Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
Juurihan minä sanoin, että se veto katkeaa ja sen nimenomaan kuulee incarista. Joko moottori pätkäisee tai nostaa. Sen jälkeen on vielä n. puoli sekuntia vetoa. Mistä videosta sitä ei kuule?

Samaa mieltä, että ero eteen pysyy samana, taakse taas sitä ei startin ilmakuvasta näe ja Norrisin incarin mukaan näyttäisi, että Norris saisi eroa kiinni jo ennen jarrutusta ja jarrutuksessa tulee sitten lähelle.

Vähän aggressivisemmalla ajolla Bottas olisi ehkä pystynyt pitämään Alonson takana/rinnalla toisessa oikeassa ja ei olisi jäänyt Alonson taakse pussiin kymmeniksi kierroksiksi, mutta pelkkää jossittelua
Onko sulla parempaa, kuin Hallikaisen laittama? Siitä ei kuulu ainakaan puhelimella katkeamista. Sillan kohdalla ääni kaikuu sen sillan aliruksen aikaa, mutta muuta en erota
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
Piti ihan kaivaa läppäri ja kuulokkeet, mutta tuosta pätkästä ei kyllä erota niilläkään mitään vedon muutosta.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Tämä just. Mulla oli läppäristä ja videosta äänet täysillä ja siltikään erottanut mitään. Tämänkin olen maininnut jo aikaisemmin.
Katsoin F1-TV:stä. Sillan alla se "nosto" tosiaan tapahtuu, mutta vastaavassa kohtaa sillan alla Leclercin incarissa ei tapahdu mitään katkeamista eikä moottorin ääni edes muutu, joten siihen peilaten en oikein usko tuohon kaikumisteoriaan. En tosin voi olla siitä 100% varma. Jos F1-TV:n äänet pätkäisee tuossa, niin sitten tietysti johtuu siitä, muttei kyllä kuulosta oikein siltäkään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
Katsoin F1-TV:stä. Sillan alla se "nosto" tosiaan tapahtuu, mutta vastaavassa kohtaa sillan alla Leclercin incarissa ei tapahdu mitään katkeamista eikä moottorin ääni edes muutu, joten siihen peilaten en oikein usko tuohon kaikumisteoriaan. En tosin voi olla siitä 100% varma.
Veikkaan kyllä, että se johtuu ihan kaiusta. Jos ei ole siitä, niin sitten on joku moottorin pätkäisy, koska muutos kestää niin lyhyen aikaa, että ihmisvoimin olisi aika mahdoton jalalla suorittaa.
Muutenkin tapahtuman ajankohta on jo auttamattomasti liian myöhään siihen nähden, että ohi oltaisiin tultu joka tapauksessa, vaikka siinä olisi käynyt mitä. Vauhti oli hitaampaa takanaolijoihin nähden jo pari sataa metriä aikaisemmin.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Ehkä Bottas oletti ohituksen onnistuvan Alpinesta eikä siksi hyökännyt silmät kiinni mutkaan sisään. Alpinen suoranopeus oli kuitenkin niin paljon parempi, ettei Bottas päässyt lopulta edes yrittämään ohitusta.
Voi olla. Zhoullakin oli ohittaminen niin vaikeaa, että näyttää tosiaan sitä, että Alfalla on nyt iso ongelma tuon kanssa. Ja vertaan tässä Zhouhun siksi, että välillä tekeminen toisten takana on ollut Bottasta raikkaampaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5091
Sen verran kaikki varmasti ollaan samaa mieltä fysiikasta että kaikumisenhan pitäisi vahvistaa ääntä eikä poistaa sitä.

"Kaikumista" voi etsiä esimerkiksi Hamiltonin tai Russellin onboardista:


 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Sen verran kaikki varmasti ollaan samaa mieltä fysiikasta että kaikumisenhan pitäisi vahvistaa ääntä eikä poistaa sitä.

"Kaikumista" voi etsiä esimerkiksi Hamiltonin tai Russellin onboardista:


No näinhän sen pitäisi mennä ja varmasti tuo onnistuisi myös jalalla. Sen verran nopeita noiden moottorien on pakko olla reagoimaan, jotta voidaan ajaa tarkasti.
Alfan tallilta tai Bottaalta tähän saisi varmaan lopullisen vahvistuksen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5091
No näinhän sen pitäisi mennä ja varmasti tuo onnistuisi myös jalalla. Sen verran nopeita noiden moottorien on pakko olla reagoimaan, jotta voidaan ajaa tarkasti.
Alfan tallilta tai Bottaalta tähän saisi varmaan lopullisen vahvistuksen.
Jos moottorissa olisi ollut jokin häikkä niin varmasti Bottas olisi siitä kisan jälkeen sanonut. Nyt kuitenkin sanoi startista vain että olisi ehkä pitänyt toimia toisin. Eli oliko sitten jalka kaasupolkimella liian herkillä ja nosti liian aikaisin, mutta palasi kaasulle kun huomasi virheensä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
Jos moottorissa olisi ollut jokin häikkä niin varmasti Bottas olisi siitä kisan jälkeen sanonut. Nyt kuitenkin sanoi startista vain että olisi ehkä pitänyt toimia toisin. Eli oliko sitten jalka kaasupolkimella liian herkillä ja nosti liian aikaisin, mutta palasi kaasulle kun huomasi virheensä.
Eikös sun pitäis olla aikamoinen akustiikan ja audion velho?

Kuis teet moisen tempun jalalla jossain sekunnin kymmenyksessä?
Muutos on sen verran iso sekä alkaa ja loppuu täysin "seinään".

Noista mikeistä ei myöskään tiedä missä kohtaa autoa on ollut ääntä tallentava mikki auki, miten se reagoi ks kohdassa ja miten se ok muuten säädetty ja sattuu muutenkin niin sopivasti sillan alitukseen, että ei paljoa jää vaihtoehtoa asiaan, ellei sitten halua niitä ehdottomasti olevan.

Sillä ei ole kuitenkaan tapahtuman kanssa yhtään mitään merkitystä, koska silloin on jo myöhäistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5444
Toi edessä olevasta Ferkusta jääminen on hieman outo, mutta nostaminen se ei varmasti ole.
Ei siinä tarvii kuin loppua virta akusta, niin jää kuin nakki kalliolle. Katsoppa Honda-koneella varustettuja autoja, niin ne tulee juuri suorien viimeisen pätkän paremmin kuin muut. Voin löydä pääsi pantiksi, että Ferrarilla on tehokkaampi tuo osa-alue, kuin Alfalla. Tai sitten Ferrari-kuski on käyttänyt ERSsiä vaan eri tavalla, jolloin Vale jää siinä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5091
Eikös sun pitäis olla aikamoinen akustiikan ja audion velho?

Kuis teet moisen tempun jalalla jossain sekunnin kymmenyksessä?
Muutos on sen verran iso sekä alkaa ja loppuu täysin "seinään".

Noista mikeistä ei myöskään tiedä missä kohtaa autoa on ollut ääntä tallentava mikki auki, miten se reagoi ks kohdassa ja miten se ok muuten säädetty ja sattuu muutenkin niin sopivasti sillan alitukseen, että ei paljoa jää vaihtoehtoa asiaan, ellei sitten halua niitä ehdottomasti olevan.

Sillä ei ole kuitenkaan tapahtuman kanssa yhtään mitään merkitystä, koska silloin on jo myöhäistä.
En ole akustiikan enkä audion velho vaan maalaisjärkeä käyttävä henkilö. Olet käyttänyt jo sutimis-, kaikumis-, turbulenssi- sekä mikrofonikortin, ja kaikki nämä kohdistuu vain Bottaksen autoon?

Tähän päälle vielä muiden asiantuntijoiden näkökulma kaasun nostamisesta.

Kirsikkana kakun päällä Bottaksen oma lausunto.

Mitä jää enää jäljelle? Foliohattu.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
En ole akustiikan enkä audion velho vaan maalaisjärkeä käyttävä henkilö. Olet käyttänyt jo sutimis-, kaikumis-, turbulenssi- sekä mikrofonikortin, ja kaikki nämä kohdistuu vain Bottaksen autoon?

Tähän päälle vielä muiden asiantuntijoiden näkökulma kaasun nostamisesta.

Kirsikkana kakun päällä Bottaksen oma lausunto.

Mitä jää enää jäljelle? Foliohattu.
Höpöhöpö
Yritä nyt edes..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kirsikkana kakun päällä Bottaksen oma lausunto.

Mitä jää enää jäljelle? Foliohattu.
Näytäs meille lausunto missä Bottas sanoo nostaneensa. Tapasi mukaan yhdistelet asioita täysin mielivaltaisesti vailla mitään totuuspohjaa. Eikö Bottas maininnut, että startin olisi voinut EHKÄ toisin? Se ei siis ole sama asia kuin hän myöntäisi nostaneensa.

Tässä on heitetty eri teorioita ja ehdotuksia, mukaan lukien sinun teoria. Mikään eikä kukaan ole sanonut, että juuri sinun teoria on se ainut oikea. Voit siis vetää päähäsi folion sijasta ihan jotain muuta. Sinä et myöskään ole kumonnut yhtään commin esittämää teoriaa, vaikka niin väität ja kuvittelet. Silti esiinnyt edelleen kuin sinun teoria olisi se ainut oikea. Voit siis vetää toisen kerran päähäsi folion sijasta jotain muuta.

Tuo sinun asenne muita kirjoittajia kohtaan nostaa kyllä helposti verenpainetta. Kuten eräs jäsen meille kertoi, niin jokainen on vastuussa omasta ulosannistaan, myös sinä. Toisin sanoen tuolla ylimielisellä asenteella saa mitä tilaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5091
Näytäs meille lausunto missä Bottas sanoo nostaneensa. Tapasi mukaan yhdistelet asioita täysin mielivaltaisesti vailla mitään totuuspohjaa. Eikö Bottas maininnut, että startin olisi voinut EHKÄ toisin? Se ei siis ole sama asia kuin hän myöntäisi nostaneensa.

Tässä on heitetty eri teorioita ja ehdotuksia, mukaan lukien sinun teoria. Mikään eikä kukaan ole sanonut, että juuri sinun teoria on se ainut oikea. Voit siis vetää päähäsi folion sijasta ihan jotain muuta. Sinä et myöskään ole kumonnut yhtään commin esittämää teoriaa, vaikka niin väität ja kuvittelet. Silti esiinnyt edelleen kuin sinun teoria olisi se ainut oikea. Voit siis vetää toisen kerran päähäsi folion sijasta jotain muuta.

Tuo sinun asenne muita kirjoittajia kohtaan nostaa kyllä helposti verenpainetta. Kuten eräs jäsen meille kertoi, niin jokainen on vastuussa omasta ulosannistaan, myös sinä. Toisin sanoen tuolla ylimielisellä asenteella saa mitä tilaa.
https://the-race.com/formula-1/did-mexicos-qualifying-star-fold-too-easily/

But having used the slipstream from the cars ahead on the long run to Turn 1, Bottas was too early on the brakes on the inside line, allowing both Charles Leclerc’s Ferrari and Fernando Alonso’s Alpine to sweep comfortably around his outside, dropping Bottas almost immediately from sixth to eighth.

“I need to have a look,” said Bottas afterwards, when asked if he’d played it too safe at the start. “I don’t remember it in detail how it went. For sure Fernando had an exceptional start and he got the place, possibly I could have done something a bit differently.”
Jos perataan hommaa sulkemalla vaihtoehtoja pois:

Kukaan kuski tuskin myöntäisi kaasun nostamista erikseen. Jos videolla kuultava kaasun katkeaminen olisi ollut moottorista johtuvaa, tai turbulenssista tai muusta vastaavasta. Bottas olisi sen varmasti sanonut että startti jäi sen takia piippuun ja saisi sillä käsiä pestyä huonosta startista.

Jos (haluaa) kuulla sillan kohdalla olevan kaasun noston niin samaa ei kuulla esim. Russellin, Hamiltonin ja Leclercin onboardeissa. Viaplaylta katsoin myös Verstappenin lähdön missä ei myöskään kuulunut katkosta. Moni muu asiantuntijoista lähtien tuntuu tämän katkoksen kuulevan ja ihmettelevän himmaamista paitsi sinä ja comm. Suurin ongelma tässä tuntuu olla että ette halua kuulla sitä sillan kohdalla olevaa kaasun katkeamista jonka jälkeen Alonso ja Leclerc rynnistävät ohi kohti jarrutukseen.

Tässä on jo viikon väännetty siitä että olisiko Bottaksella ollut startissa mitään tehtävissä paremmin niin sinä olet lähinnä laittanut Bottaksen matkustajaksi tässä startissa. Ainakin Bottaksen itsensä mielestä olisi voinut olla jotain paremmin tehtävissä. Sitä ei tietenkään tiedä tarkoittaako hän kaasun nostoa/jarrutusta/pehmeyttä tai mitä, mutta kuitenkin summa summarum startin olisi voinut hoitaa röyhkeämmin. Vai näkisikö joku Verstappenin antautumussa mutkaan noin helposti?

Asenteeni saattaa nostaa verenpainetta, mutta sellaista suora puhe on. Oma viestihistoriasi sisältää rasismia ja nimittelyä ihan olan takaa. Saan varmasti mitä tilaan, mutta ei oikeastaan kiinnosta kuinka paljon teidän nimittelyä saa kuulla, mutta vastaan yleensä tulitukseen tulella. Keskustelu saakin olla kiihkeää, eihän täällä muuten olisi edes liikennettä.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Saa olla kiihkeää, mutta ei sekään haittaisi, jos yritettäisiin miettiä maalaisjärjen ja todennäköisyyksien perusteella porukalla, mitä on voinut tapahtua. Se on monesti ihan mahdoton tehtävä todistaa oma teoria aukottomasti oikeaksi ja muiden vääräksi. Kannattaa yrittää itse, jos vaatii sitä muilta.
Ja jos maalaisjärjet eroavat kovasti, niin sitten vasta syntyykin mielenkiintoista keskustelua ja räiskettä, mutta ehkä sekin on vaan hyvä.

Itse tilanteesta vielä, niin ihan samalla tavalla se veto katkeaa Bottaksella jarrutuksen yhteydessäkin, kuin tuossa sillan alla, joten ei sen perusteella voi sanoa, että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä, enkä myöskään pidä tuota katkoa erityisen lyhyenä. En pysty silti nostoa todistamaan, vaikka se omalla maalaisjärjellä tuntuukin huomattavasti todennäköisemmältä, kuin se että Bottaksella in car -äänet käyttäytyisivät sillan alla eri tavalla kuin muilla.
Sekin on täyttä fuulaa, ettei tuolla ollut lopulta itse tilanteeseen mitään merkitystä. Tottakai omalla paikalla suhteessa muihin kuljettajiin on merkitystä seuraavassa mutkassa, vaikka ne olisivatkin jo olleet ohi suoralla. Jos olet hitaassa mutkassa taaempana, niin olet taaempana ja se vaikeuttaa seuraavia mutkia. Toisaalta Alonso olisi voinut vaikka puskea Bottaksen ulos radalta seuraavassa mutkassa, jos Bottas olisi ollut edempänä, joten ei se olisi automaattisesti taannut ohitusta tai parempaa loppusijoitusta.

Ja toivon todella, että Bottas vetää hienot startit seuraavissa kisoissa ja näyttää kaikille millainen kisakuski on parhaimmillaan. Muttei siitäkään voi syyttää aina huonoa tuuria, jos aina menee vihkoon tai melkein OK.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4222
Sekin on täyttä fuulaa, ettei tuolla ollut lopulta itse tilanteeseen mitään merkitystä. Tottakai omalla paikalla suhteessa muihin kuljettajiin on merkitystä seuraavassa mutkassa, vaikka ne olisivatkin jo olleet ohi suoralla. Jos olet hitaassa mutkassa taaempana, niin olet taaempana ja se vaikeuttaa seuraavia mutkia. Toisaalta Alonso olisi voinut vaikka puskea Bottaksen ulos radalta seuraavassa mutkassa, jos Bottas olisi ollut edempänä, joten ei se olisi automaattisesti taannut ohitusta tai parempaa loppusijoitusta.
Kun tullaan takaa noin paljon kovempaa, niin montako kertaa olet nähnyt, että puolustaminen onnistuu? Ehkä olisi voinut peipata toisen eteen ja toivoa ettei kolise, mutta toinen olisi mennyt ohi joka tapauksessa. Eikä sitä kisaa voiteta ekassa mutkassa, kuten toinen starttaaja sen tässäkin lähdössä näytti. Nyt Vale ei tainnut nähdä, eikä edes odottaa, että sieltä kukaan olisi tuollaista vauhtia tullut. Peileihin tosin olisi voinut katsoa enemmän.
Ja mitä tohon äänijuttuun tulee, niin se vauhtiero oli jo olemassa ennen sitä, kuten videolta näkyy, niin sillä tuskin olisi ollut yhtään mitään merkitystä mihinkään, vaikka olisi ollut mikä.
 
Ylös