A-ryhmän jutustelu

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1590
Paikallisessa sanomalehdessä oli aikanaan huhua, että Astra Lancia olis halunnut Markun joihinkin kisoihin, mutta Markku kieltäytyi, koska halusi palkkaa ajamisesta.
Muistin väärin, 93 kaudelle olis haluttu Astran Lanciaan Markku
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
750
Auriol ja Sainz eivät mahtuisi samaan talliin, niin Didihän teki syksyllä 92 diilin Toyotan kanssa Sainzin vielä ollessa siellä. Eli ainakin Auriol olisi ollut valmis tallikaveruuteen Sainzin kanssa.
Oliko tästä taustatietoa, että miksi Didier ja Carlos eivät mahtuneet samaan talliin?

Oliko 1988 Fordilla ollut jotain kahnauksia?

1998-1999 molemmat kuitenkin ajoivat Toyotalla Sainzin uhatessa Mäkisen mestaruutta 1998 ja Auriolin 1999.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3872
Oliko tästä taustatietoa, että miksi Didier ja Carlos eivät mahtuneet samaan talliin?

Oliko 1988 Fordilla ollut jotain kahnauksia?

1998-1999 molemmat kuitenkin ajoivat Toyotalla Sainzin uhatessa Mäkisen mestaruutta 1998 ja Auriolin 1999.
1999 oli kyllä ihmeellinen tasonnosto Auriolilta. Pari vajaata kautta eikä (ainakaan muistikuvieni mukaan) oikein ehtinyt Sainzin kyytiin 1998.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
750
1999 oli kyllä ihmeellinen tasonnosto Auriolilta. Pari vajaata kautta eikä (ainakaan muistikuvieni mukaan) oikein ehtinyt Sainzin kyytiin 1998.
Voittoja ja kakkossijoja oli Auriolilla yhtä paljon 1998 ja 1999 (1+2). Kolmossijat jäivät puuttumaan 1998.

Sainz ei sen sijaan saanut 1999 yhtään voittoa. Auriolin menestys perustui siihen, että ajoi tasaisesti pisteille varsinkin alkukaudesta.

Samaan aikaan Subarut söivät toistensa pisteitä, Mäkinen hylättiin Safarin renkaidenvaihtoavun vuoksi eikä McRae päässyt maaliin kertaakaan Korsikan jälkeen teknisten vikojen ja ulosajojen vuoksi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
548
Sijainti
pk.seutu
Oliko 1988 Fordilla ollut jotain kahnauksia?
En muista, että ainakaan mitään isompaa olisi ollut.
Noihin aikoihinhan kuskien välillä toimi yhteispeli jopa yli tallirajojen. B-ryhmän aikaan Henkka ja Juha harjoittelivat paljon yhdessä, vaikka toinen oli Lancian ja toinen Toyotan palkkalistoilla.
Ja kumpikos herroista Sainz vai Auriol se oli, kun vuonna 1988 oli ensimmäistä kertaa tulossa Suurajoihin, niin meni vetämään Kankkusta hihasta ja kysymään miten Suomessa kannattaa ajaa, jotta pärjäisi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3872
En muista, että ainakaan mitään isompaa olisi ollut.
Noihin aikoihinhan kuskien välillä toimi yhteispeli jopa yli tallirajojen. B-ryhmän aikaan Henkka ja Juha harjoittelivat paljon yhdessä, vaikka toinen oli Lancian ja toinen Toyotan palkkalistoilla.
Ja kumpikos herroista Sainz vai Auriol se oli, kun vuonna 1988 oli ensimmäistä kertaa tulossa Suurajoihin, niin meni vetämään Kankkusta hihasta ja kysymään miten Suomessa kannattaa ajaa, jotta pärjäisi.
Sainz. Ainakin tarinoiden mukaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
1999 oli kyllä ihmeellinen tasonnosto Auriolilta. Pari vajaata kautta eikä (ainakaan muistikuvieni mukaan) oikein ehtinyt Sainzin kyytiin 1998.
Olen ihmetellyt kanssa samaa asiaa, mutta Auriolin 1998 kausi taisi kuitenkin lopulta olla vähän parempi mitä tilastot näyttävät. Olisi voinut helposti voittaa kolme rallia mutta voittosaldo jäi lopulta yhteen. Akropoliksessa meni voitto tekniseen vikaan loppumetreillä ja Uudessa-Seelannissa tuli viimeisenä päivänä ajovirhe ylivoimaisesta johdosta ja Corolla oli minuutin ojassa.

Auriolin alkukausi oli kyllä todella heikko ja Ove Andersson nosti sensaatiomaisesti Freddy Loixin ajamaan tallipisteitä Sainzin rinnalle Kataloniassa. Auriol kiittikin tästä sitten dominoimalla rallia alusta loppuun. Auriol oli kyllä huomattavasti tasaisempi 1999 kaudella, mutta ei välttämättä yhtään nopeampi kuin 1998.

Sanoisin, että Auriol aivan parhaimmillaan oli nopeampi mitä Sainz tai Kankkunen ikinä olivat, mutta toisaalta Auriol oli huomattavasti ailahtelevampi kuski ja herkempi ylimääräisille häiriötekijöille. Auriolin huono päivä oli yleensä sitten todella huono päivä. Kankkunen ja Sainz pystyivät tekemään tulosta myös huonoina päivinä.

Kenneth Eriksson on kanssa kuski joka löysi hämmentävästi aivan uuden vaihteen vanhoina päivinään. Mielestäni koko uran paras ajanjakso osui 1995-1997 aikavälille jolloin Eriksson oli jo nelikymppinen. Muistaakseni Lasse Lampi arveli jossain haastattelussa, että Mäkisen tulo tallikaveriksi 1995 kaudelle inspiroi Erikssonin aivan uudelle levelille.

Oli miten oli, jännä juttu. Minulla on mielikuva että Kenneth oli vastaantulija Kankkusta ja Sainzia vastaan Toyotalla 1988-89. Mutta sitten kuitenkin Mitsulla ja Subarulla laittoi välillä todella hyvin kampoihin Mäkiselle ja McRaelle.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3872
Didier oli huikea kuski silloin kun hänellä oli "the feeling" päällä.

Voittaja kuitenkin mm-tasolla 1988-2001 välillä, kova suoritus. Lapsena oli suomalaisten lisäksi yksi suosikkeja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Sanoisin, että Auriol aivan parhaimmillaan oli nopeampi mitä Sainz tai Kankkunen ikinä olivat, mutta toisaalta Auriol oli huomattavasti ailahtelevampi kuski ja herkempi ylimääräisille häiriötekijöille. Auriolin huono päivä oli yleensä sitten todella huono päivä. Kankkunen ja Sainz pystyivät tekemään tulosta myös huonoina päivinä.
Auriolin piti saada auto toimimaan ihan 100% tai muuten hän ei pystynyt ajamaan kuin 50%, mutta Kankkunen pystyi aina ajamaan 90% vauhtia vaikkei auto ollut ihan kohdillaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Kenneth Eriksson on kanssa kuski joka löysi hämmentävästi aivan uuden vaihteen vanhoina päivinään. Mielestäni koko uran paras ajanjakso osui 1995-1997 aikavälille jolloin Eriksson oli jo nelikymppinen. Muistaakseni Lasse Lampi arveli jossain haastattelussa, että Mäkisen tulo tallikaveriksi 1995 kaudelle inspiroi Erikssonin aivan uudelle levelille.
En muista mikä oli syynä, mutta fanitin itse Kenneth Erikssonia joskus 1996-1997 aikaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
548
Sijainti
pk.seutu
Sanoisin, että Auriol aivan parhaimmillaan oli nopeampi mitä Sainz tai Kankkunen ikinä olivat, mutta toisaalta Auriol oli huomattavasti ailahtelevampi kuski ja herkempi ylimääräisille häiriötekijöille. Auriolin huono päivä oli yleensä sitten todella huono päivä. Kankkunen ja Sainz pystyivät tekemään
Hyvänä esimerkkinä tästä Suurajot 90, jossa suoritusta voisi kai kuvata sanalla katastrofaalinen. Tumpelointi alkoi jo Harjulla kun veti päin petäjää ja sen jälkeen aina keskeytykseen asti vauhti oli hyvin aneemista. Tosin, tiedä sitten kuinka paljon Lancia sai siinä törmäyksessä kipeetä, niin että sillä ei päässyt kovempaa. Mutta varmasti se söi myös Auriolin itseluottamusta ja feelingiä.
Parhaimmillaan, kaiken ollessa kunnossa, Didier oli maaginen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minulla on mielikuva että Kenneth oli vastaantulija Kankkusta ja Sainzia vastaan Toyotalla 1988-89. Mutta sitten kuitenkin Mitsulla ja Subarulla laittoi välillä todella hyvin kampoihin Mäkiselle ja McRaelle.
1988-89 Eriksson jäi tosiaan ensin Kankkusen ja sitten Kankkusen ja Sainzin jalkoihin mitä vauhtiin tulee, mutta muuten jos vertaa Erikssonin kyytiä vs. tallikaverit, niin ei hänen kyllä hävetä tarvitse. Suomalaisittain ikäviä esimerkkejä tästä ovat esim. RAC 1990 (vs. Vatanen) tai Australia 1991 (vs. Salonen).
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
750
Kenneth Eriksson on kanssa kuski joka löysi hämmentävästi aivan uuden vaihteen vanhoina päivinään. Mielestäni koko uran paras ajanjakso osui 1995-1997 aikavälille jolloin Eriksson oli jo nelikymppinen. Muistaakseni Lasse Lampi arveli jossain haastattelussa, että Mäkisen tulo tallikaveriksi 1995 kaudelle inspiroi Erikssonin aivan uudelle levelille.

Oli miten oli, jännä juttu. Minulla on mielikuva että Kenneth oli vastaantulija Kankkusta ja Sainzia vastaan Toyotalla 1988-89. Mutta sitten kuitenkin Mitsulla ja Subarulla laittoi välillä todella hyvin kampoihin Mäkiselle ja McRaelle.
Muistan, että 1997 Kentta oli kovassa iskussa. Neljässä rallissa pääsi maaliin, kaksi voittoa, kaksi kolmatta sijaa.

Safarissa kisa jäi ihan alkuunsa. Portugalissa kärkitaistossa mukana, kunnes kone laukesi kakkossijalta. Akropoliksessa kärkipaikalta ulos ja myöhemmin keskeytys sen seurauksena. Suurajoissa nelospaikalta keskeytys moottoriongelmiin. Australiassa kaato vitospaikalta. RAC:ssä keskeytys sähkövikaan.

Vähän paremmalla tuurilla tuossa oltaisiin taisteltu maailmanmestaruudesta ja kyyti oli ihan kilpailukykyistä.

Miten tämä kausi 97 palkittiin, no pääsyllä seuraavaksi kahdeksi kaudeksi Hyundain Kit Carin rattiin ja kehittämään Hyundai Accent WRC:tä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
750
Suomalaisittain ikäviä esimerkkejä tästä ovat esim. RAC 1990 (vs. Vatanen) tai Australia 1991 (vs. Salonen).
Eniten suomalaisia korpeaa se Ruotsi 1995, jossa Mäkinen joutui antamaan voiton Erikssonille. Tuo oli muuten ensimmäinen vuosi MM-rallien historiassa, kun suomalaiset eivät saaneet yhtään voittoa. Sen jälkeen pitikin odottaa vuosiin 2019-2020 asti, että sama toistui.
 
Ylös