FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja kyllä, tiedän että se ei ole yksinkertainen yhtälö, mutta haluaisin nähdä, uskalletaanko lajin sisällä kerrankin piirtää isompaa kuvaa. IMHO siirtyminen vaikkapa Rally2+ -kalustoon on askel taaksepäin.
Toki sähköautoilla ei ihan hetkessä ajeta rallia MM-tasolla, kun sitä ei ole juurikaan tehty ruohonjuuritasollakaan. Pitäisi päättää nyt että vaikka 3 vuoden päästä MM-sarja on kokonaan sähköinen ja sitä ennen saa osallistua lisäluokkaan testimielessä. Eri asia sitten pitäisikö sitä odotellessa peruuttaa Rally2-luokkaan vai jatkaa vielä näillä nykyisillä kun ne nyt kerran on olemassa?
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
117
Sijainti
35400/41310
Toki sähköautoilla ei ihan hetkessä ajeta rallia MM-tasolla, kun sitä ei ole juurikaan tehty ruohonjuuritasollakaan. Pitäisi päättää nyt että vaikka 3 vuoden päästä MM-sarja on kokonaan sähköinen ja sitä ennen saa osallistua lisäluokkaan testimielessä. Eri asia sitten pitäisikö sitä odotellessa peruuttaa Rally2-luokkaan vai jatkaa vielä näillä nykyisillä kun ne nyt kerran on olemassa?
Tämä. En tiedä, onko MM-sarjan promoottori kuinka aktiivisesti yhteyksissä eri autonvalmistajiin myydäkseen heille omaa tuotettaan eli MM-sarjaa. Ideaali voisi olla vaikkapa joku 20 autonvalmistajan round table, jossa käytäisiin läpi eri valmistajien ajatuksia tulevaisuuden käyttövoimavaihtoehdoista sekä siitä, miten rallin MM-sarja parhaiten palvelisi valmistajien tarpeita toimivana markkinointikanavana. Ja toki tämän markkinatutkimuksen voisi toteuttaa ilman round tableakin. Sen perusteella sitten mietittäisiin tulevaisuuden säännöt ja sitouduttaisiin niihin tietylle ajanjaksolle. Toivottavasti näin toimitaan jo nyt. Täyssähköön siirtymiseen menisi varmasti tovi, voi olla tuo 3 vuottakin liian lyhyt aika. Vedystä nyt puhumattakaan.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Kuinka moni täällä kirjoittavista on nähnyt/kuullut sähköralliautoa pätkällä? Ei se Opel e-Corsa perinteiseltä ralliautolta kuulosta, mutta ihan mielenkiintoinen ja uskottava ääni siitä lähtee. Vauhtikin on ihan kelvollista. En lähtisi tuomitsemaan sähköautoja tässäkään kontekstissa.

Rallia olen seurannut 1960 -luvulta alkaen ja ajanut 1970 -luvulta alkaen eli jonkin verran perspektiiviä on, ainakin omasta mielestä. Kehitys kehittyy siitä huolimatta mitä ralli-pussihousut haluavat (anteeksi mobilistit). Nykyinen Wrc pistelasku on p*****stä ja halventaa koko hienon lajin, sähköautopohdinta ei niinkään.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1397
Ja edelleen, kuinka paljon polttisten kehittämiseen enää satsataan tai kuinka paljon niitä tuodaan esiin markkinoinnissa.
Niinpä. Ainakin Toyota ei suostu luopumaan polttiksista ja niiden kehittämisestä, mitä olen uutisia lukenut.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
111
Kuinka moni täällä kirjoittavista on nähnyt/kuullut sähköralliautoa pätkällä? Ei se Opel e-Corsa perinteiseltä ralliautolta kuulosta, mutta ihan mielenkiintoinen ja uskottava ääni siitä lähtee. Vauhtikin on ihan kelvollista. En lähtisi tuomitsemaan sähköautoja tässäkään kontekstissa.

Rallia olen seurannut 1960 -luvulta alkaen ja ajanut 1970 -luvulta alkaen eli jonkin verran perspektiiviä on, ainakin omasta mielestä. Kehitys kehittyy siitä huolimatta mitä ralli-pussihousut haluavat (anteeksi mobilistit). Nykyinen Wrc pistelasku on p*****stä ja halventaa koko hienon lajin, sähköautopohdinta ei niinkään.
Keski-Euroopan rallissa ajoi EK2 eli Klatovyn pätkällä Fordin sähköpaku, jossa oli vetoja kyllä ns. perkeleesti (nähtävästi 2000hv, kun googlaa Ford ProElectric supervan). Oli se aikamoinen näky kun tuollainen paku lähtee kuin hauki rannasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
It’s probably still too early to make an objective judgement. We’ve only seen the impact of two scenarios so far, and there will be plenty of different sets of circumstances to come on future events.

And the system did, after all, ensure that the likes of Evans, Neuville, and Friday retirees Kalle Rovanperä and Ott Tänak pushed through all of Sunday’s stages and not just the powerstage.

That’s what it was designed to do.

But while meeting that objective, has it gone too far and devalued a victory?

Esapekka Lappi certainly didn’t feel any less joyful than he would have done by being rewarded with 25 points.
Artikkeli sanoo myös näin
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3861
Onko kukaan kuski tuota aktiivisesti kehunut? Tai muut kuin pari toimittajaa?

Näköjään EP: " – MM-tilannehan on nyt melko tasainen. Minusta pisteuudistus vaikuttaa ihan onnistuneelta: sarjaan on tullut lisää tasaisuutta ja mielenkiintoa, Lappi tuumii. "



Okei, ei aktiivikuski mutta Alenin kommenti iltasanomille: " – Älä kysy siitä [pistelaskusta] yhtään mitään. Mä en todellakaan ymmärrä sitä. Ehkä sitä systeemiä voisi yksinkertaistaa jotenkin, Alén sanoi. "
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
953
Onko kukaan kuski tuota aktiivisesti kehunut? Tai muut kuin pari toimittajaa?
Ei. Onneksi saanut sosiaalisessa mediassa ja foorumeilla melkoisen paskamyrskyn aikaiseksi. Hyvä. Toiveissa saada muuttumaan jo kesken kauden. Mitä nopeammin, sen parempi.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
158
Toiveissa saada muuttumaan jo kesken kauden. Mitä nopeammin, sen parempi.
Vaikka en uuden järjestelmän kannattaja olekaan, en tosin ehkä kovin vastustajakaan, niin mielestäni kesken kautta ei pitäisi pistelaskua muuttaa. Eikä oikein muitakaan sääntöjä pl. turvallisuuden parantamiseen tehtävät korjaukset.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Artikkeli sanoo myös näin
Viime viikonlopun sunnuntaikurvailija Lappi vain kärjisti tilannetta ja nyt siitä on helppoa tehdä esimerkki. Minun mielestäni ainakin viime sunnuntaina nähtiin paljon parempaa kilvanajoa laajemmalla otannalla kuin usein viime vuosina. Lappi olisi todennäköisesti pystynyt ajamaan vähintään tasapisteisiin Evansin kanssa niin halutessaan mutta osakauden kuskit hieman vesittää Super Sundayta. Kielletään seuraavaksi osakauden kiertävät kuskit tai ainakin tehdään tilanteesta sellainen että tiimit eivät heitä halua ajattaa?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Kielletään seuraavaksi osakauden kiertävät kuskit tai ainakin tehdään tilanteesta sellainen että tiimit eivät heitä halua ajattaa?
Tähänhän Latvala jo hieman viittasi Ilkka-Pohjalaisen podcastissa, pohti mahdollista sääntömuutosta ensi kaudelle että keikkakuskit eivät saisi ajaa valmistajien pisteistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Viime viikonlopun sunnuntaikurvailija Lappi vain kärjisti tilannetta ja nyt siitä on helppoa tehdä esimerkki. Minun mielestäni ainakin viime sunnuntaina nähtiin paljon parempaa kilvanajoa laajemmalla otannalla kuin usein viime vuosina. Lappi olisi todennäköisesti pystynyt ajamaan vähintään tasapisteisiin Evansin kanssa niin halutessaan mutta osakauden kuskit hieman vesittää Super Sundayta. Kielletään seuraavaksi osakauden kiertävät kuskit tai ainakin tehdään tilanteesta sellainen että tiimit eivät heitä halua ajattaa?
Ruotsissa sattui olemaan vielä hyvä keli sunnuntaina, mikä mahdollisti kärjessä ajavien sunnuntaipisteet. Perjantain oloilla tai vaikka jossain Sardiniassa Takalla, Tänakilla ja Rovanperällä ei olisi ollut mitään asiaa sunnuntain pisteille koska olivat niin alussa lähtöjärjestyksessä. Tällöin tallipisteiden valossa korostuisi kärjessä ajavien osuus sunnuntain pisteistä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
993
Tähänhän Latvala jo hieman viittasi Ilkka-Pohjalaisen podcastissa, pohti mahdollista sääntömuutosta ensi kaudelle että keikkakuskit eivät saisi ajaa valmistajien pisteistä.
Mennäänkö tässä taas ojasta allikkoon, jos ruvetaan eväämään valmistajien pisteet keikkakuskeilta. Niitä autoja ei yhtään liikaa ole nytkään.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2514
Mennäänkö tässä taas ojasta allikkoon, jos ruvetaan evätään valmistajien pisteet keikkakuskeilta. Niitä autoja ei yhtään liikaa ole nytkään.
Ehdit ensin - mikä pointti talleilla olisi sen jälkeen tosiaan ajattaa yhtään osa-aikaista kuskia? Niin, ei mikään. Sen jälkeen sarjassa ajaakin jatkossa 6 WRC:tä + Bertellit joilla rahaa riittää harrastaa silloin kun halutaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehdit ensin - mikä pointti talleilla olisi sen jälkeen tosiaan ajattaa yhtään osa-aikaista kuskia? Niin, ei mikään. Sen jälkeen sarjassa ajaakin jatkossa 6 WRC:tä
Kolmosautot edelleen tuo pisteitä valmistajien pistepussiin. Jos Toyota ajattaa kolmea autoa niin kyllä Hyundaikin. Jos Lappi tai Ogier ei jaksa ajaa koko kautta niin varmasti joku muu jaksaa.

Mutta itse näen tämän säännön aika turhana.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Pistetään taas yksi "vaihtoehto" pisteisiin, vähän Evansin pohjalta: torstai-perjantai, lauantai ja sunnuntai jokaisesta pisteet 3-2-1. Powerista voittajalle 1 piste. Kuitenkin niin, että rallin kokonaiskilpailun voittaja kuittaa aina 25 pistettä + mahdollisesti Powerin voitolla 1 lisäpiste. Hänelle ei siis lasketa päiväkohtaisia pisteitä lisäksi, mutta vie sijoituksellaan toisilta pisteitä. Näin ollen toiseksi kokonaiskilpailussa sijoittunut saa korkeintaan 9 pistettä päiväkohtaisesti (vain teoriassa) ja Powerin 1 lisäpisteen. Siksi tuosta toisesta sijasta hänelle 15 pistettä, jolloin mahdollista päästä korkeintaan pisteen päähän voittajasta, sillä tuskin olisi joka päivän nopein ja jäisi kakkoseksi kokonaiskisassa.... Kun rallin voittajalle ei anneta päiväkohtaisia lisäpisteitä, niin ei MM-sarjasa piste-ero kasvaisi yhdessä kisassa liian suureksi. Kuitenkin pääivän nopeimpana syö toisilta ja kasvattaa näin eroa ja kokonaiskisan voitosta tulisi eniten merkitykselinen. Jotain porsaan mentävää reikää tähänkin varmaan jää, etenkin tallitaktikoinnin osalta, mutta ne on sitten eri laskelmia... Tietysti pisteitä saa harvempi päivittäin, mutta koska ykköskalustoa on niin vähän, niin onko välttämättä tarpeen tarjota "ilmaispisteitä" - hyvän mielen niistä toki yöunille saa. Eri luokissa kuitenkin palkitaan erikseen omalla tavallaan. Olisiko yleiskilpailun pisteet sitten 25-15-10-8-6-5-4-3-2-1.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Itse välikopalla kilpaa ajaneena pitäisin sen sähköistämistä pyhäinhäväistyksenä. Minun sähköautopohdintani koskee vain pääluokkaa ja sen nimenomaisena ajatuksena on se, että mukaan saataisiin lisää tehdastalleja markkinoimaan tuotteitaan. Ja kyllä, tiedän että se ei ole yksinkertainen yhtälö, mutta haluaisin nähdä, uskalletaanko lajin sisällä kerrankin piirtää isompaa kuvaa. IMHO siirtyminen vaikkapa Rally2+ -kalustoon on askel taaksepäin.

Ja sähköautoja voi puolestani dissata aivan vapaasti, mutta en tunne ketään, joka sähköautoon vaihdettuaan olisi palannut polttomoottoriin ainakaan kovin mielellään. Ja kuluttajillehan näitä autoja rallin MM-sarjassa markkinoidaan.
Minua hämmnetää se, miten itsestäänselvyytenä pidetään sitä, että kilpa-autojen pitäisi olla samanlaisia kuin siviiliautojen. Itse ajan lataushybridillä ja ymmärrän täysin sähkön ilot (mutta täyssähkö ei tällä hetkellä vielä sovi omaan ajoprofiiliin ja toisaalta puhtaasen bensakannuunkaan en kyllä palaa). Mutta rallissa odotan pärinää, eikä se laske huomioarvoa minulta laisinkaan sähköautojen markkinoinninkaan osalta, vaikka se kilpaversio pärisee. Kertooko televisiomainokset tuotteista kovinkin usein ihan sitä totuutta, tai ainakaan realistista näkökulmaa? Onko siviiliautoissa putkirunkoa? Pitäskö sitten jousituskin olla siviiliautojen teniikkaa?

Minua tämä asia hämmästyttää kovasti. Etenkin, kun se pärinä on peräisin sähköbensasta, tai jatkossa ehkä vaikka vedystä, jolla voidaan perustella hyvin se pärinän pitäminen, niin en näe mitään markkinointiarvon laskua siinä, että ne eivät täysin vastaa niitä kaupassa olevia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Minua hämmnetää se, miten itsestäänselvyytenä pidetään sitä, että kilpa-autojen pitäisi olla samanlaisia kuin siviiliautojen. Itse ajan lataushybridillä ja ymmärrän täysin sähkön ilot (mutta täyssähkö ei tällä hetkellä vielä sovi omaan ajoprofiiliin ja toisaalta puhtaasen bensakannuunkaan en kyllä palaa). Mutta rallissa odotan pärinää, eikä se laske huomioarvoa minulta laisinkaan sähköautojen markkinoinninkaan osalta, vaikka se kilpaversio pärisee. Kertooko televisiomainokset tuotteista kovinkin usein ihan sitä totuutta, tai ainakaan realistista näkökulmaa? Onko siviiliautoissa putkirunkoa? Pitäskö sitten jousituskin olla siviiliautojen teniikkaa?

Minua tämä asia hämmästyttää kovasti. Etenkin, kun se pärinä on peräisin sähköbensasta, tai jatkossa ehkä vaikka vedystä, jolla voidaan perustella hyvin se pärinän pitäminen, niin en näe mitään markkinointiarvon laskua siinä, että ne eivät täysin vastaa niitä kaupassa olevia.
Hyviä pohdintoja. Putkirunkoisia siviiliautoja taitaa olla lähinnä Corvette ja jotkut englantilaiset piensarjana tehtävät avoautot. Tosin C8 Vette näyttäisi olevan jonkinlainen yhdistelmä putkirunkoa ja alumiinihunajakennoa (ks. kuva alla).

Aikanaan peruutettu S-ryhmä taisi olla ainoa luokka, missä filosofiana oli täysi siviilimalleihin perustumattomuus. Siis jo korin suhteen. Ja ei kai sille muita esteitä pitäisi olla kuin siirtymiä varten tieliikennekelpoisuus.

Mekin kakkosauton osalta ns. viherpestiin kalusto ja siirryttiin lataushybridiin, täyssähkö ei meilläkään oikein sovi profiiliin (mm. reissut ulkosaaristossa pimeinä vuodenaikoina ja kotilatausmahdollisuus vain matkalaturilla). Mutta lataushybridillä ylipäänsä se oma käsitys autoista mukautuu, ajotietokoneesta kyllä näkee heti miten kulutus tippuu kun paketin saa pidettyä latauksessa. Ja harmittaa aina pakkasella, jos bensakone käynnistyy. Toki käytän tuossakin järkeä ja esim. työmatkalla pistän 10-20 km ajaksi sähköautotilan pois päältä ja katson vedenlämpömittarista, että bensakone lämpiää sinne yhdeksään kymppiin. Ei varmastikaan ole hyväksi, että esim. ohitustilanteessa jääkylmä bensakone nykäistään "mäkistartilla" käyntiin.

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Minua hämmnetää se, miten itsestäänselvyytenä pidetään sitä, että kilpa-autojen pitäisi olla samanlaisia kuin siviiliautojen. Itse ajan lataushybridillä ja ymmärrän täysin sähkön ilot (mutta täyssähkö ei tällä hetkellä vielä sovi omaan ajoprofiiliin ja toisaalta puhtaasen bensakannuunkaan en kyllä palaa). Mutta rallissa odotan pärinää, eikä se laske huomioarvoa minulta laisinkaan sähköautojen markkinoinninkaan osalta, vaikka se kilpaversio pärisee. Kertooko televisiomainokset tuotteista kovinkin usein ihan sitä totuutta, tai ainakaan realistista näkökulmaa? Onko siviiliautoissa putkirunkoa? Pitäskö sitten jousituskin olla siviiliautojen teniikkaa?

Minua tämä asia hämmästyttää kovasti. Etenkin, kun se pärinä on peräisin sähköbensasta, tai jatkossa ehkä vaikka vedystä, jolla voidaan perustella hyvin se pärinän pitäminen, niin en näe mitään markkinointiarvon laskua siinä, että ne eivät täysin vastaa niitä kaupassa olevia.
Mä näen sen ihan niin korkean tason päätöksenä, että haluaako autotehdas käyttää yhtään rahaa mainostaakseen bensa-autoja? On ihan hiustenhalkomista miettiä että ralliautot ei ole samanlaisia kuitenkaan kuin kaupassa myytävät ja kadulla liikkuvat. Se aika päättyi johonkin 80-luvun alkuun. Rallissa markkinointi kuitenkin hyödyttää sen vastaavan perusmallin myyntiä. Esimerkiksi vetotavalla ei ole tässä merkitystä, mutta käyttövoima on isompi kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös