A-ryhmän jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä niitä Lancialle ja Toyotalle menoja oli suunnitelmissa pariin otteeseen Mazda-kauden aikana, jäivät toteutumatta erinäisistä syistä.

Keltainen tupakkamerkki saatiin EM-sarjan ajamiseen, en tiedä sitten millä suhteilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Tuli tässä viikon sisään kuunneltua tuo Tommin jakso Tomin nuoteista ohjelmassa. Mielenkiintoisia näkemyksiä esim. Mitsun kilpailukyvystä.

Mutta itse aiheeseen, niin tietääkö kukaan onko tuo Mobiliassa Rallimuseossa oleva Nissan Sunny ihan "aito" rallipeli, vai replica? En ollut tuosta autosta ralliversiota ylipäätäänsä aiemmin nähnytkään (livenä siis)
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Sundströmiä voisi sanoa lottovoittajaksi, joka ei koskaan tajunnut hakea pottia kioskilta pois.
Luonnonlahjakkuus, jolla oli kaikki edellytykset olla oman aikansa Top 5 kuski, mutta piippuun jäi.
Kieltäytyi aikoinaan ajamasta tehtaan Mirafiorilla RAC-rallia. Parisen vuotta sitten Autonovon rallitallia vetänyt Ville Kamunen kertoi asiasta Hanaa-lehdessä. Kamunen kertoo, ettei hänelle oikein selvinnyt, miksi Suntta ei halunnut ajaa MM-rallia tehtaan autolla.
Vuodelle 1986 Suntta olisi saanut vähintään kolmen MM-rallin ohjelman Lancialta, kieltäytyi tästäkin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Kieltäytyi aikoinaan ajamasta tehtaan Mirafiorilla RAC-rallia. Parisen vuotta sitten Autonovon rallitallia vetänyt Ville Kamunen kertoi asiasta Hanaa-lehdessä. Kamunen kertoo, ettei hänelle oikein selvinnyt, miksi Suntta ei halunnut ajaa MM-rallia tehtaan autolla.
Vuodelle 1986 Suntta olisi saanut vähintään kolmen MM-rallin ohjelman Lancialta, kieltäytyi tästäkin.
Eikös tähän jälkimmäiseen ollut syynä Peugeot sopimus? Jälkikäteen helppo sanoa että olisi kannattanut koittaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Mazdalle oli myös tehdaspaikka todella lähellä 1987. Ja huhujen mukaan myös Toyotalle vuodeksi 1990.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Mazdalle oli myös tehdaspaikka todella lähellä 1987.
Näihin huhuihin kuuluu ne sinisillä raidoilla varustetut valkoiset haalarit, joissa oli jo Suntan nimi brodeerattuna.

Vuodelle 1986 Suntta olisi saanut vähintään kolmen MM-rallin ohjelman Lancialta, kieltäytyi tästäkin.
Lanciaa tarjottiin ainakin Suurajoihin 1986, mutta Suntalla oli sopimus Pösön kanssa Englannin avoimesta sekä RAC:n ajamisesta. Suntan toimiessa itse managerina, hän taipui Pösön uhkailujen alla ajamaan Suurajot A-ryhmän Uno Turbolla.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Ja huhujen mukaan myös Toyotalle vuodeksi 1990.
Kenen tilalle Suntta olisi tullut?

Toyotalla Sainz ajoi täyden sarjan Norsunluurannikkoa lukuunottamatta. Mikael Ericsson ajoi 6/12 rallia ja Armin Schwarz 5/12. Safarin erikoismiehenä oli Waldegård ja Argentinassa Jorge Regalde. Ainoastaan Uudessa-Seelannissa Toyota ajatti yhtä autoa.

Ericsson oli juuri edellisenä vuotena voittanut Argentinan ja Suurajot ja oli uransa huipulla. Schwarz oli kokemattomampi ja voittanut pari Saksan mestaruutta ja sen jälkeen ajellut parilla edellisellä kaudella valikoituja MM-sarjan kisoja Audi 200 quattrolla.

Suntta varmaan on nähty tuossa vaiheessa Schwarzia nopeampana kuljettajana, mutta luulisi tuon Saksan markkinan olleen sen verran tärkeä, että valinta olisi kääntynyt joka tapauksessa Schwarziin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1589
Huhuista soppariin on vielä pitkä matka. Ja millaisen sarjan Suntta olis Toyotalla saanut. Ehkä korkeintaan jyskälä, jos maahantuoja rahoittaa ja Rac palkintona jos jyskälä menee hyvin. Omien sanojen mukaan jopa Vatanen olis päässy Toyotalle 91, mutta potkut Mitsulta tuli niin myöhään, että jatkosoppari Scwartsin kanssa oli jo tehty
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Tuo olisi ollut upea mahdollisuus, Toyota oli todennäköisesti kauden 1990 paras auto. Vähän niinkuin Peugeot Suntan ajaessa sitä 1986.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Vauhdin Maailma 12/89 varikolla kuiskitaan:
... että iltapäivälehdethän usein yhdistetään luotettavuuteen uutisoinnissa, mutta ihan kaikkea ei sentään kannata uskoa. Kuten esim Sundströmin Mikon sopimusta Toyotan kanssa. Olisiko "voimajuomalla" osuutta onnettomuuteen...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3579
Sijainti
JKL
Muista erään tarinan menneiltä ajoilta juuri tuossa 80-90luvun vaihteesta missä eräs Suomalainen rallikuski oli jo matkalla Japaniin kirjoittamaan tallisopimusta Toyotalle, mutta menomatkalla tuli ns. yliastuttu ja karkasi sen verran lahjakkaasti kännin puolelle että Tokion päässä ohjattiin hienovaraisesti takaisin kotimaan koneeseen... Ja ihan eri kuski kun Suntta siis kyseessä...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuo epäonninen Japanin keikka on kyllä melkoinen tarina. Inttikielellä voisi pitää hyvänä tornarina. Mutta nähtävästi siitä on ainakin muutamaa erilaista versiota liikenteessä. Mikä sitten on totuus...? Kyllös-Matin kulunutta sanontaa lainaten, mene ja tiedä. Ehkä sekin jonain päivänä vielä selviää.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Eikös tähän jälkimmäiseen ollut syynä Peugeot sopimus? Jälkikäteen helppo sanoa että olisi kannattanut koittaa.
Ensimmäisen kerran Sunttaa kysyttiin ajamaan kaudelle 1986 Lanciaa vuoden 1985 puolella. Kyse olisi ollut kolmesta MM-rallista eli Ruotsista, Suurajoista ja RAC:sta. Suntta kuitenkin teki sopimuksen Pösön kanssa Englannin avoimesta rallisarjasta.
Toisen kerran Sunttaa kysyttiin Lancialle Henkan traagisen poismenon jälkeen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tiistai-illan random-otannalla suomalaisten tunnelmat ja kommellukset vain F2-autojen MM-kisana toimineesta vuoden 1994 Ruotsin rallista. Meni suomaisilla kokolailla vihkoon kyllä tämä; viisi ilmoittautui, neljä ilmeistyi viivalle ja kuuden pätkän jälkeen 3/4 oli siirtynyt katsomon puolelle.



VM 3/94 (joka menee kyllä kansikuvan puolesta omissa muistoissa todella korkealle, Mika ja JJ ennakkoon ajatellen voittaja-autoissa vaikkei Sennalle Williamsissa kukaan mitään mahtaisikaan)

1694549779657.png
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Olen tätä aiemminkin miettinyt, mutta nyt osui youtubessa sopiva klippi vastaan niin tuli mieleen.

Didier Auriol vetäisi 1990 kakkoseksi. Kuitenkin jo RAC:ssa sekä 1991 kaudelle "alennettu" Jolly Clubin tiimiin. (Taisi olla täysin sama kalusto jne.?)

Mikäs tässä syynä? Olihan siellä pari ulosajoa, mutta ei mitään älytöntä? Oliko pettymys liian suuri alkukauden johdon jälkeen? Toki vertailuna esim. Toyotaan ja Sainziin muutenkin, kiinnittää huomion se että kuinka koko Lancian tiimi antoi niinsanottuja helppoja pojoja pois esim. Auriolin tapauksessa (NZL ja Kenya pois)

Vai oliko tässä joku että Fina tms. maksoi vaan sen verran että oli lisämotivaatiota hajauttaa eri tiimeihin huippuja?

Tuolta ajalta muutenkin Biasionin kevyt hyytyminen kummastuttanut. Olihan hän vielä muutaman vuoden ihan jees, mutta 87-89 todella hyvä. Mutta esim. 1990 olikin sitten huonoin laajan ohjelman Lancia kuski pisteiden mukaan. Toki ohjelma kaikista kevyin näistä kolmesta Lancia kuskista. Oliko maha täynnä mestaruuksista vai mikä? Jotenkin "nykyaikaan" tottuneena nämä vaihtelevat määrät ja vajavaiset kaudet tuntuu oudoilta ihan tälläin huippukuskeilla.

Vai tähtäsikö Lancia pelkkään merkkien mestaruuteen ja kuskien tittelit sitten plussaa jos osuu?
 
Ylös