen/keli/näkyvyys harkinta meni vinoon tässä.
Sä et ota nyt huomioon, että ei se nostokalusto kulje kuin Gasly keltaisilla. Se oli tullut töihin jo hyvän aikaa ennen punaisia lippuja. Kuten jo aiemmin sanoin, niin pyöräkuormaaja näkyy Maxin incar-kuvassa, kun hän ajaa turva-auton perässä siitä paikasta ohi. Tilannekohtainen/keli/näkyvyys harkinta olisi myös suotavaa sille kuljettajalle. Jos keli on se mitä se oli, niin ei ole pakko vetää täysiä keltaisten alueella ja yrittää saada just nyt heti letkaa kiinni. Turva-auton poistumisesta tiedotetaan hyvissä ajoin eli aikaa ottaa letka kiinni olisi gaslylläkin ollut.


Lisäksi mikä vähemmäle huomiolle jäänyt että meinas ratavirkailijakin päästä hengestään. Eli siinäkin suhteessa hätäily oli jopa työntekijöille vaaralllista ja tarpeetonta. Sinällään ei yllätä että F1-TV toimittajat varikolla ja F1 ja FIA vain keskittyy Gaslyn ylinopeuteen.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Meinaatko sinäkin päästä joka kerta hengestäsi, kun kävelet tien vierustaa pitkin? Käytätkö pimeällä heijastinta? Miten leveäksi arvioit radan siitä kohtaa? Sainzin auto oli puolittain radalla. Takapyörät olivat nurmikolla/hiekalla ja etupyörät asfaltilla. Gasly ajoi luonnollisesti aivan radan toisessa reunassa, koska hän pelkäsi radalla ollutta konetta. Sehän voisi vaikka hypätä hänen autonsa päälle tai ainakin huudon perusteella näin voisi olettaa. Virkailijan ja Gaslyn väliin jäi siis useampi metri väliä. Gasly ei olisi osunut häneen, vaikka virkailija ei olisi siirtynyt edes sivuun kuten hän teki.

Turvallisuusasiat pitää ottaa vakavasti ja homman olisi voinut hirohito hoitaa paremminkin, mutta ei tästä nyt tartte mitään maailman suurinta ongelmaa yrittää väkisin tehdä. Vähempikin riittää.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Ei itselläni ole suinkaan mitään lippiksiä päällä tai ole täysin pihalla😀 Vaan en ollut täysin varma aluksi koko asiasta väsyneenä aamulla. Mutta arvelin hieman sen johtuneen sääntömuutoksista.
Tarkoitin yleisellä tasolla kun Juuso Taipale kirjoittaa skandaalilopusta. Ei tuossa mitään skandaalia ollut. Ainoastaan Leclercin älytön virhe.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
833
Lisäksi mikä vähemmäle huomiolle jäänyt että meinas ratavirkailijakin päästä hengestään. Eli siinäkin suhteessa hätäily oli jopa työntekijöille vaaralllista ja tarpeetonta. Sinällään ei yllätä että F1-TV toimittajat varikolla ja F1 ja FIA vain keskittyy Gaslyn ylinopeuteen.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Edelleenkin hieman sitä mieltä, että Gaslyllä itsellään suurin moka tilanteessa? Joskaan tuollaista tilannetta ei saisi päästä syntymään missään skenaariossa. Ja se on FIA:n vastuulla.

Ensiksi tuli tuplakeltaiset, sitten SC ja lopuksi punainen lippu. Oliko niin, että muut ohitti tilanteen yhdesti turva-auton perässä, sillä välin kun Gasly kolas rataa ja oli menossa siiven vaihtoon... Laitettiinko punaiset, jopa sen takia kun Gasly lähti painaa letkaa 250km/h lasissa kiinni? Tuolta pohjalta ymmärtää FIA kommentit nopeudesta ja varomattomuudesta / olettamuksesta, että rata on tuolla näkyvyydellä vapaa... Olihan se Saizin auto siellä vaikka ei mitään konetta olis ollutkaan radalla? Joka ainoassa kisassa, jossa SC ilmoitus on tullut, on virkailijat heti auton kimpussa?!
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Edelleenkin hieman sitä mieltä, että Gaslyllä itsellään suurin moka tilanteessa? Joskaan tuollaista tilannetta ei saisi päästä syntymään missään skenaariossa. Ja se on FIA:n vastuulla.

Ensiksi tuli tuplakeltaiset, sitten SC ja lopuksi punainen lippu. Oliko niin, että muut ohitti tilanteen yhdesti turva-auton perässä, sillä välin kun Gasly kolas rataa ja oli menossa siiven vaihtoon... Laitettiinko punaiset, jopa sen takia kun Gasly lähti painaa letkaa 250km/h lasissa kiinni? Tuolta pohjalta ymmärtää FIA kommentit nopeudesta ja varomattomuudesta / olettamuksesta, että rata on tuolla näkyvyydellä vapaa... Olihan se Saizin auto siellä vaikka ei mitään konetta olis ollutkaan radalla? Joka ainoassa kisassa, jossa SC ilmoitus on tullut, on virkailijat heti auton kimpussa?!
Gasly oli käynyt varikolla ja ajamassa muuta turva-auton perässä körötellyttä letkaa kiinni.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Tää Gasly case on kuin lainsäädäntö Suomessa. Vanha laki joustava ja edellyttää hitusen järjen käyttöä. Sitten paikalle pamahtaa yksi apina, joka alkaa meuhkata lähes kuolleensa koska laki ei suoraan kieltänyt jotain toimintaa. Seuraa suuri someajan kauhistus ja pikavauhdilla säädetään päivitetty laki, joka tekee kaikkien elämän entistä hankalammaksi. Yleisellä tasolla tässä on enemmän ongelmana huono kunnioitus keltaisiin lippuihin yms. liittyviä sääntöjä kohtaan. Se pitäisi korjata ennen kuin alle jää ratavirkailija tai rikkoutuneesta autostaan poistuva kuljettaja.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Tää Gasly case on kuin lainsäädäntö Suomessa. Vanha laki joustava ja edellyttää hitusen järjen käyttöä. Sitten paikalle pamahtaa yksi apina, joka alkaa meuhkata lähes kuolleensa koska laki ei suoraan kieltänyt jotain toimintaa. Seuraa suuri someajan kauhistus ja pikavauhdilla säädetään päivitetty laki, joka tekee kaikkien elämän entistä hankalammaksi. Yleisellä tasolla tässä on enemmän ongelmana huono kunnioitus keltaisiin lippuihin yms. liittyviä sääntöjä kohtaan. Se pitäisi korjata ennen kuin alle jää ratavirkailija tai rikkoutuneesta autostaan poistuva kuljettaja.
Tää nyt on jo vuosia sitten todettu todella typeräksi ajattelutavaksi. Jo ihan viimeisen muutaman vuoden sisältä tulee mieleen tapauksia missä mm. Bottas, Russell, Grosjean, Schumacher ovat pyörähdelleet turva-auton takana vaikka ovat ajaneet kävelyvauhtia. Sen lisäksi ei tarvita kuin rengasrikko tai tekninen vika, niin lennetään traktoria päin vaikka kuinka hitaasti ajaisi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tää nyt on jo vuosia sitten todettu todella typeräksi ajattelutavaksi. Jo ihan viimeisen muutaman vuoden sisältä tulee mieleen tapauksia missä mm. Bottas, Russell, Grosjean, Schumacher ovat pyörähdelleet turva-auton takana vaikka ovat ajaneet kävelyvauhtia. Sen lisäksi ei tarvita kuin rengasrikko tai tekninen vika, niin lennetään traktoria päin vaikka kuinka hitaasti ajaisi.
Tuo nyt vasta on typerä ajattelutapa. Pyörähdellä voi vaikka varikolta lähtiessä ja jos kaikkeen mahdolliseen pitää varautua, niin kilpaa ei voida ajaa ollenkaan. Pitää osata varatua em. asioiden lisäksi myös tsunamiin, pyörremyrskyyn, hiekkamyrskyyn, terrori iskuun, ohjusiskuun, tautiepidemiaan, meteorin osumaan, maanjäristykseen ja maailmanloppuun.

Rengasrikolle ja tekniselle vialle on suurempi riski osua suoralle kisan aikana kuin turva-auton takana. Ihan vaan suuremmasta nopeudesta ja voimista johtuen. Myös seuraukset ovat luonnollisesti suuremmat. Ratkaisu tähän on tietysti nopeuden alentaminen sinne kävelyvauhdin tasolle. Onko se sitten enää mukavaa?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Tuo nyt vasta on typerä ajattelutapa. Pyörähdellä voi vaikka varikolta lähtiessä ja jos kaikkeen mahdolliseen pitää varautua, niin kilpaa ei voida ajaa ollenkaan. Pitää osata varatua em. asioiden lisäksi myös tsunamiin, pyörremyrskyyn, hiekkamyrskyyn, terrori iskuun, ohjusiskuun, tautiepidemiaan, meteorin osumaan, maanjäristykseen ja maailmanloppuun.

Rengasrikolle ja tekniselle vialle on suurempi riski osua suoralle kisan aikana kuin turva-auton takana. Ihan vaan suuremmasta nopeudesta ja voimista johtuen. Myös seuraukset ovat luonnollisesti suuremmat. Ratkaisu tähän on tietysti nopeuden alentaminen sinne kävelyvauhdin tasolle. Onko se sitten enää mukavaa?
Kaikkeen mahdolliseen ei voi varautua, ja se on realiteetti minkä kaikki kilpailijat ja katsojat hyväksyvät. Traktorin alle ajamiseen voi varautua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6938
Sijainti
Helsinki
Uusimmassa blogipostauksessani kritisoin FIA:n sääntöpelleilyä.

Oliko pakko miellyttää euroopan tv-katsojia ja aloittaa kilpailu kello kaksi paikallista aikaa, vaikka etukäteen tiedettiin kaatosateesta?
Selkeämpi tapa olisi ottaa käyttöön Indycarista tuttu sääntö, jonka mukaan puolet ajetusta kisamitasta riittäisi tarpeen tullen täysien pisteiden jakoon. Jenkit ovatkin hyvin yksinkertaisia.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1740
Sijainti
Vyborg
No oltiin nyt tästä Gaslyn läheltä piti-tilanteesta pyöräkuormaajansa kanssa mitä mieltä tahansa niin on muistettava että kyseessä on vaarallinen laji. Jossa voi huonolla säkällä käydä köpelösti.
Ammattilaiskuskit joutuvat joka kerta ennen kisan alkua hyväksymään lajin riskit ja toivoa että on tuuria matkassa kisan aikana.
Ymmärrän Gaslyn kiukun, mutta toisaalta kyllä herra itsekin varmasti tietää lajin sisältämät vaarat.
Kaverihan oli ajanut pirun kovaa tuossa vaiheessa tilannetta ja Gasly saikin aikasakko rangaistuksen myöhemmin.
 
Ylös