Olisi vain hyvä saada nimenomaan tarkemmin lukuja kyseisten rivien kohdalle. Vasta silloin pystyisi näkemään, mistä voisi tehokkaasti leikata. Jos tiedämme, että rally2:lla pystyy sen kisan vetämään sillä jollain 60-70 ke:lla (voi olla vähän alakanttiin. junior wrc mestarin palkinto on 5 kisaa rally3:lla täydellä ylläpidolla ja sen arvoksi on heitetty 250-350 ke) ja tämä sisältää siis myös auton kehityskulut, koska se on jo auton hinnassa ja toisaalta vuokralle rally1:n saa sillä ehkä 250 ke:lla (enkä usko, että tuossa vastaavasti hinnoitellaan auton kehitystyön hintaa sisään), niin onhan tuossa jo järjetön ero. Ja silti tuo 250 ke on pienehkö osa tallin kokonaisbudjetista, niin mihin se raha ihan oikeasti kuluu?
Oletetaan nyt
kisahinnaksi tuo 250 ke julkisuudessa olleiden vuokrahintojen perusteella. Koska talleilla on pysyvä henkilöstö jo muutenkin, niin heidän palkkaansa ei tarvitsisi tähän oikeastaan sisällyttää, joten ehkä tämä on hieman yläkanttiin? Toisaalta tuolla vuokrahinnalla ei taida ihan sitä täyttää testipäivää saada, joten ehkä sittenkin ok. Joka tapauksessa 4*13*0,25M = 13 miljoonaa, kaukokisojen takia laitetaan 15 miljoonaa.
Alle laitoin omat kommenttini
kursiivilla:
- Tallin keskuspaikan vuokra/muut kustannukset
jotain varmaan maksaa, mutta tuskin valtava merkitys tällä, mutta laitetaan pari miljoonaa
- Henkilöstön palkat, mukaanlukien tähtikuljettajien miljoonapalkat
-Kuskit 10 miljoonaa ja henkilöstö 7 miljoonaa?
- Matkustus, majoitus ja rahti 13 ralliin ympäri maailmaa
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Ralleihin mukaan tuleva kalusto: huoltoparkki, huoltoautot ja nuottiautot yms
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Testaus
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan (siis se yksi kisaan valmistava testipäivä)?
- Kehitystyö, uusien osien suunnitteleminen/rakentaminen/tilaaminen
-tämä onkin se kiinnostava suure yhdessä omalla testialueella testaamisen hintaan.
- Kilpureiden huoltaminen ja korjaaminen kisojen välillä
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Polttoaine
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Renkaat
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Kuluvat osat kuten iskarit, jarrut, vanteet jne
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Vakuutukset
-sisältyy yllä olevaan kisahintaan?
- Markkinointi- ja mediamateriaalin tuotanto (kuvat, videot, tiedotteet)
-laitetaan kalliita videoita ja maailman kalleimmat somepäivittäjät: miljoona
Nämä kulut tuskin muuttuvat mihinkään vaikka autoluokka olisi mikä.
-Luokan välillä muuttuu tuo kisahinta. esim. se 60 ke (rally3) vs 250 ke. mutta tuo 250 ei sisällä kehityskuluja.
On myös hyvä muistaa että noi autojen hinnat tai vuokrakulut per kilsa on usein hintoja ulospäin, ja siihen sisältyy myös kate. Tallin sisäisesti nämä kulut eivät ole yhtä suuria.
-joo näistä on vaikea tarkkaa lukua sanoa, mutta olkoon suuntaa antavia. Arvion km-hinnat rally2:/4een löysin suoraan esitteestä. Lienevät erikoiskoekilometrien hinta. Paljonko mahtaa siirtymät kuluttaa osia, tuskin kovin paljoa.
Ja tosiaan myös auton hinta vaikuttaa toki myös siihen että kalliimpia osia pitää uusia ja käyttökustannuksetkin ovat suuremmat.
Oma veikkaus on, että jos Rally1:llä kauden ajaminen maksaisi 100 miljoonaa niin Rally2:lla se maksaisi 50 miljoonaa ja jonkinlaisella Rally2+:lla siitä välistä.
Noilla arviohinnoilla nyt ei oikein pääse kuin "vasta" 35 miljoonaan. SUmma varmasti heittää melko paljon, mutta pointtina se, että VAIKUTTAISI jäävän varsin suuri summa kohtaan kehitystyö ja testialueen testit/testikisat.
Auton rakennushinta lienee sen mijloonan (+ alv). Mutta paitsi se kertautuu osien uusinnassa, ilmeisesti sitten myös aika paljon tuossa kehitystyössä. Säästyisikö tosiaan kehitystyöstä vaikka 20 miljoonaa, jos autot olisivat sopuhintaisia?
Mukana olevat autotehtaat selvästi haluavat luokan, jossa voivat kehitystyötä tehdä ja joka on näyttävämpi. rally2+ olisi yksi vaihtoehto, tai mikä tahansa muu, missä olisi selvästi rajatumpaa tuo kehitystyön määrä.
Oli miten oli, kokonaiskustannukset on saatava alas ja ongelma on se, että toyta ja hyundai eivät halua myöskään tuossa tinkiä, kun ovat jo paljon panostaneet, mutta uusia sillä ei houkutella.