Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Kun tullaan takaa noin paljon kovempaa, niin montako kertaa olet nähnyt, että puolustaminen onnistuu? Ehkä olisi voinut peipata toisen eteen ja toivoa ettei kolise, mutta toinen olisi mennyt ohi joka tapauksessa. Eikä sitä kisaa voiteta ekassa mutkassa, kuten toinen starttaaja sen tässäkin lähdössä näytti. Nyt Vale ei tainnut nähdä, eikä edes odottaa, että sieltä kukaan olisi tuollaista vauhtia tullut. Peileihin tosin olisi voinut katsoa enemmän.
Ja mitä tohon äänijuttuun tulee, niin se vauhtiero oli jo olemassa ennen sitä, kuten videolta näkyy, niin sillä tuskin olisi ollut yhtään mitään merkitystä mihinkään, vaikka olisi ollut mikä.
Ei se puolustaminen normaalissa kisatilanteessa onnistukaan, mutta nyt on kyse startista, rata täynnä autoa, poikkeuksellisia ajolinjoja, hitaampi vauhti mutkassa, joten on se nyt vähän eri tilanne. Tässä pitäis nyt pystyä ajattelemaan vähän laajemmin kokonaisuutta. Peileihin katsominen ehkä auttaisi jotain, muttei tuossa ainakaan ajolinjan vaihto olisi auttanut, koska silloin Leclerc ja Alonso olisivat menneet sisäpuolelta ohi ja sijan puolustaminen olisi mennyt vaan vaikeammaksi seuraavassa kurvissa. Uskoisin, että startissa on hyvin oleellista se, kuinka myöhään jarrutuksen uskaltaa jättää, pysyen vielä mutkassa hyvällä linjalla ja osumatta muihin.

Ja jos haluat edelleen, kaikkien perustelujen jälkeen, uskoa, ettei lyhyellä kaasun nostolla maksimivauhdissa ole mihinkään mitään vaikutusta, niin ole hyvä vaan.

Mukavaa alkanutta viikkoa joka tapauksessa!
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1400
Se kannattaa muistaa, että Fykkösissä on todella kova ilmanvastus, jolloin ihan pienikin kaasun nosto hidastaa autoa todella paljon. Monet pienemmistä formuloista siirtyneet ovat tuota samaa kommentoineet, että hämmästyvät kuinka "auto pysähtyy kuin seinään", pelkällä kaasun nostolla kovassa vauhdissa, koska näissä käytetään huomattavasti rajumpia siipiä ja niiden asentoja.

Sitten Bottaksesta:
Valtterihan menestyi todella hyvin pienemissä formuloissa ja oli muistini mukaan todella vahva Williams aikoina. Mitään kesyilyä en muista olleen.
Kun Bottas pääsi yllättäen Mersulle, näin jälkeen päin se oli tavallaan tämän kuskin "turma":
1. Williams on 100% kilpatalli, Mercedes AMG markkinointiorganisaatio, vähän karrikoiden. Siksi koko toiminta on vähän erilaista
2. Mersulla oli juuri ollut em organisaation kuvioon sopimaton sisäinen tappelupari, joka luonnollisesti sopisi kilpatalliin, mutta ei kauluspaitaorganisaatioon.
3. Vaikka Hamilton on ihan hyvä kuljettaja, on kaveri saanut aina alleen hyvin kilpailukykyisen auton ja menestyksen myötä kusi noussut päähän entistäkin enemmän = luulee olevansa joku ylijumala. Ja sitä myöten vaatii tai kiukuttelee koko ajan = pitää organisaation varpaillaan. Enkä yhtään ihmettelisi ettei olisi joskus itse vetänyt tiukassa tilanteessa rasistikorttiakin pöytää = "koska olen värillinen, niin te...."

Em huomioiden, kyllähän Valtterin itsetunto tuossa organisaatiosa murskattiin ja sitä kautta ajaminen.
Vaikka olen fanittanut VB:tä täysillä, onhan se pakko tunnustaa, että terä on ajosta tylsistynyt ja eipä tuo näytä teroittuneen enää. Veikkaan, että, kun soppari Alfan kanssa on katkolla, lopettaa Bottas uransa. Harmittavaa, mutta totta.

Sitten Hallikaisen mielipoikaan Russeliin: kova on vielä uho, mutta veikkaan, että ellei Hamiltonille satu jotain (joko itselle tai läheisille, siis jotain ikävää), murskataan tuo poika ihan samalla tavalla. Taitaa olla alkanut jo. Siinä on sitten laulumiehelle kestämistä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5096
Sitten Hallikaisen mielipoikaan Russeliin: kova on vielä uho, mutta veikkaan, että ellei Hamiltonille satu jotain (joko itselle tai läheisille, siis jotain ikävää), murskataan tuo poika ihan samalla tavalla. Taitaa olla alkanut jo. Siinä on sitten laulumiehelle kestämistä.
Korjaisin sen verran, että mielipoikani on ollut jo pitkään Verstappen, mutta hän nyt ei paljon puhuttele ylivoimaisuutensa takia täällä.

Russell Mersulle -rummutus on tehnyt tehtävänsä ja rummutus vain voimistui mitä enemmän siihen ei uskottu. Ja kyllä minä Russellin otteita mielenkiinnolla seuraan ihan siksikin kun Hamilton on pitkästä aikaan vieraassa tilanteessa. Mutta kuten olen aikaisemmin todennut että lähtöasetelmiin hänen kautensa on sujunut odotettua paremmin kun tämän kauden piti olla ns opettelua Mersun puikoissa. Mersulla on tällä hetkellä varmaan gridin tasaisin parivaljakko.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Hyvää pohdiskelua speedmanilta. Itse en oikein muista millaista tekemistä Bottaksella oli pikkuformuloissa, mutta sellainen käsitys että olisi ollut aika-ajoissa niin nopea, ettei olisi kauheasti tarvinnut kahnailla keskikastissa. Olisi kyllä kiva nähdä pätkiä sieltä.
Williamsilla oli toki todella hyvä, mutta ensimmäisinä vuosina auto oli hidas eikä sijoituksia edes paljoa tuijoteltu muuten kuin vertailtiin tallikaveriin ja myöhemmin mersun moottorit olivat niin ylivoimaisia, ettei ohittaminen ollut niillä mikään ongelma.
Itse näen jonkinlaisena käännekohtana rengas rengasta vasten taisteluissa kolaroinnit Räikkösen kanssa, joiden jälkeen ajamisesta tuli jollain tapaa varovaisempaa. Sitä ennenkin ohittaminen oli myös vaikeaa, mutta siinä kohtaa oli ainakin kovasti yritystä. Jos muistan oikein, niin toinen niistä oli ihan selkeä Bottaksen arviointivirhe, missä ei ollut kunnon paikkaa ja jarrutti itsensä sisäkurviin Kimin kylkeen. Toinen tilanne taisi mennä aika puhtaasti Kimin piikkiin.
Voin olla ihan väärässä, mutta sellainen tuntuma on, että sen jälkeen ohitukset ovat tapahtuneet pääosin DRS:n aikana radoilla, joissa siitä saa tosi ison edun. Ja kuten joskus aiemmin sanoin myös kierroksella ohitettavien kanssa Bottaksella paloi huomattavasti enemmän aikaa kuin Hamiltonilla ja niissä kisamitassa saattoi tulla tappiota yli 10s, mikä on todella paljon.
Itse uskon, että Russell tulee vielä lyömään Hamiltonin tulevina vuosina, vaikka tallin sisällä on varmasti tuollaista, mitä speedman pohdiskeli.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4224
Ja jos haluat edelleen, kaikkien perustelujen jälkeen, uskoa, ettei lyhyellä kaasun nostolla maksimivauhdissa ole mihinkään mitään vaikutusta, niin ole hyvä vaan.

Mukavaa alkanutta viikkoa joka tapauksessa!
Toki nostaminen vaikuttaisi normaalisti, mutta ei kyllä enää tässä kohtaa, kun autot ovat huomattavasti kovemmassa vauhdissa ja ovat jo rinnalla ja luukussa väitetyn noston tapahtuessa, jota en kyllä itse yrittämälläkään kuule. Kuten tuosta myös itse näkee.

https://streamable.com/5d6om8
Ei olisi pitänyt enää, mutta tuli nyt laitettua edelleen.
Ja hienoa viikkoa myös sinne!!

Speedman:
F1:sen on tosiaan kerrottu jarruttavan pelkällä kaasun nostolla enemmän kuin siviiliauto täydellä jarrutuksella
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6385
Se kannattaa muistaa, että Fykkösissä on todella kova ilmanvastus, jolloin ihan pienikin kaasun nosto hidastaa autoa todella paljon. Monet pienemmistä formuloista siirtyneet ovat tuota samaa kommentoineet, että hämmästyvät kuinka "auto pysähtyy kuin seinään", pelkällä kaasun nostolla kovassa vauhdissa, koska näissä käytetään huomattavasti rajumpia siipiä ja niiden asentoja.

Sitten Bottaksesta:
Valtterihan menestyi todella hyvin pienemissä formuloissa ja oli muistini mukaan todella vahva Williams aikoina. Mitään kesyilyä en muista olleen.
Kun Bottas pääsi yllättäen Mersulle, näin jälkeen päin se oli tavallaan tämän kuskin "turma":
1. Williams on 100% kilpatalli, Mercedes AMG markkinointiorganisaatio, vähän karrikoiden. Siksi koko toiminta on vähän erilaista
2. Mersulla oli juuri ollut em organisaation kuvioon sopimaton sisäinen tappelupari, joka luonnollisesti sopisi kilpatalliin, mutta ei kauluspaitaorganisaatioon.
3. Vaikka Hamilton on ihan hyvä kuljettaja, on kaveri saanut aina alleen hyvin kilpailukykyisen auton ja menestyksen myötä kusi noussut päähän entistäkin enemmän = luulee olevansa joku ylijumala. Ja sitä myöten vaatii tai kiukuttelee koko ajan = pitää organisaation varpaillaan. Enkä yhtään ihmettelisi ettei olisi joskus itse vetänyt tiukassa tilanteessa rasistikorttiakin pöytää = "koska olen värillinen, niin te...."

Em huomioiden, kyllähän Valtterin itsetunto tuossa organisaatiosa murskattiin ja sitä kautta ajaminen.
Vaikka olen fanittanut VB:tä täysillä, onhan se pakko tunnustaa, että terä on ajosta tylsistynyt ja eipä tuo näytä teroittuneen enää. Veikkaan, että, kun soppari Alfan kanssa on katkolla, lopettaa Bottas uransa. Harmittavaa, mutta totta.

Sitten Hallikaisen mielipoikaan Russeliin: kova on vielä uho, mutta veikkaan, että ellei Hamiltonille satu jotain (joko itselle tai läheisille, siis jotain ikävää), murskataan tuo poika ihan samalla tavalla. Taitaa olla alkanut jo. Siinä on sitten laulumiehelle kestämistä.
"Ihan hyvät" kuljettajat ei voita 103 kisaa ja 7 mestaruutta.
Se on selvä, että tarvii aina hyvän auton voittaakseen kukaan ei tuolla minardeilla napsi voittoja. Kumma kyllä ne parhaat tuntuu päätyvän aina hyviin autoihin melkein poikkeuksetta. Sattumaako?

Rosbergin kanssa oli kovaa vääntöä ja kerran hävisikin tittelin. Se unohtuu monilta. Eikä todellakaan ole mikään hyvä auto ollut joka vuosi. Susia McLareneita oli muutamila kausilla jne. Lisäksi unohtuu 2007 debyyttikausi. Juniori pistää kuokkaan Alonsoa ja taistelu on hyvin tiukkaa. "Ihan hyvät" kuskit ei pyyhi lattiaa alonsoilla heti eka kisasta lähtien. Tai ehkä raju termi, mutta suhteessa se on lattian pyyhkimistä jos voittaa ja pystyy kamppailemaan kuin vanha tekijä Alonson tasosen kaverin kanssa heti kylmitltään.

Onnistuhan Bottas kairaamaan muutaman voitonkin Mersuaikanaan, mutta se mikä erottaa bottakset, coulhardit, barrichellot, massat jne huipuista on TASAISUUS. Minkä Bottas itsekin myönsi, että tasaisuus puuttui. Toki tämä on varmasti Toton maksama ja pakotettu sanomaan tms..

:D
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2792
Mersuvuosina ajattelin että tuo Bottaksen epätasaisuus vaan korostui tuolla huipputallin parrasvaloissa ja kellon tarkkuudella suorittavaa tallikaveria vastaan. Tämä kausi vähän pettymys sikäli että on tuolla epätasaisuudella erottunut joukosta edelleen. Toki vielä otanta aika lyhyt ja saattaahan se olla että tämän kauden notkahduksen takana on todellisuudessa jotain muutakin. Mutta joka tapauksessa toivotaan että kurssi kääntyy ja tasaisuutta löytyisi tulevaisuudessa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5451
Mersuvuosina ajattelin että tuo Bottaksen epätasaisuus vaan korostui tuolla huipputallin parrasvaloissa ja kellon tarkkuudella suorittavaa tallikaveria vastaan. Tämä kausi vähän pettymys sikäli että on tuolla epätasaisuudella erottunut joukosta edelleen. Toki vielä otanta aika lyhyt ja saattaahan se olla että tämän kauden notkahduksen takana on todellisuudessa jotain muutakin. Mutta joka tapauksessa toivotaan että kurssi kääntyy ja tasaisuutta löytyisi tulevaisuudessa.
Kyllä ihan aika-ajo vauhtia seuraamalla huomaa miten Alfa tippui kyydistä, kun muut kehitti autoaan yksinkertaisesti paremmin. Nyt uuden etusiiven myötä varsinkin Valtteri on saanut mojoaan takaisin.
Se on tuo autonkehitys aika vaikeaa ja jotkut parannukset sataa sitten toisen kuskin laariin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2792
Se on selvä että autojen voimasuhteet vaihtelee, varsinkin tuolla keskikastissa kun erot on todella pienet. Mutta kyllähän tuossa selkeä notkahdus taas Valen ajamisessa tapahtui kesken kauden kun alkoi tulla "tusina-tallikaveriltakin" varsinkin aika-ajoissa pataan. Johtuipa nyt sitten etusiivestä, tähtien asennosta tai mistä tahansa, niin noista pitäisi päästä eroon.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Kauden puolen välin jälkeen Bottas ei ole missään nimessä ollut mitenkään selkeästi Zhoun edellä, mikä on kyllä ollut ajoittain melko huolestuttavaa. Vähittäisvaatimus oli ja on edelleen se, että pataan pitää antaa 6-0. Zhoun puolesta numerot Valtterin verrattuna näyttää todellisuutta huonommalta siksi, kun hän vasta opetteli ajamaan ykkösissä kauden alussa, kun Alfa kulki, ja nyt kun alkanut haastamaan Bottasta niin auto on ihan susi.

No, Meksikossa onneksi Valtteri taas palautti sen eron tallikaveriin mitä se kuuluukin olla, vaikka kisa muuten vähän lässähti odotuksiin nähden. Joka tapauksessa ensi kaudella pitää onnistua olemaan kauden alusta loppuun huomattavasti parempi kuin Zhou.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4224
Miten se nyt oppi taas ajamaan?
Eikö omasta mielessä tuossa logiikassa ole mitään erikoista? Välillä osaa ajaa ja välillä ei?

Puhutaan jokatapauksessa ykkösten kuskista, eli yhdestä maailman parhaasta, ei naapurin Perasta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Miten se nyt oppi taas ajamaan?
Eikö omasta mielessä tuossa logiikassa ole mitään erikoista? Välillä osaa ajaa ja välillä ei?

Puhutaan jokatapauksessa ykkösten kuskista, eli yhdestä maailman parhaasta, ei naapurin Perasta.
Joka lajin huipulla on yksilöitä, jotka eivät vaan pysty yhtä tasaiseen suorittamiseen kuin muut.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei toki pysty. Sehän on selvä. kaikki me olemme yksilöitä. Onko jollain auringon tarkkaa tietoa notkahduksen syystä? Jos ei, niin kaikki tämä puhe on pelkkää spekulaatiota ja arvuuttelua. Onhan siinä tämän kauden notkahduksessa mahdollisuus myös auton kehityksessä tapahtuneelle tilanteelle, jossa tehdyt muutokset sopivat vain paremmin Zhoun ajotyyliin ja paransi hänen nopeuttaan. Uusi etusiipi on selvästi taas parantanut Valen nopeutta suhteessa Zhouhun. Jos se on tapahtunut todistetusti näin päin, niin miksi ei olisi mahdollista myös toisin päin?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1423
Miten se nyt oppi taas ajamaan?
Eikö omasta mielessä tuossa logiikassa ole mitään erikoista? Välillä osaa ajaa ja välillä ei?

Puhutaan jokatapauksessa ykkösten kuskista, eli yhdestä maailman parhaasta, ei naapurin Perasta.
Mitä F1-autolla kilpaileminen sinun mielestäsi on? Ajamista vai urheilua? Tarkoitan, jos puhutaan vain siitä osaako Bottas ajaa, niin naapurin Peran voi vallan hyvin liittää samaan keskusteluun mukaan. Itse puhuisin urheilusuorituksesta, vaikka moottoriurheilusta onkin kyse. Lajissa kuin lajissa yksilöiden suoritustasoissa tapahtuu erilaista heittelyä läpi pitkän kauden.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6385
Mitä F1-autolla kilpaileminen sinun mielestäsi on? Ajamista vai urheilua? Tarkoitan, jos puhutaan vain siitä osaako Bottas ajaa, niin naapurin Peran voi vallan hyvin liittää samaan keskusteluun mukaan. Itse puhuisin urheilusuorituksesta, vaikka moottoriurheilusta onkin kyse. Lajissa kuin lajissa yksilöiden suoritustasoissa tapahtuu erilaista heittelyä läpi pitkän kauden.
Joillekin tapahtuu enemmän ja joillekki vähemmän. Alonson ja Verstappenin kohdalla tätä heittelyä ei tunnu tapahtuvan. Eikä myöskään Hamiltonin kohdalla. Toki tämä kausi oli poikkeus, mutta yleensä nämä tyypit vetää aika korkealla tasolla. Niissä on eroja kuka kestää koko kauden paineet ja pystyy suoriutuun. Se on se ratkaiseva tekijä miksi jotkut ovat mestareita ja miksi jotkut ei.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4224
Mitä F1-autolla kilpaileminen sinun mielestäsi on? Ajamista vai urheilua? Tarkoitan, jos puhutaan vain siitä osaako Bottas ajaa, niin naapurin Peran voi vallan hyvin liittää samaan keskusteluun mukaan. Itse puhuisin urheilusuorituksesta, vaikka moottoriurheilusta onkin kyse. Lajissa kuin lajissa yksilöiden suoritustasoissa tapahtuu erilaista heittelyä läpi pitkän kauden.
Tottakai on eroja eri päivien suorituksissa ym. Mutta ei se kuski mene viikolupussa tasoltaan aivan kädettömäksi kuitenkaan. Saati, että nämä kuskin taantumiset tapahtuvat vielä samaan aikaan päivitysten kanssa. Alfa laittoi toukokuussa uudet palikat autoon ja homma ei enää sujunut ja oltiin aika-ajoissa aivan häntäpäässä, sitten Singaporeen uudet palikat ja alkoi taas kulkemaan niin hyvin, että oltiin jo helposti top-10. Vai menikö tosiaan kuski johonkin vammamoodiin tuoksi ajaksi?
Nää on käyneet jo monta luokkaa aikaisemmin sen vaiheen, jossa ei löydy perustasoa selkärangasta.

Ricciardo on sinänsä hyvä esimerkki siitä miltä se meno näyttää, kun ei saa palikoita kasaan, silloin tulee satunnaisia onnistumisia, mutta taso on ja pysyy käytännössä koko ajan alhaalla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5451
Joillekin tapahtuu enemmän ja joillekki vähemmän. Alonson ja Verstappenin kohdalla tätä heittelyä ei tunnu tapahtuvan. Eikä myöskään Hamiltonin kohdalla. Toki tämä kausi oli poikkeus, mutta yleensä nämä tyypit vetää aika korkealla tasolla. Niissä on eroja kuka kestää koko kauden paineet ja pystyy suoriutuun. Se on se ratkaiseva tekijä miksi jotkut ovat mestareita ja miksi jotkut ei.
Mielestäni Alonso oli aika kujalla alkukaudella. Toki myös epäonninen. Mutta niin oli Bottaskin kauden keskellä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1423
Tottakai on eroja eri päivien suorituksissa ym. Mutta ei se kuski mene viikolupussa tasoltaan aivan kädettömäksi kuitenkaan. Saati, että nämä kuskin taantumiset tapahtuvat vielä samaan aikaan päivitysten kanssa. Alfa laittoi toukokuussa uudet palikat autoon ja homma ei enää sujunut ja oltiin aika-ajoissa aivan häntäpäässä, sitten Singaporeen uudet palikat ja alkoi taas kulkemaan niin hyvin, että oltiin jo helposti top-10. Vai menikö tosiaan kuski johonkin vammamoodiin tuoksi ajaksi?
Nää on käyneet jo monta luokkaa aikaisemmin sen vaiheen, jossa ei löydy perustasoa selkärangasta.

Ricciardo on sinänsä hyvä esimerkki siitä miltä se meno näyttää, kun ei saa palikoita kasaan, silloin tulee satunnaisia onnistumisia, mutta taso on ja pysyy käytännössä koko ajan alhaalla.
Varmasti Alfan kehitystyö oli heikkoa ja vaikutti voimakkaasti tuloksiin. Pitää kuitenkin arvioda sekä kalustoa että kuskin suoriutumista. Kyllä minusta Bottas on edelleen alavireisessä moodissa, mutta auto on parantunut.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1400
Myös Hamilton on joinain vuosina ollut alkukaudesta vähän unessa.
Tuo on totta, mutta aina se herääminen on vain lopulta tapahtunut. Valtterillahan asia on taas päinvastoin. vaikka mitenkä yritän puolustella, valitettavasti Bottaksen tasaisuus ei ole sellaista kuin esim Hamiltonilla tai Verstappenilla. Ylipäätään sellaista tekemistä mitä on huipuilla.
Sitten niihin startteihin: minun kaaliini ei vain taivu, miten ihmeessä niitä ei saada onnistuman. Ymmärtäisin muutamat epäonnistumiset, mutta noita tuntuu olevan koko ajan. eikä Mersu-aikoinakaan muistini mukaan Valtteri ollut tasaisen varma starttaaja.
 
Ylös