FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Jos nyt tehtäisiin shokkipäätös, että ens vuonna vaihdettaisiin rally 2 een, niin tapahtuisi seuraava: Toyota ja Huyndai ottaisivat voitot. Hyundai ottaisi kehitysloikan ja onhan heillä nyt paras kuski. Skoda ja Msport seuraavat sijat tässä järjestyksessä. V.2025 kaikki maksukuskit ostaisivat Yarikset, koska tästä tulisi ehkä dominoiva auto. Msport ja Skoda tippuisivat kehityksen kelkasta eikä kukaan maksukuski enään ajaisi niillä. Msport ajautuisi vararikkoon ja lopulta konkurssiin. Yhtäkään uutta automerkkia ei tulisi mukaan vaikka kustannukset tippuisivat merkittävästi. Mutta yksityiskuskeja/ maksukuskeja olisi paljon mukana, mutta he kaikki ajaisivat Toyotalla.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
752
Rally 2 olisi M-sportille painajainen, he soittavat nykyiselläänkin sielä jo kakkosviulua.
En usko, että olisi painajainen.

M-Sport on osoittanut nousevansa aina tuhkasta voittaja-autolla. Nykyiset kokemukset Rally2:n kanssa olisivat sellaisena pohjana, että uuden kilpailukykyisen auton tekeminen ei olisi mahdottomuus, jos Rally1-projektista vapautuisivat talon parhaat resurssit. Jos Toyota ja Hyundai pistäisivät paljon rahaa peliin, niin M-Sport ei olisi mestarisuosikki, mutta varmasti tekisivät voittoihin kykenevän auton.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Siirtyminen Rally2 een olisi sekin vain max2-3 vuoden välivaihe jokatapauksessa sekin koska esim Fabian ja Fiestan valmistus loppuu. Jos MM sarja halutaan pelastaa niin se vastisisi auton jonka hinta on 200k tai jopa alle. Jonnen ehdottama Ykstyyppi putkirunko ja kaikille samat moottorit ja muu tekniikka. Ehkä yksityistiimien ajattamat autot ja kisakalenteriin max 2 kaukokisaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Olisi vain hyvä saada nimenomaan tarkemmin lukuja kyseisten rivien kohdalle. Vasta silloin pystyisi näkemään, mistä voisi tehokkaasti leikata. Jos tiedämme, että rally2:lla pystyy sen kisan vetämään sillä jollain 60-70 ke:lla (voi olla vähän alakanttiin. junior wrc mestarin palkinto on 5 kisaa rally3:lla täydellä ylläpidolla ja sen arvoksi on heitetty 250-350 ke) ja tämä sisältää siis myös auton kehityskulut, koska se on jo auton hinnassa ja toisaalta vuokralle rally1:n saa sillä ehkä 250 ke:lla (enkä usko, että tuossa vastaavasti hinnoitellaan auton kehitystyön hintaa sisään), niin onhan tuossa jo järjetön ero. Ja silti tuo 250 ke on pienehkö osa tallin kokonaisbudjetista, niin mihin se raha ihan oikeasti kuluu?

Oletetaan nyt kisahinnaksi tuo 250 ke julkisuudessa olleiden vuokrahintojen perusteella. Koska talleilla on pysyvä henkilöstö jo muutenkin, niin heidän palkkaansa ei tarvitsisi tähän oikeastaan sisällyttää, joten ehkä tämä on hieman yläkanttiin? Toisaalta tuolla vuokrahinnalla ei taida ihan sitä täyttää testipäivää saada, joten ehkä sittenkin ok. Joka tapauksessa 4*13*0,25M = 13 miljoonaa, kaukokisojen takia laitetaan 15 miljoonaa.

Alle laitoin omat kommenttini kursiivilla:

- Tallin keskuspaikan vuokra/muut kustannukset
jotain varmaan maksaa, mutta tuskin valtava merkitys tällä, mutta laitetaan pari miljoonaa

- Henkilöstön palkat, mukaanlukien tähtikuljettajien miljoonapalkat
-Kuskit 10 miljoonaa ja henkilöstö 7 miljoonaa?

- Matkustus, majoitus ja rahti 13 ralliin ympäri maailmaa
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Ralleihin mukaan tuleva kalusto: huoltoparkki, huoltoautot ja nuottiautot yms
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Testaus
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan (siis se yksi kisaan valmistava testipäivä)?

- Kehitystyö, uusien osien suunnitteleminen/rakentaminen/tilaaminen
-tämä onkin se kiinnostava suure yhdessä omalla testialueella testaamisen hintaan.

- Kilpureiden huoltaminen ja korjaaminen kisojen välillä
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Polttoaine
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Renkaat
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Kuluvat osat kuten iskarit, jarrut, vanteet jne
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Vakuutukset
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?

- Markkinointi- ja mediamateriaalin tuotanto (kuvat, videot, tiedotteet)
-laitetaan kalliita videoita ja maailman kalleimmat somepäivittäjät: miljoona

Nämä kulut tuskin muuttuvat mihinkään vaikka autoluokka olisi mikä.
-Luokan välillä muuttuu tuo kisahinta. esim. se 60 ke (rally3) vs 250 ke. mutta tuo 250 ei sisällä kehityskuluja.

On myös hyvä muistaa että noi autojen hinnat tai vuokrakulut per kilsa on usein hintoja ulospäin, ja siihen sisältyy myös kate. Tallin sisäisesti nämä kulut eivät ole yhtä suuria.
-joo näistä on vaikea tarkkaa lukua sanoa, mutta olkoon suuntaa antavia. Arvion km-hinnat rally2:/4een löysin suoraan esitteestä. Lienevät erikoiskoekilometrien hinta. Paljonko mahtaa siirtymät kuluttaa osia, tuskin kovin paljoa.

Ja tosiaan myös auton hinta vaikuttaa toki myös siihen että kalliimpia osia pitää uusia ja käyttökustannuksetkin ovat suuremmat.

Oma veikkaus on, että jos Rally1:llä kauden ajaminen maksaisi 100 miljoonaa niin Rally2:lla se maksaisi 50 miljoonaa ja jonkinlaisella Rally2+:lla siitä välistä.
Noilla arviohinnoilla nyt ei oikein pääse kuin "vasta" 35 miljoonaan. SUmma varmasti heittää melko paljon, mutta pointtina se, että VAIKUTTAISI jäävän varsin suuri summa kohtaan kehitystyö ja testialueen testit/testikisat.

Auton rakennushinta lienee sen mijloonan (+ alv). Mutta paitsi se kertautuu osien uusinnassa, ilmeisesti sitten myös aika paljon tuossa kehitystyössä. Säästyisikö tosiaan kehitystyöstä vaikka 20 miljoonaa, jos autot olisivat sopuhintaisia?

Mukana olevat autotehtaat selvästi haluavat luokan, jossa voivat kehitystyötä tehdä ja joka on näyttävämpi. rally2+ olisi yksi vaihtoehto, tai mikä tahansa muu, missä olisi selvästi rajatumpaa tuo kehitystyön määrä.

Oli miten oli, kokonaiskustannukset on saatava alas ja ongelma on se, että toyta ja hyundai eivät halua myöskään tuossa tinkiä, kun ovat jo paljon panostaneet, mutta uusia sillä ei houkutella.
 
Viimeksi muokattu:

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Auton hinnasta jo taas tuossa olikin. rally4:llä km-hinta on reilu kymppi, rally2:lla reilu 30 e/km. Jos kisan ajaa rally3:lla, koko kisa maksaa kait luokkaa 50 ke? Rally2:lla sitten varmaan 60-70 ke?
Nyt on kilometrihinnat aikalailla metsässä. Rally2lla vuokrahinta pyörii 100+e/km alv0, siihen päälle renkaat 400e/kpl, bensat (2000e), huolto, logistiikka, testit, vakuutus (5k) jne. Rally3 ~50-60e/km alv0 + nuo kulut.

Omakustannehinnat vaikka talkoilla tekisi niin pyörii rally3 osalta ~35-40e/km, rally2 ~60e/km
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Nyt on kilometrihinnat aikalailla metsässä. Rally2lla vuokrahinta pyörii 100+e/km alv0, siihen päälle renkaat 400e/kpl, bensat (2000e), huolto, logistiikka, testit, vakuutus (5k) jne. Rally3 ~50-60e/km alv0 + nuo kulut.

Omakustannehinnat vaikka talkoilla tekisi niin pyörii rally3 osalta ~35-40e/km, rally2 ~60e/km
Kiitos korjauksesta. TUo km-hinta taisi olla tosiaan vain kuluvat osat-hinta briand madsensportin esitteestä:
Engine 8.95 Transmission 9.98 Axle 3.88 Steering 0.54 Brakes 7.85 TOTAL 31.20

Vuokrahinta varmasti tosiaan eri asia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Km hinnasta muistan kuulleeni Tuohinon Fiestan auton hinnaksi 350€/km. Silloin kun Jannella vielä sellainen oli. Suuntaa antava näihin Rally1 autoihin verraten...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Ja hiukan kaikkiin aiempiin ilmoitettuihin lukemiin voi olla varauksellinen. RS Fabian varaosien hinnat noussut merkittävästi viimeisen puolen vuoden aikana, ja RSn hinta pyörii nykyään yli 300k kun kaikki kulut hankinnassa ottaa huomioon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
kisavuokra 250 000 olisi varmasti kalliimpi jos talli ei jo valmiiksi matkustaisi kisaan ja laittaisi kaiken valmiiksi. Silloinhan pitää vain tuoda mukana yksi auto ja tarvittavat osat/bensat/renkaat mukana. Ehkä myös pari mekaanikkoa enemmän, mutta flexi-huollon ansiostahan autoja ei tarvitse huoltaa samaan aikaan. Eli ei voi laskea ihan että tuohon 250k per kisa sisältyy kaikki.
 

Jsx

Well-known member
Liittynyt
18.8.2018
Viestit
72
Silloin kun Jannella vielä sellainen oli.
Onko se auto myyty? Janpro kotisivuilla sitä kuitenkin edelleen vuokrataan. Ei tainnu olla rahakas bisnes tuo, yhden käden sormilla laskettavissa julkisuudessa olleet kisat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko se auto myyty? Janpro kotisivuilla sitä kuitenkin edelleen vuokrataan. Ei tainnu olla rahakas bisnes tuo, yhden käden sormilla laskettavissa julkisuudessa olleet kisat.
ewrc:n mukaan auton osti viime vuonna tsekkiläinen Jan Dohnal, joka on ajanut sillä kolmessa kisassa.
 
  • Like
Reaktiot: Jsx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
En usko, että olisi painajainen.

M-Sport on osoittanut nousevansa aina tuhkasta voittaja-autolla. Nykyiset kokemukset Rally2:n kanssa olisivat sellaisena pohjana, että uuden kilpailukykyisen auton tekeminen ei olisi mahdottomuus, jos Rally1-projektista vapautuisivat talon parhaat resurssit. Jos Toyota ja Hyundai pistäisivät paljon rahaa peliin, niin M-Sport ei olisi mestarisuosikki, mutta varmasti tekisivät voittoihin kykenevän auton.
Msport on aina noussut tuhkasta voittajina Puma viimeisimpänä, mutta he menettävät asemansa siinävaihessa kun isot tallit pistää ison vaihteen silmään....viimeisimmässä VMssä oli juttua että Msport ja Ford satsaavat tosissaan aavikkokisoihin ja pitkällä tähtäimellä. Voi olla että MM sarjan kiinnostavuus heidän silmissä ei ole enään prioriteetti 1. Ja nyt kun Ford satsaa F1 ja Dakar sarjoihin, MM sarja jää ehkä vähemmälle huomiolle
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1595
Msport ajautuisi vararikkoon ja lopulta konkurssiin.
Mihin perustat väitteen että Malcolm vetäisi M Sportin konkkaan asti? Mutuun? M Sport Limitedin Statementit yms. Ovat täysin julkisia ja mitä muistan niitä kattoneeni ovat todella kaukana tilanteesta jossa firma olisi edes lähelläkään konkkaan menemistä parin vuoden sisään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Mihin perustat väitteen että Malcolm vetäisi M Sportin konkkaan asti? Mutuun? M Sport Limitedin Statementit yms. Ovat täysin julkisia ja mitä muistan niitä kattoneeni ovat todella kaukana tilanteesta jossa firma olisi edes lähelläkään konkkaan menemistä parin vuoden sisään.
Ehkä valitsin sanani väärin. Nyt kun mietin tarkemmin asiaa niin Msport ei tule menemään vararikkoon yhtiönä, mutta ehkä enemmän tarkoitin, että heidän MM ralli liiketoiminta voi joutua vaikeuksiin ja loppua. Ja nyt kun tunti sitten luin uusimman VMn, niin ymmärsin, että heillä on bisnestä muuallakin.....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ei voi välttyä ajatukselta että MM ralli ottaa mallia F1 stä uudistaakseen tuotetta...

Viimeisimmässä VMssä on karua tekstiä siitä miten viimeaikaiset F1n uudistukset on osoittumassa flopeiksi. Kaikki numerot osoittaa alas päin. WC pöntöstä vedetään uusi some strategia, sprintti- kilpailut, Netflix-feikki-sarja jonka uutisoitiin "muka" tuoneen lajille miljoonittain uusia faneja. Floppeja kaikki. Lukekaa juttu, silmänne avautuvat, lähes kaikilla hypetetyillä jutuilla oli päinvastainen vaikutus. Sprinttikisa mm. vesittää monen mielestä sunnuntain skabat ym. ym.

En voi välttyä ajatukseen, että tähän samaan miinaan ollaan ajamassa rallin uudistusten kanssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Sanokaa mun sanoneeni, että uusi sääntömuutos, jossa hybrid ei ole enään pakollinen on tehty sen takia, että saadaan Msport pysymään ykkösissä edes osa-aikaisena. Ei koske ehkä ensivuotta, mutta tulevia vuosia. Voi olla että Msport haikailee aavikoiden suuntaan....
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Sanokaa mun sanoneeni, että uusi sääntömuutos, jossa hybrid ei ole enään pakollinen on tehty sen takia, että saadaan Msport pysymään ykkösissä edes osa-aikaisena. Ei koske ehkä ensivuotta, mutta tulevia vuosia. Voi olla että Msport haikailee aavikoiden suuntaan....
M-Sport on jo nyt vahvasti mukana aavikoilla, miksi tuo vaikuttaisi rallitoimintaan mitenkään? M-Sport oli pitkään myös radalla, vaikuttiko tuo rallitoimintaan, muuta kun positiivisesti?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Kun noita kustannuslukuja katselee, ei voi kuin puistella päätään. Köyden pää tulee vetäjän käteen isollakin autonvalmistajalla. Niillä muutamalla, jotka ovat nyt mukana. Dang! Harmittaa, kun tämä on nyt tällaista. J.Halttusen ajatuksissa ja ehdotuksissa oli tukevasti ytyä, mutta niiden omaksuminen vaatisi osalta sellaisen ajatuksellisen kuperkeikan, ettei niistä siihen taida olla. Vahinko.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
M-Sport on jo nyt vahvasti mukana aavikoilla, miksi tuo vaikuttaisi rallitoimintaan mitenkään? M-Sport oli pitkään myös radalla, vaikuttiko tuo rallitoimintaan, muuta kun positiivisesti?
Msportin jatko Rally ykkösissä on riippuvainen siitä että löytääko se kuskit joilla on rahoitus kunnossa. Jos Fmx sukeltaa ensvuonna, epäilen kiinnostaako Red Bullia enää kuitata laskuja ikuisesti. Ranskan liitto ei enään rahoita Loubetin ajoja Msportilla, jos Munster tuhoaa uransa ensvuonna, mikä on veikkaukseni, ei Serderistäkään varmaan ikuisesti kiinnosta kuittailla laskuja. Msportin olemassaolo rally ykkösissä täyspainoisesti on riippuvainen maksukuskeista. Ja lisäksi kun todennäköisyydellä heidän Fiesta jää kakkosissa Toyotan jalkoihin, niin rahavirrat sieltäkin pienenevät. Ford satsaa kohta Dakarin lisäksi F1 iin, kiinnostaako heitä enään rahoittaa R1 ssä ajelua sijoilla ynnämuut.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Kun noita kustannuslukuja katselee, ei voi kuin puistella päätään. Köyden pää tulee vetäjän käteen isollakin autonvalmistajalla.
Eihän tuota ralliin kuluvaa 80 miljoonan vuosibudjettia huomaa Toyotalla kukaan?
 
Ylös